Έξω από τα δόντια τα λέει ο Γ.Γ. Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, στη συνέντευξη που έδωσε στην εφημερίδα "karfitsa" που κυκλοφορεί σήμερα. Διαβάστε την και θα καταλάβετε...
-Κύριε Σιμόπουλε, ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπως είχε ανακοινώσει ο κ. Μπουτάρης, προχώρησε τελικά στην κατάθεση προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του ΚΑΣ για τις αρχαιότητες της οδού Βενιζέλου. Πού βρισκόμαστε σήμερα;
"Το θέμα με τις αρχαιότητες της οδού Βενιζέλου αναμένεται να συζητηθεί, στις 2 Ιουλίου, στην συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, από το οποίο αναμένουμε οδηγίες για τον τρόπο συνέχισης των ανασκαφών. Δυστυχώς, όμως για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, είναι πια φανερό ότι η ίδια η δημοτική αρχή δημιουργεί εμπόδια. Ενέργειες του κ. Μπουτάρη, όπως η κατάθεση προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του ΚΑΣ, μπορούν να τινάξουν ανά πάσα στιγμή το έργο στον αέρα.
Σεβόμαστε την δουλειά των αρχαιολόγων και την αξία των ευρημάτων και αναζητούμε τον καλύτερο συνδυασμό προβολής τους και ταυτόχρονης απρόσκοπτης πορείας των κατασκευαστικών εργασιών. Την ίδια ώρα, όμως τίθεται σε άμεσο κίνδυνο το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που εκτελείται αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη και το οποίο θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του πολεοδομικού συγκροτήματος. Σημειώνω ότι άμεσα θα υπογραφούν η σύμβαση για τον κλάδο προς Καλαμαριά και τον Ιούλιο θα γίνει η δημοπράτηση των μελετών του κλάδου προς τη Σταυρούπολη.
Για αυτό το λόγο, καλώ τον κ. Μπουτάρη έστω και τώρα να συναισθανθεί τις ευθύνες του και να πάψει να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της πόλης. Τον παρακαλώ να μελετά σε βάθος τα θέματα και να αποκρούει τις σειρήνες του λαϊκισμού. Οι στιγμές είναι κρίσιμες και θα είμαστε υπόλογοι στις επόμενες γενιές, αν στερήσουμε από τη Θεσσαλονίκη μια τόσο μεγάλη ευκαιρία".
-Η εξεύρεση επενδυτών για στρατηγικές υποδομές της Θεσσαλονίκης, όπως ο ΟΛΘ και η ΕΥΑΘ, θα προσφέρει οφέλη στην τοπική κοινωνία;
"Οι αποκρατικοποιήσεις δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια διαδικασία, που θα καταστήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πιο ανταγωνιστικό και τις παρεχόμενες από την ΕΥΑΘ υπηρεσίες πιο φιλικές στους καταναλωτές της. Η εξεύρεση στρατηγικών επενδυτών γίνεται υπό προϋποθέσεις που έχει θέσει η κυβέρνηση και παρακολουθεί το ΤΑΙΠΕΔ (πχ. Λειτουργία ανεξάρτητης αρχής υδάτων). Η παρουσία του ιδιωτικού τομέα σε στρατηγικές υποδομές ανά τον πλανήτη συνιστά οικονομική υγεία για μια χώρα, ανοίγοντας νέες αγορές και δημιουργώντας θέσεις εργασίας, κάτι το οποίο τόσο ο ιδιωτικός τομέας όσο και οι θεσμικοί του εκπρόσωποι το γνωρίζουν καλά. Άλλωστε, το παράδειγμα της συνεργασίας του ΟΛΠ και της COSCO είναι χαρακτηριστικό.
Εκείνο όμως που ειλικρινά με εκπλήσσει είναι το γεγονός ότι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ακόμη και εδώ βρίσκεται σε αντίθετη κατεύθυνση. Γενικά, ο κ. Μπουτάρης έχει την τάση να μην μελετά σε βάθος τα θέματα και να αλλάζει εύκολα απόψεις. Φυσικά με τέτοια προσέγγιση των ζητημάτων είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός, εγκλωβίζοντας έτσι ό-σους συνεργάτες του μπορούν και θέλουν να παράγουν έργο. Οι Θεσσαλονικείς άλλωστε το γνωρίζουν καλά και από το θέμα της αποκομιδής των απορριμμάτων, αλλά και από τους πολλούς μεγαλόσχημους αλλά ουδέποτε εφαρμοζόμενους στην πράξη σχεδιασμούς του".
Αντιλαμβάνομαι ότι καταγράφονται αρρυθμίες στη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων με τη δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης. Είναι αγεφύρωτο το χάσμα μεταξύ σας;
"Νομίζω ότι στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων εξαντλούμε όλα τα περιθώρια, προκειμένου να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη της πόλης. Πέρα από την υλοποίηση της κατασκευής του Μετρό, το οποίο παραλάβαμε «στην εντατική» και επιτρέψτε μου να πω ότι το «αναστήσαμε», αναζητούμε δυνατότητες για να συνεργασθούμε και σε άλλα θέματα.
Δεν σας κρύβω, ωστόσο ότι δεν μπορούμε να πετύχουμε πάντα και γρήγορα το επιθυμητό αποτέλεσμα και όχι συνήθως με δική μας υπαιτιότητα. Για παράδειγμα, το θέμα της ανάπλασης της Πλατείας Διοικητηρίου όδευε με αργούς ρυθμούς. Πλην της αρχιτεκτονικής μελέτης που θα εκπονούσε αρχικά και κατόπιν επιθυμίας του ο δήμος Θεσσαλονίκης, η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ είχε αναλάβει το υπόλοιπο μελετητικό έργο (στατικές, γεωτεχνικές μελέτες κτλ). Η δημοτική αρχή ωστόσο δεν ανταποκρίθηκε εντός του χρονικού πλαισίου που είχε καθοριστεί, με αποτέλεσμα η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ να έχει αναλάβει να εκπονήσει τώρα και την αρχιτεκτονική μελέτη, διευκολύνοντας τη διαδικασία. Καταλαβαίνετε, λοιπόν ότι όχι μόνο επιθυμούμε τη συνεργασία, αλλά φιλοδοξούμε η δημοτική αρχή να αρχίσει να κινείται. Έχουμε και άλλα πιθανά πεδία συνεργασίας, όπως είναι η σχολική στέγη, οι αποβάθρες για τη θαλάσσια συγκοινωνία και η ανάπλαση της αγοράς του Αγίου Μηνά".
Ακούω με προσοχή όλα αυτά που λέτε, αλλά από ότι γνωρίζω τον κ. Μπουτάρη ψήφισε και ένα τμήμα των αστών της πόλης.
"Αυτό είναι αλήθεια. Κατά τη γνώμη μου όμως, όπως έχω επισημάνει και στο παρελθόν, παγιδεύτηκαν από την αστική κουλτούρα του δημάρχου, η οποία συνδυάζεται βέβαια και από μια εξαιρετική αισθητική.
Δεν μπορεί όμως να επιλέγουμε πρόσωπα έχοντας ως βάση την αισθητική και πριν επιχειρήσουμε κάτι σχετικό, καλό είναι να αναλογιστούμε όλους εκείνους τους εκπροσώπους που αναδείξαμε, οι οποίοι είχαν αυτό που θα ονόμαζα αστική κουλτούρα, αλλά οι ικανότητές τους εξαντλούνταν σε οράματα κενού περιεχομένου ή σε μια ανέξοδη ρητορική εναντίον της πολιτικής.
Άλλωστε, η αισθητική δεν επέτρεψε στη σημερινή δημοτική αρχή να κάνει πράξη τις προεκλογικές της εξαγγελίες. Ενδεικτικά αναφέρω την πεζοδρόμηση της οδού Τσιμισκή, τις νέες πιάτσες ταξί, την επιδότηση πάρκινγκ, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις σχολικές στέγες, την κατασκευή μητροπολιτικού πάρκου, τη ρύθμιση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων, τη δημιουργία λαϊκών βιολογικών αγορών και νέου δικτύου ποδηλατοδρόμων, την αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τον Καναδά, τις τουαλέτες ζώων στα πάρκα, τη δημιουργία εμπορικού κέντρου στους Λαχανόκηπους, τις μισθωμένες προβλήτες.
Το μόνο που κατάφερε τελικά ο δήμαρχος είναι να δημιουργήσει απογοήτευση στους πολίτες και ένα αίσθημα ανεκπλήρωτης προσδοκίας.
Οι Θεσσαλονικείς θέλουν ο δήμαρχός τους να είναι μπροστάρης των παραγωγικών δυνάμεων της πόλης και όχι τροχοπέδη κάθε προσπάθειας ανάπτυξης".
-Κύριε Σιμόπουλε, ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπως είχε ανακοινώσει ο κ. Μπουτάρης, προχώρησε τελικά στην κατάθεση προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του ΚΑΣ για τις αρχαιότητες της οδού Βενιζέλου. Πού βρισκόμαστε σήμερα;
"Το θέμα με τις αρχαιότητες της οδού Βενιζέλου αναμένεται να συζητηθεί, στις 2 Ιουλίου, στην συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, από το οποίο αναμένουμε οδηγίες για τον τρόπο συνέχισης των ανασκαφών. Δυστυχώς, όμως για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, είναι πια φανερό ότι η ίδια η δημοτική αρχή δημιουργεί εμπόδια. Ενέργειες του κ. Μπουτάρη, όπως η κατάθεση προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του ΚΑΣ, μπορούν να τινάξουν ανά πάσα στιγμή το έργο στον αέρα.
Σεβόμαστε την δουλειά των αρχαιολόγων και την αξία των ευρημάτων και αναζητούμε τον καλύτερο συνδυασμό προβολής τους και ταυτόχρονης απρόσκοπτης πορείας των κατασκευαστικών εργασιών. Την ίδια ώρα, όμως τίθεται σε άμεσο κίνδυνο το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που εκτελείται αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη και το οποίο θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του πολεοδομικού συγκροτήματος. Σημειώνω ότι άμεσα θα υπογραφούν η σύμβαση για τον κλάδο προς Καλαμαριά και τον Ιούλιο θα γίνει η δημοπράτηση των μελετών του κλάδου προς τη Σταυρούπολη.
Για αυτό το λόγο, καλώ τον κ. Μπουτάρη έστω και τώρα να συναισθανθεί τις ευθύνες του και να πάψει να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της πόλης. Τον παρακαλώ να μελετά σε βάθος τα θέματα και να αποκρούει τις σειρήνες του λαϊκισμού. Οι στιγμές είναι κρίσιμες και θα είμαστε υπόλογοι στις επόμενες γενιές, αν στερήσουμε από τη Θεσσαλονίκη μια τόσο μεγάλη ευκαιρία".
-Η εξεύρεση επενδυτών για στρατηγικές υποδομές της Θεσσαλονίκης, όπως ο ΟΛΘ και η ΕΥΑΘ, θα προσφέρει οφέλη στην τοπική κοινωνία;
"Οι αποκρατικοποιήσεις δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια διαδικασία, που θα καταστήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πιο ανταγωνιστικό και τις παρεχόμενες από την ΕΥΑΘ υπηρεσίες πιο φιλικές στους καταναλωτές της. Η εξεύρεση στρατηγικών επενδυτών γίνεται υπό προϋποθέσεις που έχει θέσει η κυβέρνηση και παρακολουθεί το ΤΑΙΠΕΔ (πχ. Λειτουργία ανεξάρτητης αρχής υδάτων). Η παρουσία του ιδιωτικού τομέα σε στρατηγικές υποδομές ανά τον πλανήτη συνιστά οικονομική υγεία για μια χώρα, ανοίγοντας νέες αγορές και δημιουργώντας θέσεις εργασίας, κάτι το οποίο τόσο ο ιδιωτικός τομέας όσο και οι θεσμικοί του εκπρόσωποι το γνωρίζουν καλά. Άλλωστε, το παράδειγμα της συνεργασίας του ΟΛΠ και της COSCO είναι χαρακτηριστικό.
Εκείνο όμως που ειλικρινά με εκπλήσσει είναι το γεγονός ότι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ακόμη και εδώ βρίσκεται σε αντίθετη κατεύθυνση. Γενικά, ο κ. Μπουτάρης έχει την τάση να μην μελετά σε βάθος τα θέματα και να αλλάζει εύκολα απόψεις. Φυσικά με τέτοια προσέγγιση των ζητημάτων είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός, εγκλωβίζοντας έτσι ό-σους συνεργάτες του μπορούν και θέλουν να παράγουν έργο. Οι Θεσσαλονικείς άλλωστε το γνωρίζουν καλά και από το θέμα της αποκομιδής των απορριμμάτων, αλλά και από τους πολλούς μεγαλόσχημους αλλά ουδέποτε εφαρμοζόμενους στην πράξη σχεδιασμούς του".
Αντιλαμβάνομαι ότι καταγράφονται αρρυθμίες στη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων με τη δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης. Είναι αγεφύρωτο το χάσμα μεταξύ σας;
"Νομίζω ότι στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων εξαντλούμε όλα τα περιθώρια, προκειμένου να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη της πόλης. Πέρα από την υλοποίηση της κατασκευής του Μετρό, το οποίο παραλάβαμε «στην εντατική» και επιτρέψτε μου να πω ότι το «αναστήσαμε», αναζητούμε δυνατότητες για να συνεργασθούμε και σε άλλα θέματα.
Δεν σας κρύβω, ωστόσο ότι δεν μπορούμε να πετύχουμε πάντα και γρήγορα το επιθυμητό αποτέλεσμα και όχι συνήθως με δική μας υπαιτιότητα. Για παράδειγμα, το θέμα της ανάπλασης της Πλατείας Διοικητηρίου όδευε με αργούς ρυθμούς. Πλην της αρχιτεκτονικής μελέτης που θα εκπονούσε αρχικά και κατόπιν επιθυμίας του ο δήμος Θεσσαλονίκης, η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ είχε αναλάβει το υπόλοιπο μελετητικό έργο (στατικές, γεωτεχνικές μελέτες κτλ). Η δημοτική αρχή ωστόσο δεν ανταποκρίθηκε εντός του χρονικού πλαισίου που είχε καθοριστεί, με αποτέλεσμα η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ να έχει αναλάβει να εκπονήσει τώρα και την αρχιτεκτονική μελέτη, διευκολύνοντας τη διαδικασία. Καταλαβαίνετε, λοιπόν ότι όχι μόνο επιθυμούμε τη συνεργασία, αλλά φιλοδοξούμε η δημοτική αρχή να αρχίσει να κινείται. Έχουμε και άλλα πιθανά πεδία συνεργασίας, όπως είναι η σχολική στέγη, οι αποβάθρες για τη θαλάσσια συγκοινωνία και η ανάπλαση της αγοράς του Αγίου Μηνά".
Ακούω με προσοχή όλα αυτά που λέτε, αλλά από ότι γνωρίζω τον κ. Μπουτάρη ψήφισε και ένα τμήμα των αστών της πόλης.
"Αυτό είναι αλήθεια. Κατά τη γνώμη μου όμως, όπως έχω επισημάνει και στο παρελθόν, παγιδεύτηκαν από την αστική κουλτούρα του δημάρχου, η οποία συνδυάζεται βέβαια και από μια εξαιρετική αισθητική.
Δεν μπορεί όμως να επιλέγουμε πρόσωπα έχοντας ως βάση την αισθητική και πριν επιχειρήσουμε κάτι σχετικό, καλό είναι να αναλογιστούμε όλους εκείνους τους εκπροσώπους που αναδείξαμε, οι οποίοι είχαν αυτό που θα ονόμαζα αστική κουλτούρα, αλλά οι ικανότητές τους εξαντλούνταν σε οράματα κενού περιεχομένου ή σε μια ανέξοδη ρητορική εναντίον της πολιτικής.
Άλλωστε, η αισθητική δεν επέτρεψε στη σημερινή δημοτική αρχή να κάνει πράξη τις προεκλογικές της εξαγγελίες. Ενδεικτικά αναφέρω την πεζοδρόμηση της οδού Τσιμισκή, τις νέες πιάτσες ταξί, την επιδότηση πάρκινγκ, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις σχολικές στέγες, την κατασκευή μητροπολιτικού πάρκου, τη ρύθμιση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων, τη δημιουργία λαϊκών βιολογικών αγορών και νέου δικτύου ποδηλατοδρόμων, την αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τον Καναδά, τις τουαλέτες ζώων στα πάρκα, τη δημιουργία εμπορικού κέντρου στους Λαχανόκηπους, τις μισθωμένες προβλήτες.
Το μόνο που κατάφερε τελικά ο δήμαρχος είναι να δημιουργήσει απογοήτευση στους πολίτες και ένα αίσθημα ανεκπλήρωτης προσδοκίας.
Οι Θεσσαλονικείς θέλουν ο δήμαρχός τους να είναι μπροστάρης των παραγωγικών δυνάμεων της πόλης και όχι τροχοπέδη κάθε προσπάθειας ανάπτυξης".