9 Απρ 2012

Χαμός για τις μειώσεις μισθών στον ιδιωτικό τομέα

Πόλεμος εμπόρων-Επιθεωρητών Εργασίας
"προκατειλημμένοι κατά των εργοδοτών" είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι-ελεγκτές του ΣΕΠΕ, οι οποίοι "δεν ξέρουν το νόμο και επιβάλλουν πρόστιμα για νόμιμες μειώσεις μισθών", λένε οι έμποροι.
Τι απαντά το ΣΕΠΕ.
Δείτε αναλυτικά:



Επιστολή προς τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης προκειμένου να εφαρμόζεται σωστά ο νόμος για τα εργασιακά, απέστειλε η Συνομοσπονδία των εμπόρων, υποστηρίζοντας ότι οι ελεγκτές του Σώματος Επιθεωρητών είναι προκατειλημμένοι κατά των εργοδοτών. 


Στην επιστολή της η ΕΣΕΕ επισημαίνει πως για να έχει εφαρμογή μια συλλογική σύμβαση εργασίας πρέπει να έχει συμμετοχή στην υπογραφή της, τόσο ο εργοδότης όσο και ο εργαζόμενος. 

Στην εγκύκλιο που συνέταξε η ΕΣΕΕ την απέστειλε προς τα μέλη της, με οδηγίες για το πώς εφαρμόζεται η τελευταία κυβερνητική παρέμβαση στα εργασιακά, βάσει των αλλαγών που προβλέπει το Μνημόνιο 2. 

Όπως έχει αποκαλύψει το Capital.gr, οι αλλαγές στα εργασιακά, μέσω της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου αλλά και της εγκυκλίου του υπουργείου Εργασίας έχει προκαλέσει σύγχυση τόσο σε εργοδότες όσο και σε εργαζόμενους. Έτσι, μετά την εγκύκλιο της ΓΣΕΕ προς τους εργαζόμενους, ήρθε η σειρά της ΕΣΕΕ να αποστείλει εγκύκλιο με διευκρινίσεις προς τους εμπόρους. Σε αυτήν αναφέρεται μεταξύ άλλων: 

Οι έμποροι μέλη τοπικών εμπορικών συλλόγων, έχουν δικαίωμα μείωσης των μισθών, εκτός τις ισχύουσας σύμβασης για το εμπόριο, εφόσον οι εργαζόμενοι δεν είναι συνδικαλισμένοι… 

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, οι ελεγκτές του ΣΕΠΕ καταχρηστικά, επιβάλλουν πρόστιμα σε μέλη εμπορικών συλλόγων που προχωρούν σε μείωση μισθών, υποστηρίζοντας ότι οφείλουν να εφαρμόσουν την ισχύουσα σύμβαση για το εμπόριο. Η Συνομοσπονδία των εμπόρων υποστηρίζει ότι οι ελεγκτές απλά δεν γνωρίζουν το νόμο. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, για να έχει εφαρμογή μία συλλογική σύμβαση πρέπει να ανήκει τόσο ο εργοδότης σε Εμπορικό Σύλλογο όσο και ο εργαζόμενος στο τοπικό σωματείο εργαζομένων. Όμως, οι ελεγκτές εξετάζουν την ύπαρξη συνδικαλιστικής ιδιότητας μόνο του εργοδότη και όχι και των εργαζομένων του, όπως έχουν υποχρέωση. 

Η συμβουλή της ΕΣΕΕ προς τους συναδέλφους τους, είναι «να μην τρομοκρατούνται από τις αυθαιρεσίες των ελεγκτών, που ερμηνεύουν το νόμο όπως τους αρέσει και παραβαίνουν τα καθήκοντά τους». 

Για να επιλυθεί το θέμα αυτό μία και καλή, η ΕΣΕΕ απέστειλε επίσημο αίτημα προς τον υπουργό Γ. Κουτρουμάνη, να δώσει σαφείς οδηγίες στο ΣΕΠΕ, ώστε να σταματήσουν άμεσα οι καταχρηστικοί έλεγχοι. 

Στην ουσία, η ΕΣΕΕ υποστηρίζει ότι το δικαίωμα του μέλους Εμπορικού Συλλόγου που οι εργαζόμενοί του δεν είναι συνδικαλισμένοι, να προχωράει σε ατομικές συμβάσεις εργασίας είναι ισχύον και ισχυρό. 

Δεν αποτελεί μειονέκτημα για τον έμπορο εργοδότη η συμμετοχή του στους Εμπορικούς Συλλόγους. Η οδηγία αυτή, έχει να κάνει με το λεγόμενο διευθυντικό δικαίωμα, και η ΕΣΕΕ επισημαίνει πως η δυνατότητα του εργοδότη να προσαρμόζει μονομερώς τους μισθούς του συνόλου των εργαζομένων του σε ένα δεδομένο επίπεδο παρέχεται μόνο στους συναδέλφους που μετέχουν στους Εμπορικούς Συλλόγους. Εάν, για παράδειγμα, η ΕΣΕΕ συμφωνήσει με την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων μειώσεις μισθών στο εμπόριο, αυτές οι μειώσεις θα ισχύουν αυτομάτως για όλους τους εργαζόμενους των συναδέλφων που είναι οργανωμένοι σε Εμπορικούς Συλλόγους. Αντίθετα, αυτό δεν ισχύει για τους εμπόρους που δεν ανήκουν σε Εμπορικούς Συλλόγους, οι οποίοι, έχοντας με τους υπαλλήλους τους ατομικές σχέσεις εργασίας, πρέπει σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, να πάρουν τη σύμφωνη γνώμη του κάθε εργαζόμενου ξεχωριστά, προκειμένου να γίνει η μείωση του μισθού. Η Συνομοσπονδία των εμπόρων επισημαίνει επίσης, ότι ακόμη και το προβλεπόμενο, εντός 3μήνου από την λήξη της σύμβασης, διευθυντικό δικαίωμα για μείωση μισθών στο βασικό μισθό συν τα 4 προβλεπόμενα επιδόματα, επιφυλάσσεται μόνο για τους εμπόρους - εργοδότες που ανήκουν σε Εμπορικούς Συλλόγους και όχι στα μη μέλη. 

Για τις εμπορικές επιχειρήσεις που απασχολούν ανειδίκευτο προσωπικό, το οποίο καλύπτεται από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας παρέχεται άμεσο δικαίωμα μείωσης μισθών. Οι μειώσεις είναι 22% για τους κατώτατους μισθούς και 32% για τους αντίστοιχους, που παίρνουν οι εργαζόμενοι κάτω των 25 ετών. Συνακόλουθα, ο βασικός μισθός του νέου ανειδίκευτου καθορίζεται στα 586,08 ευρώ και του αντίστοιχου κάτω των 25 ετών στα 510,95 ευρώ. Οι μειώσεις γίνονται με διευθυντικό δικαίωμα και δεν είναι υποχρεωτικές για τον εργοδότη. Σε αυτό το σημείο, η ΕΣΕΕ δίνει μια άλλη διάσταση του θέματος. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι επειδή αμφισβητείται εάν το δικαίωμα αυτό είναι διαρκές, καλό είναι οι επιχειρήσεις που απασχολούν ανειδίκευτο προσωπικό και θέλουν να κάνουν χρήση του, να προχωρήσουν σε μειώσεις άμεσα. 

Η μετενέργεια μίας σύμβασης περιορίζεται στο τρίμηνο. Μετά την πάροδο των 3 μηνών, εξακολουθεί να ισχύει ο βασικός μισθός της κλαδικής σύμβασης του εμπορίου, προσαυξανόμενος κατά 3 επιδόματα, δηλαδή ωρίμανσης, τέκνων και σπουδών. Η προσαρμογή αυτή γίνεται με διευθυντικό δικαίωμα και επιφυλάσσεται μόνο για όσους είναι οργανωμένοι στις εργοδοτικές οργανώσεις. 

Το επίδομα ωρίμανσης υπολογίζεται όπως πάγωσε στις 14-2-2012, ημέρα άμεσης ισχύος του νέου μνημονίου (ν. 4046/2012). Περαιτέρω εξέλιξη των ωριμάνσεων δεν επιτρέπεται. 

Το επίδομα σπουδών περιλαμβάνει μόνο την ύπαρξη πτυχίου ή επαγγελματικής καθαρά εκπαίδευσης (πανεπιστημίου, ΤΕΙ, επαγγελματικής σχολής κλπ.). Δεν περιλαμβάνει άλλα επιδόματα προσόντων που πιστοποιούνται με πτυχίο, όπως γλώσσας, χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή κλπ. 

Σε ότι αφορά το επίδομα επικίνδυνης εργασίας, στην κλαδική του εμπορίου δεν προβλέπεται. Οι συλλογικές συμβάσεις συνήθως προβλέπουν 3 επιδόματα αυτής της φύσης: ειδικών συνθηκών, ειδικών κινδύνων και ανθυγιεινής εργασίας. Από την εγκύκλιο 4601/304/12-3-2012 δεν προκύπτει ρητά ποιό από αυτά παραμένει σε ισχύ. Απλά αναφέρεται ότι «ως επίδομα επικινδύνου εργασίας νοούνται όλα τα επιδόματα που συνεπάγονται κίνδυνο για την σωματική ακεραιότητα και την ζωή του εργαζόμενου». Αυτά όμως αποδεικνύονται μόνο στους τόπους εργασίας ανάλογα με τις συνθήκες που ισχύουν εκεί, οπότε δεν μπορεί να προκύψει χωρίς αμφιβολία, ποιό από τα 3 επιδόματα παραμένει ή αν παραμένουν όλα. Είναι κάτι που θα ορίσει ο εργοδότης και θα κριθεί τελικά από τα δικαστήρια. 

Οι παραπάνω ρυθμίσεις ισχύουν μόνο για τους παλιούς εργαζόμενους, ενώ για τους νέους και για όσο χρόνο δεν καλύπτονται από συλλογική σύμβαση, η διμερής διαπραγμάτευση για το ύψος του μισθού μπορεί να ξεκινήσει από το κατώτατο όριο, που θέτει η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβασης, υπό τους παραπάνω όρους. 

Το δικαίωμα των εμπόρων που είναι μέλη των Εμπορικών Συλλόγων να προχωρήσουν σε μεγαλύτερες μειώσεις, υπογράφοντας με το προσωπικό τους επιχειρησιακές συμβάσεις, παραμένει σε ισχύ. Μάλιστα, οι επιχειρησιακές συμβάσεις είναι σύμφωνα με την ΕΣΕΕ και η καλύτερη λύση και προτείνεται από την ΕΣΕΕ, για όσους εργοδότες αντιμετωπίζουν μεγάλο οικονομικό πρόβλημα και η δραστική μείωση μισθών είναι ανάμεσα στις πρώτες προτεραιότητές τους, προκειμένου να επιβιώσουν. Η υπογραφή επιχειρησιακής σύμβασης μπορεί να καθορίσει ύψος μισθών μέχρι το ύψος της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης, μετά δε την απόδοση δικαιώματος υπογραφής και στις ημιεπίσημες ενώσεις προσώπων εργαζομένων (και όχι μόνο στα εργατικά σωματεία, που προβλεπόταν παλιά), η κατάρτισή της είναι εύκολη, σύντομη και… ανέξοδη.
(με πληροφορίες από capital.gr)




H απάντηση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας

Τοποθέτηση επί τις από 09.04.2012 εγκύκλιο της ΕΣΕΕ προς τα μέλη της, σχετικά με το νέο πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων

         Στην παρούσα δυσχερή κοινωνική και οικονομική συγκυρία, κατά την οποία οι εργασιακές σχέσεις βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας καλείται, ως βασικός ελεγκτικός μηχανισμός (παρ. 1 άρθρο 2 του Ν. 3996/11), να εντατικοποιήσει το έργο του, προκειμένου να διαφυλαχθούν στο ακέραιο τα δικαιώματα των εργαζομένων και να προαχθεί η υγιής επιχειρηματικότητα.

Η Πολιτική Ηγεσία του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας κρίνει ως καθήκον της να επισημάνει ορισμένες απαξιωτικές και δυσφημιστικές ανακρίβειες που εμπεριέχονται στην από 9 Απριλίου 2012 εγκύκλιο του Προέδρου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου κ. Βασίλη Κορκίδη, καθώς και να αποκαταστήσει την αλήθεια σχετικά με το ρόλο και το έργο των Επιθεωρητών Εργασίας.
Ο κ. Κορκίδης, ο οποίος, ως Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η Επιθεώρηση Εργασίας δεν έχει ελεγκτές αλλά Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων και Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία, καλό θα ήταν να είναι λίγο πιο προσεκτικός πριν επιχειρήσει να δυναμιτίσει τη σχέση του ΣΕΠΕ με την ΕΣΕΕ και τα μέλη της, κάτι που προφανώς είναι τελικά ανέφικτο, γιατί η Επιθεώρηση Εργασίας, βασισμένη στον συμφιλιωτικό της χαρακτήρα, γνωρίζει πώς να αντιπαρέρχεται τέτοιες στάσεις και συμπεριφορές. Υπενθυμίζουμε μόνο ότι ο όρος «Επιθεωρητής» χρησιμοποιείται τόσο στον τελευταίο νόμο για την Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ν.3996/2011), όσο και στον ιδρυτικό νόμο του ΣΕΠΕ (ν.2639/1998).
Ωστόσο, αυτό δεν είναι και τόσο μεμπτό, όσο οι εκφράσεις περί εισβολής των Επιθεωρητών στα μαγαζιά, οι οποίοι ζητούν φορτικά από τους εργοδότες να «αποδείξουν» ότι δεν είναι μέλη του τοπικού Εμπορικού Συλλόγου, ενώ ζητάει να σταματήσουν άμεσα αυτοί οι μονομερείς, προκατειλημμένοι και καταχρηστικοί έλεγχοι. Προφανώς αυτά που επιχειρείται να παρουσιαστούν με αρνητική χροιά είναι περίτρανη απόδειξη ότι οι Επιθεωρητές Εργασίας ασκούν τα καθήκοντά τους ευσυνειδήτως και κατά τα προβλεπόμενα στο νόμο.

            
          Σύμφωνα με το εδ. α της παρ. 2 του άρθρου 2 του Ν. 3996/11 (ΦΕΚ 170/Α/5.8.2011), το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας για την εκτέλεση του έργου του έχει αρμοδιότητα να επιθεωρεί και να ελέγχει τους χώρους εργασίας με κάθε πρόσφορο μέσο, να προβαίνει σε κάθε είδους αναγκαία εξέταση και έλεγχο σε όλες τις επιχειρήσεις και εκμεταλλεύσεις πρωτογενούς, δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα και γενικότερα σε κάθε ιδιωτικό ή δημόσιο χώρο εργασίας ή εκμετάλλευσης ή χώρο όπου πιθανολογείται ότι απασχολούνται εργαζόμενοι, εκτός από τις περιπτώσεις που ορίζεται διαφορετικά από ειδικές διατάξεις, όπως της παραγράφου 5 του άρθρου 2 και της παραγράφου 4 του άρθρου 69 του ν. 3850/2010 (Α'84), και να επιβλέπει την τήρηση και εφαρμογή: (αα) των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας της σχετικής ιδίως με τους όρους και τις συνθήκες εργασίας, τα χρονικά όρια εργασίας, την αμοιβή ή άλλες παροχές, την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων, τους ειδικούς όρους και συνθήκες εργασίας των ευπαθών ομάδων εργαζομένων (όπως ανήλικοι, νέοι, γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης ή λοχείας, άτομα με αναπηρία), καθώς και ειδικών κατηγοριών εργαζομένων, ενώ με το εδ. ββ του ιδίου άρθρου το Σ.ΕΠ.Ε. έχει την αρμοδιότητα να επιβλέπει τους όρους κάθε είδους συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

      Ακόμα, το Σ.ΕΠ.Ε. με το εδ. δ της ίδιας παρ., ερευνά οποιαδήποτε ώρα κατά τη διάρκεια της ημέρας ή της νύχτας τους χώρους εργασίας, όταν κρίνει αναγκαίο, χωρίς προειδοποίηση προς τον εργοδότη, και έχει ελεύθερη πρόσβαση σε οποιοδήποτε από τα βιβλία, μητρώα, έγγραφα, αρχεία και κάθε άλλου είδους στοιχείο που τηρούνται από την επιχείρηση, λαμβάνει αντίγραφα, καθώς και έχει πρόσβαση στη δομή της παραγωγικής διαδικασίας. Προβαίνει σε δειγματοληψίες και αναλύσεις δειγμάτων από τους χώρους εργασίας, λαμβάνει φωτογραφίες ή μαγνητοσκοπεί και προβαίνει σε μετρήσεις επιβλαβών φυσικών, χημικών και βιολογικών παραγόντων στο περιβάλλον εργασίας, με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων και τον εντοπισμό νέων και αναδυόμενων κινδύνων που προκαλούνται από την εισαγωγή νέων τεχνολογιών και τις αλλαγές στην οργάνωση της εργασίας. Στον εργοδότη που αρνείται την κατά τα προηγούμενα εδάφια είσοδο και πρόσβαση ή την παροχή στοιχείων ή πληροφοριών ή παρέχει ανακριβείς πληροφορίες ή στοιχεία, επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις της περ. της παραγράφου 1 του άρθρου 24.

      Στις 06.12.2011, ο Ειδικός Γραμματέας του Σ.ΕΠ.Ε., έχοντας υπόψη του την ανάγκη εξυγίανσης της αγοράς εργασίας και της αποτελεσματικότερης και αποδοτικότερης Επιθεώρησης Εργασίας, εξέδωσε την αριθ. 26761/06.12.2011 εγκύκλιό του που απευθύνεται στις Περιφερειακές Δ/νσεις (Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων και Ασφάλειας & Υγείας στην Εργασία) και τα Τμήματά τους, στην οποία αναφέρεται λεπτομερώς στις βασικές αρχές ελέγχου για τους Επιθεωρητές Εργασίας.

       Ο επιθεωρητής Εργασίας κατά την διάρκεια του ελέγχου, προστατεύει το κύρος και το έργο της Επιθεώρησης Εργασίας, είναι ενήμερος, καλά εκπαιδευμένος και έχει σαν άμεση προτεραιότητά του, την άμεση και πιστή εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4046/12 (ΦΕΚ 28/Α/14.2.2012). Προκειμένου λοιπόν να επιτύχει στον στόχο του και να διασφαλίσει τα συμφέροντα των εργαζομένων και των εργοδοτών, κατά την διάρκεια του ελέγχου του σε Εμπορικές Επιχειρήσεις, ζητά λεπτομερή στοιχεία τόσο από τα μέλη σας, όσο και από τους εργαζόμενους στα καταστήματα εμποροϋπάλληλους, για το εάν αυτοί είναι μέλη των συμβληθεισών οργανώσεων.

      Άλλωστε, ο Επιθεωρητής Εργασιακών σχέσεων για να διαμορφώσει και για να εκφράσει σωστή άποψη (σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις) σχετικά με την αμοιβή του εργαζόμενου και την υπαγωγή του σε κλαδική, επιχειρησιακή ή άλλη σύμβαση, θα πρέπει να του παρέχονται πλήρη, σαφή και ορθά στοιχεία.   

       Στην παρούσα συγκυρία, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας προσδοκά την αρωγή από μέρους όλων των Φορέων στη επίτευξη του ιδιαιτέρως δύσκολου και πολύπλευρου έργου του Επιθεωρητή Εργασίας, με την προτροπή από την Συνομοσπονδίες και τα μέλη τους να παρέχουν τις πληροφορίες που ζητούνται από τα όργανα του ΣΕΠΕ.
   
Τέλος, το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας ελπίζοντας σε μια καλή και μη υπονομευόμενη συνεργασία σας ενημερώνει ότι σε κάθε περίπτωση που διαπιστώσει παραβάσεις των κειμένων διατάξεων, θα επιβάλλει στους παραβάτες εργοδότες τα νόμιμα (ποινικές και διοικητικές κυρώσεις). 
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη