11 Σεπ 2012

Η Προστακτική δ-ε-ν παί-ρνει αύ-ξη-ση!! Πόσες φορές θα το πω;

Καταργήσαμε την καθαρεύουσα για να μιλάμε την πλέρια δημοτικιά που δεν μιλάει ο λαός και αντιμετωπίζουμε πρόβλημα συνεννόησης με τις νεότερες γενιές. Ακούω ένα «διάγραψα» και βουΐζουν τ’ αυτιά μου. Στον πληθυντικό, όμως, μου λένε οι νεότεροι «γράψανε». Δηλαδή ..
πήραν [ = πήρανε] την αύξηση και την έβαλαν [ = βάλανε] στο τέλος του ρήματος. Φοβερή βελτίωση και πρόοδος. Εμένα, όμως, μου ξύνουν τ’ αυτιά όλα τούτα. Οι γονείς, βεβαίως, εξακολουθούν απτόητοι να λένε στα βλαστάρια τους «Τί έκαναν λέει;», όχι «τι κάνανε», ενώ η κυρά Μαρία τσιρίζει στον γιό της «Τσακίσου έλα εδώ αμέσως» και όχι «άμεσα» που λένε οι γραμματιζούμενοι.

Μούχει κολλήσει στο αυτί μία φράση του Ανδρέα Παπανδρέου που απαντούσε σε επιστολή του Στάθη Παναγούλη, όταν ο τελευταίος του έκανε κόνξες. Διάβαζε ο παρουσιαστής από τηλεοράσεως την απαντητική επιστολή του Αντρέα, ο οποίος έγραφε «σε δέχθηκα άμεσα», εννοώντας, βεβαίως, ότι τον δέχθηκε αμέσως, ήτοι ευθύς ως ο Παναγούλης το ζήτησε.

Όλα αυτά μου θύμισε ο κ. Κωστάλας που διαφημίζει κάποιο ΙΕΚ. Τραβάει στο τέλος ένα «επέλεξε» ως προστακτική του «επιλέγω» και μου γυρίζει κάθε φορά τα άντερα. Ο Κωστάλας υποτίθεται ότι είναι καλλιεργημένος. Πώς δέχθηκε να πει τέτοια κοτσάνα και με τέτοιο στόμφο; Αμ, το διαφημιζόμενο ΙΕΚ; Τέτοια γράμματα μαθαίνει στους σπουδαστές του;

Λοιπόν, τέρμα τα «υπέγραψε», «παρήγγειλε», «επέλεξε», «αντέγραψε», «εξέλεξε», «διέγραψε», «απήλαυσε», «απέκρουσε», «απέρριψε» κ.ο.κ.

Η Προστακτική δ-ε-ν π-α-ί-ρ-ν-ε-ι α-ύ-ξ-η-σ-η. Τί δεν καταλλλλλλλαβαίνετε;

Σωτήριος Καλαμίτσης
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη