Διάβασα ότι ο Π. Ψωμιάδης θα μπορούσε να θέσει υποψηφιότητα για Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, αφού κάτι τέτοιο δεν του απαγορεύει ο νόμος μετά την έκπτωσή του από το αξίωμα του Περιφερειάρχη. Μου φάνηκε παλαβή η εκδοχή αυτή και είπα να ρίξω μια ματιά στον νόμο ......
Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης
[Εκατοστή τριακοστή έβδομη ημέρα από την υποβολή στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου της μήνυσης της ΧΑ για την τρύπα στα Ταμεία του ΠΑΣΟΚ (βλ. και http://taxalia.blogspot.gr/2013/05/blog-post_7741.html), εκατοστή εικοστή ένατη από τη δημοσιοποίηση της φήμης ότι παρακολουθούνται τα τηλέφωνα των βουλευτών της αντιπολίτευσης και εβδομηκοστή όγδοη από τη δημόσια καταγγελία της Λ. Κατσέλη αφ’ ενός ότι την «έφαγαν» οι τραπεζίτες, επειδή δεν τους εξυπηρετούσε ο «νόμος Κατσέλη», αφ’ ετέρου ότι αποτελεί έγκλημα η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου. Κανένα παπαγαλάκι δεν με ενημέρωσε για το αν κινήθηκε κάποια διαδικασία διερεύνησης των καταγγελλομένων. Τί συνέβη; Δεν τηλεφωνούν πλέον οι παπαγάλοι στους Εισαγγελείς;].
Διάβασα ότι ο Π. Ψωμιάδης θα μπορούσε να θέσει υποψηφιότητα για Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, αφού κάτι τέτοιο δεν του απαγορεύει ο νόμος μετά την έκπτωσή του από το αξίωμα του Περιφερειάρχη. Μου φάνηκε παλαβή η εκδοχή αυτή και είπα να ρίξω μια ματιά στον νόμο με δεδομένο ότι πολλά παλαβά θεσμοθετούνται ως απολύτως φυσιολογικά στη χώρα της πολιτικής και οικονομικής σχιζοφρένειας, όπου θάλλει η ασύδοτη αρπαχτή, η απύθμενη ρεμούλα και η αβυσσαλέα ιδιοτέλεια.
Τί ορίζει ο νόμος «Καλλικράτης» [ν. 3852/2010];
«Άρθρο 14 - Κωλύματα και ασυμβίβαστα
…………
2. Κώλυμα εκλογιμότητας συντρέχει για όσους έχουν εκπέσει από το αιρετό αξίωμα τους, κατόπιν αμετάκλητης καταδίκης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εδάφιο γ` της παραγράφου 1 του άρθρου 236 του παρόντος. Το κώλυμα αυτό ισχύει για την επόμενη της έκπτωσης δημοτική περίοδο.
….»
Άρα, ο εκπεσών δήμαρχος δεν μπορεί να είναι υποψήφιος για τις επόμενες δημοτικές εκλογές. Μπορεί, όμως, για τις μεθεπόμενες. Καλό; Άριστο!!! Ή και «αριστότατο» που λένε οι μορφωμένοι κατά το «ελαχιστότατος».
«Άρθρο 117 - Κωλύματα και ασυμβίβαστα
….
2. Κώλυμα εκλογιμότητας συντρέχει για όσους έχουν εκπέσει από το αιρετό αξίωμα τους, κατόπιν αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, ως αυτουργοί ή συμμέτοχοι σε κακούργημα ή σε οποιαδήποτε ποινή για παραχάραξη, κιβδηλεία, πλαστογραφία, ψευδή βεβαίωση, δωροδοκία, εκβίαση, κλοπή, υπεξαίρεση, απιστία, απάτη, καταπίεση, αιμομιξία, μαστροπεία, σωματεμπορία, παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, παράβαση της νομοθεσίας για την καταπολέμηση των ναρκωτικών, τη λαθρεμπορία, καθώς και για παράβαση καθήκοντος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εδάφιο γ` της παραγράφου 1 του άρθρου 236 του παρόντος. Το κώλυμα αυτό ισχύει για την επόμενη της έκπτωσης περιφερειακή περίοδο.»
Άρα, ο εκπεσών Περιφερειάρχης δεν μπορεί να είναι υποψήφιος για τις επόμενες περιφερειακές εκλογές. Μπορεί, όμως, για τις μεθεπόμενες. Καλό; Άριστο!!!
«Άρθρο 236 - Έκπτωση εξαιτίας καταδίκης
1. Οι περιφερειάρχες, οι αντιπεριφερειάρχες, οι δήμαρχοι, οι δημοτικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι, οι σύμβουλοι των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων και οι εκπρόσωποι τοπικών κοινοτήτων εκπίπτουν αυτοδικαίως από το αξίωμα τους:
………..
γ. Αν καταδικαστούν με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, ως αυτουργοί ή συμμέτοχοι σε κακούργημα ή σε οποιαδήποτε ποινή για παραχάραξη, κιβδηλεία, πλαστογραφία, ψευδή βεβαίωση, δωροδοκία, εκβίαση, κλοπή, υπεξαίρεση, απιστία, απάτη, καταπίεση, αιμομιξία, μαστροπεία, σωματεμπορία, παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, παράβαση της νομοθεσίας για την καταπολέμηση των ναρκωτικών, τη λαθρεμπορία, καθώς και για παράβαση καθήκοντος. Για την έκπτωση εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του Ελεγκτή Νομιμότητας.»
Και τότε έρχεται το πάνσοφο νομοθετικό σώμα, στους κόλπους του οποίου εξέχουσα θέση κατέχουν πολλοί που δεν καταλαβαίνουν τί ψηφίζουν ως μη ειδικοί, π.χ. Γιακουμάτος, και διαγράφει τις λέξεις «καθώς και για παράβαση καθήκοντος», τις οποίες αντικαθιστά με την ακόλουθη φράση «Το ίδιο ισχύει και για την αμετάκλητη καταδίκη για παράβαση καθήκοντος, εφόσον κατά τη διάπραξη του αδικήματος αυτού προξενείται οικονομική βλάβη στο δήμο, στην περιφέρεια ή στα νομικά τους πρόσωπα» [άρθρο 7§6 ν. 4071/2012]
Δηλαδή, αν καταδικασθεί αιρετός άρχων για παράβαση καθήκοντος, με την οποία προκλήθηκε ζημία σε έναν πολίτη ή μία εταιρεία, αλλ’ όχι στον Δήμο ή στην Περιφέρεια και στα νομικά τους πρόσωπα, ουδέν πρόβλημα. Μπορεί να συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά του και να παραβαίνει το καθήκον του ξεσκίζοντας τους πολίτες υπέρ διάφορων συμφερόντων, αρκεί να μην βλάπτει τον Δήμο ή την Περιφέρεια. Και βεβαίως να θέσει υποψηφιότητα στις επόμενες εκλογές και στις μεθεπόμενες και στις παραμεθεπόμενες, για να συνεχίσει να ξεσκίζει πολίτες ή εταιρείες. Καλό; Άριστο!!!
Παραμένει, όμως, το ερώτημα: μπορεί ο εκπεσών περιφερειάρχης να θέσει υποψηφιότητα για δήμαρχος, επειδή δεν υπάρχει σχετική ρητή διάταξη, αλλ’ απλώς ο νόμος απαγορεύει στον εκπεσόντα δήμαρχο να θέσει υποψηφιότητα στις επόμενες δημοτικές εκλογές και στον εκπεσόντα περιφερειάρχη να θέσει υποψηφιότητα στις επόμενες περιφερειακές εκλογές, αλλά δεν ορίζει ότι ο εκπεσών περιφερειάρχης δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για δήμαρχος και ο εκπεσών δήμαρχος να θέσει υποψηφιότητα για περιφερειάρχης; Θεωρώ προφανές ότι ΔΕΝ μπορεί να γίνει ούτε το ένα ούτε το άλλο. Είναι αντίθετη στον σκοπό του νόμου μία ερμηνεία που επιτρέπει στον εκπεσόντα περιφερειάρχη να θέσει υποψηφιότητα για δήμαρχος και στον εκπεσόντα δήμαρχο να θέσει υποψηφιότητα για περιφερειάρχης. Υπάρχει, βέβαια, και η αρχή «ουδεμία νομική άποψη απροσμάχητη», αλλά με ποιο επιχείρημα θα αναπτυχθεί μία διαφορετική άποψη από την ταπεινή που εκφράζω εγώ; Με ποιο υγιές σκεπτικό δεν θα επιτρέπεται στον καταδικασθέντα π.χ. για αιμομιξία δήμαρχο να ασκεί καθήκοντα δημάρχου, αλλά θα επιτρέπεται να ασκεί καθήκοντα περιφερειάρχη; Και το αντίστροφο φυσικά!
Σημειώνω, πάντως, ότι αν ο κ. Ψωμιάδης έχει στερηθεί των πολιτικών δικαιωμάτων του [επί 2 έτη συνήθως για ποινή 1 έτους], δεν μπορεί να υποβάλει υποψηφιότητα για οποιοδήποτε αξίωμα μέχρι να λήξει η διάρκεια της στέρησης. Η μεγάλη πλάκα, όμως, είναι ότι δεν μπορεί μεν να θέσει υποψηφιότητα για περιφερειάρχης στις επικείμενες εκλογές, αλλά μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για Πρόεδρος της Δημοκρατίας το 2015. Το Σύνταγμα δεν απαιτεί λευκό ποινικό μητρώο για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Καλό; Άριστο!
Τελικά, η νομοθετική αγυρτεία του εργολαβοσυνδικαλιστικοπολιτικού συμπλέγματος είναι Α-Κ-Α-Τ-Α-Μ-Α-Χ-Η-ΤΗ!
Σωτήριος Καλαμίτσης
Φίλος του γιατρού Γωγούση