Ο Γιώργος Κωνσταντινίδης |
Αυτοί λοιπόν οι «λαϊκοί» άνθρωποι είχαν το μεράκι να διοργανώνουν εκδηλώσεις, κυρίως για να στηρίξουν τις παραδόσεις και τα έθιμα του τόπου τους στη διάρκεια του χρόνου. Ο εύλογος βέβαια
ερασιτεχνισμός τους στη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων δημιουργούσε και τα ανάλογα συχνά ευτράπελα, αφού συναντούσε κανείς περίφημους συνδυασμούς εκδηλώσεων και οι χωριανοί την ίδια μέρα, το απόγευμα έβλεπαν θεατρική παράσταση του Αριστοφάνη από κάποιον περιπλανώμενο θίασο και μετά από λίγο, το βράδυ άκουγαν κλαρίνα. Κυρίαρχο βέβαια στοιχείο αυτών των εκδηλώσεων, ήταν το περίφημο πανηγύρι. Συνήθως συνέπιπτε με την ετήσια επέτειο εορτασμού του Πολιούχου Αγίου του χωριού και όλοι, μικροί – μεγάλοι περίμεναν καρτερικά ολόκληρη τη χρονιά για να γλεντήσουν.
Όλες οι παραπάνω μνήμες ήρθαν στη σκέψη μου όταν διάβαζα την εισήγηση της Δημοτικής Αρχής του κ. Μπουτάρη για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Δημητρίων. Ένα πρόγραμμα που η αρμόδια Αντιδημαρχία Πολιτισμού το έστειλε στις υπόλοιπες Δημοτικές Παρατάξεις ημέρα Τετάρτη, για να αποφασίσει υποτίθεται το Δημοτικό Συμβούλιο στη συνεδρίαση της Δευτέρας που ακολουθούσε, στις 18 Ιουλίου και σε λιγότερο από δύο μήνες από την έναρξη του Φεστιβάλ! Το κορυφαίο δηλαδή πολιτιστικό γεγονός της πόλης μας, το οποίο αποτελεί παράλληλα και μοναδική ευκαιρία για την τουριστική της προώθηση, να είναι θέμα που δεν χρειάζεται διαβούλευση, λες και πρέπει να αποφασίσουμε για την έγκριση των εξόδων μιας υπηρεσιακής μετακίνησης. Η εισήγηση δε που δόθηκε, φέρει ημερομηνία 24 Ιουνίου αλλά, άγνωστο γιατί, ανασύρθηκε 20 ημέρες μετά.
Η αλήθεια είναι πως η αναφορά στο πρόγραμμα, σαν αφηγηματικό κείμενο, είναι εξαιρετική. Σφύζει από πομπώδεις φράσεις, όπως «με τα 46α Δημήτρια πραγματοποιείται μια μεγάλη τομή στη φιλοσοφία του περιεχομένου και της διοργάνωσης». Σαν ουσία όμως και περιεχόμενο, με κάνει να νοσταλγώ ακόμη και τα πανηγύρια που σας έλεγα πριν. Τα αυθεντικά πανηγύρια και όχι εκδηλώσεις σαν την εναρκτήρια εκδήλωση του φετινού Φεστιβάλ με τίτλο “Μουσική Περιοδεία”. Μέχρι σήμερα, η έναρξη των Δημητρίων πραγματοποιούνταν από το κορυφαίο μουσικό σχήμα του Δήμου, την Ορχήστρα του, όπως άρμοζε σε ένα θεσμό που ανήκει στην πόλη μας και στους Θεσσαλονικείς. Φέτος συνωστίζουν 26 σχήματα, συνθέτοντας ένα πανηγύρι ή μάλλον ένα «ΠΑΝΗΓΥΡΑΚΙ» και υποβαθμίζοντας τόσο το Φεστιβάλ, όσο και τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε αυτό. Είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος για ένα άνευ ουσίας επικοινωνιακό “τρυκ” του Δημάρχου. Του Δημάρχου που μας έλεγε τόσο καιρό πως όλα τα προηγούμενα Δημήτρια ήταν καλλιτεχνικά σούπερ μάρκετ! Αυτό τι είναι; Ο Αντιδήμαρχος βέβαια σε δήλωσή του πριν από καιρό ίσως να ήταν και αφοπλιστικός…«Η έναρξη και η λήξη θα έχουν πανηγυρικό χαρακτήρα». Αυτό εννοούσε;
Κοιτάζοντας με προσοχή το πρόγραμμα, το οποίο όπως μάθαμε αποτελεί πόνημα της περιβόητης τριμελούς εισηγητικής επιτροπής, καταρχήν διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν κάποιοι εξαιρετικοί καλλιτέχνες και μερικοί πολύ ελπιδοφόροι. Σαν μουσικός, για αυτούς τους ανθρώπους περισσότερο θλίβομαι, επειδή ουσιαστικά καθίστανται εκτελεστές σε ένα ΣΥΝΟΘΗΛΕΥΜΑ ασύνδετων εκδηλώσεων χωρίς καμία απολύτως λογική και εκτός εποχής. Μπορεί κάποιος να κατανοήσει ποιά είναι η κατεύθυνση και η θεματική του Φεστιβάλ; Θεωρώ ότι καθώς οδεύουμε στη συμπλήρωση των 100 ετών από την απελευθέρωση της πόλης μας, θα έπρεπε να τιμήσουμε τους Έλληνες Δημιουργούς που έζησαν και διέπρεψαν όλα αυτά τα χρόνια στη Θεσσαλονίκη και τους ξένους που ασχολήθηκαν και άντλησαν την έμπνευσή τους από την ομορφιά και την ιστορία της.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της παρούσας Δημοτικής Αρχής, το κύριο μέρος του Φεστιβάλ περιλαμβάνει τους τομείς της μουσικής, του χορού και του θεάτρου, με προϋπολογισμό για τον Δήμο τις 300.000€. Το δε εικαστικό μέρος του φεστιβάλ θα καλυφθεί από την 15η διοργάνωση της «Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών από την Ευρώπη και την Μεσόγειο», που θα κοστίσει στον Δήμο 200.000€, ενώ τις δαπάνες της δεν θα ενταλματοποιήσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης αλλά άλλος φορέας στον οποίο θα δοθούν αυτά τα χρήματα και θα αναλάβει τη διοργάνωση! Για αυτό κύριοι, στον προϋπολογισμό της έκθεσης παρουσιάζεται το ποσό των 45.500€ για οργανωτικά έξοδα (αμοιβές προσωπικού, λογιστήριο κ.λπ.); Και τα μικρά παιδιά, συγκρίνοντας τα πιο πάνω, θα έλεγαν ότι η μουσική, ο χορός και το θέατρο ΥΠΟΣΚΕΛΙΖΟΝΤΑΙ σε σχέση με τις εικαστικές τέχνες. Ακόμη ψάχνω εν τω μεταξύ, στις εισηγήσεις για τα Δημήτρια και τη Μπιενάλε, να βρω μια αναφορά στα ποσά που έχουν εξασφαλιστεί από χορηγούς, στοιχείο που είχε κάνει σημαία όλο τον προηγούμενο καιρό ο Αντιδήμαρχος για τη συμπίεση του κόστους.
Καλό θα είναι επίσης, να δοθεί από την ομάδα του κ. Μπουτάρη κάποια εξήγηση σχετικά με την εξειδίκευση που είναι απαραίτητη στην έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων, ώστε να απαιτείται ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ σε γνωστό τουριστικό γραφείο, για δαπάνη ύψους 35.700€, η οποία υπερβαίνει καταφανώς το εκ του νόμου όριο της απευθείας ανάθεσης (20.000€ +Φ.Π.Α.). Θα περιμένω με αγωνία να δω τι θα πράξει η αρμόδια υπηρεσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου όταν θα φτάσει στα χέρια της το επίμαχο ένταλμα.
Δεν ξέρω αν οι κ.κ. Μπουτάρης και Πέγκας θα βρουν χρόνο να διαβάσουν και να προβληματιστούν από τα ανωτέρω. Που να βρει χρόνο ο Δήμαρχος άλλωστε, μετά και την τοποθέτηση του στη θέση του Προέδρου του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από την κυβέρνηση που στηρίζει, προφανώς λόγω της εξειδίκευσης του στην τέχνη του κινηματογράφου(!); Ο δε κ. Πέγκας το δήλωσε ξεκάθαρα ότι δεν έχει χρόνο, γιατί έχει λέει να διαβάσει στις διακοπές του τα χαρτάκια που έριχναν στα αυτιά που τοποθετήθηκαν με χορηγία εταιρείας ακουστικών βαρηκοΐας στην πόλη!
Εάν δεν θέλουν να προβληματιστούν με τα παραπάνω, θα τους πρότεινα να διαβάσουν έστω το δισέλιδο άρθρο της τελευταίας έκδοσης της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας με τίτλο «Πολιτισμός και Τουρισμός: Βίοι Αντίθετοι». Παραθέτω μικρό απόσπασμά του, διδακτικό για εκείνους: «Μακριά, πάντως, από την προσοχή των τουριστών παραμένει και το Φεστιβάλ Αθηνών, αφού η μη έγκαιρη ανακοίνωση του προγράμματος το καθιστά απρόσιτο στους ξένους επισκέπτες…Φέτος δυστυχώς έφτασε ο Απρίλιος για να μάθουμε τι θα φιλοξενήσει. Το γεγονός αυτό δεν επιτρέπει στους τουριστικούς πράκτορες να εντάξουν τις πολιτιστικές εκδηλώσεις στα πακέτα τους – τα οποία οριστικοποιούνται μήνες πριν». Όταν διάβαζα εγώ τα παραπάνω, σκέφτηκα πως είναι από τις ελάχιστες φορές που αποβαίνει προς όφελος της πόλης μας ότι οι εφημερίδες με μεγάλη κυκλοφορία ασχολούνται κυρίως με τα δρώμενα των Αθηνών. Ελπίζω λοιπόν κ. Δήμαρχε και κ. Αντιδήμαρχε να μην καταντήσετε τα Δημήτρια αντικείμενο ανάλογου ΧΛΕΥΑΣΜΟΥ, γιατί οι μέχρι τώρα ενέργειες σας αυτό δείχνουν!
Γιώργος Κωνσταντινίδης
Πιανίστας, Δικηγόρος,
Συντονιστής Πολιτισμού Ομάδας Δημιουργίας,
Πρόεδρος Συνδέσμου Αποφοίτων Ωδείων Θεσσαλονίκης,
Αντιπρόεδρος Φίλων Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης,
Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας για τον Χορό και τις Παραστατικές Τέχνες,
Πρ. Διευθυντής Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης,
Πρ. Υπεύθυνος Μουσικών Δραστηριοτήτων ΒΠΚ.