2 Δεκ 2013

Χριστούγεννα … «made in China»

Μπορεί η πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο να απέχει αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα από τη χώρα μας, ωστόσο η Κίνα έχει καταφέρει να κυριαρχήσει στην ελληνική αγορά, χάρη στα...

Του Λευτέρη Ζαβλιάρη
...φθηνά της προϊόντα, αλλά και την ακούραστη εργασία των Κινέζων μεταναστών στην Ελλάδα που σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έχουν διπλασιαστεί τη δεκαετία 2001- 2011, κατά τη απογραφή που πραγματοποιήθηκε.

Την ώρα που οι Κινέζοι επιχειρηματίες, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι μικρομεσαίοι, φαίνεται να κοιτούν με αισιοδοξία το γεγονός ότι υπάρχει κινεζικό επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια., Έλληνες επιχειρηματίες, αλλά και πολυεθνικές εταιρείες που διαθέτουν παραρτήματα στην Ελλάδα προτιμούν να αγοράζουν τα κινεζικά προϊόντα, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις οι τιμές είναι σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Οι ίδιοι οι Κινέζοι που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αποτελούν ίσως την πιο εσωστρεφή ομάδα μεταναστών της Ελλάδας, αφού όπως δείχνουν οι μελέτες, δεν εκδήλωσαν ποτέ την επιθυμία να εμφανιστούν στην ελληνική επικαιρότητα, αποτελώντας ουσιαστικά την «ήρεμη μεταναστευτική δύναμη».

«Τα απολύτως απαραίτητα»

Οι Κινέζοι επιχειρηματίες στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται συγκεντρωμένοι στην οδό Αισώπου και τις παρακείμενες οδούς, με τους περισσότερους να δραστηριοποιούνται στον κλάδο εμπορίας ενδυμάτων και υποδημάτων. Τα καταστήματα που πωλούν σε χονδρική αλλά και λιανική, απαριθμούν περίπου τα 100, ενώ η λέξη γκέτο δεν απεικονίζει πλήρως την κατάσταση στην περιοχή, αφού και άλλες ομάδες αλλοδαπών δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Ο Πάυλος Χατζηπροκοπίου, πρώην ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ και διδάσκων στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, συμμετείχε το 2007 στη μελέτη του καθηγητή Οικονομικής Γεωγραφίας του ΠΑΜΑΚ Λόη Λαμπριανίδη, με τίτλο «Η Θεσσαλονίκη στο Μεταίχμιο», η οποία αφορούσε την παρουσία των μεταναστών στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Όπως λέει ο ίδιος μιλώντας στην «Κ», «η συγκέντρωση των κινεζικών επιχειρήσεων στην περιοχή της Αισώπου, «ήταν βέβαια οι μειωμένες αξίες ακινήτων (και ενοικίων), καθώς θεωρούνταν “υποβαθμισμένη” και ανεπιθύμητη. Σημαντικό ρόλο ωστόσο έπαιξε η εγγύτητά της με το λιμάνι και το Σιδηροδρομικό Σταθμό και η τοποθεσία της κοντά στην έξοδο της πόλης, που έδωσε τη δυνατότητα στους Κινέζους επιχειρηματίες να κάνουν τη Θεσ/νίκη έδρα διαμετακομιστική προκειμένου να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους στη Β.Ελλάδα αλλά και στα Βαλκάνια», επισημαίνει ο κ. Χατζηπροκοπίου. Οι επιχειρηματίες από την ασιατική χώρα συνηθίζουν να μένουν κοντά στις επιχειρήσεις τους, διακρίνονται από μια εσωστρέφεια, καθώς οι επαφές με τους Έλληνες σύμφωνα με τον κ. Χατζηπροκοπίου περιορίζονται στις απολύτως απαραίτητες, όπως οι πελάτες τους, ο δήμος και η εφορία. «Ιδιαίτερα η γνώση της ελληνικής γλώσσας είναι περιορισμένη. Βέβαια, με το πέρασμα του χρόνου και τη δημιουργία οικογενειών με παιδιά που φοιτούν στο ελληνικό σχολείο, αυτό σταδιακά θα αλλάξει», τονίζει ο κ. Χατζηπροκοπίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 65% των Κινέζων μεταναστών στην Ελλάδα έχει έρθει από την Ιταλία, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι Κινέζοι έμποροι εισάγουν τα προϊόντα τους από τη γειτονική χώρα, όπου συμπατριώτες τους διατηρούν μονάδες παραγωγής. Ο λόγος που γίνεται αυτό δεν είναι άλλος από τους χαμηλότερους δασμούς, αφού πρόκειται για εισαγωγή προϊόντων από γειτονική χώρα. Ωστόσο, η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει και τους ίδιους τους Κινέζους, αφού το εμπόρευμα τους απευθύνεται σε Έλληνες, με αποτέλεσμα πολλοί να αφήνουν τις επιχειρήσεις τους και να γυρνούν πίσω στην Ιταλία ή ακόμα και την Κίνα.

«Θέλουν να αγοράσουν φθηνά»

Το γεγονός ότι στην ελληνική αγορά κυκλοφορούν πολλά κινέζικα προϊόντα που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αναξιόπιστα, οφείλεται στο γεγονός ότι « κάποιοι Έλληνες επιχειρηματίες θέλουν απλά να αγοράσουν φθηνά από την Κίνα», επισημαίνει στην «Κ» η υπεύθυνη Επικοινωνίας του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου Σταματίνα Μάρκου. Όπως τονίζει η ίδια, «για να κάνει κάποιος μια καλή εισαγωγή θα πρέπει να επενδύσει. Σε αυτή τη λογική πρέπει πρώτα να απευθυνθεί σε φορείς όπως το υπουργείο Εξωτερικών, το Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο και τα εμπορικά τμήματα της πρεσβείας στο Πεκίνο και του γενικού προξενείου στη Σαγκάη».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση που ένας επιχειρηματίας απευθυνθεί στο Επιμελητήριο για να πραγματοποιήσει μια συνεργασία με την Κίνα, ακολουθείται μια διαδικασία προκειμένου να ελέγθεί εάν η επιχείρηση στην Κίνα είναι αδειοδοτημένη, εάν είναι υπαρκτή, ενώ γίνεται και έλεγχος των οικονομικών της στοιχείων. Επίσης ο εκτελωνιστής με τον οποίο θα συνεργάζεται ο εκάστοτε επιχειρηματίας θα πρέπει να είναι αξιόπιστος. «Και αυτό γιατί εάν γίνει κάποιο λάθος ή εξαπατηθεί ο επιχειρηματίας, θα είναι δύσκολο να δικαιωθεί στα κινεζικά δικαστήρια, ενώ θα είναι και κάτι πολυέξοδο αφού θα πρέπει να ταξιδέψει στην Κίνα, κάτι που σημαίνει επιπλέον δαπάνες», σημειώνει η κ. Μάρκου.

Χριστούγεννα… made in China

Ο εορτασμοί των Χριστουγέννων δεν αργούν και ήδη η ελληνική αγορά έχει κατακλυστεί με χριστουγεννιάτικα είδη, με τα περισσότερα από αυτά να προέρχονται από την Κίνα. Το ΚΕΠΚΑ με ανακοίνωση του εφιστά την προσοχή στους καταναλωτές, καλώντας τους να προσέχουν εάν τα συγκεκριμένα προϊόντα φέρουν     τη σήμανση CE, τα τεχνικά στοιχεία λειτουργίας (τάση, ισχύς, συχνότητα λειτουργίας), τον τύπο του προϊόντος, τον κατασκευαστή και τα στοιχεία του ή τον υπεύθυνο εισαγωγέα / διαθέτη, στην Ελλάδα. Όπως επισημαίνει η γγ του ΚΕΠΚΑ Ευαγγελία Κεκελέκη, «δεν πρέπει να γίνονται διακρίσεις για τα κινέζικα στολίδια και να πούμε ότι είναι προβληματικά. Αν κάποιοι φταίνε σε αυτή την περίπτωση είναι οι επιχειρήσεις που έχουν μεταφέρει όλη τους την παραγωγή στη Κίνα». Μάλιστα η ίδια επισημαίνει ότι η Κίνα δεν ευθύνεται για όλο αυτό που συμβαίνει, «δεν είναι ανάγκη να δαιμονοποιούμε τους Κινέζους ή τους Ινδούς, επειδή τα προϊόντα τα οποία εξάγουν στη χώρα μας και στην Ευρώπη γενικότερα είναι φθηνά». Για το ζήτημα των ειδών από την Κίνα απευθυνθήκαμε στην αλυσίδα καταστημάτων «Tiger», η έδρα της οποίας βρίσκεται στη Δανία. Όπως μας ενημέρωσε το στέλεχος της εταιρείας κ. Κώστας Γκουτζέλας, «το 60% των κωδικών που διατίθενται στα καταστήματα της επιχείρησης προέρχονται από ασιατικές χώρες. Όταν λέμε βέβαια ασιατικές χώρες δεν εννοούμε αποκλειστικά την Κίνα, αλλά και άλλες αγορές όπως για παράδειγμα την Τουρκία. Όσον αφορά το υπόλοιπο 40% των κωδικών, αυτοί προέρχονται από τη Δανία, από όπου προέρχεται και η έδρα των καταστημάτων Tiger». Για το ίδιο θέμα απευθυνθήκαμε και στην αλυσίδα πολυκαταστημάτων «Jumbo», όπου μας ζητήθηκε να αποστείλουμε ηλεκτρονικά το αίτημα μας για τα στοιχεία που θέλουμε να μάθουμε, ωστόσο δε λάβαμε απάντηση.

Πηγή: Καρφίτσα
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη