Ο Ευρωβουλευτής και μέλος της επιτροπής γεωργίας της Ε.Ε Σπύρος Δάνελης μιλώντας στο Αχελώος tv αναφέρει τα βασικά σημεία της νέας αγροτικής πολιτικής σύμφωνα με...
τα τελευταία δεδομένα και δίνει το στίγμα για το πώς θα αλλάξει το τοπίο της ελληνικής γεωργίας.
τα τελευταία δεδομένα και δίνει το στίγμα για το πώς θα αλλάξει το τοπίο της ελληνικής γεωργίας.
Το «πρασίνισμα» των καλλιεργειών, με αγρανάπαυση και αμειψισπορά _ ως προϋπόθεση για την είσπραξη του συνόλου της άμεσης ενίσχυσης, -η στήριξη νέων αγροτών για επιστροφή στα χωράφια, η ανακατανομή των άμεσων ενισχύσεων μεταξύ των κρατών- μελών, αλλά και η επιβολή ανώτατου στρεμματικού ορίου για τις επιδοτήσεις αποτελούν σύμφωνα με τον κ. Δανέλη τις βασικές αρχές της νέας ΚΑΠ (Κοινή Αγροτική Πολιτική) όπως προκύπτει από τις έως σήμερα διαπραγματεύσεις.
Ειδικότερα, όπως εξήγησε στην συνέντευξη του στόχος είναι, η εξασφάλιση του συνολικού πληθυσμού με ποιοτικά τρόφιμα φυτικής και ζωικής προσέλευσης σε λογικές τιμές για την μεγαλύτερη διατροφική ανεξαρτησία της χώρας καθώς και η ενίσχυση με ανταγωνιστικές αγροτικές εκροές, της εξαγωγικής προσπάθειας της χώρας.
Δείτε το Βίντεο
Αναφερόμενος στις κατηγορίες δικαιούχων θα υπάρχουν ανάλογα με το ύψος της ενίσχυσης
Ο ακριβής διαχωρισμός των δικαιούχων είναι απόφαση του κάθε κράτους μέλους. Η πρώτη κατηγορία θα είναι σίγουρα οι μικροί γεωργοί με ενίσχυση έως 1.500 ευρώ, τουλάχιστον με βάση τις υπάρχουσες προτάσεις. Η δεύτερη κατηγορία θα είναι οι «μεσαίοι», για τους οποίους συζητείται η δυνατότητα να πριμοδοτούνται με επιπλέον χρήματα για έναν συγκεκριμένο αριθμό στρεμμάτων. Η τρίτη κατηγορία είναι όλοι οι υπόλοιποι, εκτός από τους μεγαλο-αγρότες που εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην παίρνουν ενίσχυση, εφόσον αυτή ξεπερνά, για παράδειγμα, τις 100.000 ευρώ.
Απαντώντας για την χρονιά θα εφαρμοστεί το νέο καθεστώς των επιδοτήσεων και μέχρι πότε θα ισχύσει
Η εφαρμογή της αναθεωρημένης ΚΑΠ κινείται με έναν χρόνο καθυστέρηση και, αντί για την περίοδο 2014-2020, καλύπτει την περίοδο 2015-2021. Πάντως προς το παρόν η Κομισιόν είναι αισιόδοξη ότι ήδη από το 2014 θα μπορέσουν να ισχύσουν οι μεταρρυθμίσεις για τα μέτρα του 2ου Πυλώνα.
Ποια χρονιά θα μετρήσει ως «αναφορά» για τα νέα δικαιώματα
Δεν θα υπάρχει έτος αναφοράς με την έννοια που το γνωρίζουμε σήμερα. Απλά, η Κομισιόν προτείνει το 2011 να οριστεί ως έτος-βάση για τη μέτρηση του μέσου όρου των «παλιών» ενισχύσεων και ως μέτρο σύγκρισης με τις καινούριες ενισχύσεις.
Για το πώς θα δίνονται οι συνδεδεμένες ενισχύσεις
Για την Ελλάδα προτείνεται από το υπουργείο ένα κονδύλι 143,5 εκατ. ευρώ το χρόνο για όλα τα προϊόντα που θα ενισχύονται επιπρόσθετα με σύνδεση της παραγωγής. Δηλαδή, οι παραγωγοί θα πρέπει να προσκομίζουν τα παραστατικά που αποδεικνύουν ότι παρέδωσαν το προϊόν τους σε κάποια μεταποιητική βιομηχανία. Στη συνέχεια θα γίνεται η καταμέτρηση των δικαιούχων της συνδεδεμένης ενίσχυσης και, ανάλογα, με τον συνολικό τους αριθμό θα μοιράζεται και το σχετικό κονδύλι. Τα ποσά θα προκύπτουν από μία απλή διαίρεση όπως γίνεται σήμερα με το βαμβάκι.
Μιλώντας για το τι αλλάζει στο σκεπτικό των νέων ενισχύσεων
Αυτό που αλλάζει είναι ότι σταδιακά περνάμε σε μία μεγαλύτερη σημασία της γης και της χρήσης της γης σε σχέση με αυτή που είχαμε μέχρι τώρα. Ενώ δίναμε κίνητρα στους παραγωγούς να προωθήσουνε αγροτοπεριβαλλοντικά μέτρα, τώρα τρία από αυτά τα μέτρα θα είναι υποχρεωτικά να εφαρμοστούν από όλους τους παραγωγούς κι αυτό θα καθορίζει το αν θα πάρουν το 30% της ενίσχυσης.
Το δεύτερο στοιχείο που αλλάζει είναι ότι οι χώρες μέλη θα έχουν μία διαδικασία μεταβατική στην οποία σταδιακά θα πάνε προς ένα σύστημα περιφερειακής εξίσωσης της ενίσχυσης ανά στρέμμα, δίνοντας σε χώρες σαν την Ελλάδα τη δυνατότητα και να εντάξουν περιοχές όπως τα βοσκοτόπια που ήτανε εκτός του συστήματος μέχρι τώρα, όπως είναι οι ορεινές περιοχές όπου ασκείται εκτατική κτηνοροφία».
Αποσαφηνίζοντας το πώς θα στηριχθούν οι νέοι αγρότες στα πλαίσια της νέας ΚΑΠ
Επιδίωξη της Κομισιόν είναι η νέοι αγρότες να στηρίζονται διπλά: και στα πλαίσια του 2ου πυλώνα, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα, αλλά και λαμβάνοντας μια επιπλέον συμπληρωματική άμεση ενίσχυση για τα πέντε πρώτα χρόνια λειτουργίας της εκμετάλλευσής τους. Στα πλαίσια αυτά, το ΥπΑΑΤ εξετάζει και τη θέσπιση ειδικών προνομίων για όσους επιστρέφουν στην ύπαιθρο μετά την απώλεια της εργασίας τους ή για όσους είναι μακροχρόνια άνεργοι
Για το ποιες πρόσθετες υποχρεώσεις θα συνεπάγονται οι νέες ενισχύσεις για τον αγρότη
Το 30% των ενισχύσεων θα εξαρτάται από την τήρηση τριών απλών αγροπεριβαλλοντικών μέτρων: Διατήρηση των μόνιμων βοσκοτόπων, περιοχές οικολογικής εστίασης και διαφοροποίηση των καλλιεργειών. Οι περιοχές οικολογικής εστίασης είναι εκτάσεις που θα πρέπει να μένουν ακαλλιέργητες και θα καλύπτουν το 7% των εκμεταλλεύσεων. Στον υπολογισμό τους όμως θα λαμβάνονται υπόψη και εκτάσεις που μέχρι σήμερα δεν θεωρούνταν επιλέξιμες, όπως μάντρες, θάμνοι, δέντρα και βράχια. Η διαφοροποίηση των καλλιεργειών θα ισχύει για αροτραίες καλλιέργειες σε εκμεταλλεύσεις από κάποια στρέμματα και πάνω (από τα3 ή τα 10 στρμ., δεν έχει αποφασιστεί ακόμα) και θα υποχρεώνει τον αγρότη να περιλαμβάνει τουλάχιστον τρεις καλλιέργειες στο χωράφι του. Στόχος των μέτρων αυτών είναι η προστασία του εδάφους. Ωστόσο αντί για αυτά τα μέτρα θα μπορούν να αναγνωριστούν αγροπεριβαλλοντικά μέτρα του δεύτερου πυλώνα, εφόσον είναι ισοδύναμα. Ειδικά οι βιοκαλλιεργητές θα θεωρείται ότι πληρούν όλες αυτές τις απαιτήσεις. Όσοι αγρότες δεν συμμορφώνονται με τα παραπάνω, θα υπόκεινται σε κυρώσεις.
Απαντώντας για το εάν συμφέρει να νοικιάσει ο ιδιοκτήτης το χωράφι ή να το καλλιεργήσει μόνος του
Το ερώτημα αυτό απασχολεί κυρίως τους ιδιοκτήτες γης και ετεροεπαγγελματίες. Κατ’ αρχάς, οι προωθούμενες ρυθμίσεις τόσο από τις Βρυξέλλες όσο και από την Αθήνα, οδηγούν στην ουσία σε πλήρη απελευθέρωση του αγροτικού επαγγέλματος και σε εξασφάλιση δυνατοτήτων στον καθένα που θα ήθελε να δραστηριοποιηθεί στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων. Με αυτό το δεδομένο, πολλοί ιδιοκτήτες γης θα σκεφτούν ότι είναι καλύτερα να καλλιεργήσουν μόνοι τους το χωράφι τους, εφόσον έχουν τα κεφάλαια και την «όρεξη».