25 Ιουλ 2013

Χρήστος Μάτης: Γιατί πανηγυρίζει ο Μπουτάρης;

Είναι γνωστές οι επιφυλάξεις που έχουμε εδώ και καιρό εκφράσει για το κατά πόσο το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα υλοποιήσιμο έργο. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να εκδώσει..
προσωρινή διαταγή για αναστολή των εργασιών στο σταθμό Βενιζέλου του έργου απλώς περιπλέκει την ήδη κακή κατάσταση στην οποία βρίσκεται, άρα καθιστά επικίνδυνη κάθε θριαμβολογία.

Κι αυτό γιατί καθιστά το σταθμό της οδού Βενιζέλου "άβατο", μέχρι την έκδοση απόφασης για τα ασφαλιστικά μέτρα κατά της απόσπασης, η οποία έχει προσδιοριστεί για το Νοέμβριο, άρα θα έχει απόφαση τον Ιανουάριο 2014.

Η προσωρινή διαταγή που κέρδισε ο Δήμος Θεσσαλονίκης για τη διακοπή των εργασιών απόσπασης δεν προσθέτει τίποτε καινούργιο στη διαδικασία, γιατί οι εργασίες στο σταθμό έχουν ήδη σταματήσει από τον προηγούμενο Δεκέμβριο, που είχε παραπεμφθεί το θέμα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο και είναι το μόνο αρμόδιο να αποφασίσει.

Όμως η έκδοση της σημαίνει πρακτικά, ότι όταν βγει απόφαση για τα ασφαλιστικά, θα έχουν κλείσει 13 μήνες από τότε που ξεκίνησε η διαδικασία αξιολόγησης των ευρημάτων στο σταθμό, χωρίς να μπορεί να γίνει καμία εργασία εκεί.

Κι όλα αυτά ενώ όλες οι μελέτες που έχουν κατατεθεί για το σταθμό, προβλέπουν συνύπαρξη των αρχαίων με το μετρό με προσωρινή απόσπαση τους, για να διευκολυνθούν οι άλλες εργασίες εκεί.

Μελέτη που να προβλέπει συνέχιση των εργασιών χωρίς προσωπική απόσπαση των ευρημάτων δεν έχει κατατεθεί. Αν υπάρχει, πρέπει να προτιμηθεί. Αλλά πρέπει να κατατεθεί αμέσως.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι το πρόβλημα δεν είναι η απόσπαση των ευρημάτων αλλά η διασφάλιση της επανατοποθέτησης τους, όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού.

Άρα η αναστολή της απόσπασης δεν προσφέρει τίποτε άλλο παρά μόνο καθυστέρηση, που δικαιώνει τις ανησυχίες, ότι το έργο δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ!

Γα να προωθηθεί η επίλυση του θέματος πρέπει αμέσως να γίνουν δυο βήματα:

Το ΚΑΣ στην επόμενη συνεδρίασή του στις αρχές Αυγούστου και όχι στη μεθεπόμενη στο τέλος του μήνα, να επιλέξει οριστικά την μελέτη για τον τρόπο με τον οποίο θα συνυπάρξουν αρχαία και μετρό
Στη συνέχεια ο Δήμος Θεσσαλονίκης να αποσύρει τα ασφαλιστικά μέτρα έτσι ώστε να προχωρήσει ταχύτατα η διαδικασία με τη σύμφωνη γνώμη των φορέων που ενεπλάκησαν και των αρχαιολόγων.
Παράλληλα η κυβέρνηση πρέπει να διευκρινίσει ποιος εκφράζει τη θέση της:

·     ο υπουργός Πολιτισμού κ.Πάνος Παναγιωτόπουλος που φέρεται να αναζητά κοινώς αποδεκτή λύση, σε συνεννόηση με την Αττικό Μετρό ΑΕ;

· η γενική γραμματέας Πολιτισμού και πρόεδρος του ΚΑΣ κ.Λίνα Μενδώνη που φέρεται να εμμένει στην αρχική απόφαση του ΚΑΣ για απόσπαση των αρχαιοτήτων χωρίς επανατοποθέτηση;

·     Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ.Στράτος Σιμόπουλος και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ που προκήρυξαν και πλήρωσαν μελέτες για απόσπαση και επανατοποθέτηση.

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης πρέπει να τοποθετηθεί δημόσια κατά πόσο είναι αντίθετος σε κάθε διαδικασία απόσπασης των ευρημάτων ή αποδέχεται την απόσπαση, εφόσον διασφαλιστεί ότι θα υπάρξει επανατοποθέτηση.

Και κάποια στιγμή πρέπει να μιλήσει και ο ανάδοχος του έργου, ο οποίος με βάση την αρχική συμφωνία έχει καθοριστικό λόγο σε ό,τι εντοπίζεται. Και το ερώτημα είναι: Γιατί σιωπά;

Τους πολίτες της Θεσσαλονίκης δεν απασχολεί η μάχη των εντυπώσεων, αλλά η τεράστια ταλαιπωρία της πόλης για ένα έργο που βρίσκεται στο 21%, ενώ έπρεπε να είχε τελειώσει πριν από ένα χρόνο.


Χρήστος Μάτης
Δημοτικός Συμβουλος Θεσσαλονίκης- Επικεφαλής της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ- Οικολογία στην πράξη
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη