του Βενιαμίν Καρακωστάνογλου
Δημοτικού Συμβούλου Θεσσαλονίκης
Η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης, με ευθύνη του Αντιπεριφερειάρχη κ. Γ. Τσαμασλή, διοργάνωσε την Δευτέρα 18.2.13, στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας, μία άτυπη διαβούλευση για την πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας και..
ευρύτερα του μνημειακού άξονα από τον Ι. Ναό Παναγίας Αχειροποιήτου μέχρι τον Ι. Ναό του Αγ. Γρηγορίου Παλαμά.
ευρύτερα του μνημειακού άξονα από τον Ι. Ναό Παναγίας Αχειροποιήτου μέχρι τον Ι. Ναό του Αγ. Γρηγορίου Παλαμά.
Στη διαβούλευση παρέστη και ο Περιφερειάρχης κ. Απ. Τζιτζικώστας, οι περισσότεροι φορείς της πόλης, ενώ την Διοίκηση του Δήμου εκπροσώπησε ο Αντιδήμαρχος κ. Ανδρέας Κουράκης.
Ο συντάκτης του παρόντος εκπροσώπησε την μείζονα Αντιπολίτευση στον Δήμο Θεσσαλονίκης (Ομάδα Δημιουργίας για τη Θεσσαλονίκη).
Κύριο συμπέρασμα του διαλόγου, που διήρκεσε 3,5 ώρες, ήταν ότι το μέτρο της πεζοδρόμησης της Αγ. Σοφίας από την πλατεία Αγ. Σοφίας μέχρι την Τσιμισκή, μολονότι πιλοτικό, διήρκεσε για ιδιαίτερα μεγάλο διάστημα (18 μήνες) και έγινε χωρίς προηγούμενη ολοκληρωμένη μελέτη των επιπτώσεών του, ιδίως στην κυκλοφορία οχημάτων στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Ο συντάκτης του παρόντος κατά την τοποθέτησή του τόνισε:
«Η παράταξή μας είναι μεν υπέρ των πεζοδρομήσεων γενικά, αλλά με την απαράβατη προϋπόθεση ότι θα προηγείται ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη. Επίσης, να θυμίσουμε ότι η προηγούμενη διοίκηση του Δ.Θ. είχε πεζοδρομήσει και αναπλάσει τους δύο αρχαιολογικούς άξονες της Δημ.Γούναρη και της Αριστοτέλους. Κρίσιμο είναι επίσης να ολοκληρωθεί το Μετρό αλλά και η ολοκλήρωση της εσωτερικής περιφερειακής με κάποιας μορφής παράκαμψη της Λεωφ. Νίκης, ώστε να μειωθεί ο φόρτος κίνησης οχημάτων στο ιστορικό κέντρο, το οποίο επιβαρύνεται και από την διερχόμενη υπερτοπική κυκλοφορία. Η πεταλοειδής μορφή του πολεοδομικού συγκροτήματος επιβάλλει την σύνδεση των οριζόντιων οδικών αξόνων με καθέτους οδούς, όπως η Αγ.Σοφίας, η οποία εάν πεζοδρομηθεί πλήρως, θα εμποδίζει την κάθετη κυκλοφορία προς την Λεωφ.Νίκης και την Τσιμισκή, από την οδό Ι.Δραγούμη μέχρι την Διαγώνιο.
Οι μαζικές και προθύστερες πεζοδρομήσεις οδών του ιστορικού κέντρου, στις οποίες ήδη προχωράει η διοίκηση του Δήμου, δυσκολεύουν την ζωή των κατοίκων και λόγω της απώλειας εκατοντάδων θέσεων στάθμευσης και λόγω της έλλειψης επαρκών οργανωμένων πάρκινγκ σε μικρή απόσταση, ενώ ο Δ.Θ. δεν κατάφερε να εξασφαλίσει ως τώρα δωρεάν ή έστω φθηνή στάθμευση στα υπάρχοντα πάρκινγκ.
΄Αλλωστε, είναι εντελώς πρόωρο και επισφαλές να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα για τους κυκλοφοριακούς φόρτους γύρω από την Αγ.Σοφίας αλλά και συνολικά στο ιστορικό κέντρο, χωρίς τη λειτουργία των μεγάλων έργων μεταφοράς, αλλά και λόγω της προφανώς προσωρινής μείωσης της κυκλοφορίας, λόγω της οικονομικής κρίσης. Ασφαλή και οριστικά συμπεράσματα είναι απαραίτητα για τις αποφάσεις για τις πεζοδρομήσεις που πρέπει συνεπώς να αναβληθούν ή να γίνουν σταδιακά και μετά από κυκλοφοριακές μελέτες.
΄Ηδη οι αντιδράσεις των κατοίκων του ιστορικού κέντρου υποδηλώνουν τις δυσκολίες της καθημερινότητας που αντιμετωπίζουν και οι οποίες μπορεί στο μέλλον να οδηγήσουν στην δραστική μείωση των μόνιμων κατοίκων ή και την εγκατάλειψη τομέων του ιστορικού κέντρου ως περιοχής κατοικίας.
Η ορθή λύση που προτείνει η παράταξή μας αλλά και οι περισσότεροι από τους ομιλητές στη διαβούλευση είναι η δημιουργία οδών ήπιας κυκλοφορίας (με μία μόνο λωρίδα διέλευσης οχημάτων) τουλάχιστον για το προβλεπτό μέλλον, εκεί όπου σήμερα προωθούνται πλήρεις πεζοδρομήσεις».
20.2.2013 / taxalia.blogspot.com