Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης
Νόμος 4141/2013
Ο νόμος φέρει τον τίτλο «Επενδυτικά εργαλεία, παροχή πιστώσεων, αποκρατικοποιήσεις, φορολογικά, ασφάλιση αυτοκινήτων και άλλες διατάξεις» και διαθέτει άρθρο 32, στην παράγραφο 5 του οποίου ορίζονται τα ακόλουθα:
Άρθρο 32 - Ρυθμίσεις για τη δημόσια περιουσία
«……….
5. Το κοινωφελές ίδρυμα με την επωνυμία «ΙΔΡΥΜΑ ΚΑΠΕΤΑΝ ΒΑΣΙΛΗ», η σύσταση του οποίου έχει εγκριθεί με το από 28.9.2011 προεδρικό διάταγμα, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β` 2243/6.10.2011 έχει πλήρη διοικητική και διαχειριστική αυτοτέλεια και αυτονομία και δεν υπάγεται στις διατάξεις του α.ν. 2039/1939 (Α`455), με εξαίρεση εκείνες που αφορούν την υποβολή και έγκριση των προϋπολογισμών και απολογισμών του. Μέσα σε ένα μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος, το ίδρυμα υποχρεούται να προβεί σε ανάλογη τροποποίηση του Οργανισμού του.
………..»
Πρόκειται για ίδρυμα εδρεύον εις Πύλον και συσταθέν από τους κληρονόμους του Βασίλειου Κωνσταντόπουλου, ιδρυτού του Costanavarino. Είναι δυνατόν να ελέγχεται το Ίδρυμα από το Υπουργείο Οικονομικών με τον α.ν. 2039/1939; Προ πάντων, όταν το Ίδρυμα έχει προικοδοτηθεί ή θα προικοδοτείται, ελπίζω, από την τσέπη των κληρονόμων; [ΣΗΜ: γιατί, όμως, η ρύθμιση αυτή έχει ενταχθεί σε άρθρο με την επικεφαλίδα «Δημόσια περιουσία;», αν οι πόροι του Ιδρύματος θα είναι ιδιωτικοί;]. Το γεγονός ότι το Ίδρυμα έχει σχέση με την γενέτειρα του πρωθυπουργού είναι παντελώς άσχετο. Πρόκειται για εντελώς συμπτωματική σύμπτωση. Αξιοσημείωτη, πάντως, είναι η ταχύτητα, με την οποίαν η κυβέρνηση ενήργησε, ώστε να απαλλάξει το Ίδρυμα από τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του Μεταξικού [είναι κι’ αυτό] νόμου 2039. [Έχει πέσει η ρεμούλα της ρεμούλας στα ιδρύματα και στα κληροδοτήματα. Φαντασθείτε να μη γινόταν και έλεγχος βάσει του ν. 2039/1939].
Διαβάζοντας αυτή τη διαταξούλα θυμήθηκα πάλι τις έρμες τις μεταρρυθμίσεις. Αυτές που δεν βλέπω εγώ, αλλά βλέπει ο οίκος ανοχής Fitch, ώστε να μας αναβαθμίζει από CCC σε B- ενόψει του ότι η ύφεση αυτή τη στιγμή είναι 5,3%, ενώ πέρυσι την ίδια εποχή ήταν 5,7%, η δε ανεργία είναι αυξημένη κατά 20% σε σχέση με την ίδια εποχή πέρυσι. Και πήγε ο νους μου στο άνοιγμα του επαγγέλματός μου. Πόσους συμπατριώτες δεν είχα ακούσει το 2010 να ουρλιάζουν «Γιατί να πληρώνω δικηγόρο, όταν αγοράζω ακίνητο;». Δεν είχα ακούσει κανέναν να ουρλιάζει «γιατί να υπάρχουν άμισθοι υποθηκοφύλακες και να είμαι υποχρεωμένος να πληρώνω και ΦΠΑ 23% επί των δικαιωμάτων που εισπράττουν;» [ΣΗΜ: οι έμμισθοι είναι δημόσιοι υπάλληλοι, ενώ οι άμισθοι είναι ελεύθεροι επαγγελματίες σαν τους συμβολαιογράφους]. Δεν γνωρίζω πόσοι άμισθοι υποθηκοφύλακες έχουν απομείνει στην επικράτεια, αλλά σίγουρα μέχρι πριν 5 χρόνια υπήρχαν πολύ μεγάλα άμισθα υποθηκοφυλακεία, όπου διορίζονταν οι εκλεκτοί του συστήματος και κονόμαγαν πολύ χρήμα. Έχουν, μάλιστα, οι άμισθοι υποθηκοφύλακες και το δικαίωμα να παρακρατούν μέρος των δικαιωμάτων που εισπράττουν και οφείλουν να αποδίδουν στο κράτος, προκειμένου με τα παρακρατούμενα ποσά να εκσυγχρονίζουν τα υποθηκοφυλακεία τους.
Και τί έγινε; Διαβάστε τί έγινε, όπως αποκαλύφθηκε με ρεπορτάζ της κ. Έλενας Λάσκαρη της 30/05/12:
«Το... υποθηκοφυλακείο του επόμενου αιώνα θα έπρεπε να είχαν κατασκευάσει οι τρεις επικεφαλής τους, αν πράγματι είχαν προχωρήσει σε δαπάνες εκσυγχρονισμού ύψους 4,183 εκατομμυρίων ευρώ. Το πρόβλημα και τα μπερδέματα με το ΣΔΟΕ ξεκινούν μετά τη διαπίστωση των ελεγκτών του Σώματος ότι οι υποθηκοφύλακες σε Νίκαια, Κορωπί και Σπάτα παρακράτησαν την τελευταία δεκαετία περισσότερα από 1 εκατομμύριο ευρώ ο καθένας για δαπάνες εκσυγχρονισμού των άμισθων υποθηκοφυλακείων τους, οι οποίες δεν φαίνονται με παραστατικά ούτε καν στα χαρτιά. Στο ίδιο διάστημα, χωρίς να φορολογηθούν για τα ποσά που παρακράτησαν, αγόραζαν σε δυσαρμονία με τα δηλωθέντα εισοδήματά τους σπίτια, οικόπεδα και αυτοκίνητα. Όλα, όπως εκτιμά το ΣΔΟΕ, με τα λεφτά των άλλων. Την περασμένη εβδομάδα, ελεγκτές του ΣΔΟΕ πραγματοποίησαν δειγματοληπτικό έλεγχο σε τρία άμισθα υποθηκοφυλακεία. Και δεν πίστευαν στα μάτια τους με όσα βρήκαν. Στη Νίκαια, την τελευταία δεκαετία έχει παρακρατηθεί για δαπάνες εκσυγχρονισμού 1.230.266,97 ευρώ, στο Κορωπί 1.915.080,83 ευρώ και στα Σπάτα 1.038.591,29 ευρώ. Τα ποσά αυτά παρακρατήθηκαν ως ποσοστά επί της αξίας των μεταγραφόμενων τίτλων, όπως ορίζει ο νόμος για τον εκσυγχρονισμό των υποθηκοφυλακείων».
Ασφαλώς και δεν γνωρίζω τί απέγινε μ’ αυτή την ιστορία. Άκουσε κανείς;
Πάντως, η δυνατότητα να μετατραπούν τα άμισθα υποθηκοφυλακεία σε έμμισθα προβλέπεται από τον Ιούλιο του 1941 [σαράντα ένα].
«1. Εντός τριών μηνών από της δημοσιεύσεως του παρόντος τα ήδη άμισθα Υποθηκοφυλακεία τα εδρεύοντα εις πόλεις άνω των 40 χιλιάδων κατοίκων κατά την απογραφήν του έτους 1928 δύνανται να μετατρέπωνται δια Β.Δ/τος εις έμμισθα και διέπονται εφεξής υπό των περί εμμίσθων υποθηκοφυλακείων διατάξεων του παρόντος.
2. Τα μέχρι τούδε λειτουργούντα έμμισθα υποθηκοφυλακεία διατηρούνται ως τοιαύτα οιοσδήποτε και αν είναι ο πληθυσμός της πόλεως εν η εδρεύουσι».
Πέρασαν 72 χρόνια από τότε και ακόμη υπάρχουν πάρα πολλά άμισθα υποθηκοφυλακεία για τους «δικούς» μας. Όπως πάντα. Ούτε κι’ αυτό πήρε είδηση η κακιά τρόικα. Πώς κι’ έτσι; Για τον ανταγωνισμό δεν παλεύουμε όλοι;
Σωτήριος Καλαμίτσης
Φίλος του γιατρού Γωγούση
Υ.Γ. Αν κάποιος σκεφθεί ότι νομίμως υφίστανται άμισθοι υποθηκοφύλακες σε Νίκαια, Κορωπί και Σπάτα, επειδή οι περιοχές αυτές δεν είχαν πληθυσμό >40.000 κατοίκων το 1928, η απάντηση είναι απλή: τα υποθηκοφυλακεία Νίκαιας και Σπάτων ιδρύθηκαν το 1965. Θα μπορούσαν εξ αρχής να είναι έμμισθα. Το της Κρωπίας ιδρύθηκε το 1856. Αν η Κρωπία δεν είχε >40.000 το 1928 ποιός εμπόδισε τόσα χρόνια τις κυβερνήσεις μας να το τρέψουν σε έμμισθο τροποποιώντας τον νόμο του 1941; Μία διαταξούλα σαν αυτή για το ίδρυμα «ΚΑΠΕΤΑΝ ΒΑΣΙΛΗΣ» και καθαρίσαμε.