Το άρθρο 81 του Συντάγματος ορίζει:
«1. Την Κυβέρνηση αποτελεί το Υπουργικό Συμβούλιο που απαρτίζεται από τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς. Νόμος ορίζει τα σχετικά με τη σύνθεση και τη λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου ….»
Ο νόμος, στον οποίον παραπέμπει το Σύνταγμα, όσον αφορά στη λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου, είναι το Προεδρικό Διάταγμα 63/2005, με το οποίο κωδικοποιήθηκαν σε ενιαίο κείμενο όλοι οι κατά καιρούς ψηφισθέντες νόμοι που ρύθμιζαν το θέμα αυτό. Το άρθρο 13 του εν λόγω διατάγματος ορίζει:
«Υπογραφή πράξεων και διαταγμάτων δια περιφοράς.
1. Σε θέματα που έχουν κατεπείγοντα χαρακτήρα και για τα οποία είναι αναγκαία, κατά την κρίση του Πρωθυπουργού, η άμεση λήψη απόφασης, η άμεση έκδοση πράξης νομοθετικού περιεχομένου ή Υπουργικού Συμβουλίου ή η άμεση προσυπογραφή διατάγματος, οι διαδικασίες επιτελούνται δια περιφοράς με συμμετοχή των δύο τρίτων τουλάχιστον των μελών της Κυβέρνησης.»
Απλώς σημειώνω ότι προκειμένου περί ανωνύμων εταιρειών, μόλις το 2007 νομιμοποιήθηκε η δια περιφοράς λήψη αποφάσεων των Διοικητικών Συμβουλίων τους. Η δια περιφοράς, όμως, λήψη αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου χρονολογείται από το 1990. Πάντα πρωτοπόρος η κυβέρνηση για το καλό του λαού. Υποτίθεται δε ότι ο νομοθέτης προέβλεψε ηυξημένη πλειοψηφία [2/3 των υπουργών] ως ασφαλιστική δικλείδα προκειμένου για λήψη αποφάσεων δια περιφοράς. Έτσι, αν μερικοί υπουργοί αρνούνται την υπογραφή μίας αποφάσεως, μένουν απ’ έξω και όλοι είμαστε ευχαριστημένοι. Αυτό συνέβη με την ΠΝΠ για το κλείσιμο της ΕΡΤ.
Σωτήριος Καλαμίτσης
Φίλος του γιατρού Γωγούση