Από την εφημερίδα "Δημοκρατία"
Την ύστατη προσπάθεια για τη διάσωση των τεσσάρων μεγάλων οδικών έργων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, συνολικού ύψους περί τα 8 δισ. ευρώ, θα καταβάλει το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών με τον ορισμό... ειδικού μεσολαβητή για διαπραγματεύσεις με τράπεζες και εργολάβους.
Ο μεσολαβητής, που θα οριστεί εντός των ημερών, θα αναλάβει τις διαπραγματεύσεις με τράπεζες και κατασκευαστές με την ελπίδα πως θα ξεκολλήσουν τα τέσσερα έργα (Μαλιακός – Κλειδί, Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος, Ιόνια Οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας).
Τα προβλήματα στις συμβάσεις παραχώρησης είναι πολλά: Ξεκινούν από τη μειωμένη κυκλοφορία που έχει τινάξει στον αέρα τις προβλέψεις για τα έξοδα και φτάνουν έως την απόφαση πολλών ξένων τραπεζών να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση. Ταυτόχρονα, στην προσπάθεια για «ανάσταση» των συμβάσεων παραχώρησης, συνολικού ύψους περί τα 8 δισ. ευρώ, συμμετέχει πλήθος διαφορετικών και ενίοτε αλληλοσυγκρουόμενων συμφερόντων: το Δημόσιο, οι τράπεζες, οι ξένοι και εγχώριοι εργολάβοι, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων που έχει αναλάβει να «πακετάρει» όλες τις συμμετοχές του δημοσίου σε οδικούς άξονες υπό την εταιρία συμμετοχών Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι.
Η κυκλοφορία στις εθνικές οδούς παρουσιάζει μείωση έως και 50% σε σύγκριση με το 2007, με αποτέλεσμα να καθίσταται ακόμα πιο δύσκολη η επανεκκίνηση των έργων που έχουν σταματήσει από τον Νοέμβριο του 2010. Η βουτιά στην κυκλοφορία εμποδίζει και τα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων της κυβέρνησης, με κορυφαίο παράδειγμα την Εγνατία Οδό.
Οι ελληνικές τράπεζες και όσες ξένες θέλουν να μείνουν στη χρηματοδότηση ζητούν από το Ελληνικό Δημόσιο να εγγυηθεί την κυκλοφορία και συνεπώς τα έσοδα από τα διόδια, κάτι το οποίο έχει ήδη πράξει στην περίπτωση της Αττικής Οδού, αλλά και αυξήσεις στα επιτόκια με τα οποία έχουν δανείσει τους εργολάβους. Οι τελευταίοι ζητούν αλλαγές στο φυσικό αντικείμενο των συμβάσεων (να περικοπούν τμήματα που έχουν εμπλακεί σε δικαστικές διαμάχες ή σε προσφυγές στην Ε.Ε., όπως τμήμα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδος, τμήμα που διέρχεται μέσα από τον Καϊάφα στην Ηλεία, κ.λπ.), ώστε να προχωρήσουν τα έργα. Αυτό που δεν συζητείται είναι η μείωση των διοδίων.
Την ύστατη προσπάθεια για τη διάσωση των τεσσάρων μεγάλων οδικών έργων που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης, συνολικού ύψους περί τα 8 δισ. ευρώ, θα καταβάλει το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών με τον ορισμό... ειδικού μεσολαβητή για διαπραγματεύσεις με τράπεζες και εργολάβους.
Ο μεσολαβητής, που θα οριστεί εντός των ημερών, θα αναλάβει τις διαπραγματεύσεις με τράπεζες και κατασκευαστές με την ελπίδα πως θα ξεκολλήσουν τα τέσσερα έργα (Μαλιακός – Κλειδί, Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος, Ιόνια Οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας).
Τα προβλήματα στις συμβάσεις παραχώρησης είναι πολλά: Ξεκινούν από τη μειωμένη κυκλοφορία που έχει τινάξει στον αέρα τις προβλέψεις για τα έξοδα και φτάνουν έως την απόφαση πολλών ξένων τραπεζών να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση. Ταυτόχρονα, στην προσπάθεια για «ανάσταση» των συμβάσεων παραχώρησης, συνολικού ύψους περί τα 8 δισ. ευρώ, συμμετέχει πλήθος διαφορετικών και ενίοτε αλληλοσυγκρουόμενων συμφερόντων: το Δημόσιο, οι τράπεζες, οι ξένοι και εγχώριοι εργολάβοι, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων που έχει αναλάβει να «πακετάρει» όλες τις συμμετοχές του δημοσίου σε οδικούς άξονες υπό την εταιρία συμμετοχών Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι.
Η κυκλοφορία στις εθνικές οδούς παρουσιάζει μείωση έως και 50% σε σύγκριση με το 2007, με αποτέλεσμα να καθίσταται ακόμα πιο δύσκολη η επανεκκίνηση των έργων που έχουν σταματήσει από τον Νοέμβριο του 2010. Η βουτιά στην κυκλοφορία εμποδίζει και τα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων της κυβέρνησης, με κορυφαίο παράδειγμα την Εγνατία Οδό.
Οι ελληνικές τράπεζες και όσες ξένες θέλουν να μείνουν στη χρηματοδότηση ζητούν από το Ελληνικό Δημόσιο να εγγυηθεί την κυκλοφορία και συνεπώς τα έσοδα από τα διόδια, κάτι το οποίο έχει ήδη πράξει στην περίπτωση της Αττικής Οδού, αλλά και αυξήσεις στα επιτόκια με τα οποία έχουν δανείσει τους εργολάβους. Οι τελευταίοι ζητούν αλλαγές στο φυσικό αντικείμενο των συμβάσεων (να περικοπούν τμήματα που έχουν εμπλακεί σε δικαστικές διαμάχες ή σε προσφυγές στην Ε.Ε., όπως τμήμα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδος, τμήμα που διέρχεται μέσα από τον Καϊάφα στην Ηλεία, κ.λπ.), ώστε να προχωρήσουν τα έργα. Αυτό που δεν συζητείται είναι η μείωση των διοδίων.