4 Μαρ 2013

Η ομιλία του Γ.Γ. Δημοσίων έργων Στράτου Σιμόπουλου για το μετρό

Το θέμα του μετρό Θεσσαλονίκης συζητούν σήμερα στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης και στην τοποθέτησή του ο Γενικός γραμματέας δημοσίων έργων Στράτος Σιμόπουλος, που δίνει μεγάλο αγώνα για να ολοκληρωθεί το "στοιχειωμένο" έργο, ανέφερε:


Αρχικά πρέπει να καθορίσουμε το ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο οφείλουμε όλοι να πάρουμε τις αποφάσεις μας.
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι η πόλη μας, όλο το πολεοδομικό της συγκρότημα είναι πρωταθλητής στην ανεργία. Και αναφερόμαστε σε μια πόλη που βασίσθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες στη βιοτεχνία, τη βιομηχανία, αλλά και την πρωτογενή παραγωγή της Κεντρικής Μακεδονίας. Μια πόλη που έχει οργανισμό τουριστικής προβολής και δεν είναι τουριστικός προορισμός. Μια πόλη που έχει σε απόσταση αναπνοής το χώρο που έζησε ο Μέγας Αλέξανδρος και τον τάφο του Φιλίππου. Μια πόλη που έχει μια αρχαία αγορά σε μεγάλη έκταση και η οποία δυστυχώς δεν έχει επίσης αξιοποιηθεί τουριστικά.
Στο ίδιο πλαίσιο πρέπει επίσης να τοποθετήσουμε και την παραδοσιακή μας τάση να χωριζόμαστε σε στρατόπεδα όταν πρόκειται για δράσεις αναπτυξιακές στην πόλη.
Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς. Παραχώρηση λιμανιού. Εξωτερική περιφερειακή. Υποθαλάσσια. Μετεγκατάσταση ΔΕΘ. Πάντα καταφέρνουμε να μην συμφωνούμε. Στο τέλος πολιτικοποιείται η διαμάχη και τα έργα δεν γίνονται.
Έρχομαι τώρα στο ΜΕΤΡΟ. Αναφερόμαστε βέβαια σε ένα έργο το οποίο αφορά σε όλο το νομό και όχι μόνο το Δήμο Θεσσαλονίκης. Να θυμόμαστε επίσης ότι στο μέλλον περισσότερο θα αφορά στις Δυτικές Συνοικίες και λιγότερο στο κέντρο.
Είναι επίσης ένα έργο που σε πλήρη ανάπτυξη θα απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους. Σήμερα εργάζονται 350, ενώ θα μπορούσε, αν η ανάδοχος Κοινοπραξία ξεπεράσει τα προβλήματά της, να μιλάμε για χίλιους χωρίς να παίρνουμε υπόψη τους εργαζομένους στις αρχαιολογικές ανασκαφές.
Παραλάβαμε βέβαια ένα έργο με προβλήματα. Τα ξεπερνάμε με μεγάλη προσπάθεια, υπομονή και επιμονή. Ήδη παραδώσαμε στον εργολάβο τους σταθμούς στο Παπάφη, στην Μαρτίου, στη Νέα Ελβετία και τελείωσαν οι αρχαιολογικές ανασκαφές στο Βόρειο τμήμα της Αγίας Σοφίας και στο Βαρδάρη.
Βρισκόμαστε επίσης κοντά να βρεθεί η νόμιμη διαδικασία, μέσω διαιτησίας, ώστε να εξετασθούν ορισμένες οικονομικές απαιτήσεις του εργολάβου.
Με απλά λόγια είμαστε στο τέλος του Γολγοθά και ξαφνικά από το πουθενά προκύπτει η Βενιζέλου. Οι ανασκαφές φέρνουν στο φως ένα σημαντικό εύρημα. Στεκόμαστε με σεβασμό απέναντι στην άποψη των αρχαιολόγων που μιλούν για σημαντική ανακάλυψη. Είναι όμως πιο σημαντική από τους ναούς στο Ασουάν που και εκείνοι αποσπάσθηκαν για να γίνει το περιβόητο φράγμα. Η είναι πιο σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη από την αρχαία αγορά στη Θεσσαλονίκη που έχει διατηρηθεί ανέπαφη στο ίδιο σημείο αλλά αναρωτιέμαι πόσο προσέφερε στην πόλη;
Μήπως η ανάδειξη του ζητήματος εκτός από μια ανιδιοτελή εμμονή και περιχαράκωση κρύβει και ψήγματα ιδιοτελούς επαγγελματισμού;
Βέβαια όπως οφείλαμε μελετήσαμε όλες τις πιθανές τεχνικές λύσεις για να παραμείνουν τα ευρήματα εκεί ακριβώς που βρέθηκαν χωρίς να γίνει απόσπαση. Δεν υπάρχει όμως τεχνική λύση χωρίς να χρειασθούν απαλλοτριώσεις πολυκατοικιών, έκθεση σε κίνδυνο καθιζήσεων των γειτονικών κτιρίων και μεγάλες επιπλέον ανασκαφές που μπορεί να φέρουν στο φως επιπλέον ευρήματα. Με απλά λόγια δεν πρόκειται για λύσεις που θα απαιτήσουν 2 – 3 χρόνια και κάποιες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Ουσιαστικά μιλάμε για ακύρωση του έργου. Θυμίζω ότι στη Βενιζέλου, έως σήμερα, απαιτήθηκαν περίπου τρία (3) χρόνια για τις ανασκαφές.
Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω ότι το ΚΑΣ με απόφαση 17-0 αποφάσισε την μεταφορά του ευρήματος στο Στρατόπεδο του Παύλου Μελά ή αλλού. Κανείς φυσικά δεν αμφισβητεί ότι το ΚΑΣ απαρτίζεται από επιστήμονες διεθνούς βεληνεκούς, οι οποίοι έχουν αποδείξει σε πολλές περιπτώσεις την επιστημονική τους επάρκεια και την αγάπη τους για το επιστημονικό τους αντικείμενο και όσοι γνωρίζουν πόσο δύσκολη είναι η διαδικασία στο ΚΑΣ μπορούν εύκολα να κατανοήσουν τη σημασία της μηδεμιάς αντίρρησης .
Στέκομαι τώρα στο στρατόπεδο Παύλου Μελά όπου πρέπει να δημιουργηθεί Μουσείο για ΜΕΤΡΟ και όπου πρέπει κατά τη γνώμη μου να μεταφερθεί και το εύρημα. Οφείλουμε να αναπτύξουμε τις Δυτικές συνοικίες. Τους το οφείλουμε. Η πόλη είναι ενιαία. Άλλωστε μιλάμε για απόσταση 5 Λεπτών από το Βαρδάρη. Φυσικά αν υπάρχει άλλη πρόταση ευχαρίστως να την ακούσουμε. Δεν πρέπει όμως σε καμία περίπτωση να χωρίζουμε ταξικά την πόλη.
Άλλη λύση θα ήταν βέβαια η κατάργηση του Σταθμού και αυτή όμως απαιτεί εκτεταμένο ανασχεδιασμό των δύο γειτονικών σταθμών, που θα απαιτήσει χρόνια επιπλέον εργασιών και κάποιες δεκάδες εκατομμύρια. Θυμίζω ότι τα κελύφη των σταθμών Αγία Σοφία και Πλατεία Δημοκρατίας είναι έτοιμα.
Έχοντας λοιπόν κατά νου τα παραπάνω και γνωρίζοντας ότι η πολιτική γίνεται με συναινέσεις, αλλά απαιτεί πολλές φορές και ρήξεις προχωρούμε στην υλοποίηση της απόφασης του ΚΑΣ, μια διαδικασία που θα διαρκέσει λίγες εβδομάδες. Αν κατατεθεί κάποια υπεύθυνη πρόταση μέχρι τότε, είμαστε εδώ να την ακούσουμε και να τη συζητήσουμε. Δεν μπορεί όμως το έργο να περιμένει και άλλο. Αρκετά ασελγήσαμε επάνω του. Αρκετά ασελγήσαμε πάνω στην πόλη.
Κυρίες και Κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι
Κύριε Δήμαρχε,
Δεν προσφέρει κανείς τίποτε με δηλώσεις του τύπου:
- Εδώ πήγαμε στο φεγγάρι. Θα υπάρχει τεχνική λύση.
- Τα ευρήματα πρέπει να μείνουν ακριβώς στο σημείο που λειτούργησαν αιώνες πριν ή ένα άγαλμα μεταφέρεται, ένας δρόμος όχι. Καταθέτω στα πρακτικά κύριε Πρόεδρε επτά (7) παραδείγματα στο εξωτερικό και την Ελλάδα αρχαιολογικών ανακαλύψεων που μεταφέρθηκαν αλλού, ορισμένα μάλιστα υπό την επίβλεψη της UNESCO.
Όλοι οι υπεύθυνοι φορείς πρέπει αντίθετα να τοποθετηθούν επίσημα με συγκεκριμένες προτάσεις. Δεν υπάρχουν όμως και γι΄ αυτό δεν κατατίθενται
Κύριε Δήμαρχε,
Πρέπει να κλείσουμε επίσης τα αυτιά μας στις φωνές του λαϊκισμού ανεξάρτητα αν προέρχονται από χώρους με αισθητική.
Πρέπει να σταματήσουμε να βλέπουμε με ορίζοντα τις επόμενες εκλογές και να απομονώσουμε τις φωνές εκείνων που βρίσκονται πολύ κοντά μας που πιθανώς δεν θα είχαν αντίρρηση να μη γίνει το ΜΕΤΡΟ ώστε να επιβεβαιωθούν οι απόψεις περί ΤΡΑΜ που πρόβαλλαν δεκαετίες πίσω.
Μην επιτρέπετε να βγουν στη σκηνή και να αποκτήσουν ρόλο διάφοροι αυτόκλητοι σωτήρες της πόλης. Μην επιτρέψετε να παιχθεί κομματικό και πολιτικό παιχνίδι σε βάρος της Θεσσαλονίκης.
Πρέπει να βαδίσουμε μαζί. Να δώσουμε τέλος σε μια διένεξη που προέκυψε εκ του μηδενός και διχάζει την πόλη. Ελάτε να συνεργασθούμε σε σημαντικά θέματα που αφορούν στην πόλη όπως είναι η σχολική στέγη, η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου η θαλάσσια συγκοινωνία και η ανάπλαση της περιοχής στον Άγιο Μηνά.
Είμαι εδώ προτάσσοντας χέρι συνεργασίας. Αν επιλέξετε όμως άλλο δρόμο δεν θα μου αφήσετε πολλά περιθώρια επιλογών.
Τέλος, απευθύνομαι στους εκπροσώπους των πολιτιστικών φορέων και τους παρακαλώ να μην θεωρούν ότι έχουν αποκλειστικό δικαίωμα στον πολιτισμό και τη γνώση. Σέβομαι απόλυτα την επιστημονική τους άποψη, τους καλώ απλώς να σεβασθούν και τις απόψεις των ειδικών στην κατασκευή ΜΕΤΡΟ.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη