19 Ιουν 2013

Δημόσια ραδιοτηλεόραση - Ελληνική ή κομματική;

Αν θέσει κανείς τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα μοναχά στην εξυπηρέτηση της ενημέρωσης της κοινής γνώμης τότε ...
αυτοδίκαια τα απαξιώνει και τα θέτει σε μια κατάσταση φερέφωνου της καθημερινότητας που απλά αναπαράγει και διαδίδει περιστατικά.
Τα δημόσια ραδιοτηλεοπτικά μέσα, εκείνα που το κράτος οργανώνει και θέτει υπό την προστασία του, είναι αναγκαίο να λειτουργούν υπό ορισμένους θεμελιώδεις κανόνες δεοντολογίας γιατί ακριβώς διαφοροποιείται ο λόγος ύπαρξής τους από εκείνα τα ιδιωτικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα.
Μέσα από τις συχνότητες της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης είναι απαραίτητο πέρα από την επικαιρότητα, να προβάλλονται:
α) η πολιτιστική κληρονομιά του ελληνισμού, με την αναζήτηση και διάδοση των τοπικών ηθών κι εθίμων,
β) η καλλιτεχνική κληρονομιά του ελληνισμού μέσα από την εξέλιξη των Τεχνών,
γ) η πνευματική κληρονομιά του ελληνισμού και η εξέλιξη των Ελληνικών Γραμμάτων, ιδεών και αξιών,
δ) ο διαχρονικός ελληνικός πολιτισμός ως εθνική περιουσία που τίθεται σε παγκόσμια διάθεση,
ε) η ποιοτική δημιουργικότητα των Ελλήνων –πνευματική και υλική- ώστε να υπάρχει ο δίαυλος εξωτερίκευσης της δημιουργικότητας προς την εθνική λαϊκή κοινότητα και προς το εξωτερικό,
στ) οι σημαντικότερες ιστορικές και θρησκευτικές στιγμές του ελληνισμού,
ζ) οι ποιοτικές πνευματικές δημιουργίες άλλων λαών που αξίζει να διαδοθούν στον ελληνικό λαό,
η) οι κυριότερες πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα δημόσια ραδιοτηλεοπτικά μέσα που χρηματοδοτούνται από το κράτος, δεν μπορεί ν’ ακολουθούν την εμπορική ροπή των ιδιωτικών, ούτε χρειάζεται να ανταγωνίζονται την χωρίς φραγμό ξενομανία που προκαλείται από τον εμπορικό ανταγωνισμό. Ο εμπορικός προσανατολισμός των ιδιωτικών μέσων αντιμετωπίζει τον πολιτισμό και τις εθνικές ταυτότητες των λαών όχι μόνο ως δευτερεύοντες παράγοντες στην κοινωνική τους ανάπτυξη αλλά και ως σημαντικούς ανασταλτικούς παράγοντες στην παγκόσμια διάδοση των εμπορευμάτων και κατ’ επέκταση στην αποκομιδή οικονομικών κερδών. Για την πραγμάτωση της εμπορικής παγκοσμιοποίησης απαιτείται η ομοιομορφία κι η ισοπέδωση των λαών, απαιτείται η ανυπαρξία του στοχασμού που οδηγεί σε διαφοροποιήσεις και δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας δημιουργικής ποικιλίας αξιών, ιδεών, πολιτισμών κι εθίμων.
Κατ’ αυτό τον τρόπο έχει εκλείψει από τους Έλληνες η δημιουργική λογική που είναι απαραίτητη για να αντιμετωπιστούν τα κάθε είδους προβλήματα. Η μετατροπή της ελληνικής κοινωνίας σε μια μάζα ελληνόγλωσσων οδήγησε στην αδυναμία εκτόνωσης και στην μαζική κατάθλιψη. Η μιζέρια και η νωθρότητα μπορούν να χειραγωγηθούν άνετα από εκείνους που επιζητούν τον πολιτικό έλεγχο και την οικονομική κυριαρχία. Ο τρόμος, η απειλή, ο εκβιασμός κι όλα τα παρόμοια μέσα χειραγώγησης είναι το άμεσο αποτέλεσμα της ανυπαρξίας σκέψης, κρίσης και ανάλυσης. Γιατί η σκέψη, η κρίση, η ανάλυση δεν μαζοποιούν και δεν παράγουν ομοιομορφία.
Η δημιουργική συλλογιστική ασφυκτιά στα σύγχρονα κομματικά πλαίσια αντιμετώπισης των ζητημάτων κι αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στις σημερινές συζητήσεις για τα δημόσια ΜΜΕ. Τη στιγμή που χρειάζεται να καθοριστεί η κατεύθυνση των ελληνικών δημόσιων ΜΜΕ, τη στιγμή που χρειάζεται να αναθεωρηθεί κάθε τι που καθιστούσε τα ελληνικά δημόσια ΜΜΕ σε μαζικά ή κομματικά ΜΜΕ, αυτή την κρίσιμη στιγμή οι πολιτικοί έστρεψαν την προσοχή της χειραγωγημένης μάζας στα κομματικά προβλήματά τους και την εύπεπτη από τη μάζα σκανδαλολογία.
Τι στιγμή που θα μπορούσε να αποκαλυφθεί η ζημιά που έκανε η κομματοκρατία και ο εθνομηδενισμός με τη διείσδυσή τους στα δημόσια ΜΜΕ, τη στιγμή εκείνη μετατοπίζεται το θέμα σε συνδικαλιστικά πλαίσια. Κάθε απόπειρα επαναπροσέγγισης του θέματος στη βάση του προβλήματος είναι αδύνατη. Η πνευματική και η πολιτισμική πλευρά του θέματος καθίσταται απλά γελοία φιλολογία μπροστά στον πόλεμο κομματικών ανακοινώσεων. Η μονοδιάστατη «λογική» της πολιτικής ρηχότητας των κομμάτων θριαμβεύει, η χειραγώγηση της ελληνόφωνης μάζας συνεχίζεται.

ΘΒ
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη