10 Δεκ 2012

Άγριο "χώσιμο" του Γαλαμάτη στον Μπουτάρη για τα σκουπίδια

- Του λέει ότι δεν έχει αρμοδιότητα να ...
κάνει εργοστάσιο!
- Έτσι είναι αυτά... Εκεί που έχει την αρμοδιότητα (στην αποκομιδή) τα έχει κάνει σκ@τ@...
- Εκεί που δεν έχει αρμοδιότητα διακρίνεται για την εφευρετικότητα...
- Μήπως επειδή εκεί είναι τα πολλά λεφτά;


Με αφορμή δημοσιεύματα που φέρουν το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη να «εξαγγέλλει» την κατασκευή εργοστασίου καύσης απορριμμάτων στη Σίνδο μέχρι το 2017-2018, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης (ΦΟΔΣΑ) Δήμητρης Γαλαμάτης απέστειλε σήμερα επιστολή προς το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, όπου καταγράφει την αποκλειστική αρμοδιότητα του Συνδέσμου ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης (ΦΟΔΣΑ) και του υπό...
συγκρότηση ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας για το σχεδιασμό και τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων και την ανάγκη επαναπροσδιορισμού και σεβασμού της συζήτησης για το νέο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, στην κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2008/98/ΕΕ , χωρίς «εξαγγελίες» που δημιουργούν αντιθέσεις και συγχύσεις και εν τέλει καθυστερήσεις στα τόσο απαραίτητα έργα για το μέλλον του Νομού.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:







ΠΡΟΣ:

Το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης
 κ. Γιάννη Μπουτάρη

Αξιότιμε κ. Δήμαρχε
Με μεγάλη έκπληξη διαβάσαμε σε δημοσιεύματα εφημερίδων της 08/12/2012, αλλά και σε αναρτήσεις στο διαδίκτυο, ότι σε δηλώσεις σας σε δημοσιογράφους, στο περιθώριο του συμποσίου, που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το Συμβούλιο του ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, φέρεστε να «εξαγγείλατε» τη δημιουργία μονάδας καύσης απορριμμάτων στη Σίνδο, μέχρι το 2017-2018.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα η «εξαγγελία» σας, μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τον εξής «σχεδιασμό»:
Ø      Το εργοστάσιο καύσης στη Σίνδο, θα έχει ως στόχο να μπορεί να επεξεργάζεται περίπου 500.000 τόνους απορριμμάτων ετησίως (έναντι 250.000 στη Βιέννη), παράγοντας ταυτόχρονα ενέργεια για τις ανάγκες των τοπικών νοικοκυριών
Ø      Το έργο σχεδιάζεται να υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με τη συνολική επένδυση να αγγίζει τα 150 εκατ. ευρώ
Ø      Εντός του 2013 αναμένεται να «τρέξει» η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη δημιουργία της μονάδας
Ø      Το θέμα της χωροθέτησης του εργοστασίου, αναμένεται να «κλείσει» εντός της επόμενης τριετίας, ώστε η κατασκευή του να ολοκληρωθεί σε μια πενταετία από σήμερα.
Στα δημοσιεύματα εν συνεχεία φιλοξενούνται «διευκρινήσεις» σας σύμφωνα με τις οποίες:
Ανάλογα εργοστάσια έχουν προγραμματιστεί και για την περιοχή της Μαυροράχης και για την περιοχή του Αγίου Αντωνίου, οι οποίες όμως δεν προχώρησαν ακόμη λόγω των αντιδράσεων των κατοίκων.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό τα εργοστάσια σε Μαυροράχη και Άγιο Αντώνιο θα διαχειρίζονται τα σκουπίδια του πολεοδομικού συγκροτήματος, ενώ το εργοστάσιο στη Σίνδο θα διαχειρίζεται τα σκουπίδια του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Τέλος αυτή η δημόσια παρέμβαση σας κλείνει με τη «δεσμευτική δήλωσή» σας:
 «Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε στη δημιουργία της μονάδας. Δεν είναι δυνατόν σε όλη την Ευρώπη να υπάρχουν εργοστάσια καύσης και εμείς εδώ να έχουμε μείνει 30 χρόνια πίσω και να χάνουμε λεφτά και από την ανακύκλωση και από την ενέργεια που θα μπορούσε να παράγεται από τα σκουπίδια»
Κύριε Δήμαρχε
Με όλο το σεβασμό στο θεσμό που υπηρετείτε, αλλά ιδίως στο πρόσωπό σας, θα ήθελα να σας υπογραμμίσω ότι όλες μα όλες οι παραπάνω αναφορές σας, οι οποίες ξεπερνούν τα όρια μιας πρότασης – παρέμβασης ή ακόμα και μιας οραματικής προσέγγισης, αλλά προσλαμβάνουν σαφή χαρακτηριστικά σχεδιασμού και στρατηγικής για τη  διαχείριση των στερεών αποβλήτων στο Νομό μας, αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα άλλων φορέων της Αυτοδιοίκησης (ΦΟΔΣΑ) ή και της πολιτείας (ΥΠΕΚΑ), και παράλληλα γεννούν πλήθος ερωτηματικών σχετικά με την αφετηρία αυτών των σχεδιασμών. Δεν θα αναφερθώ στην ουσία των μεθόδων διαχείρισης, ούτε στις τεχνολογίες που δύνανται να χρησιμοποιηθούν προς την κατεύθυνση αυτή. Θα σας έλεγα όμως ότι οι παραπάνω αναφορές σας, εκτός των ζητημάτων δεοντολογίας που λίγο πριν σας εξέθεσα, είναι εκτός των σύγχρονων Ευρωπαϊκών αντιλήψεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων, που περιλαμβάνουν την πρόληψη της παραγωγής αποβλήτων και με σαφήνεια προβλέπονται στην Οδηγία 2008/98/ΕΕ, πάνω στα οποία χτίζεται η στρατηγική του Συνδέσμου ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης και οφείλει να οικοδομηθεί η αντίστοιχη του νέου Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ.
Θέλω επίσης να σας κάνω γνωστό ότι συμφωνώ απόλυτα μαζί σας σχετικά με την καθυστέρηση που παρατηρείται στο συγκεκριμένο ζήτημα σε όλη τη χώρα αλλά και στο νομό μας. Αναφορικά με το νομό μας, μεγάλο μέρος του ισχύοντα περιφερειακού σχεδιασμού (ο οποίος βέβαια δεν περιλαμβάνει καμία «εγκατάσταση καύσης σκουπιδιών» στη Σίνδο) εκτελείται από το Σύνδεσμο ΟΤΑ Νομού Θεσσαλονίκης, και ιδιαίτερα το τμήμα αυτού που είναι σε συμφωνία με την Οδηγία 2008/98/ΕΕ και συμβατό με την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων. Κομβικό έργο στη φάση αυτή είναι η κατασκευή του ΣΜΑ ΒΔ Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (Ευκαρπίας), του οποίου η κατασκευή έχει σταματήσει λόγω αντιδράσεων κατοίκων της περιοχής, αλλά και του Δήμου Παύλου Μελά. Για την ανάγκη άμεσης επανέναρξης και ολοκλήρωσης του ΣΜΑ Ευκαρπίας έχει τοποθετηθεί με αποφάσεις το σύνολο σχεδόν των Δημοτικών Συμβουλίων του Νομού Θεσσαλονίκης. Πρέπει να σας επισημάνω ότι ένα από τα ελάχιστα Δημοτικά Συμβούλια που μέχρι και σήμερα δεν έχει τοποθετηθεί είναι αυτό του Δήμου Θεσσαλονίκης, γεγονός που δημιουργεί έλλειμμα στην υποστήριξη του έργου και για το λόγο αυτό σας καλώ να αναλάβετε άμεσα πρωτοβουλία συζήτησης του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης.
Επίσης θα ήθελα  να σας ενημερώσω ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, που η τελευταία επικαιροποίησή της επήλθε το 2012 με το Ν.4071/2012, ο Νέος Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα καταρτιστεί από το νέο Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, ως ο αποκλειστικά αρμόδιος εκ του νόμου φορέας, ενώ ο αντίστοιχος Εθνικός Σχεδιασμός σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΚΑ θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί εντός του 2013.
Ήδη από τον Ιούνιο του 2012, με την υπ.αριθ.45037/07.06.2012(ΦΕΚ 1908/Β’/15.06.2012) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, έχει συσταθεί ο σύνδεσμος με την επωνυμία «Περιφερειακός Σύνδεσμος Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων(ΦΟΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας», σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν.4071/2012, ενώ αμέσως μετά, στη διάρκεια του περασμένου καλοκαιριού, το σύνολο των 38 δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας εξέλεξαν τους αντιπροσώπους τους στο Δ.Σ. του εν λόγω συνδέσμου σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ν.3463/2006.

Σε συνέχεια αυτών ο δήμος σας, ως ο εκ του νόμου αρμόδιος επισπεύδων φορέας, και εσείς προσωπικά θα προχωρήσετε στην πρόσκληση για τις  διαδικασίες συγκρότησης του ΔΣ του νέου περιφερειακού συνδέσμου (όπως προβλέπονται στις διατάξεις της παρ.7 του αρθ.246 του Ν.3463/2006), ώστε να προχωρήσει άμεσα η λειτουργία του και η ανάληψη των αρμοδιοτήτων του, εκ των οποίων βασική και κεντρική είναι ο Νέος Περιφερειακός Σχεδιασμός.
Ο Σύνδεσμος ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης (ΦΟΔΣΑ), ως  ο μεγαλύτερος υφιστάμενος ΦΟΔΣΑ σε επίπεδο Κεντρικής Μακεδονίας, προσπερνώντας την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των ως άνω διαδικασιών, ήδη:
ü      Έχει ολοκληρώσει τις ενέργειες που προβλέπονται από το Ν.4071/2012 για τη μετάπτωσή του στο νέο φορέα (αποτίμηση περιουσίας – απογραφή από ορκωτούς ελεγκτές, κλπ).
ü      Προκάλεσε κοινή σύσκεψη όλων των ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας τον περασμένο Σεπτέμβριο προκειμένου να επιταχύνει τις διαδικασίες ενοποίησης, παρέχοντάς τους μεταξύ άλλων τεχνογνωσία και συμβουλές προσαρμογής στο νέο θεσμικό πλαίσιο.
ü      Συνεργάστηκε στενά, όπως προκύπτει και από το υπ.αριθ.72432/17.09.2012 ΕΠΕΙΓΟΝ ΕΓΓΡΑΦΟ της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Λειτουργίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης προς το Δήμο Θεσσαλονίκης, με τις υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης για την έγκαιρη συγκέντρωση των ονομάτων των αντιπροσώπων των Δήμων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στο Δ.Σ. το νέου ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας
ü      Διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη στις 15/11/2012 ημερίδα με θέμα «Νέος Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων στην Κεντρική Μακεδονία», στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΥΠΕΚΑ, της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, των κομμάτων, επιμελητηρίων και επιστημονικών φορέων, δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι από όλους τους Νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, ειδικοί επιστήμονες, κ.ά. όπως κι εσείς ο ίδιος, στην οποία μπήκαν οι βάσεις για το Νέο Περιφερειακό Σχεδιασμό για την Κεντρική Μακεδονία.
Κύριε Δήμαρχε,
Αναφορικά με την ουσία  των «εξαγγελιών» σας θα ήθελα να σας τονίσω,  εκτός του γεγονότος της μη αρμοδιότητος από πλευράς σας, που σημείωσα και παραπάνω, ότι επί των τοποθετήσεών σας υπάρχουν σοβαρές ανακρίβειες, που αφορούν τόσο στους τόνους των «υπό καύση σκουπιδιών» του Δήμου Θεσσαλονίκης, όσο και στη δυνατότητα συνδυασμού και σκοπιμότητας των αρχικά προβλεπόμενων μονάδων στη Μαυροράχη και στον Άγιο Αντώνιο, των προβλέψεων του νέου περιφερειακού σχεδιασμού και της «εξαγγελλόμενης» από εσάς μονάδας του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Η Διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων, οι στρατηγικές, οι σχεδιασμοί, τα χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά και οι μέθοδοι και οι τεχνολογίες οι οποίες τελικά επιλέγονται, θα πρέπει κατά την απόλυτη άποψή μου να διέπονται από δύο βασικές και απαρέγκλιτες αρχές, τη διαφάνεια και την αλήθεια και ακρίβεια των πληροφοριών και των δεδομένων.
Επίσης οι όποιες τελικές επιλογές θα πρέπει να βασίζονται σε διαβούλευση αλλά και συλλογικές αποφάσεις θεσμικών οργάνων, κάτι που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν υφίσταται.
Αναγνωρίζουμε την αγωνία του Δημάρχου του μεγαλύτερου Δήμου της Κεντρικής Μακεδονίας για να δοθούν το συντομότερο λύσεις στα ζητήματα της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων στο Νομό και την Περιφέρεια μας, λειτουργία που αποτελεί αρμοδιότητα του νέου ΦΟΔΣΑ ΚΜ. Στο βαθμό όμως που οι δημόσιες πρωτοβουλίες δεν εντάσσονται στο πλαίσιο διαβούλευσης του νέου περιφερειακού σχεδιασμού, οι όποιες «εξαγγελίες» σας δημιουργούν επικοινωνιακά πυροτεχνήματα και δεδομένα, που αντί να ενισχύουν την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα στην προώθηση λύσεων και έργων στο συγκεκριμένο μείζον ζήτημα, κάτι που προφανώς έχει ως αφετηρία και η δική σας παρέμβαση, τελικά ενισχύουν την ήδη υψηλή σύγχυση και την καχυποψία των πολιτών –απόρροια ίσως ελλιπούς ή και εσφαλμένης πληροφόρησης και ενημέρωσής τους- γύρω από τα θέματα διαχείρισης στερεών αποβλήτων στη χώρα μας, κλονίζουν ενδεχόμενα την αξιοπιστία της Αυτοδιοίκησης σε σχέση με τις πολιτικές αντιμετώπισης και τις διαδικασίες που επιλέγονται για την εφαρμογή τους και τελικά οδηγούν σε ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση τις όποιες προσπάθειες γίνονται από την Αυτοδιοίκηση, την Πολιτεία αλλά και τους πολίτες για να δοθούν γρήγορες, αποτελεσματικές, φθηνές και φιλοπεριβαλλοντικές λύσεις στο μείζον πρόβλημα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.
Τέλος, αναφορικά με το χρηματοδοτικό εργαλείο των ΣΔΙΤ, που «εξαγγέλλετε» ως επιλογή για την υλοποίηση της κατασκευής του «Εργοστασίου Καύσης σκουπιδιών» στη Σίνδο, σας παραθέτω αυτούσιο απόσπασμα από την ανακοίνωση της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ στις 05/12/2012, που αφορά την Προκήρυξη τεσσάρων διαγωνισμών για έργα διαχείρισης απορριμμάτων στο Νομό Αττικής μέσω ΣΔΙΤ:
«…Οι διαγωνιστικές διαδικασίες επιτρέπουν όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες που καλύπτουν τις απαιτήσεις των περιβαλλοντικών στόχων, της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας. Η ανοιχτή τεχνολογία ενισχύει τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των διαγωνιζομένων και την επιλογή της βέλτιστης λύσης από πλευράς της τοπικής αυτοδιοίκησης και των δημοτών της, με πλήρη διαφάνεια και εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Βασικό κριτήριο επιλογής του αναδόχου θα είναι το χαμηλότερο τέλος χρήσης που θα κληθεί να καταβάλλει ο δημότης, παράλληλα με την επίτευξη όλων των περιβαλλοντικών στόχων. Εξετάζεται η ένταξη των επενδύσεων στο ΕΣΠΑ, με στόχο αφενός την επιτάχυνση υλοποίησής τους και αφετέρου τη περαιτέρω μείωση του τελικού κόστους χρήσης για τους πολίτες…»
Από το παραπάνω λοιπόν προκύπτει ότι οι εν λόγω διαγωνισμοί αφήνουν ανοιχτό το ζήτημα των τεχνολογιών που θα επιλεγούν μεταξύ όλων των διαθέσιμων και δεν επιτρέπουν την απ’ ευθείας επιλογή τεχνολογίας (πχ. καύση), όπως η δική σας «εξαγγελία» προκρίνει, ενώ το ζήτημα της ένταξης τέτοιων επενδύσεων στο σύνολό τους ή εν μέρει στο ΕΣΠΑ παραμένει ακόμη ανοικτό από την πολιτεία. Ήδη, στις 30/11/2012, στο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων,  ανακοινώθηκε από το ΥΠΕΚΑ η ενίσχυση με πρόσθετους πόρους ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ του άξονα που αφορά τα στερεά απόβλητα στο ΕΠΠΕΡΑΑ, αναδεικνύοντας και άλλες πιθανές πηγές χρηματοδότησης αντίστοιχων έργων που πρέπει η Περιφέρειά μας να διεκδικήσει.
Πρέπει να γνωρίζετε ότι στις προθέσεις του Συνδέσμου ΟΤΑ Νομού Θεσσαλονίκης περιλαμβάνεται, στο πλαίσιο σύνταξης του νέου Περιφερειακού Σχεδιασμού, η εξαντλητική συζήτηση επί των χρηματοδοτικών μέσων για τις τελικά επιλεχθείσες επενδύσεις διαχείρισης αποβλήτων, ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο δημόσιο και κοινωνικό όφελος, η εξυπηρέτηση των ΟΤΑ και το χαμηλότερο κόστος για το δημότη, χωρίς να υπολειπόμαστε σε περιβαλλοντική ασφάλεια και προστασία από καμία ευρωπαϊκή χώρα.
Αξιότιμε κ. Δήμαρχε,
Κλείνοντας θα ήθελα να σας καλέσω άμεσα να προχωρήσετε τις διαδικασίες συγκρότησης του νέου Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και να συνδράμετε κι εσείς, ως Δήμαρχος του μεγαλύτερου Δήμου, τις προσπάθειες που η νέα διοίκηση θα ξεκινήσει, για να προχωρήσουν όλα αυτά τα μεγάλα έργα στον τομέα της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων στην Περιφέρεια και το Νομό μας.
Θέλω επίσης να σας τονίσω πως η παρούσα επιστολή συντάχθηκε, όπως σας αναφέρω και εισαγωγικά, μετά τα όσα διαβάσαμε στις εφημερίδες και το διαδίκτυο στις 08/12/2012 και αναφέρονται σε δικές σας τοποθετήσεις. Θέλω να ξέρετε πως αν οι σκέψεις ή οι προθέσεις σας δεν αποτυπώνονται ορθώς στα εν λόγω δημοσιεύματα, τότε αυτομάτως αναιρείται το περιεχόμενο της παρούσης επιστολής, στο σκέλος τουλάχιστον που αναφέρεται σε αυτά.

Με εκτίμηση

Δημήτρης Γαλαμάτης
Πρόεδρος Συνδέσμου ΟΤΑ Ν. Θεσσαλονίκης
Δήμαρχος Βόλβης
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη