29 Δεκ 2012

Το αεροπλάνο μας κατέβασε στην Αθήνα, αντί για τη Θεσσαλονίκη, λόγω ομίχλης. Τι δικαιούμαι ως αποζημίωση;

Γράφει αναγνώστης: "Σας παρακαλω πολυ να με βοηθησετε στο εξης: η πτηση της παρασκευης της Ryanair απο λονδινο για θεσσαλονικη λογω ομιχλης προσγειωθηκε αθηνα! Εκει...
με τα χιλια ζορια μαθαμε πως θα μας ανεβασουν θεσσαλονικη με λεωφορεια! Αυτη τη στιγμη ξεκινησαμε( ειμαι μεσα στο λεωφορείο). Παρακαλω να ενημερωσετε γοα το τι δικαιουμαστε. Η ΥΠΑ σε τηλεφωνο που καναμε ειπε οτι αυτο ειναι παρανομο κ δικαιουμαστε ξενοδοχειο κ εισητιριο το πρωι. Τι πρεπει να κανουμε?"

Να υπενθυμίσουμε λοιπόν τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών:


Γνωρίζετε ότι έχετε ορισμένα δικαιώματα όταν ταξιδεύετε αεροπορικώς στην ΕΕ και παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα;
Τα δικαιώματα αφορούν περιπτώσεις καθυστερήσεωνακυρώσεων καιυπεράριθμων κρατήσεων που εμποδίζουν την επιβίβασή σας στο αεροσκάφος …
.... και ισχύουν αν:
  • αναχωρείτε από την ΕΕ με οποιονδήποτε αερομεταφορέα, ή
  • φθάνετε στην ΕΕ με αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ (ή της Ισλανδίας, της Νορβηγίας ή της Ελβετίας)

Επιστροφή χρημάτων ή επιβίβαση σε άλλη πτήση

Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης,ακύρωσης  της πτήσης ή υπεράριθμων κρατήσεων, έχετε δικαίωμα είτε να:
  • προωθηθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση, είτε να
  • σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου σας και, αν χρειαστεί, να επιστρέψετε χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησής σας.
Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, δηλαδή αν η πτήση σας καθυστερήσει 5 ή περισσότερες ώρες, δικαιούστε επίσης αποζημίωση (αν αποδεχθείτε όμως την επιστροφή χρημάτων, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος να φροντίσει για τη συνέχιση του ταξιδιού σας ή να σας παράσχει περαιτέρω βοήθεια).
Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να σας ενημερώσει για τα δικαιώματά σας και για τον λόγο της άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης (πάνω από 2 ώρες, ή 4 ώρες αν η απόσταση της πτήσης είναι μεγαλύτερη από 3.500 χλμ.).

Γεύματα και κατάλυμα

Μπορεί επίσης να δικαιούστε δωρεάν αναψυκτικά, γεύματα, τηλεφωνικές κλήσεις και διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.

Χρηματική αποζημίωση

Επίσης, αν δεν σας επιτραπεί η επιβίβαση, ή αν η πτήση σας ακυρωθεί ή φτάσει στον προορισμό της με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση ύψους 250 - 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης.
Πτήσεις εντός της ΕΕ
  • έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
  • πάνω από 1.500 χλμ: 400 ευρώ
Πτήσεις μεταξύ αεροδρομίου της ΕΕ και αεροδρομίου εκτός ΕΕ
  • έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
  • 1.500 – 3.500 χλμ: 400 ευρώ
  • πάνω από 3.500 χλμ: 600 ευρώ
Η απόσταση υπολογίζεται από το αεροδρόμιο στο οποίο δεν μπορέσατε να επιβιβαστείτε στο αεροσκάφος, το οποίο μπορεί να μην είναι το αεροδρόμιο από το οποίο ξεκινήσατε το ταξίδι σας.
Αν ο αερομεταφορέας σάς προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.
Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, δεν θαλάβετε αποζημίωση αν:
  • η ακύρωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες π  . σε κακές καιρικές συνθήκες , ή
  • είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία πτήσης, ή
  • σας προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης.
Σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών μπορεί να μην δικαιούστε αποζημίωση, αλλά ο αερομεταφορέας οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα να επιλέξετε:
  • να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)
  • να μεταφερθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό
  • να κάνετε εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σας (υπό την προϋπόθεση της διαθεσιμότητας θέσεων).
Ακόμη όμως και σε έκτακτες συνθήκες, οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να σας παρέχουν βοήθεια, αν χρειάζεται, όση ώρα περιμένετε για να επιβιβασθείτε σε άλλη πτήση.

Πώς να λάβετε επιστροφή χρημάτων ή αποζημίωση

Πρέπει να υποβάλετε το έντυπο καταγγελίας ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών  [119 KB] Deutsch English español français italiano polski στον αερομεταφορέα σας και να βεβαιωθείτε ότι κρατήσατε αντίγραφο.
Αν δεν λάβετε απάντηση ή αν η απάντηση δεν σας ικανοποιεί, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στον αρμόδιο εθνικό φορέα pdf [222 KB] English της χώρας ΕΕ όπου συνέβη το περιστατικό,
ή αν το περιστατικό συνέβη σε αεροδρόμιο αναχώρησης εκτός ΕΕ αλλά αφορά αερομεταφορέα της ΕΕ, μπορείτε να υποβάλετε την καταγγελία στον αρμόδιο εθνικό φορέα pdf [222 KB] English της χώρας της ΕΕ η οποία ήταν ο προορισμό σας.

Απώλεια ή φθορά αποσκευών

Αποσκευές που παραδίδονται κατά τον έλεγχο εισιτηρίων ("τσεκ -ιν ")
Αν οι αποσκευές που έχετε παραδώσει κατά τον έλεγχο εισιτηρίων ("τσεκ-ιν") χαθούν , φθαρούν ή καθυστερήσουν , μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση από τον αερομεταφορέα μέχρι και 1.220 ευρώ
Εξαίρεση : δεν ισχύει αν η φθορά οφείλεται σε ελάττωμα της αποσκευής.
Χειραποσκευές (περιλαμβανομένων των προσωπικών αντικειμένων )
Ο αερομεταφορέας ευθύνεται αν ήταν υπαίτιος της ζημίας που προκλήθηκε.
Μην ξεχάσετε να υποβάλετε σχετική δήλωση εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας (ή 21 ημερών σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής).
Αν επιθυμείτε να προβείτε σε περαιτέρω νομικές ενέργειες, θα πρέπει να το κάνετε εντός 2 ετών από την ημερομηνία παραλαβής των αποσκευών σας.
Αν μεταφέρετε μαζί σας στο ταξίδι ακριβά αντικείμενα, μπορεί να δικαιούστε – έναντι κάποιου αντιτίμου – αποζημίωση μεγαλύτερη από 1.223 ευρώ εφόσον έχετε προηγουμένως υποβάλει ειδική δήλωση στον αερομεταφορέα το αργότερο κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να κάνετε ιδιωτική ασφάλειαταξιδιού.
Δεν υπάρχει τυποποιημένο έντυπο για την ειδική δήλωση. Εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφασίσουν τη μορφή του εντύπου.



ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

• Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσφέρει στους επιβάτες αεροπορικών
μεταφορών ενισχυμένη προστασία υπό τη μορφή αποζημιώσεων
και παροχής βοήθειας;
• Η προστασία αυτή καλύπτει επιβάτες πτήσεων που αναχωρούν
από αεροδρόμια εντός της Ε.Ε. και επιβάτες πτήσεων που
αναχωρούν από αεροδρόμια τρίτων χωρών με προορισμό
αεροδρόμια εντός της Ε.Ε.; (Στην τελευταία περίπτωση μόνο όταν
ο πραγματικός αερομεταφορέας είναι κοινοτικός αερομεταφορέας)।

• Έχεις δικαίωμα να γνωρίζεις εκ των προτέρων την ταυτότητα του
πραγματικού αερομεταφορέα (συμπεριλαμβανομένων των χαμηλού
κόστους εταιρειών και ναυλωμένων πτήσεων).
• Αν δεν σου επιτραπεί η επιβίβαση, δικαιούσαι αποζημίωση
α) 250 ευρώ για πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ, β) 400 ευρώ για
(i)ενδοκοινοτικές πτήσεις πέραν των 1.500 χλμ και (ii) όλες τις
άλλες πτήσεις από 1.500 – 3.500 χλμ και γ) 600 ευρώ για όσες
πτήσεις δεν αναφέρονται στο α) και β).
• Αν η πτήση σου ματαιωθεί μπορείς να επιλέξεις επιστροφή του
αντιτίμου του εισιτηρίου και πτήση επιστροφής το συντομότερο
δυνατό, όπου χρειάζεται, ή εναλλακτική διαδρομή προς τον τελικό
προορισμό σου το συντομότερο δυνατό. Σε κάθε περίπτωση,
δικαιούσαι τη δωρεά παροχή φροντίδας, όπως διατροφή και
διευκολύνσεις επικοινωνίας. Δωρεάν διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο
και μεταφορά δικαιούσαι σε περίπτωση που αναχωρείς την επομένη.
Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις δικαιούσαι αποζημιώσεις.
• Για καθυστέρηση 2 ωρών και άνω, εφόσον πρόκειται για πτήση
μέχρι 1500χλμ, δικαιούσαι δωρεάν διατροφή και διευκολύνσεις
επικοινωνίας. Για πτήσεις πέραν των 1500χλμ, απαιτείται μεγαλύτερη
καθυστέρηση για να δικαιούσαι τα πιο πάνω. Αν τελικά αναχωρήσεις
την επομένη, δικαιούσαι δωρεάν μεταφορά και διαμονή σε ξενοδοχείο।
• Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίσεις μη διστάσεις να
επικοινωνήσεις με τον εκπρόσωπο της αεροπορικής σου εταιρείας.
Αν η αεροπορική εταιρεία εξακολουθεί να μην εκπληρώνει τις
υποχρεώσεις της, τότε μπορείς να απευθυνθείς στον αντίστοιχο
εθνικό φορέα της χώρας κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
(στην Κύπρο αρμόδιο είναι το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας), όπου
παρουσιάστηκε το πρόβλημα. που αναχωρούν
• Αν δεν σου επιτραπεί η επιβίβαση, δικαιούσαι αποζημίωση
από αεροδρόμια εντός της Ε.Ε. και επιβάτες πτήσεων που
α) 250 ευρώ για πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ, β) 400 ευρώ για
αναχωρούν από αεροδρόμια τρίτων χωρών με προορισμό
(i)ενδοκοινοτικές πτήσεις πέραν των 1.500 χλμ και (ii) όλες τις
αεροδρόμια εντός της Ε.Ε.; (Στην τελευταία περίπτωση μόνο όταν
άλλες πτήσεις από 1.500 – 3.500 χλμ και γ) 600 ευρώ για όσες
ο πραγματικός αερομεταφορέας είναι κοινοτικός αερομεταφορέας).
πτήσεις δεν αναφέρονται στο α) και β).
• Αν η πτήση σου ματαιωθεί μπορείς να επιλέξεις επιστροφή του
αντιτίμου του εισιτηρίου και πτήση επιστροφής το συντομότερο
δυνατό, όπου χρειάζεται, ή εναλλακτική διαδρομή προς τον τελικό
προορισμό σου το συντομότερο δυνατό. Σε κάθε περίπτωση,
δικαιούσαι τη δωρεά παροχή φροντίδας, όπως διατροφή και
διευκολύνσεις επικοινωνίας. Δωρεάν διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο
και μεταφορά δικαιούσαι σε περίπτωση που αναχωρείς την επομένη.

Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις δικαιούσαι αποζημιώσεις.
• Για καθυστέρηση 2 ωρών και άνω, εφόσον πρόκειται για πτήση
μέχρι 1500χλμ, δικαιούσαι δωρεάν διατροφή και διευκολύνσεις
επικοινωνίας. Για πτήσεις πέραν των 1500χλμ, απαιτείται μεγαλύτερη
καθυστέρηση για να δικαιούσαι τα πιο πάνω. Αν τελικά αναχωρήσεις
την επομένη, δικαιούσαι δωρεάν μεταφορά και διαμονή σε
ξενοδοχείο.

• Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίσεις μη διστάσεις να
επικοινωνήσεις με τον εκπρόσωπο της αεροπορικής σου εταιρείας.
Αν η αεροπορική εταιρεία εξακολουθεί να μην εκπληρώνει τις
υποχρεώσεις της, τότε μπορείς να απευθυνθείς στον αντίστοιχο
εθνικό φορέα της χώρας κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
(στην Ελλάδα, αρμόδιο είναι το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας), όπου
παρουσιάστηκε το πρόβλημα.


Τι γίνεται στην ομίχλη;

6. Προστατεύομαι σε περίπτωση εξαιρετικών περιστάσεων;
Ναι, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα να ζητήσουν τη βοήθεια και την ενημέρωση από την αεροπορική εταιρεία, ακόμη και σε περίπτωση εξαιρετικών περιστάσεων. Μπορούν συνεπώς, να απολαύσουν τα δικαιώματα που περιλαμβάνονται στον κανονισμό, εκτός από το δικαίωμα της οικονομικής αποζημίωσης σε περίπτωση ακύρωσης. Σε αυτήν την περίπτωση, η αεροπορική επιχείρηση πρέπει να αποδείξει ότι η ακύρωση οφείλεται στις εξαιρετικές περιστάσεις, που δε θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί, ακόμα κι αν όλα τα λογικά προληπτικά μέτρα είχαν ληφθεί. π.χ., μια ξαφνική απεργία είναι περίσταση, που μια επιχείρηση δεν μπορεί να αποφύγει.

7. Σε περίπτωση ακύρωσης μιας πτήσης, λόγω "ανωτέρας βίας", πώς μπορούμε εμείς να ελέγξουμε ότι είναι πράγματι μια εξαιρετική περίσταση, που δε θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί, ακόμα κι αν όλα τα λογικά προληπτικά μέτρα είχαν ληφθεί;
Σύμφωνα με τον κανονισμό, η επιχείρηση πρέπει να αποδείξει ότι η ακύρωση οφείλεται πράγματι σε μια τέτοια εξαιρετική περίσταση. Ο επιβάτης μπορεί πάντα να απαιτήσει την απόδειξη. Εάν ο επιβάτης δεν είναι ικανοποιημένος με αυτές τις πληροφορίες, μπορεί να αναφέρει τοθέμα στην αρχή, που υποδεικνύεται από το κράτος-μέλος και η οποία επιβλέπει την εφαρμογή του Κανονισμού. Ένας στόχος του παρόντος κανονισμού είναι να δοθεί η δυνατότητα αποζημίωσης στους επιβάτες που βρίσκονται αντιμέτωποι με επιχειρήματα, που οι αερογραμμές χρησιμοποιούν μερικές φορές, για να δικαιολογήσουν τις ακυρώσεις.

8. Θα μπορούσε η ομίχλη να αποτελεί μια εξαιρετική περίσταση και να χρησιμοποιηθεί, για να αποφύγουν την αποζημίωση, σε περίπτωση ακύρωσης;
Η ομίχλη ή άλλες καιρικές συνθήκες, όπως η βροχή, οι θύελλες, το χιόνι, κλπ., μόνο σπάνια, μπορεί να αποτελέσει εξαιρετική περίσταση. 
Προκειμένου να χρησιμοποιήσει τις "εξαιρετικές περιστάσεις" για απαλλαγή από τις υποχρεώσεις της, η εταιρεία πρέπει να αποδείξει πρώτα ότι έλαβε όλα τα λογικά μέτρα για να αποφευχθούν τα προβλήματα που προκλήθηκαν στους επιβάτες, μετά από αυτές τις καιρικές συνθήκες. Η τρέχουσα τεχνολογική ανάπτυξη καθιστά δυνατό για ένα αεροπλάνο τις περισσότερες φορές, να απογειωθεί ή να προσγειωθεί, ακόμα και στις πιο άσχημες καιρικές συνθήκες. Είναι απίστευτο ότι οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν όπως στο παρελθόν, να χρησιμοποιούν εσφαλμένα αυτήν τη δικαιολογία, σε όλες τις περιπτώσεις ακύρωσης πτήσης.

9. Ακόμη και σε περίπτωση πραγματικών "εξαιρετικών περιστάσεων", οι επιβάτες έχουν δικαιώματα σε περίπτωση ακύρωσης ή μεγάλων καθυστερήσεων;
Τα δικαιώματα των επιβατών ισχύουν ακόμη και στις εξαιρετικές περιστάσεις. Είναι φυσικό ότι η εταιρεία που πουλάει μια υπηρεσία σε έναν επιβάτη, να του παρέχει βοήθεια, σε περίπτωση καθυστέρησης ή σε περίπτωση ακύρωσης, προσφέροντας αναψυκτικά, δίνοντας τη δυνατότητα να κάνουν ένα τηλεφώνημα ή ακόμα και να στεγαστούν, εάν είναι αναγκασμένοι να πάνε, σε ένα ξενοδοχείο για μια νύχτα. 
Ο κανονισμός δίνει ένα υψηλό επίπεδο προστασίας στους επιβάτες, που είναι το αδύναμο μέλος. Ήδη έχουν εξοφλήσει τη σύμβαση μεταφοράς τους, έχουν δηλαδή πληρώσει το αντίτιμο του εισιτηρίου τους και όμως, υποβάλλονται σε μεγάλες ταλαιπωρίες μακριά από το σπίτι, είναι εγκλωβισμένοι, σε έναν αερολιμένα, πολλά χιλιόμετρα μακριά από την κοντινότερη πόλη, ενδεχομένως, χωρίς τις αποσκευές τους και χωρίς να μπορούν να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες. Ίσως να μην μπορούν ακόμακαι να συνεννοηθούν, αν βρίσκονται σε μια χώρα όπου δε μιλούν κάποια γλώσσα που ο επιβάτης γνωρίζει.

10. Εάν το πρόβλημα δεν προέρχεται από ευθύνη της εταιρείας (π.χ.καθυστερήσεις ή ακυρώσεις λόγω της κακής διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, κλπ.), γιατί θα πρέπει η αεροπορική εταιρεία να αποζημιώσει τους επιβάτες;
Ο στόχος του κανονισμού είναι να δοθεί ένα υψηλό επίπεδο προστασίας στους επιβάτες. Η αερογραμμή θα υποχρεωθεί σε αυτές τις περιπτώσεις, να χορηγήσει στον επιβάτη τα δικαιώματα που προβλέπονται στο πλαίσιο του κανονισμού. Η αερογραμμή υποκείμενη, στην ακύρωση ή στην καθυστέρηση μπορεί πάντα να ζητήσει τις ζημίες από ένα τρίτο, αρμόδιο για το πρόβλημα, φορέα βάσει των εφαρμόσιμων σχετικών νόμων.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη