24 Ιαν 2014

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ «ΜΟΝΤΕΛΟ»

Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την εφαρμογή του σχεδίου Καλλικράτης, ο Δήμος Νεάπολης- Συκεών διεκδικεί τον τίτλο του πρότυπου Δήμου. Απολαμβάνοντας μια προνομιακή επικοινωνιακή προβολή, η διοίκησή του έχει καταφέρει να πείσει αρκετούς. Η αναγνώριση αυτή όμως, αφορά μόνο τους ..
ευρισκόμενους «Εκτός των τειχών». Δηλαδή όσους ζουν μακριά κι εκείνους, που μέσω της περιοδικής έκδοσης του Δήμου, βιώνουν το δικό τους, εικονικό success story. Η πραγματικότητα δυστυχώς είναι πολύ διαφορετική.

Ο Δήμος Νεάπολης-Συκεών δεν έχει δομή ούτε διοικητικό ιστό, ενώ η συσσώρευση των προβλημάτων είναι υπέρμετρα μεγαλύτερη από τη δρομολόγηση λύσεων. Στο νέο Δήμο Νεάπολης-Συκεών δεν υπήρξε η πρόνοια για τη δημιουργία λειτουργικής δομής, δηλαδή Οργανισμού Εσωτερικών Υπηρεσιών όπως από το νόμο αλλά και τις στοιχειώδεις αρχές διοίκησης επιβάλλεται. Υπεύθυνη γι’ αυτό είναι μια αυτάρεσκη, αυταρχική, αλαζονική αλλά και κατάκοπη Δημοτική Αρχή.

Χωρίς αρχή, μέση και τέλος.

Σύμφωνα με τον «Καλλικράτη» οι Δήμοι έπρεπε το αργότερο μέχρι τέλος του 2011, να καταρτίσουν τους Οργανισμούς Εσωτερικών Υπηρεσιών. Έπρεπε να είναι ένα από τα πρώτα μελήματά τους, όχι χάριν κάποιας ιδιοτροπίας του νομοθέτη, αλλά γιατί στην αντίθετη περίπτωση δε θα ήταν δυνατή η ομαλή λειτουργία των υπηρεσιών.

Με τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών καθορίζονται η εσωτερική διάρθρωση των υπηρεσιών σε Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις, Τμήματα και Αυτοτελή Γραφεία, οι αρμοδιότητες τους και οι θέσεις κατά κατηγορίες και κλάδους προσωπικού. Επίσης, ορίζονται οι κλάδοι ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ βάσει των οποίων οι υπάλληλοι κρίνονται για την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων των κατά περίπτωση οργανικών μονάδων, ανάλογα με την ειδικότητα του κλάδου και το αντικείμενο των συγκεκριμένων οργανικών μονάδων.
Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ψηφίζεται ο Οργανισμός Εσωτερικών Υπηρεσιών και η απόφαση εγκρίνεται με πράξη του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας ύστερα από γνώμη του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η σύσταση θέσεων προσωπικού με τους Οργανισμούς Εσωτερικών Υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. γίνεται μετά από εκτίμηση των υπηρεσιακών αναγκών.

Η διαδικασία και οι προβλέψεις του νομοθέτη δεν αποτελούν γραφειοκρατικές εμμονές. Ενισχύουν τον έλεγχο της εξουσίας και την αξιοκρατία ενώ στοχεύουν στην παραγωγικότητα, τη λειτουργικότητα και τη μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων στο έργο του Δήμου.

Τι και ποιόν εξυπηρετεί λοιπόν η έλλειψη Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας. Οι δημότες αποκλείονται, καθώς σε κάθε τους συναλλαγή με τον Δήμο έρχονται διαρκώς αντιμέτωποι με έναν χαοτικό, σκοτεινό και δυσκίνητο μηχανισμό. Οι εργαζόμενοι αποκλείονται επίσης, καθώς παραμένουν στο σκοτάδι σχετικά με τις ακριβείς τους αρμοδιότητες και ακάλυπτοι απέναντι σε κάθε λογής αυθαιρεσία από την πλευρά της Διοίκησης. Απομένει μόνο ο Δήμαρχος, που επιφυλάσσει για τον εαυτό του το ρόλο του αναντικατάστατου παντογνώστη για να ικανοποιήσει τη φιλόδοξη εμμονή του περί «ενός ανδρός αρχής».

Δημότες χωρίς συμπαράσταση.

Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι ουσιαστικά καλλίτερα για τους δημότες, αν τουλάχιστον λειτουργούσαν κάποιοι θεσμοί, που τους προστατεύουν.

Η ύπαρξη «συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης» προβλέπεται από το Νόμο για κάθε Δήμο μεγαλύτερο των 20000 κατοίκων. Επιλέγεται, κατόπιν προκηρύξεως που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου, ένα πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, στο οποίο μπορούν να απευθύνονται οι δημότες και οι επαγγελματίες για θέματα και προβλήματα που τους απασχολούν. Στο δήμο Νεάπολης- Συκεών, ουδέποτε πραγματοποιήθηκε αυτή η διαδικασία και ουδείς κατέλαβε αυτή την θέση.

Η Εκτελεστική Επιτροπή του Δήμου (Δήμαρχος και Αντιδήμαρχοι), έπρεπε να έχουν μεριμνήσει για την κατάρτιση της Χάρτας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων δημοτών και κατοίκων και για την έκδοση και διακίνηση του Οδηγού του Δημότη, στον οποίο περιγράφονται οι διαδικασίες, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής των υπηρεσιών του δήμου σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ.

Η επιλογή του Δημάρχου και σ’ αυτό τον τομέα είναι ανάλογη της μέχρι σήμερα πολιτείας του. Όσο όμως τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των πολιτών κρίνονται μόνον κατά τη δική του λογική, τόσο η εικόνα του πρότυπου Δήμου, που επιχειρεί να παρουσιάσει θολώνει. Κι ο Δήμος Νεάπολης- Συκεών απομακρύνεται από κάθε μοντέλο δημοκρατικής λειτουργίας.

Δημοτικοί Σύμβουλοι σε κρίση.

Το τελευταίο προπύργιο ελέγχου της διοίκησης, το Δημοτικό Συμβούλιο, ζει κι εκείνο ημέρες παρακμής. Σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου, επιβάλλονται χρονικοί περιορισμοί για τις αγορεύσεις και τις συζητήσεις, για τον δήμαρχο, τους αντιδημάρχους, τους επικεφαλής των παρατάξεων, τους ειδικούς αγορητές και τα μέλη.

Οι συνεδριάσεις, όμως, του δημοτικού συμβουλίου Νεάπολης-Συκεών, εξαντλούνται στους ατέρμονους μονόλογους του δημάρχου και στις άγονες αντιπαραθέσεις στις οποίες επιδιώκει να επιδίδεται. Οι συνεδριάσεις διαρκούν το λιγότερο 5 ώρες έως και περισσότερο από 10 ώρες. Δημιουργείται έτσι μία κατάσταση αφόρητη για τους δημοτικούς συμβούλους όχι μόνο της αντιπολίτευσης, αλλά και της συμπολίτευσης.

Την απόλυτη υποβάθμιση του ρόλου των δημοτικών συμβούλων έρχεται να ολοκληρώσει η ατυχής μοίρα, που επιφυλάσσεται σε κάθε τους ερώτημα. Μπορεί σύμφωνα με το Νόμο ο δήμαρχος και οι αντιδήμαρχοι να υποχρεούνται όπως απαντούν εγγράφως ή προφορικώς, στα ερωτήματα που τους υποβάλλουν τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου μέσα σε ένα μήνα, αλλά για τη διοίκηση του Δήμου η έννοια του χρόνου είναι σχετική. Όπως η δημοκρατική ευαισθησία και η ευθιξία. Ιδιότητες που ελάχιστα χαρακτηρίζουν ένα Δήμαρχο, που καταπνίγει όποια φωνή δε συμφωνεί με τη δική του και κατηγορεί για κάθε αποτυχία τους συνεργάτες του ως αποτυχημένους και τους εργαζόμενους ως βολεμένους δημόσιους υπάλληλους. Σα να μπορούσε να ξεχάσει κανείς, ότι δημόσιος υπάλληλος κι ο ίδιος, εισέπραττε το επίδομα από την οργανική του θέση ενώ ήταν Δήμαρχος.

Ώρα για νέο μοντέλο.

Όλο το διοικητικό οικοδόμημα του Δήμου πρέπει να αναδομηθεί από μηδενική βάση, να αποκτήσει επιτέλους ο Δήμος Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών, που παρανόμως δεν διαθέτει. Χρειάζεται να αλλάξει πλήρως ο προσανατολισμός και να δοθεί η δυνατότητα στους εργαζόμενους να αναπτύξουν τις δημιουργικές τους ικανότητες και ευαισθησίες.

Κάθε διοικητικός κρίκος, κάθε Νομικό Πρόσωπο, κάθε Δημοτική Επιχείρηση, πρέπει να εκσυγχρονισθούν, να στελεχωθούν επαρκώς και να τους δοθούν όλα τα μέσα ώστε να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους. Ο νέος Δήμος, χρειάζεται ένα συνεκτικό, ολοκληρωμένο, σχέδιο-πρόγραμμα ανάπτυξης, που θα δίνει απαντήσεις και λύσεις σε όλα τα προβλήματα. Κριτήρια θεμελιακά πρέπει να είναι, ο σεβασμός προς το Δημότη και η εξυπηρέτησή του, το κλίμα εμπιστοσύνης και το αίσθημα σιγουριάς, η δυνατότητα διαχείρισης και υλοποίησης των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου και των άλλων οργάνων του Δήμου και η δυνατότητα ανταπόκρισης στα νέα μεγάλα καθήκοντα.


Δημοκράτης Πολίτης
Ιανουάριος 2014

*Πληροφορηθήκαμε ότι μετά από εγκύκλιο του Υπουργού κ. Μιχελάκη, ότι θα υποστούν κυρώσεις οι δήμαρχοι που δεν φρόντισαν για τους «Οργανισμούς», τώρα 2,5 χρόνια μετά, ο κ.Δανιηλίδης ξεκίνησε τη σχετική διαδικασία με πρόχειρο και αντιδημοκρατικό για άλλη μια φορά τρόπο.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη