Με το τελικό συνέδριο στο Μίσκολτς της Ουγγαρίας ολοκληρώθηκε ένα από τα ευρωπαϊκά έργα στα οποία συμμετέχει το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), το ATTAC. Έπειτα..
από τρία χρόνια επιτυχημένης υλοποίησης, από τον Ιανουάριο του 2011, μέσω του συγκεκριμένου έργου, το ΣΑΣΘ παραδίδει σημαντικό έργο για την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Στο τελικό συνέδριο, το ΣΑΣΘ εκπροσώπησαν οι συνεργάτες του, συγκοινωνιολόγοι μηχανικοί, Πολύκαρπος Καρκαβίτσας και Κωνσταντίνος Πετράκης.
Το έργο "ATTAC: Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities" που αφορά στη Θεσσαλονίκη και εντάσσεται στο διακρατικό πρόγραμμα των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης South East Europe (SEE) συγχρηματοδοτείται κατά 85% από πόρους της Ε.Ε. και κατά 15% από εθνικούς πόρους.
Η συμμετοχή του ΣΑΣΘ στο πρόγραμμα έδωσε τη δυνατότητα για την ολοκλήρωση ενεργειών και δράσεων που είχαν ως στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών των αστικών συγκοινωνιών στο επιβατικό κοινό της πόλης.
Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε το πρώτο σε πανελλαδικό επίπεδο «Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τη Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης» (ΣΒΑΚ), ενώ παράλληλα διερευνήθηκε η εισαγωγή ενός «Ενιαίου και Ευφυούς Συστήματος Συλλογής Κομίστρου» στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης (ηλεκτρονικό εισιτήριο).
Αναφορικά με το τελικό συνέδριο του έργου το παρόν έδωσαν εκτός από τους εταίρους του έργου και διάφορους φορείς που σχετίζονται με τις αστικές συγκοινωνίες της Ουγγαρίας, η υπεύθυνη της Διαχειριστικής Αρχής του Προγράμματος ΝΑ Ευρώπης, Ρομπέρτα Καλτσίνα, όπως και η εκπρόσωπος της Διεθνούς Ένωσης Δημοσίων Μεταφορών, Στέφανι Πρίου.
Κατά τις εργασίες του συνεδρίου πραγματοποιήθηκε ανταλλαγή απόψεων σε θέματα αστικών μεταφορών, σχεδίων αστικής κινητικότητας, πολιτικών για βιώσιμες αστικές μεταφορές, εφαρμογή νέων τεχνολογιών, πολιτικές σε επίπεδο ΝΑ Ευρώπης, ευκαιρίες χρηματοδότησης στη νέα προγραμματική περίοδο, κλπ.
Οι εκπρόσωποι του ΣΑΣΘ παρουσίασαν την εμπειρία τους από την εκπόνηση του ΣΒΑΚ στη Θεσσαλονίκη καθώς και τις προτάσεις τους που κατέθεσαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με στόχο τη βελτίωση της διαδικασίας εκπόνησης αυτών των σχεδίων. Επιπλέον, αναφέρθηκαν στη βαρύτητα που έδειξε το ΣΑΣΘ στην εκπόνηση του εν λόγω σχεδίου, παρουσιάζοντάς το σε σημαντικά διεθνή συνέδρια και εκθέσεις, όπως και στην αναγνώρισή του από το Υπουργείο Μεταφορών της Ελλάδας.
Ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, παρευρέθηκε στο Υπουργικό Συνέδριο της Τεργέστης το Νοέμβριο του 2013, μαζί με τον πρόεδρο του ΣΑΣΘ, Γιάννη Παλαιστή, όπου και παρουσιάστηκε το ΣΒΑΚ για τη Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Πρόταση του διευθυντή της Ομάδας Έργου του ATTAC για το ΣΑΣΘ, Εμμανουήλ Βουγιούκα, ήταν η υπογραφή διακήρυξης μεταξύ των εταίρων του έργου, η οποία παρουσιάστηκε από τους εκπροσώπους του ΣΑΣΘ και έγινε αποδεκτή από όλους τους εταίρους.
Στη διακήρυξη μεταξύ άλλων αναφέρονταν θέματα όπως η συνέχιση των Φόρουμ Κινητικότητας, ενός οργάνου που ξεκίνησε να υπάρχει με την έναρξη του έργου ATTAC, οι προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των εταίρων του έργου σε ερευνητικά και συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της νέας προγραμματικής περιόδου, καθώς και η αξιοποίηση της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (913/17.12.2013), όπου οι πόλεις με εγκεκριμένα ΣΒΑΚ θα μπορούν να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων.
Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, επισήμανε ότι «η επιτυχημένη ολοκλήρωση του συγκεκριμένου ευρωπαϊκού έργου έχει απτά αποτελέσματα για τη Θεσσαλονίκη. Αφενός η πόλη απέκτησε ένα σπουδαίο εργαλείο για τη νέα προγραμματική περίοδο, καθώς με το πρώτο ΣΒΑΚ στην Ελλάδα έχει προτεραιότητα στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για την άντληση πόρων, ώστε να χρηματοδοτηθούν έργα βιώσιμης αστικής κινητικότητας, τα οποία σήμερα παραμένουν μόνο σε επίπεδο σχεδιασμού, επειδή δεν υπήρχαν τα απαιτούμενα κονδύλια υλοποίησης. Αφετέρου, έχουμε μια ολοκληρωμένη μελέτη για την εισαγωγή του έξυπνου ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες, την οποία το ΣΑΣΘ θα την παραδώσει επίσημα στον ΟΑΣΘ, έτσι ώστε η Θεσσαλονίκη να μην υπολείπεται σε τίποτα από τις πλέον σύγχρονες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, οι οποίες διαθέτουν τέτοια συστήματα, διευκολύνοντας τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αυξάνοντας διαρκώς τη χρήση τους».