Γράφει ο Θάνος Τάκης
Έτσι, μπορεί ο Έλληνας μουσουλμάνος σύζυγος να πει μπροστά στο μουφτή, χωρίς φυσικά την ενοχλητική παρουσία της ανυποψίαστης (και πρώην, εντός δευτερολέπτων) συζύγου, κι έτσι απλά να...
βγει το διαζύγιό του, σύμφωνα με τη σαρία, όπως πιθανότατα γνωρίζετε. Η Ελληνίδα, μουσουλμάνα σύζυγος, δεν έχει λόγο.
Αφορμή για το σημερινό σχόλιο, η διαπίστωση ότι στα τέλη Οκτωβρίου 2013 πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης και υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης, ημερίδα με θέμα, «Ενισχύοντας τις αξίες της Χριστιανο-Ισλαμικής συνύπαρξης στην Ελλάδα μέσα από την εκπαίδευση, τη θρησκευτική ελευθερία και τα ανθρώπινα δικαιώματα».
Καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, επισήμανε τη σπουδαιότητα της εκδήλωσης για την πόλη. Μην χάσει ευκαιρία να παινέψει το Ισλάμ, ο καλός Δήμαρχος...
Κατά την τοποθέτησή του ο Γ.Γ. Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Καλαντζής (άλλος, όχι ο γνωστός βουλευτής), σημείωσε ότι το Ελληνικό Σύνταγμα αφενός προστατεύει απόλυτα την ανεξιθρησκεία, αφετέρου η Ελληνική Πολιτεία εγγυάται και προστατεύει τα δικαιώματα όλων των θρησκευτικών μειονοτήτων, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα στην οποία έχει εφαρμογή ο Ισλαμικός Νόμος σαρία. Τώρα, πόση ταύτιση έχει η σαρία με τις αρχές του Ελληνικού Συντάγματος, μόνο ο κ. Καλατζής φαίνεται να εντοπίζει...
Ο συγκεκριμένος κύριος μάλιστα, φαίνεται πως νιώθει περήφανος που συμβαίνει το τελευταίο! Στην εφημερίδα «Χρόνος» της Κομοτηνής δηλώνει, «Η Ελλάδα που είναι το μοναδικό κράτος στην ΕΕ που επιτρέπει στους Μουσουλμάνους να επιλέγουν τη Σαρία για τα προσωπικά τους οικογενειακά τους ζητήματα»http://www.xronos.gr/detail. php?ID=90073
Αλλού αναφέρει, «Όλες οι Ελληνικές Κυβερνήσεις εδώ και 132 χρόνια έδωσαν την ίδια απάντηση στον τρόπο διαχείρισης του Ισλάμ: α) ... β) ... γ) διατήρηση της Σαρία. Η πολιτική αυτή είναι περισσότερο προωθημένη ακόμα και σε σύγκριση με όσα πράττουν μουσουλμανικές χώρες όπως η Τουρκία».
Πράγματι, καλά τα ο κυρ-Γενικός. Τούτο διότι, Στην Τουρκία, με την εκκοσμίκευση του Κράτους την εποχή του Κεμάλ Ατατούρκ, καταργήθηκε η αρμοδιότητα των ιεροδικείων και η σαρία, και εισήχθη ήδη από το 1926, αστικός κώδικας που ρυθμίζει και τις οικογενειακές σχέσεις, σχεδόν σε μετάφραση από τον ελβετικό αστικό κώδικα.
Και ο άνθρωπος αυτός, θεωρεί την πολιτική της εφαρμογής της αναχρονιστικής σαρίας στην Ελλάδα, προωθημένη!
Σήμερα, το ξαναγράφω, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, στην οποία ισχύει ο ιερός μουσουλμανικός νόμος, με νόμο του 1914, ο οποίος ακόμα διατηρείται σε ισχύ, και ορίζει, κατ΄ απόκλιση του Αστικού Κώδικα, ότι η σαρία διέπει την οικογενειακή κατάσταση (γάμος, διαζύγιο, διατροφή, επιτροπεία, κηδεμονία, ισλαμική διαθήκη, εξ αδιαθέτου διαδοχή) των Ελλήνων Μουσουλμάνων.
Κάπως περίεργο, με δεδομένο ότι στην Τουρκία, δεν ισχύει φυσικά, καθώς μετά την κατάρρευση της οθωμανικής αυτοκρατορίας, η διάδοχη κεμαλική Τουρκία αποκλείει κάθε ανάμειξη της θρησκευτικής εξουσίας με την κοσμική, και καταργεί το ισλαμικό δίκαιο οριστικά. Έτσι, η απαρχαιωμένη και αναχρονιστική σαρία, δεν εφαρμόζεται στην Τουρκία από το 1928, ενώ στο οικογενειακό δίκαιο π.χ., ισχύει ο υποχρεωτικός πολιτικός γάμος.
Ο αναχρονισμός αυτός, έχει άμεσες και εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες στη ζωή των Ελληνίδων μουσουλμάνων γυναικών. Κατά σύστημα, οι γονείς τους τις παντρεύουν πριν ενηλικιωθούν, από 12 ετών ακόμη, καθώς το Ισλάμ έχει οριοθετήσει τον γάμο με την εμμηνόρροια! Το ίδιο το κορίτσι, δεν έχει λόγο, απαραίτητα, ενώ ο Μουφτής-Ιεροδίκης δεν αναζητά ποτέ την πραγματική βούλησή του. Άλλωστε, αρκετοί γάμοι συνάπτονται δι’ αντιπροσώπων καθώς αντ΄ αυτών παρίσταται ο παππούς τους, ο θείος τους ή ο αδελφός τους. Οι άντρες τους τις χωρίζουν μονομερώς και χωρίς αιτιολόγηση, με απόφαση του Μουφτή-Ιεροδίκη, και χωρίς προηγούμενη ακρόασή τους. Δεν επιδικάζεται ποτέ διατροφή για τη διαζευγμένη σύζυγο πέραν ενός τριμήνου από τη λύση του γάμου. Δυστυχώς, η κατάσταση αυτή έχει άμεσες επιπτώσεις και στα παιδιά. Η σαρία υπαγορεύει την ανισομερή εξ αδιαθέτου διαδοχή: η κόρη λαμβάνει το μισό του κληρονομικού μεριδίου του γιού. Ούτε ο Μουφτής-Ιεροδίκης, ούτε η σαρία επιτρέπουν να ληφθεί υπόψη το (μόνο διεθνώς αποδεκτό) κριτήριο του συμφέροντος των παιδιών.
Για το θέμα της σαρίας, το Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, μετά από προσφυγή τουρκικού κόμματος [«Refah Partizi» (Κόμμα της Ευημερίας) κατά Τουρκίας, το 1998] διετύπωσε τις εξής σκέψεις:
«...Η σαρία είναι ασύμβατη με τις θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατίας...».
«...Η σαρία, αντικατοπτρίζοντας πιστά τα δόγματα και τους θεϊκούς κανόνες που επιβάλλονται από την θρησκεία, παρουσιάζει χαρακτηριστικά σταθερά και αμετάβλητα. Αρχές όπως ο πλουραλισμός και η πολιτική συμμετοχή ή η διαρκής εξέλιξη των κοινωνικών ελευθεριών, της είναι άγνωστες ...».
«...Είναι δύσκολο να δηλώνει κανείς ότι σέβεται την δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα και συγχρόνως να υποστηρίζει ένα καθεστώς βασισμένο στην σαρία, που αφίσταται σαφώς από τις αξίες της Σύμβασης (ΕΣΔΑ), ιδιαιτέρως ως προς τους κανόνες του ουσιαστικού και δικονομικού ποινικού δικαίου, την θέση της γυναίκας και την, βάσει θρησκευτικών κανόνων, παρέμβαση στην ιδιωτική και δημόσια ζωή».
«...Η Τουρκία, και όλα τα συμβαλλόμενα μέρη, δικαιούνται να εμποδίζουν την επιβολή των θρησκευτικών παραδόσεων, που συγκρούονται με την δημόσια τάξη και τις αξίες της Δημοκρατίας (π.χ. τους κανόνες που επιτρέπουν τις διακρίσεις λόγω φύλου, όπως η πολυγαμία και τα προνόμια των ανδρών στο διαζύγιο και στην κληρονομική διαδοχή)».
Είναι αδιανόητο στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, υποθέσεις οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου (γάμος, διαζύγιο, διατροφή, επιτροπεία, κηδεμονία, διαθήκη) να εξακολουθούν να δικάζονται όχι από τακτικό δικαστή, αλλά από έναν θρησκευτικό λειτουργό, τον μουφτή, για τους Έλληνες μουσουλμάνους που έκαναν θρησκευτικό γάμο, παραβιάζοντας με αυτό τον τρόπο σειρά ολόκληρη από αδιαπραγμάτευτες (θα έπρεπε να εννοείται) συνταγματικές αρχές.
Δήμαρχε, εύχομαι και ελπίζω να μην είσαι και υπέρ της σαρίας!
Θυμήσου, ο ίδιος ο Κεμάλ την κατήργησε!
Ενδιαφέρον άρθρο του κ. Γιάννη Κτιστάκη, Λέκτορα της νομικής σχολής Κομοτηνής: http://www.vimaideon.gr// Article.aspx?d=20091101&nid= 13974298&sn=%CE%9A%CE%A5%CE%
Εξαιρετική μελέτη της κ. Μαρίας Βέργου, ∆ικαστικής Αντιπροσώπο Ν.Σ.Κ. «Η εφαρμογή του ιερού μουσουλμανικού νόμου (σαρία) στην ελληνική έννομη τάξη»: https://www.google.gr/url?sa= t&rct=j&q=&esrc=s&source=web& cd=1&cad=rja&ved=0CDAQFjAA& url=http%3A%2F%2Fwww.nsk.gov. gr%2Fwebnsk%2Fpdf.jsp% 3Ffileid%3D30756821&ei= jn6MUtWcLOG47Abk3oHgCw&usg= AFQjCNFSJ84OT8_5t8lbw_- xSkOwTFJ6oQ&sig2= T7GfM8kY1a5qow0HjAHTZA&bvm=bv. 56643336,d.ZGU