Του Βενιαμίν Καρακωστάνογλου
Διεθνολόγου, Δημοτικού Συμβούλου Θεσσαλονίκης
Η Διοίκηση του κ. Μπουτάρη διεκήρυξε εδώ και καιρό ότι θέλει να μετατρέψει την Πλατεία...
Ελευθερίας σε πάρκο ιστορικής μνήμης και προκήρυξε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την εκπόνηση της μελέτης. Το 1ο βραβείο δόθηκε σε μία από τις προταθείσες λύσεις και, μέχρι να καταρτιστεί η οριστική μελέτη και να αρχίσει η κατασκευή, ο Δήμος διενήργησε διαγωνισμό για τη 2ετή σύνεχιση της μίσθωσης του πάρκινγκ αυτοκινήτων που λειτουργεί στην πλατεία και αποφέρει στον Δήμο ετήσιο μίσθωμα 1,2 εκατομμύρια Ευρώ. Η Αποκεντρωμένη Κρατική Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης όμως, ασκώντας τον έλεγχο νομιμότητας, θεώρησε ότι είναι μη νόμιμη η μίσθωση του συγκεκριμένου κοινόχρηστου χώρου και το ίδιο αποφάνθηκε και η Επιτροπή του άρθρου 152 όπου προσέφυγε ο Δήμος. Και τώρα τι ;
O Δήμος τώρα αιφνιδίως ανήγγειλε ότι θα κατασκευάσει και διώροφο υπόγειο πάρκινγκ κάτω από την πλατεία, κάτι που δεν προβλέφθηκε στη μελέτη ούτε συζητήθηκε έγκαιρα για έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Βέβαια, η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου είχε προτείνει, προ 2ετίας, την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ, για την αντιμετώπιση της απώλειας των θέσεων στάθμευσης στην Πλατεία Ελευθερίας, αλλά είχε αντιμετωπίσει τότε την πλήρη άρνηση του Αντιδημάρχου κ. Κουράκη. Τώρα, αφού προκρίθηκε η αρχιτεκτονική λύση, την ανατρέπουν μέσω ενός ουσιαστικά νέου έργου !
Ρωτάμε λοιπόν:
1. Πως θα γίνει υπόγειο κτίριο πάρκινγκ, αφού ως τώρα μελετήθηκε μόνο η ανάπλαση της πλατείας; Θα γίνουν ταυτόχρονα ή διαδοχικά, και πότε θα αρχίσουν; Προφανώς, μετά από 2ετία ….
2. Πως θα συνυπάρξει η πλατεία με την είσοδο και έξοδο του πάρκινγκ και ποια θα είναι η στάθμη της οροφής του ενόψει και των νέων φυτεύσεων αλλά και της μεγάλης ριζικής μάζας των υπαρχόντων υψηλών δένδρων;
3. Πως θα γίνει η αποκάλυψη και η ανάδειξη του Βυζαντινού Τείχους ύψους τουλάχιστον 3 μέτρων (στο ύψος της οδού Καλαποθάκη), αλλά και η συνύπαρξή του με τη νέα μορφή του έργου;
4. Πως θα αντιμετωπιστούν οι ασυμβατότητες με την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου; Άλλες αμοιβές, άλλα πτυχία του αναδόχου κτλ.
Πρόκειται λοιπόν για κάτι εντελώς καινούργιο, που όμως δεν ομολογείται για να συγκαλυφθεί η ανευθυνότητα της Διοίκησης του Δήμου και το γνωστό «είπα-ξείπα» που την χαρακτηρίζει.
Ο Δήμος λοιπόν, αφού χάσει μισθώματα 1,2 εκατομμύρια Ευρώ ετησίως, θα δαπανήσει και περί τα 6,5 εκατομμύρια Ευρώ τουλάχιστον (μελέτη και κατασκευή της ανάπλασης και του πάρκινγκ). Ο κ. Μπουτάρης, συνεπώς, εμφανίζεται όψιμα και αντιφατικά να θέλει να εξασφαλίσει 170 θέσεις στάθμευσης, δημιουργώντας ταυτόχρονα πληθώρα προβλημάτων, όταν ο ίδιος ακύρωσε 400-500 θέσεις στάθμευσης με τις πρόωρες μαζικές πεζοδρομήσεις που έκανε στο ιστορικό κέντρο και αφού προκαλεί και την απώλεια των θέσεων του σημερινού επιφανειακού πάρκινγκ της Πλατείας Ελευθερίας.
Λύσεις για το οξύτατο θέμα στάθμευσης στην πόλη μπορούσαν να αναζητηθούν είτε στο χώρο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) είτε με άλλες λύσεις κτιρίων, υπέργειων ή υπόγειων σταθμών πάρκινγκ. ΄Όχι, πάντως, με την προχειρότητα και τις παλινωδίες που επιχειρείται στην Πλ. Ελευθερίας.
Τέλος, το Μνημείο του Ολοκαυτώματος των Εβραίων θα έπρεπε να αναβαθμιστεί, αλλά είναι απαράδεκτη η αναγγελθείσα κατασκευή μνημείου της Επανάστασης των Νεοτούρκων (1908) στην Πλατεία. Γιατί αυτή η Επανάσταση και η ηγετική Τριανδρία της ευθύνεται για την γενοκτονία, τις διώξεις και την τελική εξόντωση και «εκκαθάριση» των Ελλήνων και Αρμενίων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (3.000.000 συνολικά), γεγονός που έπρεπε να καταγγέλεται και να καταδικάζεται και όχι να αναδεικνύεται. ΄Αλλωστε, οι Τούρκοι τουρίστες που υποκριτικά θέλει δήθεν να προσελκύσει με το μνημείο των Νεοτούρκων ο κ. Μπουτάρης, έρχονται έτσι και αλλιώς στη Θεσσαλονίκη για να επισκεφθούν το θεωρούμενο ως σπίτι του Μουσταφά Κεμάλ, δίπλα στο Τουρκικό Προξενείο.