Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε και ξαναβλέπουμε στην τηλεόραση τη διαφήμιση – που σημειωτέον αφορά σε γνωστό εκπαιδευτικό όμιλο – με τον κ. Αλέξη Κωστάλα στο ρόλο του εκφωνητή - παρουσιαστή να χρησιμοποιεί προστακτική με αύξηση, λέγοντας εμφατικά....
«Επέλεξέ το» αντί για το σωστό γραμματικά «Επίλεξέ το».
Μάλιστα, η απάντηση του εκπαιδευτικού ομίλου σχετικά με την «ανορθογραφία», δηλαδή το γραμματικό λάθος της προστακτικής με αύξηση, λέει πως στον προφορικό λόγο το «επέλεξε» είναι πιο εύηχο, πως η διαφήμιση απευθύνεται στους νέους προσπαθώντας να τους προσεγγίσει λεκτικά, δεδομένου ότι στο ίντερνετ και στις τηλεοράσεις χρησιμοποιείται συχνά, και ότι την προστακτική με αύξηση τη χρησιμοποιεί και ο Καβάφης στο ποίημά του «Επέστρεφε».
Άλλο όμως τα κριτήρια για το «εύηχο» και το νεολαιΐστικο και άλλο το πολυσήμαντο «ποιητική αδεία».
Ξεχνούν αυτό που έλεγε ο Κοραής: «Η ασυνταξία της γλώσσης συνοδεύει πάντοτε την ασυνταξίαν των εννοιών, διότι όστις συνηθίζει να καταφρονή τους κανόνας της Γραμματικής, γρήγορα θέλει καταφρονήσειν και τους κανόνας της Λογικής».
Συμπέρασμα: Μην παίζετε κύριοι των διαφημίσεων με τη γλώσσα! –
Βύρων Γ. Πολύδωρας