Η απορία των πολιτών κατακλύζει εκπομπές ραδιοφωνικών σταθμών και το διαδίκτυο. Με ποία πλειοψηφία πρέπει να υπερψηφισθεί το Super Μνημόνιο, ώστε να καταστεί νόμος του κράτους; Πολλοί μιλούν για 180 ψήφους, άλλοι για απόλυτη πλειοψηφία 151 βουλευτών. Ας δούμε, όμως, τι λέει το Σύνταγμα.
«Αρθρο 67.
Η Βουλή δεν μπορεί να αποφασίσει χωρίς την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών, που όμως ποτέ δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το ένα τέταρτο του όλου αριθμού των βουλευτών.»
Άρα, κάθε νομοσχέδιο αρκεί κατά κανόνα να συγκεντρώσει τις ψήφους 75 βουλευτών ως πλειοψηφία, για να καταστεί νόμος του κράτους.
Ας δούμε, τώρα, τις εξαιρέσεις του κανόνα αυτού.
«Αρθρο 28
1. Οι γενικά παραδεγμένοι κανόνες του διεθνούς δικαίου, καθώς και οι διεθνείς συμβάσεις, από την επικύρωσή τους με νόμο και τη θέση τους σε ισχύ σύμφωνα με τους όρους καθεμιάς, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου. Η εφαρμογή των κανόνων του διεθνούς δικαίου και των διεθνών συμβάσεων στους αλλοδαπούς τελεί πάντοτε υπό τον όρο της αμοιβαιότητας.
2. Για να εξυπηρετηθεί σπουδαίο εθνικό συμφέρον και να προαχθεί η συνεργασία με άλλα κράτη, μπορεί να αναγνωρισθούν, με συνθήκη ή συμφωνία, σε όργανα διεθνών οργανισμών αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Σύνταγμα. Για την ψήφιση νόμου που κυρώνει αυτή τη συνθήκη ή συμφωνία απαιτείται πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών.
3. Η Ελλάδα προβαίνει ελεύθερα, με νόμο που ψηφίζεται από την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, σε περιορισμούς ως προς την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας της, εφόσον αυτό υπαγορεύεται από σπουδαίο εθνικό συμφέρον, δεν θίγει τα δικαιώματα του ανθρώπου και τις βάσεις του δημοκρατικού πολιτεύματος και γίνεται με βάση τις αρχές της ισότητας και με τον όρο της αμοιβαιότητας.
**Ερμηνευτική δήλωση:
Το άρθρο 28 αποτελεί θεμέλιο για τη συμμετοχή της Χώρας στις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
Με βάση την παράγραφο 1 του άρθρου 28 μπορεί το Κοινοβούλιο να κυρώσει οποιαδήποτε διεθνή σύμβαση, ώστε αυτή να υπερισχύσει οποιασδήποτε άλλης διάταξης νόμου, αλλά όχι του Συντάγματος. Συνεπώς, διεθνείς συμβάσεις που κυρώνονται με την πλειοψηφία 75 βουλευτών θέτουν εκποδών οποιαδήποτε διάταξη ελληνικού νόμου, αλλά ουδέποτε διατάξεις του Συντάγματος, οι οποίες εξακολουθούν να υπερισχύουν και αυτών των κυρωμένων διεθνών συμβάσεων.
Με βάση την παράγραφο 2 του άρθρου 28 απαιτείται πλειοψηφία 180 βουλευτών, προκειμένου να αναγνωρισθούν σε διεθνείς οργανισμούς αρμοδιότητες που απονέμει το Σύνταγμα σε κρατικά όργανα, υπό τον όρο ότι τούτο εξυπηρετεί σπουδαίο εθνικό συμφέρον.
Με την παράγραφο 3 του άρθρου 28 απαιτείται πλειοψηφία 151 βουλευτών, προκειμένου να περιορισθεί η εθνική κυριαρχία μας για λόγους υπαγορευόμενους από σπουδαίο εθνικό συμφέρον.
Για την ερμηνεία ολόκληρου του άρθρου 28 υπάρχει η σχετική δήλωση κατά την ψήφισή του, συμφώνως προς την οποία το άρθρο αυτό αποτελεί το θεμέλιο για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
Ποια πλειοψηφία απαιτείται, λοιπόν, για την υπερψήφιση σήμερα του, αγνώστου ακόμη και σε βουλευτές, νέου Μνημονίου; Ουδείς έχει πει ουδέ έχει γράψει ότι το νέο Μνημόνιο επάγεται περιορισμούς της εθνικής κυριαρχίας υπαγορευόμενους από σπουδαίο εθνικό συμφέρον. Ούτε ότι το νέο Μνημόνιο εξυπηρετεί την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Συνεπώς, δεν απαιτείται πλειοψηφία 151 βουλευτών, αλλά ούτε και 180 βουλευτών.
Συμπέρασμα: για την υπερψήφιση σήμερα του νέου Μνημονίου απαιτείται πλειοψηφία 75 βουλευτών. Αν παραστούν 151 βουλευτές και δώσουν θετική ψήφο οι 76, το Νέο Μνημόνιο αποτελεί νόμο του κράτους, ο οποίος, όμως, δεν μπορεί να αντίκειται σε διατάξεις του Συντάγματος. Ταύτα υπό την επιφύλαξη της ύπαρξης στο Μνημόνιο διατάξεων που περιορίζουν την εθνική κυριαρχία ή αναγνωρίζουν σε διεθνείς οργανισμούς αρμοδιότητες που απονέμει το Σύνταγμα σε κρατικά όργανα, πράγμα το οποίο αγνοώ, όπως και εκατομμύρια άλλων Ελλήνων.