Οι θέσεις του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Θεσσαλονίκης για τις σημαντικότερες αλλαγές στην φορολογία, τον ΚΦΑΣ και τον κώδικα φορολογικών διαδικασιών από 1/1/2014:
Σοβαρές ενστάσεις για τις αλλαγές των νόμων που αφορούν φορολογικά θέματα εκφράζει με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα ο Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Θεσσαλονίκης «Νέοι Ορίζοντες». Πρόκειται για αλλαγές που επέρχονται από 01/01/2014 με το νόμο για τον «Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις» ο οποίος προβλέπει σημαντικές τροποποιήσεις στη φορολογία ακινήτων, καθώς και στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν. 4172/2013 - ΚΦΕ), τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4174/ 2013) και τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών (Ν. 4093/2012 - ΚΦΑΣ).
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην επιστολή, η διοίκηση του ΣΕΘ «Νέοι Ορίζοντες» πιστεύει ότι «οποιοδήποτε φορολογικό μέτρο δεν μπορεί να υποτάσσεται και να μεταβάλλεται με βάση τις πρόσκαιρες εισπρακτικές ανάγκες του δημοσίου, ούτε μπορεί με πονηριές και τερτίπια να καταστρέφονται ειδικά σε αυτές τις πολύ δύσκολες για όλους συνθήκες οι οικονομικοί προγραμματισμοί των Ελλήνων, γιατί απλούστατα αυτά "τα κόλπα" δεν πρόκειται να έχουν κανένα αποτέλεσμα». Όπως υπογραμμίζουν στην επιστολή τους ο πρόεδρος του ΣΕΘ, Γιώργος Ιωαννίδης και ο γενικός γραμματέας, Παύλος Αραβίδης «η μάχη κατά της φοροδιαφυγής πρέπει να είναι συνεχής, συστηματική και χωρίς κινήσεις εντυπώσεων, αλλά ουσίας».
Παράλληλα ο ΣΕΘ «Νέοι Ορίζοντες» διατυπώνει -με τη συνεργασία του φοροτεχνικού και επιστημονικού συνεργάτη του Συνδέσμου, Γιώργου Ντόγκα- τις παρατηρήσεις του επί συγκεκριμένων διατάξεων μεταξύ των οποίων οι διατάξεις που αφορούν τις νέες εξοντωτικές ποινές και εκφράζει την απογοήτευσή της διότι δεν επιβεβαιώθηκαν οι προσδοκίες της για έναν πιο απλό και λειτουργικό κώδικα φορολογικών διαδικασιών.
Οι παρατηρήσεις του ΣΕΘ «Νέοι Ορίζοντες» κωδικοποιούνται ως ακολούθως:
1.Παρέμειναν ως έχουν οι εξοντωτικές ποινές στον κώδικα φορολογικών διαδικασιών. Ποινές που δεν υπακούουν σε καμία λογική, δεν έχουν σκοπό να αποτρέψουν τη φοροδιαφυγή και δη τη μεγάλη, αφού ρίχνουν τον πέλεκυ των προστίμων επί δικαίων και αδίκων. Οι ποινές στηρίζονται στην τρομοκρατία των φορολογουμένων, μη μπορώντας όμως και με αυτή να αποτρέψουν το ανθρώπινο λάθος ή μια τυπική αμέλεια χωρίς ιδιαίτερο φορολογικό ενδιαφέρον (και όχι την εσκεμμένη πρόθεση η οποία πρέπει να τιμωρείται φυσικά). Δίνεται έτσι η αίσθηση ότι δεν ζούμε σε μία ευνομούμενη πολιτεία ή οποία προσπαθεί να προστατέψει το κοινωνικό σύνολο από την απλή και οργανωμένη φοροδιαφυγή, αλλά σε μία πολιτεία «τρομοκράτη» η οποία λειτουργεί «δια του ροπάλου και του μαστιγίου αδιακρίτως».
Δυστυχώς, σημειώνεται στην επιστολή του ΣΕΘ, «δεν μπορούμε αλλιώς να ερμηνεύσουμε την παραμονή των αυτοτελών προστίμων σε τέτοια ύψη αποσυνδεδεμένα από το ύψος μιας φορολογικής και κυρίως μιας τυπικής παράβασης χωρίς φορολογικό ενδιαφέρον. Μία μικρή επιχείρηση που πλέον με δυσκολία κρατιέται στη ζωή, με τεράστιες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, που επιμένει όμως να πληρώνει τα χρέη της, κινδυνεύει να βάλει λουκέτο από απλές "ανώδυνες" ή από λόγους ανωτέρας βίας καθυστερήσεις ή παραλείψεις. Μία εκπρόθεσμη έστω και για μερικές ημέρες υποβολή μίας δήλωσης π.χ φόρου μισθωτών υπηρεσιών αξίας 5,00€ θα συνοδεύεται με πρόστιμο 1.000,00€ και εάν ξανασυμβεί αυτό, το πρόστιμο θα διπλασιάζεται».
Ο ΣΕΘ ζητά από το υπουργείο Οικονομικών «να τροποποιήσει και να εκλογικεύσει τις ανωτέρω διατάξεις, εκτός εάν ο στόχος είναι η δραματική μείωση του αριθμού των αυτοαπασχολουμένων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που κατά τα άλλα αποτελούν τον κορμό και τον στυλοβάτη της οικονομίας μας».
2.Το κύριο χαρακτηριστικό μίας ευνομούμενης πολιτείας είναι η μη αναδρομικότητα στην επιβολή των φόρων και η προστασία πολιτών και επιχειρήσεων οι οποίες με υποδείξεις της πολιτείας οδηγήθηκαν σε επιχειρηματικές επιλογές, μακροχρόνιες η ανατροπή των οποίων δημιουργεί τεράστιο κόστος και σε αρκετές από αυτές και άμεσα προβλήματα επιβίωσης. Εδώ, σύμφωνα με τον ΣΕΘ, εντάσσεται η ξαφνική κατάργηση των πάσης φύσεως αφορολόγητων αποθεματικών, τα οποία σχηματίστηκαν με προβλέψεις του Ν. 2238/94 (π.χ υπεραξία από πώληση ακινήτου, τόκοι εντόκων γραμματίων & ομολόγων δημοσίου κ.λπ) χωρίς ουσιαστικά να υπάρχει ο χρόνος προσαρμογής των επιχειρήσεων που ήδη σχημάτισαν τέτοια αποθεματικά και μάλιστα σε συνθήκες που δημιουργούν οικονομική ασφυξία, μη δυνάμενες αρκετές από αυτές να ανταποκριθούν αντικειμενικά και οδηγούμενες στην οικονομική καταστροφή και την εξ ανάγκης φοροαποφυγή. Γι΄ αυτό ΣΕΘ τονίζει ότι «πρέπει να δοθεί πολύ μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο (τουλάχιστον τριετές) στις ανωτέρω οικονομικές μονάδες».
3.Δεν εκπίπτουν δαπάνες (σ.σ. αφορούν αγορά εμπορευμάτων, υλικών και κάθε είδους δαπάνες) άνω των 500,00 ευρώ, εάν η εξόφλησή τους, δεν γίνει μέσω πιστωτικού ιδρύματος ή με επιταγή. Σύμφωνα με τον ΣΕΘ, τέτοιου είδους ιδιαίτερα πολύ χαμηλά όρια, «δεν χτυπούν τη φοροδιαφυγή με εικονικά και πλαστά φορολογικά στοιχεία αφού αυτή συνήθως πραγματοποιείται με παραστατικά πολύ μεγαλύτερης αξίας, απλώς δημιουργούν ακόμη περισσότερα γραφειοκρατικά εμπόδια στις ήδη αρκετά ισχνές εμπορικές συναλλαγές». Ο ΣΕΘ πιστεύει πως το όριο αυτό πρέπει να επανεξεταστεί και να επανέλθει στις 3.000,00€.
4.Ο ΣΕΘ ζητά άμεσα διευκρινίσεις σχετικά με την υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών-προμηθευτών ανά μήνα χωρίς όριο ποσού. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει στην επιστολή προς τον κ. Στουρνάρα, «αυτό δημιουργεί ιδιαίτερα αυξημένο κόστος στις πολύ μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν οργανωμένο λογιστήριο διότι στην πράξη είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο να δημιουργείται συναλλασσόμενος για πολύ μικρά παραστατικά» και τονίζει πως «πρέπει να επανέλθει το όριο των 300,00€ ή κάποιο όριο εκεί κοντά».
5.Ο ΣΕΘ αναμένει διευκρινίσεις και για τη διάταξη που ορίζει ότι μεταβολές στο μητρώο γίνονται εντός 10 ημερών και όχι εντός μηνός όπως γινόταν μέχρι 31/12/13. Σύμφωνα με τον ΣΕΘ το νέο χρονικό όριο «θα δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα και θα αναγκάσει επιχειρήσεις να οδηγούνται σε εκπρόθεσμες μεταβολές ή διακοπές με πρόστιμα».
6.Τέλος, όσον αφορά στις απογραφές για όλες τις κατηγορίες των επιτηδευματιών που διαθέτουν αποθέματα την 31/12/2014 χωρίς εξαιρέσεις και τις απαλλαγές των πολύ μικρών επιχειρήσεων, ο ΣΕΘ παρατηρεί ότι «αυτό το μέτρο δεν μπορεί να λειτουργήσει στις πολύ μικρές επιχειρήσεις και σε κάποιες ειδικές κατηγορίες π.χ ψιλικά περίπτερα κ.λ.π». Γι΄ αυτό τονίζει ότι «πρέπει να επανέλθουν τα όρια και οι εξαιρέσεις που υπήρχαν».