2 Ιαν 2014

Ελέγξτε άμεσα και τις αμυντικές προμήθειες του 2011-2012-2013

Υπάρχει νόμος που προβλέπει απαγόρευση παρανόμων πληρωμών για εξοπλιστικές προμήθειες – Ορίζει έλεγχο για τις τρέχουσες προμήθειες από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία – Ο Υπουργός οφείλει να ενεργοποιηθεί
Γράφει ο Θάνος Τάκης

Η, σε εξέλιξη, διαδικασία των απολογιών των εμπλεκομένων στο σκάνδαλο παράνομων πληρωμών των αμυντικών και εξοπλιστικών προμηθειών θυμίζει την κατάσταση εκείνη όπου η αποχέτευση μιας πολυώροφης πολυκατοικίας φρακάρει στους σωλήνες του πρώτου ορόφου. Να μην προχωρήσω σε ακριβή περιγραφή του τι ζει ο ατυχής νοικοκύρης. Απλά να παρατηρήσω ότι εμφανίζονται μπροστά του αυτά που έκαναν άλλοι, και που παρότι πιθανολογούσε την ύπαρξή τους, ουδόλως επιθυμούσε να διαπιστώσει το φρικτό αυτονόητο.

Κι εδώ, ένας αδύναμος(;) κρίκος έσπασε, και εμφανίστηκε, ενώπιόν μας, μικρό μέρους του τεράστιου κόπρου. Φαίνεται ότι θα έχει εντυπωσιακή συνέχεια η υπόθεση αυτή, καθώς οι εμπλεκόμενοι, αντιλαμβανόμενοι τις συντριπτικές συνέπειες, προσπαθούν να πιάσουν πρώτοι στασίδι στα έδρανα της μεταμέλειας, αναζητώντας ελάφρυνση της βαριάς ποινής που βλέπουν να πλησιάζει. Ελπίζω οι γενναίοι δικαστές που ήδη βουτάνε στα συσσωρευμένα βοθρολύματα μιας εικοσαετίας, να αντέξουν τις βέβαιες πιέσεις για συγκάλυψη, να σταθούν όρθιοι και να μην παρατήσουν την εργώδη προσπάθειά τους, για πλήρη καταλογισμό.

Για ό,τι έγινε μέχρι το 2011, οδηγός τους ο Ποινικός Κώδικας. Η βεβαιότητα της κάθειρξης για πολλούς από τους εμπλεκόμενους και ο πολιτικός εξευτελισμός για κάθε πολιτικό πρόσωπο που, όχι μόνο έβαλε το δάκτυλο στο μέλι, αλλά πήρε μαζί του και το μελίσσι, θα βοηθήσει να ειπωθούν αλήθειες, επιτέλους.

Πέραν όμως όσων διερευνά και μέλλεται να διερευνήσει η δικαστική εξουσία, έχει μεγάλη αξία να ελεγχθούν,διοικητικά, οι πιο σύγχρονες προμήθειες, όσες δηλαδή πραγματοποιήθηκαν από το 2011 και μετά. Όχι κάποτε, στο μέλλον, αλλά τώρα, άμεσα, από αύριο κιόλας.

Tούτο γιατί τo 2011 ψηφίστηκε στην Βουλή, ο ν. 3978/20112«Δηµόσιες Συµβάσεις Προµηθειών, Έργων και Υπηρεσιών στους τοµείς της Άµυνας και της Ασφάλειας (Εναρµόνιση µε την Οδηγία 2009/81/ΕΚ) Ρύθµιση θεµάτων του Υπουργείου Εθνικής Άµυνας». Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες επισημάνσεις μπορούν να εντοπιστούν στην Αιτιολογική Έκθεση1 του νόμου. Δείτε πόσο ‘όμορφα’ ξεκινά:

«Ο χώρος των αµυντικών προµηθειών είναι διαχρονικά βεβαρηµένος µε την κοινή αίσθηση ότι δε γίνεται διαφανής, έντιµη και αποτελεσµατική διαχείριση σηµαντικών κονδυλίων που επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισµό και άρα τα ετήσια δηµοσιονοµικά ελλείµµατα και εν τέλει το δηµόσιο χρέος. Φήµες, καταγγελίες, δικαστικές και κοινοβουλευτικές έρευνες, ακριτοµυθίες και υπαινιγµοί διαµορφώνουν µία πολύ βαριά ατµόσφαιρα όλα τα τελευταία χρόνια».

Απλά απολαυστικό! Η ελληνική Κυβέρνηση, παραδεχόταν ότι μέσα από ακριτομυθίες και υπαινιγμούς, ‘υπάρχει αίσθηση’ πως κάτι δεν πάει καλά! Έστω και έτσι, προσπαθεί να περιγράψει ενέργειες απόλυτα αναγκαίες για την θεραπεία του φαινομένου που εντόπισε, οπότε καταγράφεται ότι:

«Το κρισιµότερο όµως είναι ότι µε το παρόν σχέδιο νόµου εισάγονται αυστηρές και αναλυτικές εγγυήσεις διαφάνειας αρχής ... Θεσπίζονται απαγορεύσεις για τη χρηµατοδότηση ενδιαµέσων, µεσαζόντων ή πρακτόρων, απαγορεύονται οι εξωχώριες εταιρείες, εισάγοντας υποχρέωση γνωστοποίησης όλων των συµβάσεων µε υποκατασκευαστές, υπεργολάβους, συµβούλους κ.ο.κ.».

Και τελικά οδηγείται στο επιθυμητό:

«... ο ανάδοχος δεσµεύεται από τη ρήτρα ακεραιότητας, η οποία προβλέπει ότι απαγορεύονται οι παράνοµες πληρωµές που γίνονται πριν, κατά τη διάρκεια και µετά τη λήξη της σύµβασης, µε αποδέκτες ένα ευρύτατο φάσµα, προσώπων, όπως υπαλλήλους, συλλογικά όργανα της αναθέτουσας αρχής, πολιτικά κόµµατα, βουλευτές ή αιρετά όργανα της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης, υπουργούς, καθώς και τους συγγενείς, τους συνεργάτες τους και τρίτους που λειτουργούν ως ενδιάµεσοι για τη διοχέτευση αυτών των χρηµατικών ποσών, η µη τήρηση της οποίας επισύρει αυστηρές κυρώσεις και αποδέχεται τη δυνατότητα της αναθέτουσας αρχής να διενεργεί ελέγχους».
Ο ψηφισθείς νόμος ορίζει και τα ακόλουθα, στην βαρύγδουπη ‘Ρήτρα Ακεραιότητας’, απαγορεύοντας τις παράνομες πληρωμές:

«Οι οικονομικοί φορείς ή οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους που συμμετέχουν στις διαδικασίες σύναψης και εκτέλεσης συμβάσεων προμηθειών...δεν πρόσφεραν ούτε θα προσφέρουν κατά τη διάρκεια ή και μετά τη λήξη της σύμβασης, άμεσα ή έμμεσα, δώρα, δωρεές, φιλανθρωπικές παροχές, χορηγίες ή χρηματικά ποσά και επιχορηγήσεις με οποιαδήποτε μορφή ή αιτιολογία, σε πολιτικά κόμματα, κομματικούς εκπροσώπους ή επικεφαλής κομμάτων, Υπουργούς ή Υφυπουργούς ή μετακλητούς υπαλλήλους της Κυβέρνησης, βουλευτές ή αιρετά όργανα της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης ή σε οργανώσεις των οποίων επικεφαλής είναι πολιτικοί, καθώς και σε συζύγους, συγγενείς σε ευθεία γραμμή μέχρι και τρίτου βαθμού εξ αίματος και εξ αγχιστείας ή συνεργάτες αυτών, ούτε χρησιμοποίησαν ή θα χρησιμοποιήσουν τρίτα πρόσωπα, για να διοχετεύσουν χρηματικά ποσά στα προαναφερόμενα πρόσωπα».

Και ποιες είναι οι ποινές εάν παραβιαστούν τα ως άνω οριζόμενα;

«Εάν οι οικονομικοί φορείς παραβιάσουν τις υποχρεώσεις και απαγορεύσεις που προβλέπονται ... επιβάλλονται οι ακόλουθες κυρώσεις, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας:

 α) αν δεν έχει ολοκληρωθεί η εκτέλεση της σύμβασης, σωρευτικά, έκπτωση του οικονομικού φορέακατάπτωση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και αποκλεισμός από τους διαγωνισμούς και τις συμβάσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας τουλάχιστον για τρία έτη,

 β) αν έχει ολοκληρωθεί η εκτέλεση της σύμβασης, ποινική ρήτρα ισόποση με την εγγύηση καλής εκτέλεσης και αποκλεισμός από τους διαγωνισμούς και τις συμβάσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας τουλάχιστον για τρία έτη».

Και πώς μπορεί να γίνει κάποιος έλεγχος; Με την γνωστή διαδικασία και τους χρόνους της γραφειοκρατικής ελληνικής δημόσιας διοίκησης; Όχι, άλλη είναι η πρόβλεψη! Ιδού:

«Η αναθέτουσα αρχή δικαιούται με δικές της δαπάνες να αναθέτει σε ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρία την επιθεώρηση και τον έλεγχο όλων των συμβατικών σχέσεων και πληρωμών των οικονομικών φορέων ή των νόμιμων εκπροσώπων τους, οι οποίοι συμμετέχουν στις διαδικασίες σύναψης και εκτέλεσης συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών ή έργων στον τομέα της άμυνας, με τους υπεργολάβους, προμηθευτές τους και παρόχους υπηρεσιών ή οποιονδήποτε τρίτο σε σχέση με την ανατεθείσα σύμβαση, κατόπιν έγγραφης ειδοποίησης που κοινοποιείται σε αυτούς».

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις, είναι απόλυτα λογικό και αναγκαίο, νομίζω, να προχωρήσει το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, σε πλήρη και λεπτομερή έλεγχο των νεοτέρων συμβάσεων, οι οποίες ολοκληρώθηκαν ή βρίσκονται σε εξέλιξη και οι οποίες διέπονται από τον επίκαιρο νόμο, με τον τρόπο που προβλέπεται: έλεγχος από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρεία.

Ένας λόγος παραπάνω, εφόσον είναι οι ίδιες εταιρείες οι οποίες συμμετέχουν ως προσφέρουσες στους σχετικούς διαγωνισμούς καθώς κυριαρχούν στον χώρο των αμυντικών/εξοπλιστικών προμηθειών και,  πλέον, χρεώνονται με τις γνωστές, βαρύτατες παρανομίες.

Δεν είναι λογικό και αναγκαίο να διαπιστωθεί πως δραστηριοποιήθηκαν από το 2011 μέχρι σήμερα;

Μην φτάσουμε στο 2040 να ερευνούμε για το τι έγινε το μακρινό 2011,2012,2013...

Αυτή τη φορά, ας το προλάβουμε.

Υπουργέ κ. Αβραμόπουλε, προχωρήστε, στην υποχρέωση που έχετε.

Εν τω άμα...



Υ.Γ. Διαβάζω με θλίψη (και ενδιαφέρον ταυτόχρονα) σε άρθρο τηςDeutsche Welle3 ότι, «Όπως αναφέρει η Süddeutsche Zeitung, το εάν η ομολογία του Κάντα ευσταθεί ή όχι είναι κάτι που θα πρέπει να εξακριβώσουν όχι μόνο οι ελληνικές εισαγγελικές Αρχές, αλλά «ίσως και οι γερμανικές», καθώς «η δωροδοκία αξιωματούχων στο εξωτερικό είναι από το 1999 αξιόποινη πράξη στη Γερμανία». Η εφημερίδα υποστηρίζει επίσης ότι το αδίκημα δεν έχει παραγραφεί, καθώς η συναλλαγή δεν έχει ολοκληρωθεί, με δεδομένο ότι η Ελλάδα χρωστά ακόμη στην KMW μερικά εκατομμύρια (σ.σ. πρόκειται για τα άρματα Leopard)».

Ενδιαφέρουσα επισήμανση, την οποία δεν διέκρινα πουθενά, στον ελληνικό Τύπο.




1.     Η Αιτιολογική Έκθεση του νόμου βρίσκεται εδώ:http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/2f026f42-950c-4efc-b950-340c4fb76a24/d-prosym-eis.pdf
3.     To άρθρο της Deutsche Welle βρίσκεται εδώ: http://www.dw.de/a-17328256

 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη