19 Νοε 2013

Σοβαρό ζήτημα νομιμότητας: Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν αναρτά τα χρηματικά εντάλματα πληρωμών!

Γράφει ο Θάνος Τάκης
Όπως είναι γνωστό, ο ν. 3861/2010 ‘Πρόγραµµα Διαύγεια’ ορίζει αυστηρή υποχρέωση δημοσίευσης σειράς εγγράφων από τον Δήμο, στο διαδίκτυο.

Ειδική μνεία έγινε στον. 4057/2012 που ανήγαγε σε ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα την παράλειψη ανάρτησηςή την πλημμελή ανάρτηση των προβλεπόμενων διοικητικών πράξεων.

Πλέον, σύμφωνα με την παρ.5 του άρθρου 3 του ν. 3861/2010, «Η μη ανάρτηση ή η μη έγκαιρη ανάρτηση στο διαδίκτυο των πράξεων που αναφέρονται στο άρθρο 2 του παρόντος συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα για το όργανο που την εξέδωσε ή για τον υπάλληλο που έχει την ευθύνη για την ανάρτηση».

Η αμελλητί ανάρτηση επιβάλλεται όχι απλώς για να εκπληρωθεί ο σκοπός του νόμου για έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των πολιτών, διαφάνεια και αποτελεσματικό έλεγχο της διοικητικής δράσης αλλά και επειδή σε αρκετές περιπτώσεις πράξεων η ανάρτηση συνιστά προϋπόθεση για την εκτέλεσή τους.

Ως υπόχρεοι για την ανάρτηση στο Διαδίκτυο, ειδικά για του Δήμους, είναι τα αιρετά όργανα, τα νομικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις αυτών.

Στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρ. 6 της υπ.αριθ. ΕΞ604/2012/ΔΙΣΚΠΟ/Φ.1/10885/2012 Απόφασης Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ορίζεται ότι: «Στην κατηγορία 'δαπάνες' καταχωρείται η διοικητική πράξη που οριστικοποιεί την πληρωμή κάθε επιμέρους δαπάνης και περιέχει το ακριβές ποσό που θα πληρωθεί».http://www.ydmed.gov.gr/?p=2202 . Η Απόφαση αυτή, δημοσιεύθηκε στο υπ.αριθ. 1476 Φ.Ε.Κ. Τεύχος Β’, στις 3 Μαΐου 2012 και ισχύει από τότε.

Πέραν της σαφήνειας της Υπουργικής Απόφασης, επιπλέον, με σχετική γνωμοδότησή της η Ομάδα Νομικής Υποστήριξης Συντονιστικής ΟΔΕ της ‘Διαύγειας’ αποφάνθηκε ότι «τα χρηματικά εντάλματα πληρωμής που εκδίδονται από την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου, αναρτώνται υποχρεωτικά στη Διαύγεια, υπό την προϋπόθεση ότι αποτελούν κατά τα ανωτέρω την πράξη οριστικοποίησης της επιμέρους δαπάνης, από την οποία προκύπτουν τα στοιχεία του δικαιούχου, η αιτιολογία της πληρωμής και το πληρωτέο ποσό (βλ. άρθρο 4 Π.Δ. 151/1998)».

Είναι ορθό ότι με τη υπ.αριθ. 460/2011 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είχε γίνει δεκτό ότι δεν ήταν υποχρεωτική, η ανάρτηση στο πρόγραμμα ‘Διαύγεια’, των χρηματικών ενταλμάτων που εκδίδουν οι Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου ή τα κατά νόμο αρμόδια όργανα.

Όμως, η χρονικά μεταγενέστερη Απόφαση του Υφυπουργού ΔιΜΗΔ (Μάιος 2012) ανατρέπει την ανωτέρω γνωμοδότηση, όπως ορθώς διευκρινίζει και η νομική ομάδα της ‘Διαύγειας’, αφού, όπως αναφέρει, «κατά τη διατύπωση της υπ.αριθ. 460/2011 Γνωμοδότησης του ΝΣΚ, δεν είχε εκδοθεί η ως άνω Απόφαση και ως εκ τούτου δεν θα μπορούσαν να έχουν ληφθεί υπόψιν οι ειδικότερες επί του θέματος κανονιστικές ρυθμίσεις της».

Συνεπώς, από τις 3 Μαΐου 2012 ο Δήμος Θεσσαλονίκης γνώριζε ότι είχε την αυστηρή και απόλυτη υποχρέωση να αναρτά στη ‘Διαύγεια’ κάθε χρηματικό ένταλμα πληρωμής. Δεν το έκανε και δεν το κάνει.

Σύμφωνα με το άρθρο 4 του π.δ/τος 151/1998 στο χρηματικά εντάλματα αναγράφονται, «α. Ο αύξων αριθμός του εντάλματος και ο αριθμός πρωτοκόλλου. β. Το οικονομικό έτος. γ. Ο τίτλος και ο κωδικός αριθμός του φορέα και του ειδικού φορέα σε βάρος του προϋπολογισμού του οποίου εκδίδονται, καθώς και ο κωδικός αριθμός εξόδου στον οποίο καταλογίζεται η δαπάνη. δ. Η υπηρεσία που εκδίδει το Χ.Ε. ε. Ο αύξων αριθμός της αναληφθείσας υποχρέωσης στ. Το πληρωτέο ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς ζ. Το ονοματεπώνυμο του δικαιούχου, η διεύθυνση, το επάγγελμα, ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου ή ο Αριθμός Δελτίου Ταυτότητάς του, προκειμένου δε περί Νομικού Προσώπου, επιπλέον ο ακριβής τίτλος του και η έδρα του. Επί αιτήματος του δικαιούχου για μεταφορά του ποσού σε τραπεζικό λογαριασμό, αναγράφεται η τράπεζα και ο αριθμός λογαριασμού. η. Πλήρης αιτιολογία της πληρωμής και ο αριθμός τιμολογίου. θ. Η αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την εξόφληση του Χ.Ε ι. Ο τόπος και η χρονολογία έκδοσης. ια. Ανάλυση του πληρωτέου ποσού στο δικαιούχο και των σχετικών κρατήσεων. ιβ. Ο τίτλος της θέσεως και το ονοματεπώνυμο των αρμοδίων οργάνων που υπογράφουν».

Είναι σαφές ότι με την αναγραφή όλων των πιο πάνω στοιχείων, υπάρχει πραγματική διαφάνεια σε κάθε είδους πληρωμή και ο πολίτης, γνωρίζοντας τα πάντα, μπορεί να ασκήσει κάθε συνταγματικό έλεγχο της Διοίκησης.

Ας σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον νόμο, προκειμένου να εξασφαλιστεί η συμμόρφωση προς την υποχρέωση ανάρτησης στο διαδίκτυο, η ανάρτηση ανάγεται σε όρο εκτέλεσης της πράξης.

Προφανώς, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, από τον Μάιο του 2012 έχει εκδώσει  χιλιάδες χρηματικά εντάλματα πληρωμών, τα οποία, μέχρι σήμερα, παρανόμως δεν γνωστοποιεί.

Πώς όμως εκτελέστηκαν, χωρίς προηγούμενη ανάρτηση στη ‘Διαύγεια’;

Ποιος είναι ο λόγος που ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν τα ανήρτησε και συνεχίζει, μέχρι σήμερα, να μην αναρτά χιλιάδες χρηματικά εντάλματα πληρωμών, παρότι η υποχρέωση αυτή όχι μόνο εκπορεύεται από τον νόμο, αλλά η ανάρτηση αποτελεί αυστηρό και απόλυτο όρο εκτέλεσης της πληρωμής;

Επειδή, όπως έχει πει στο παρελθόν ο Δήμαρχος κ. Γιάννης Μπουτάρης, αναφερόμενος αυτάρεσκα στα της θητείας του, «καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται», μήπως, τουλάχιστον σε αυτό το ερώτημα του taxalia, θα μπορούσε να διώξει τα βαριά σύννεφα που συγκεντρώθηκαν στον ουρανό του και να απαντήσει σε αυτό το ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα νομιμότητας;

Ποιος φταίει, κ. Μπουτάρη;

Ποιος θα επιβαρυνθεί με το πειθαρχικό παράπτωμα  που ορίζει ο νόμος;

Οι υπάλληλοι, οι Αντιδήμαρχοι, ή εσείς;
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη