Εξηγήσεις ζητά ο δημοτικός σύμβουλος Χρήστος Μάτης για την απευθείας ανάθεση της επέκτασης του Διπλογραφικού του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Όλα ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2012 όταν ήρθε για πρώτη φορά στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης εισήγηση του αντιδημάρχου Χασδάι Καπόν με θέμα για την απευθείας ανάθεση "για την Επέκταση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Οικονομικών Υπηρεσιών με βάση το Διπλογραφικό Σύστημα του Δήμου Θεσσαλονίκης" με το δικαιολογητικό ότι έπρεπε να την κάνει η ίδια εταιρία που το είχε εγκαταστήσει για λόγους εύρυθμης λειτουργίας. Το εν λόγω έργο ήταν προϋπολογισμού 468.384€.
Η απόφαση απορρίφθηκε από την αποκεντρωμένη διοίκηση και ζητήθηκε από τη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης έγκριση από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων προκειμένου να γίνει διαπραγμάτευση αντί για απευθείας ανάθεση.
Η πρόταση απερρίφθη και πάλι και μάλιστα ο επικεφαλής της Ενιαίας Αρχής, Βασίλης Φλωρίδης, έστειλε το θέμα στον εισαγγελέα.
Τον Μάρτιο του 2013 το θέμα επανήλθε στο Δημοτικό συμβούλιο με εισηγητή τον Δήμαρχο αυτή τη φορά και προϋπολογισμό 242.433€ ως διαγωνισμός και όχι ως απευθείας ανάθεση.
Ο Χρήστος Μάτης δήλωσε σχετικά στο Taxalia, "Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης εξέθεσε για μια φορά ακόμη το Δημοτικό Συμβούλιο, Και σήμερα οι δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου Θεσσαλονίκης βρίσκονται απολογούμενοι, όχι για αυτό που ψήφισαν στο συμβούλιο εμπιστευόμενοι την εισήγηση της, αλλά για όσα η διοίκηση έκανε ερήμην τους μετά από την απόρριψη της απόφασης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Αντί μετά την απόρριψη, η απόφαση να επιστρέψει για διόρθωση στο ΔΣ, η διοίκηση προτίμησε διαδικασίες ελεγχόμενης νομιμότητας για να γίνει πάσει θυσία η απευθείας ανάθεση. Χωρίς το Συμβούλιο να το γνωρίζει.Το ερώτημα ποιος διοικεί αυτό το δήμο παραμένει!"
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΕΞΗΓΗΣΕΩΝ
Του Χρήστου Μάτη, Δημοτικού Συμβούλου του Δήμου Θεσσαλονίκης, με Α.Φ.Μ., ΧΧΧΧΧΧΧΧΧ, που κατοικεί στη Θεσσαλονίκη, οδός ΧΧΧΧΧΧ, αρ. ΧΧ, τκ ΧΧΧΧΧ
Στο πλαίσιο της διενεργουμένης προκαταρκτικής εξετάσεως για τυχόν τέλεση από μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θεσσαλονίκης του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος (αρ. 259 ΠΚ) και ειδικότερα προς διακρίβωση τυχόν παράνομων απευθείας αναθέσεων δημοσίων συμβάσεων κατά παράκαμψη διαγωνισμών, επάγομαι τα ακόλουθα:
Στο 26ο θέμα της 17ης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης (28 Ιουνίου 2012), η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης εισηγήθηκε την έγκριση της μελέτης της Διεύθυνσης Οργανώσεως και Μεθόδων του δήμου “για την Επέκταση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Οικονομικών Υπηρεσιών με βάση το Διπλογραφικό Σύστημα του Δήμου Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού δαπάνης 468.384,00 € (περιλαμβανομένου ΦΠΑ 23%).”
Υπερψήφισα τη συγκεκριμένη (1866/19.06.2012) εισήγηση, την οποία συνυπογράφουν δύο προϊστάμενοι υπηρεσιών και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, επειδή αναφερόταν ρητά ότι: “Η απευθείας ανάθεση χωρίς τη διενέργεια διαγωνισμού των ζητούμενων νέων επεκτάσεων στην ανάδοχο εταιρεία η οποία έχει αναπτύξει, εγκαταστήσει και συντηρεί το υπάρχον και βρισκόμενο σε λειτουργία Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Οικονομικών Υπηρεσιών με βάση το Διπλογραφικό Λογιστικό Σύστημα (ΟΠΣΟΥ), είναι η προτεινόμενη διαδικασία που μπορεί να διασφαλίσει τεχνικά την ολοκληρωμένη, απρόσκοπτη και συνεκτική λειτουργία του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος. Οποιαδήποτε άλλη διαδικασία (πχ. προκήρυξη διαγωνισμού) είτε θα πρέπει να μην αναφέρει την υφιστάμενη κατάσταση λειτουργίας και υποστήριξης του υφισταμένου πληροφοριακού συστήματος – πράγμα εντελώς ανεπίτρεπτο για την επιχειρησιακή υποστήριξη των λειτουργιών του ΔΘ είτε θα πρέπει να την συμπεριλαμβάνει επιτρέποντας έτσι μόνον ένα συμμετέχοντα στην διαγωνιστική διαδικασία, την οποία με τον τρόπο αυτό εκφυλίζει περιλαμβάνοντας καταχρηστικούς όρους”.
Όλα όσα συνέβησαν μετά από την υπερψήφιση από το Δημοτικό Συμβούλιο της απόφασης 1030/2012 τα πληροφορήθηκα μετά από προσωπική έρευνα και επαφές με τις υπηρεσίες με αφορμή την εισαγωγή προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο του θέματος 26 της 6ης συνεδρίασης της 28ης Μαρτίου 2013 καθώς, ούτε εγώ, ούτε το σώμα είχε οποιαδήποτε επίσημη ή ανεπίσημη ενημέρωση για την τύχη του θέματος.
Η μη ενημέρωση αποτελεί μία πάγια τακτική εκ μέρους της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης, κι έχω επανειλημμένα ζητήσει την αλλαγή της έτσι ώστε να ενημερώνεται το σώμα τόσο για τις αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, όσο και για αυτές του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με τις οποίες ακυρώνονται συνολικά ή επί μέρους πράξεις του και να μην επαναλαμβάνει τα ίδια λάθη στο μέλλον.
Έχω θέσει το συγκεκριμένο θέμα της ενημέρωσης από βήματος Δημοτικού Συμβουλίου, προφορικά στις υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης αλλά και εγγράφως προς τον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου από τον Απρίλιο του 2012.
Θέλω να σημειώσω ότι το 2012 δεν ήμουν μέλος της Οικονομικής Επιτροπής για να γνωρίζω όσα αποφασίσθηκαν εκεί.
Από την προσωπική έρευνα που έκανα, όταν στην 6η συνεδρίαση της 28ης Μαρτίου 2013, είχε συμπεριληφθεί, το θέμα 26, το οποίο ήταν ακριβώς το ίδιο με το θέμα 26 της συνεδρίασης της 18ης Ιουνίου 2013, διαπίστωσα ότι οι διαφορές ήταν, η αλλαγή του ποσού (242.433,00 έναντι 468.384,00 €), η εισαγωγή της στο Δημοτικού Συμβούλιο δια του Δημάρχου (αντί του αντιδημάρχου), και η αλλαγή του τρόπου διεξαγωγής της προμήθειας (από απευθείας ανάθεση σε διαγωνισμό).
Στο πλαίσιο αυτής της έρευνας πληροφορήθηκα ότι:
Η Οικονομική Επιτροπή είχε εγκρίνει την υπ. 1377/26-7-2012 της Διευθύνσεως Οργανώσεως και Μεθόδων για τη διάθεση του ποσού των 468.384 ευρώ.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης με το έγγραφο της 83177/23.10.2012 είχε παρατηρήσει ότι θα μπορούσαν να ανατεθούν με απευθείας ανάθεση συμπληρωματικά έργα σε σύμβαση εάν το ύψος της δαπάνης δεν υπερέβαινε το 50% του ποσού της αρχικής σύμβασης.
Η Οικονομική Επιτροπή, είχε αποφασίσει να ανακαλέσει τη διάθεση του ποσού με την υπ αριθμ. 2042/27.11.2012 απόφαση της.
Η Οικονομική Επιτροπή ενέκρινε τη μελέτη 14/08.11.2012 της Διεύθυνση Οργανώσεως για την επέκταση του «Ο.Π.Σ.Ο.Υ.», προϋπολογισμού 286.098,00 € με ΦΠΑ αυτή τη φορά.
Η διοίκηση του Δήμου με την υπ. Αριθμ. 95027/33128/12.11.2012 αίτηση του είχε προσφύγει στην Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ., ζητώντας να εγκρίνει στην ανάθεση με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, του έργου της επέκτασης προϋπολογισθείσης δαπάνης 286.098,00€. Τόσο η διαπραγμάτευση, όσο και το ποσό είναι στοιχεία τα οποία δεν προβλέπονται στην απόφαση 1030/2012 του Δημοτικού Συμβουλίου.
Η Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. με την με αριθ. 101/2012 απόφαση της είχε απορρίψει το αίτημα
Δυστυχώς στη συγκεκριμένη εισήγηση του θέματος 26 της συνεδρίασης της 28ης Μαρτίου, δεν γίνεται καμία αναφορά στα γεγονότα τα οποία είχαν προηγηθεί.
Η απόφαση όμως της διοίκησης να αποσύρει το θέμα είχε ως αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η απαίτηση εξηγήσεων από τη διοίκηση, τόσο για τη μη ενημέρωση του σώματος για όσα συνέβησαν όσο και σε ότι αφορά στον μονόδρομο της απευθείας ανάθεσης, όπως αυτός προέκυπτε από την εισήγηση της 18ης Ιουνίου 2012.
Πεποίθηση μου είναι ότι όλες οι ενέργειες της διοίκησης μετά από τις παρατηρήσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, δεν έπρεπε να γίνουν και το θέμα έπρεπε να επανέλθει στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο είναι το μόνο αρμόδιο όργανο.
Χρήστος Μάτης
Δημοτικός Σύμβουλος Θεσσαλονίκης