25 Νοε 2013

Ν. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Ο ΙΨΕΝ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΘΕΣΗ ΣΤΙΣ ΑΓΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ

Με έναν ένα καταιγισμό πληροφοριών, αναλύσεων, αναφορών ακόμη και αποκαλύψεων, για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Νορβηγού δραματουργού, Χένρικ Ίψεν, αλλά και με αναγωγές στην ...
επικαιρότητα και τη διαχρονικότητά του, βρέθηκε αντιμέτωπο το κοινό που παρακολούθησε τη στρογγυλή τράπεζα που οργάνωσε του ΚΘΒΕ, στο πλαίσιο των καθιερωμένων πλέον «Big Days» του Οργανισμού.

Ο φιλόλογος, θεατρολόγος και ομότιμος καθηγητής στο τμήμα θεάτρου του ΑΠΘ Νικηφόρος Παπανδρέου, η σκηνοθέτης και λέκτορας στο τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ Γλυκερία Καλαϊτζή, ο σκηνοθέτης του «Πέερ Γκυντ» Γιάννης Μαργαρίτης και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Γιάννης Βούρος απέδειξαν στους θεατρόφιλους που τίμησαν τη «Μεγάλη Μέρα», ότι το θέατρο και η τέχνη έχουν δικαίωμα να ταξιδέψουν στο χρόνο, με κείμενα κλασσικών συγγραφέων, αλλά και υποχρέωση να προσφέρουν παραστάσεις με αναφορά στο σήμερα.





«Κάποιοι το θεωρούσαν ανέφικτο. Το γεγονός ότι σήμερα βρίσκεστε όλοι εδώ για να διδαχθούμε, να μοιραστούμε και να ξετυλίξουμε κρυμμένες πτυχές μεγάλων συγγραφέων του θεάτρου, θα είναι το εφαλτήριο ώστε η διάρρηξη της σχέσης κοινωνίας και ΚΘΒΕ να πάψει να υφίσταται», τόνισε ο κ. Βούρος. Στην ανάλυσή του για τη σχέση του Χένρικ Ίψεν με τους αρχαίους Έλληνες τραγικούς, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ υπογράμμισε ότι τα στοιχεία της δραματουργικής τεχνικής του συγγραφέα, παρότι έρχονται σε ρήξη με τις κλασσικές θεατρικές φόρμες, μαρτυρούν μια βαθύτερη σχέση τόσο με τους μύθους όσο και με την πολιτική διάσταση του αρχαίου ελληνικού δράματος.

Η διαχρονικότητα του Ίψεν, είναι η απάντηση για το «ποια θέση» έχουν τελικά τα θεατρικά έργα κλασσικών συγγραφέων στο σήμερα. Όπως επισήμανε στην ομιλία του ο θεατρολόγος Νικηφόρος Παπανδρέου, «η επικαιρότητα και η επιβίωση του Ίψεν μέχρι τις μέρες μας, αφορά στα θέματα που πραγματεύεται στα έργα του, που συνεχίζουν να έχουν τη θέση τους στις αγωνίες μας σήμερα».

Για την λέκτορα του ΑΠΘ Γλυκερία Καλαϊτζή, η αναδρομή στους κλασσικούς δραματουργούς από τους σκηνοθέτες δεν αφορά στην προσέγγιση ιστορικών ντοκουμέντων, αλλά στην αναζήτηση απαντήσεων σε ανομολόγητα ερωτήματα. «Ο Ίψεν δεν είναι πολιτικός συγγραφέας όπως ο Μπρεχτ, αλλά αυτός που μέσα από τα έργα του στήνει τον καθρέφτη που θα δείξει ποιοι είμαστε», διευκρίνισε η κ. Καλαϊτζή.

Ο σκηνοθέτης του «Πέερ Γκιντ» Γιάννης Μαργαρίτης εστιάζοντας στους δύο πόλους, της σεξουαλικότητας και της θρησκευτικότητας, στους οποίους κινείται ο Νορβηγός δραματουργός, ανέφερε ότι « ο Χένρικ Ίψεν με πυξίδα την προσωπική του αναζήτηση και εμπειρία, προσπαθεί να συνθέσει την εικόνα του σύγχρονου ανθρώπου με διλήμματα δραματικά».

Η δεύτερη «Μεγάλη Μέρα» που ήταν αφιερωμένη στον Ίψεν (είχε προηγηθεί το αφιέρωμα στον Μπρεχτ) κύλησε με εκδηλώσεις, παραστάσεις, θεατρικά παιχνίδια για παιδιά και τεχνικές θεατρικού παιχνιδιού και εκπαιδευτικού δράματος για εκπαιδευτικούς από τις 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.
Αρωγοί στο εγχείρημα αυτό του ΚΘΒΕ για την πραγματοποίηση του θεματικού αφιερώματος «Big Day» ήταν πολιτιστικοί και πολιτισμικοί φορείς της πόλης, μεταξύ των οποίων το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, η Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ και το βιβλιοπωλείο Πρωτοπορία.

Σειρά θεματικών εκδηλώσεων με τίτλο «Big Days»
Πρόκειται για μια νέα πρόταση του ΚΘΒΕ που επιδιώκει να «συστήσει» στο κοινό του σημαντικούς συγγραφείς του παγκόσμιου θεάτρου, έργα των οποίων ανεβαίνουν την ίδια περίοδο στο Κρατικό Θέατρο, με μεγάλα ολοήμερα αφιερώματα. Στόχος είναι να γνωρίσουν μικροί και μεγάλοι τους συγγραφείς μέσα από μια ποικιλία δραστηριοτήτων, που άπτονται της θεωρητικής, πρακτικής, εικαστικής, βιωματικής και της οπτικοακουστικής αποτύπωσης της προσωπικότητας των συγγραφέων αλλά και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του έργου τους. Η είσοδος είναι ελεύθερη (σε κάποιες δράσεις απαιτείται δήλωση συμμετοχής).
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη