Γράφει ο Θάνος Τάκης
Ωραίο πράγμα οι αναθέσεις. Και γι’αυτόν που του δίνουν και για αυτόν που δίνει τη δουλειά. Κανένας έλεγχος, καμία δημοσιότητα, αποφασίζεις και διατάσσεις! Είκοσι χιλιάρικα το κομμάτι, καλή περίπτωση για τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής στενότητας. Αν είναι και περισσότερες από..
μία, ποιός μας πιάνει! Γιατί το λέμε αυτό; Σύντομο ιστορικό:
Στις αρχές του 2011, ο Δήμαρχος κ. Μπουτάρης είχε δεχθεί επίσκεψη από τον γραμματέα του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ Μιχάλη Καρχιμάκη.
Θέμα της συζήτησης, μεταξύ άλλων, η θέσπιση διαφάνειας και κανόνων στον Δήμο, ιδιαίτερα σε ζητήματα οικονομικής φύσεως, όπως ανέφερε ο κ. Μπουτάρης. Θεωρούσε, τότε, ότι τέτοιοι κανόνες δεν υπήρχαν και ως παράδειγμα ανέφερε απόφαση Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου «να βάλει φρένο» στη σύμβαση που είχε υπογραφεί μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της εταιρείας «Ορθολογισμός – Οικονομικές και Αναπτυξιακές Εφαρμογές Ε.Π.Ε.». Ειδικότερα, ο κ. Μπουτάρης ανέφερε ότι, «Το περίεργο με την εταιρεία ‘Ορθολογισμός’ είναι ότι ουσιαστικά έκανε τα λογιστικά του δήμου». Ο Δήμαρχος, τότε, θεωρούσε τουλάχιστον αξιοπερίεργο το ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης χρησιμοποιούσε εξωτερικό συνεργάτη για λογιστικές υπηρεσίες, υπηρεσίες σύνταξης ισολογισμού, επίβλεψης και οικονομικού ελέγχου. Επιτέθηκε μάλιστα στην προηγούμενη διοίκηση σχολιάζοντας πως ο δήμος διαθέτει πλήρως οργανωμένο λογιστήριο. Προφανώς υπεννοούσε ότι εφόσον υφίσταται πλήρως οργανωμένο λογιστήριο στον Δήμο Θεσσαλονίκης, τότε, η παροχή λογιστικών υπηρεσιών από εξωτερικό συνεργάτη πέραν της προφανούς παρανομίας, βάσει των οριζομένων του νόμου, θα μπορούσε να οδηγεί σε αδιαφάνεια ή άλλες καταστάσεις, ο νοών νοείτω. Για το θέμα του εξωτερικού λογιστή ανέφερε χαρακτηριστικά: «Καλύτερα η σιωπή, κ. Παπαγεωργόπουλε».
Σε σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Μακεδονία» τον Ιούνιο του 2010 αναφέρεται σκωπτικά ότι, «...το 2003 προσελήφθησαν στο δήμο (σ.σ. Θεσσαλονίκης) μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ δύο λογιστές α’ τάξης με αποκλειστικό έργο την οργάνωση του διπλογραφικού συστήματος και τη σύνταξη και υπογραφή των ισολογισμών. Μάλιστα από τον Ιούλιο του 2005 συγκροτήθηκε ειδικό τμήμα με επτά υπαλλήλους ειδικά γι’ αυτό το σκοπό. Ωστόσο ποτέ η διοίκηση του δήμου δεν επέτρεψε στο τμήμα αυτό να λειτουργήσει ουσιαστικά παρά μόνον το χρησιμοποιεί ως «βοηθητικό προσωπικό» προς τον «Ορθολογισμό». Είναι ενδεικτικό ότι στις ετήσιες εκθέσεις αξιολόγησης οι εξειδικευμένοι λογιστές του δήμου αναφέρουν ότι «βασικό πρόβλημα στη μέχρι τώρα πορεία μου στο δήμο είναι η μη ανάθεση αρμοδιοτήτων και καθηκόντων λογιστή α’ τάξης λόγω της ύπαρξης εξωτερικού λογιστή, με αποτέλεσμα να μην μπορώ να εφαρμόσω τις γνώσεις μου, την εμπειρία μου, τις προτάσεις μου στην αναβάθμιση του διπλογραφικού λογιστικού συστήματος, που τόσο πάσχει στο δήμο μας».
Το δημοσίευμα επεκτείνεται και σε αναφορές στο Ελεγκτικό Συνέδριο, καταγράφοντας ότι, «Εξαιτίας της ύπαρξης του τμήματος των επτά υπαλλήλων η επίτροπος του ελεγκτικού συνεδρίου αρνήθηκε δύο φορές να υπογράψει το ένταλμα για την πληρωμή του «Ορθολογισμού», καθώς με βάση την έως τότε νομολογία «ήταν παράνομη η ανάθεση των λογιστικών σε εξωτερικούς συνεργάτες, από τη στιγμή που υπήρχαν στο δήμο λογιστές α’ τάξης».
Δεν γνωρίζω εάν έχει αλλάξει κάτι στη αντίληψη της νέας διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης. Δεν γνωρίζω εάν έχει αλλάξει ο ισχύων και εφαρμοζόμενος νόμος. Δεν γνωρίζω εάν μετασχηματίστηκε και η αντίληψη του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με μια φράση: περί της νομιμότητας δεν μπορώ να πω. Μπορώ όμως να καταγράψω τα πραγματικά γεγονότα, τα οποία οπωσδήποτε θα οδηγήσουν τους περισσότερους να ανασηκώσουν το φρύδι.
Γιατί αυτό;
Επειδή, όταν ήταν στην αντιπολίτευση, ο νυν Δήμαρχος κ. Μπουτάρης καταδίκαζε την λογική των απευθείας αναθέσεων. Επειδή, ως νέος Δήμαρχος, απορούσε με το γεγονός ότι η προηγούμενη διοίκηση ανέθετε σε εξωτερικούς συνεργάτες, φοροτεχνικούς και λογιστές, την επίβλεψη των οικονομικών του Δήμου. Επειδή ο ίδιος, ως Δήμαρχος, κάνει τα ίδια.
Κι επειδή, από την Διαύγεια που πολύ βολικά, ορισμένοι θέλουν να υποβαθμίσουν, μπορεί κανείς να αλιεύσει τα πιο κάτω:
1. Με την αριθ.πρωτ. 197/48947/7.06.2011 ΑΠΟΦΑΣΗ ∆ΗΜΑΡΧΟΥ 2835, εγκρίνεται η «απ’ ευθείας ανάθεση των ανωτέρω εργασιών για τις ανάγκες της ∆/νσης Οικονοµικών, στην εταιρία ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΜΑΡΑΣ & ΣΙΑ Ε.Ε., Αριστοτέλους 24, 546 23, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 233788, στην τιµή των 16.200,00 € + Φ.Π.Α. 23% (3.726,00 €) = 19.926,00 € , για την • Παροχή συµβουλευτικών υπηρεσιών στην διαδικασία σύνταξης του προϋπολογισµού 2011. • Παροχή συµβουλευτικών υπηρεσιών στην διαδικασία εγκατάστασης του νέου πληροφοριακού συστήµατος ΟΠΣΟΥ. • Παροχή συµβουλευτικών υπηρεσιών στην εφαρµογή του διπλογραφικού λογιστικού συστήµατος. • Παροχή συµβουλευτικών υπηρεσιών στα πλαίσια των φορολογικών υποχρεώσεων του ∆ήµου». Δείτε εδώ: http://static.diavgeia.gov.gr/doc/4%CE%9139%CE%A9%CE%A15-%CE%9B
2. Με την αριθ.πρωτ. 106013/445 /21.12.2011 ΑΠΟΦΑΣΗ ∆ΗΜΑΡΧΟΥ 7623, εγκρίνεται η «Απευθείας ανάθεση για την εργασία επίβλεψης και διενέργεια ελέγχου όλων των απαραίτητων διαδικασιών σύνταξης των ετήσιων οικονοµικών καταστάσεων (Ισολογισµού, Αποτελεσµάτων Χρήσεως) έτους 2010 καθώς και της επίβλεψης ελέγχου απογραφής & Ισολογισµού έναρξης 2011 του Νέου ∆ήµου Θεσσαλονίκης, στην εταιρία «Κωνσταντίνος Μαµάρας & Σία Ε.Ε.» που εδρεύει στην Θεσσαλονίκη (Αριστοτέλους 24, 54623, ΑΦΜ.999122280, ∆ΟΥ ∆’ Θεσσαλονίκης) έναντι συνολικής αµοιβής 16.260,16 € συν ΦΠΑ 3.739,84 € (συνολική δαπάνη 20.000,00 € συµπεριλαµβανοµένου του ΦΠΑ)». Δείτε εδώ: http://static.diavgeia.gov.gr/doc/45%CE%A80%CE%A9%CE%A15-35%CE%9A
3. Με την ΑΔΑ: Β44ΞΟΚΩ9-5ΤΩ και το υπ.αριθ. 1 Πρακτικό της ∆ηµοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Τεχνών και Άθλησης Κ.Ε.Τ.Α. του ∆ήµου Θεσσαλονίκης, εγκρίνεται η «απευθείας ανάθεση παροχής υπηρεσιών σύνταξης οικονομικής μελέτης από τον Δήμο Θεσσαλονίκης ... στην εταιρεία «ΜΑΜΑΡΑΣ Κ. ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ» για το ποσό των 1.000 ευρώ». Δείτε εδώ: http://static.diavgeia.gov.gr/doc/%CE%9244%CE%9E%CE%9F%CE%9A%CE%A99-5%CE%A4%CE%A9
4. Με την αριθ.πρωτ. 51776/445/11.06.2012 ΑΠΟΦΑΣΗ ∆ΗΜΑΡΧΟΥ 4855, εγκρίνεται η «Απευθείας ανάθεση για την παροχή λογιστικών υπηρεσιών, µε σκοπό την επίβλεψη και την συµβουλευτική υποστήριξη σε θέµατα ΦΠΑ, µετάπτωσης δεδοµένων και διενέργεια ελέγχου των ετήσιων οικονοµικών καταστάσεων (Ισολογισµού, Αποτελεσµάτων Χρήσεως) έτους 2011 στην εταιρία «Κωνσταντίνος Μαµάρας & Σία Ε.Ε.» που εδρεύει στην Θεσσαλονίκη (Αριστοτέλους 24, 54623, ΑΦΜ.999122280, ∆ΟΥ ∆’ Θεσσαλονίκης) έναντι συνολικής αµοιβής 16.260,16 € συν ΦΠΑ 3.739,84 € (συνολική δαπάνη 20.000,00 € συµπεριλαµβανοµένου του ΦΠΑ)». Δείτε εδώ: http://static.diavgeia.gov.gr/doc/%CE%924%CE%9B0%CE%A9%CE%A15-4%CE%A9%CE%A3
5. Με την αριθ.πρωτ. 87521/30.10.2013 ΑΠΟΦΑΣΗ ∆ΗΜΑΡΧΟΥ 7744, εγκρίνεται η «απευθείας ανάθεση της εργασίας παροχής λογιστικών και φοροτεχνικών υπηρεσιών στο ∆ήµο Θεσσαλονίκης, προϋπολογισµού 18.450,00 € συµ̟εριλαµβανοµένου Φ.Π.Α. στην εταιρεία «Μαµάρας & Συνεργάτες / Business Experts Total Consulting Services µε διεύθυνση: Αριστοτέλους 24, 54623, Θεσσαλονίκη». Δείτε εδώ: http://static.diavgeia.gov.gr/doc/%CE%92%CE%9B%CE%9B%CE%9C%CE%A9%CE%A15-%CE%940%CE%93
Μάλιστα. Συνεχείς απευθείας αναθέσεις, και το 2011 και το 2012 και το 2013. Και πάντα στην ίδια εταιρεία. Χωρίς διαγωνισμό, χωρίς δημοσιότητα, για εργασίες οι οποίες, σύμφωνα με το νόμο και την νομολογιακή κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου πρέπει να γίνονται από τους υπαλλήλους του Δήμου Θεσσαλονίκης. Οι οποίοι εργαζόμενοι – επτά, τουλάχιστον, τον αριθμό – παραπονιούνται ότι κανείς δεν τους δίνει έργο.
Και φυσικά, αυτές οι αναθέσεις δημοσιεύθηκαν στην «Διαύγεια», αυτές βρέθηκαν. Άγνωστο εάν υπάρχουν κι άλλες.
Τι λες Δήμαρχε;