17 Ιουλ 2011
Με αφορμή την επίσκεψη της υπουργού των ΗΠΑ...
Μία ανασκόπηση σε Ελληνο-Ρωσικά θέματα...
Η ενέργεια ήταν ο βασικός τομέας συνεργασίας Αθήνας - Μόσχας επί κυβέρνησης Καραμανλή. Η ελληνική κυβέρνηση όμως έχει κάνει πλήρη στροφή στο θέμα αυτό. Ο αγωγός South Stream έχει παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες. Η πολύπλοκη κατασκευή και το υψηλό κόστος λειτουργούν ανασταλτικά. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έδωσε το «πράσινο φως» ώστε να μπορέσει να περάσει ο αγωγός αυτός από τα τουρκικά χωρικά ύδατα, όταν και εφόσον κατασκευαστεί, προς ικανοποίηση της ρωσικής κυβέρνησης. Επιπλέον, η ελληνική πλευρά έχει... στρέψει το ενδιαφέρον της στον ITGI που μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας στην Ελλάδα, με προοπτική να συνεχιστεί η μεταφορά προς την Ιταλία. Υπάρχει όμως και η ελληνοϊσραηλινή συνεργασία με την πιθανότητα μεταφοράς αερίου από το κοίτασμα Λεβιάθαν προς την Ευρώπη που ίσως να μην αρέσει στη Μόσχα.
Βαλτωμένες επενδύσεις
Ενα παράπονο που χρονίζει πλέον από πλευράς Ρωσίας είναι η μη κατάργηση της βίζας για τους τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα και κατακλύζουν τα καλοκαίρια κυρίως τη Βόρεια Ελλάδα. Η ελληνική πλευρά έχει προσπαθήσει να διευκολύνει τη σχετική διαδικασία, αλλά τα προβλήματα παραμένουν. Την ίδια στιγμή η Τουρκία έχει καταργήσει πλήρως τις θεωρήσεις διαβατηρίων για τους ρώσους τουρίστες, με ό,τι σημαίνει αυτό...
Στο μέτωπο των επενδύσεων, ρώσοι επιχειρηματίες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για τουριστικά projects σε διάφορες περιοχές (μεταξύ άλλων στη Βόρεια Ελλάδα και στην Κέρκυρα). Σύμφωνα εξάλλου με ορισμένες πληροφορίες, που δεν είναι πάντοτε εύκολο να επιβεβαιωθούν, πρόθεση για τουριστική επένδυση στο Νησί των Φαιάκων είχε εκδηλώσει και ο ρώσος μεγιστάνας και ιδιοκτήτης της αγγλικής ποδοσφαιρικής ομάδας Τσέλσι Ρόμαν Αμπράμοβιτς. Οι εμπλοκές όμως με την ελληνική δημόσια διοίκηση λειτουργούν ανασταλτικά, ενώ ανάλογη δυσφορία επικρατεί στο Κρεμλίνο διότι τα αιτήματα τουλάχιστον δύο ρωσικών τραπεζικών ομίλων, των VTB και SBERBANK, δεν έχουν ικανοποιηθεί από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές. Η ρωσική δυσθυμία ίσως εξηγεί για ποιον λόγο δεν πραγματοποιήθηκε τελικά και η επίσκεψη στη Μόσχα την οποία επεδίωκε, όσο ήταν υπουργός Επικρατείας με αρμοδιότητα τις επενδύσεις, ο κ. Χ. Παμπούκης.
Τελευταίο σημείο τριβής αποτελούν οι εξοπλισμοί. Ως γνωστόν, επί κυβέρνησης Καραμανλή η Ελλάδα είχε παραγγείλει 450 Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ) προς 1,2 δισ. ευρώ. Στην πορεία το κόστος της συγκεκριμένης παραγγελίας εκτοξεύθηκε στα 2 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση Παπανδρέου έκρινε ότι τα ΤΟΜΑ ήταν όχι μόνο ακριβά, αλλά δεν εξυπηρετούσαν και τις αμυντικές ανάγκες της χώρας. Προχώρησε λοιπόν στην ακύρωση της παραγγελίας, πείθοντας τους Ρώσους ότι μπορεί να αγοραστούν άλλα εξοπλιστικά συστήματα.
Στον φάκελο «άμυνα» πρέπει να προστεθεί και το ζήτημα της αντιπυραυλικής ασπίδας, όπου οι Αμερικανοί έχουν εκδηλώσει την πρόθεση ανάπτυξης πλοίων στο Αιγαίο. Η παρουσία της αντιπυραυλικής άμυνας προκαλεί αλλεργία στη Μόσχα και ήδη ο πρόεδρος Ντμίτρι Μεντβέντεφ απέστειλε προς τους ηγέτες των χωρών-μελών του ΝΑΤΟ επιστολή επαναλαμβάνοντας τις ρωσικές ανησυχίες.
Με στοιχεία από άρθρο του tovima.gr/