Η λεπτομερής ενημέρωση και διαβούλευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων αναφορικά με την πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας ήταν το αντικείμενο της ειδικής συνεδρίασης της
Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης της Π.Κ.Μ. που πραγματοποιήθηκε σήμερα, παρουσία του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα και κατόπιν εισήγησης του Αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Γ. Τσαμασλή, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
«Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είμαστε υπέρ των πεζοδρομήσεων. Πιστεύουμε ακράδαντα στη βιώσιμη κινητικότητα και θεωρούμε ότι η δημιουργία πεζοδρόμων κινείται προς την κατεύθυνση αυτή και συμβάλλει ουσιαστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Είμαστε υπέρ μιας ανθρώπινης βιώσιμης πόλης. Και η Θεσσαλονίκη μπορεί να υποστηρίξει αυτό το μοντέλο συντεταγμένα και οργανωμένα με την ύπαρξη όμως ολοκληρωμένης τεχνικής κυκλοφοριακής μελέτης», σημείωσε με έμφαση ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας.
«Στηρίξαμε από την αρχή την πιλοτική πεζοδρόμηση της οδού της Αγίας Σοφίας, δίνοντας μάλιστα 5 παρατάσεις από την αρχική καταληκτική ημερομηνία, παρά το γεγονός ότι ο δήμος ουδέποτε μας κατέθεσε την κυκλοφοριακή μελέτη που απαιτείται για την έγκριση της πεζοδρόμησης. Σε κάθε αίτημα που μας υπέβαλε ο δήμος για παράταση της πιλοτικής πεζοδρόμησης, είχαμε τη διαβεβαίωσή του, ότι άμεσα θα μας καταθέσουν και την κυκλοφοριακή μελέτη η οποία, σύμφωνα με όσα μας έλεγαν, εκπονούταν. Μετά από πέντε παρατάσεις και δύο σχεδόν χρόνια, η κυκλοφοριακή μελέτη ακόμα δεν έχει εκπονηθεί. Πρέπει να είμαστε πολιτικοί τεχνοκράτες κι όχι πολιτικοί της θεωρίας. Ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δεν μπορούμε να δώσουμε άλλη παράταση αν δεν κατατεθεί ολοκληρωμένη τεχνική μελέτη από την πλευρά του Δήμου Θεσσαλονίκης. Υποστηρίζουμε τη δημιουργία του πεζόδρομου στην Αγίας Σοφίας, με απαραίτητη προϋπόθεση την ύπαρξη ολοκληρωμένου σχεδίου, στο οποίο θα λαμβάνονται υπόψη όλα τα δεδομένα που επικρατούν σήμερα στην πόλη και το γεγονός ότι λόγω των εργασιών του Μετρό, η Θεσσαλονίκη έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο και φυσικά με μοναδικό μας γνώμονα το συμφέρον των πολιτών», κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας. Από την πλευρά του ο Αντιπεριφερειάρχης της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης Γ. Τσαμασλής τόνισε ότι «είμαστε υπέρ της πεζοδρόμησης. Δεν έχουμε καμία πρόθεση να παρέμβουμε στο σχεδιασμό που κάνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Όμως, σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που προκύπτουν από το νόμο 3852/10, τον «Καλλικράτη», η Μ.Ε. Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωμένη να παρέμβει καθώς η Αγίας Σοφίας ανήκει στο βασικό οδικό δίκτυο της πόλης». «Αυτό που ζητούμε εμείς είναι να καταρτιστεί μια ολοκληρωμένη μελέτη κατασκευής του έργου, συνοδευόμενη από μια κυκλοφοριακή μελέτη. Με βάση αυτή τη μελέτη, η Μ.Ε. Θεσσαλονίκης θα δώσει την έγκρισή της προκειμένου να υλοποιηθεί η πεζοδρόμηση της οδού», υπογράμμισε ο κ. Τσαμασλής. Σχετικά με το έργο του Μετρό και τα αρχαιολογικά ευρήματα στη Βενιζέλου, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε πως «είναι παράδοξο ότι έχει ανοίξει μια συζήτηση, με τοποθετήσεις διαφόρων προσώπων και φορέων, χωρίς να έχουν στα χέρια τους συγκεκριμένα δεδομένα. Δεν είναι δυνατόν να γίνονται τοποθετήσεις αρμοδίων χωρίς να έχει προηγηθεί αξιολόγηση της κατάστασης στην τρέχουσα φάση από τεχνοκράτες εμπειρογνώμονες. Το Μετρό είναι ένα έργο ανάπτυξης, το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό. Από την άλλη πλευρά, τα αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν στο σταθμό έχουν μεγάλη ιστορική και πολιτισμική αξία.Δεν είναι λύση η αυθαίρετη μεταφορά των αρχαιοτήτων. Άλλωστε, ο επίσημος σύμβουλος του κράτους είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο έχει συστήσει ομάδα εργασίας ειδικών, που τις επόμενες ημέρες θα παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση των αρχαίων αυτών ευρημάτων ως προς τον τρόπο και το κόστος. Ας περιμένουμε τη γνώμη των τεχνοκρατών και στη συνέχεια ας τοποθετηθούν οι πολιτικοί». Απευθυνόμενος προς τον Αντιδήμαρχο Αστικού Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης Α. Κουράκη, ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε να διευκρινιστεί εάν ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει παραχωρήσει το αμαξοστάσιό του στην Πυλαία για τα έργα του Μετρό, διότι, όπως επισήμανε, «διαφορετικά επίκειται η απόλυση από το Μετρό Θεσσαλονίκης 450 εργαζομένων λόγω έλλειψης αντικειμένου εργασίας». Στη συνεδρίαση συμμετείχαν οι βουλευτές Θεσσαλονίκης Γ. Ορφανός (ΝΔ), Θ. Κωνσταντινίδης (ΚΚΕ), Γ. Αβραμίδης (Αν. Έλληνες), Α. Γρέζος (Χρυσή Αυγή), ενώ τους βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α εκπροσώπησε ο περιφερειακός σύμβουλος Γ. Θεοδωρόπουλος. Επίσης, συμμετείχαν η Αντιπεριφερειάρχης Εξωστρέφειας, Νέων Τεχνολογιών και Καινοτομίας της ΠΚΜ Τζ. Μακραντωνάκη, περιφερειακοί σύμβουλοι της ΠΚΜ, ο Αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος του Δ. Θεσσαλονίκης Α. Κουράκης, ο εκπρόσωπος της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Θεσσαλονίκης Β. Καρακωστάνογλου, ο επικεφαλής της παράταξης «Ενεργοί πολίτες- Οικολογία στην πράξη» Χ. Μάτης, ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης Θ. Τυριακίδης, ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Π. Παπαδόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Χρ. Νικολόπουλος, ο εκπρόσωπος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Ν. Ιωάννου, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Μακεδονίας- Θράκης Π. Φιλιππίδης Θεσσαλονίκης, η εκπρόσωπος του ΣΑΣΘ Θ. Ζησοπούλου, ο εκπρόσωπος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης Γ. Τόσκας, ο πρόεδρος της Ένωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών Θεσσαλονίκης Γ. Μαυράκης καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες.
Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης της Π.Κ.Μ. που πραγματοποιήθηκε σήμερα, παρουσία του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα και κατόπιν εισήγησης του Αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Γ. Τσαμασλή, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
«Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είμαστε υπέρ των πεζοδρομήσεων. Πιστεύουμε ακράδαντα στη βιώσιμη κινητικότητα και θεωρούμε ότι η δημιουργία πεζοδρόμων κινείται προς την κατεύθυνση αυτή και συμβάλλει ουσιαστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Είμαστε υπέρ μιας ανθρώπινης βιώσιμης πόλης. Και η Θεσσαλονίκη μπορεί να υποστηρίξει αυτό το μοντέλο συντεταγμένα και οργανωμένα με την ύπαρξη όμως ολοκληρωμένης τεχνικής κυκλοφοριακής μελέτης», σημείωσε με έμφαση ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας.
«Στηρίξαμε από την αρχή την πιλοτική πεζοδρόμηση της οδού της Αγίας Σοφίας, δίνοντας μάλιστα 5 παρατάσεις από την αρχική καταληκτική ημερομηνία, παρά το γεγονός ότι ο δήμος ουδέποτε μας κατέθεσε την κυκλοφοριακή μελέτη που απαιτείται για την έγκριση της πεζοδρόμησης. Σε κάθε αίτημα που μας υπέβαλε ο δήμος για παράταση της πιλοτικής πεζοδρόμησης, είχαμε τη διαβεβαίωσή του, ότι άμεσα θα μας καταθέσουν και την κυκλοφοριακή μελέτη η οποία, σύμφωνα με όσα μας έλεγαν, εκπονούταν. Μετά από πέντε παρατάσεις και δύο σχεδόν χρόνια, η κυκλοφοριακή μελέτη ακόμα δεν έχει εκπονηθεί. Πρέπει να είμαστε πολιτικοί τεχνοκράτες κι όχι πολιτικοί της θεωρίας. Ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δεν μπορούμε να δώσουμε άλλη παράταση αν δεν κατατεθεί ολοκληρωμένη τεχνική μελέτη από την πλευρά του Δήμου Θεσσαλονίκης. Υποστηρίζουμε τη δημιουργία του πεζόδρομου στην Αγίας Σοφίας, με απαραίτητη προϋπόθεση την ύπαρξη ολοκληρωμένου σχεδίου, στο οποίο θα λαμβάνονται υπόψη όλα τα δεδομένα που επικρατούν σήμερα στην πόλη και το γεγονός ότι λόγω των εργασιών του Μετρό, η Θεσσαλονίκη έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο και φυσικά με μοναδικό μας γνώμονα το συμφέρον των πολιτών», κατέληξε ο κ. Τζιτζικώστας. Από την πλευρά του ο Αντιπεριφερειάρχης της Μ.Ε. Θεσσαλονίκης Γ. Τσαμασλής τόνισε ότι «είμαστε υπέρ της πεζοδρόμησης. Δεν έχουμε καμία πρόθεση να παρέμβουμε στο σχεδιασμό που κάνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Όμως, σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που προκύπτουν από το νόμο 3852/10, τον «Καλλικράτη», η Μ.Ε. Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωμένη να παρέμβει καθώς η Αγίας Σοφίας ανήκει στο βασικό οδικό δίκτυο της πόλης». «Αυτό που ζητούμε εμείς είναι να καταρτιστεί μια ολοκληρωμένη μελέτη κατασκευής του έργου, συνοδευόμενη από μια κυκλοφοριακή μελέτη. Με βάση αυτή τη μελέτη, η Μ.Ε. Θεσσαλονίκης θα δώσει την έγκρισή της προκειμένου να υλοποιηθεί η πεζοδρόμηση της οδού», υπογράμμισε ο κ. Τσαμασλής. Σχετικά με το έργο του Μετρό και τα αρχαιολογικά ευρήματα στη Βενιζέλου, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε πως «είναι παράδοξο ότι έχει ανοίξει μια συζήτηση, με τοποθετήσεις διαφόρων προσώπων και φορέων, χωρίς να έχουν στα χέρια τους συγκεκριμένα δεδομένα. Δεν είναι δυνατόν να γίνονται τοποθετήσεις αρμοδίων χωρίς να έχει προηγηθεί αξιολόγηση της κατάστασης στην τρέχουσα φάση από τεχνοκράτες εμπειρογνώμονες. Το Μετρό είναι ένα έργο ανάπτυξης, το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό. Από την άλλη πλευρά, τα αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν στο σταθμό έχουν μεγάλη ιστορική και πολιτισμική αξία.Δεν είναι λύση η αυθαίρετη μεταφορά των αρχαιοτήτων. Άλλωστε, ο επίσημος σύμβουλος του κράτους είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο έχει συστήσει ομάδα εργασίας ειδικών, που τις επόμενες ημέρες θα παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση των αρχαίων αυτών ευρημάτων ως προς τον τρόπο και το κόστος. Ας περιμένουμε τη γνώμη των τεχνοκρατών και στη συνέχεια ας τοποθετηθούν οι πολιτικοί». Απευθυνόμενος προς τον Αντιδήμαρχο Αστικού Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης Α. Κουράκη, ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε να διευκρινιστεί εάν ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει παραχωρήσει το αμαξοστάσιό του στην Πυλαία για τα έργα του Μετρό, διότι, όπως επισήμανε, «διαφορετικά επίκειται η απόλυση από το Μετρό Θεσσαλονίκης 450 εργαζομένων λόγω έλλειψης αντικειμένου εργασίας». Στη συνεδρίαση συμμετείχαν οι βουλευτές Θεσσαλονίκης Γ. Ορφανός (ΝΔ), Θ. Κωνσταντινίδης (ΚΚΕ), Γ. Αβραμίδης (Αν. Έλληνες), Α. Γρέζος (Χρυσή Αυγή), ενώ τους βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α εκπροσώπησε ο περιφερειακός σύμβουλος Γ. Θεοδωρόπουλος. Επίσης, συμμετείχαν η Αντιπεριφερειάρχης Εξωστρέφειας, Νέων Τεχνολογιών και Καινοτομίας της ΠΚΜ Τζ. Μακραντωνάκη, περιφερειακοί σύμβουλοι της ΠΚΜ, ο Αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος του Δ. Θεσσαλονίκης Α. Κουράκης, ο εκπρόσωπος της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Θεσσαλονίκης Β. Καρακωστάνογλου, ο επικεφαλής της παράταξης «Ενεργοί πολίτες- Οικολογία στην πράξη» Χ. Μάτης, ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης Θ. Τυριακίδης, ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Π. Παπαδόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Χρ. Νικολόπουλος, ο εκπρόσωπος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Ν. Ιωάννου, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Μακεδονίας- Θράκης Π. Φιλιππίδης Θεσσαλονίκης, η εκπρόσωπος του ΣΑΣΘ Θ. Ζησοπούλου, ο εκπρόσωπος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης Γ. Τόσκας, ο πρόεδρος της Ένωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών Θεσσαλονίκης Γ. Μαυράκης καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες.