Θα ήθελα να αναδείξω το πρόβλημα με τα χάλια των σημάτων κυκλοφορίας (πινακίδων οδικής σήμανσης) στους δρόμους της πόλης μας, αλλά και γενικότερα στους δρόμους της Ελλάδας.
Είμαι Μηχανικός με καθήκοντα Τεχνικού Ασφάλειας στην υπηρεσία ..
μου και έχω μια ιδιαίτερη ευαισθησία με τη σωστή σήμανση, γιατί ο απώτερος σκοπός της ύπαρξής τους είναι η πρόληψη ατυχημάτων. Καθημερινά συμβαίνουν ατυχήματα, λόγω έλλειψης σήμανσης ή γιατί υπήρχε σήμανση και αυτή είτε ήταν κατεστραμένη είτε βρισκόταν σε λάθος μέρος, από το οποίο δεν ήταν ορατή. Όσο για τις υπάρχουσες πινακίδες, φαίνεται να μη συντηρούνται και ολοένα να καταστρέφονται.
Από τις φωτογραφίες φαίνεται ότι υπάρχει μια τάση να βάφονται με σπρέι πινακίδες, τοίχοι δημόσιων κτιρίων και όχι μόνο. Το λογικό είναι οι δράστες να είναι έφηβοι ή άτομα νεαρής ηλικίας (Υπάρχει θα μου πείτε και κάποιος που τον κεράτωσε μια Εμμανουέλα και δεν είναι έφηβος και δεν έχει γράψει μόνο στον Λευκό Πύργο και στην Ακρόπολη). Σε αυτά τα άτομα θεωρώ ότι δεν τους είπε κανείς πως το να καταστρέφεις δημόσια περιουσία και πολύ περισσότερο όταν είναι σήματα προειδοποίησης κινδύνου, απαγόρευσης, υποχρέωσης ή γνωστοποίησης περιοχών, αρχαιολογικών-θρησκευτικών χώρων είναι σαν να καταστρέφεις το ίδιο σου το σπίτι και θέτεις εαυτόν και άλλους σε κίνδυνο ατυχήματος. Σε χώρες της δυτικής Ευρώπης δεν υπάρχει αυτό το φαινόμενο, γιατί οι άνθρωποι εκεί έχουν μάθει να σέβονται τη δημόσια περιουσία, καθώς υπάρχουν κάποιες υπηρεσίες που συντηρούν τη σήμανση και τη δημόσια περιουσία.
Στην Ελλάδα τώρα, όταν συμβεί ένα τροχαίο ατύχημα, ειδοποιείται η υπηρεσία της τροχαίας, καταγράφει σε ένα έντυπο το συμβάν και το παραδίδει στους συμβαλλόμενους. Από εκεί και πέρα σαν υπηρεσία η τροχαία, έχω την αίσθηση ότι δεν ασχολείται άλλο. Στις χώρες της δυτικής Ευρώπης, που έχουν πολλή μεγάλη ευαισθησία με την ασφάλεια, κάνουν έρευνα (After Accident Review) (γιατί προκλήθηκε το ατύχημα; τι έφταιξε; τι πρέπει να γίνει; Βήματα 1. ... 2. .... 3. .... 4. .....) και παίρνουν μέτρα. Στην Ελλάδα λέμε το πάθημα να μας γίνει μάθημα, αλλά δυστυχώς αυτό συνεχίζει και συνεχίζει να μας γίνεται πάθημα.
Αυτό που θα μπορούσε να γίνει και χωρίς πολλά έξοδα είναι το εξής:
1. Να οριστούν κάποιοι άνθρωποι από της αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων (κάνοντας μόνο αυτή τη δουλειά), για να συντηρήσουν τις υπάρχουσες πινακίδες, σαρώνοντας όλους τους δρόμους (α. όπου χρειάζεται ξήλωμα της πινακίδας και αντικατάσταση με άλλη καλή β. αυτή που ξηλώνεται να μεταφέρεται σε ειδικό χώρο στο Δήμο και με κάποια διαλυτικά να καθαρίζεται από αυτοκόλλητα και μπογιές και να ξανατοποθετείται).
2. Ταυτόχρονα να ξεκινήσει μια εκστρατεία ενημέρωσης στα σχολεία για τη σπουδαιότητα των σημάτων κυκλοφορίας αλλά και γενικότερα της Δημόσιας περιουσίας με εισηγητές από την τροχαία (έχουν να δείξουν καταγεγραμμένα ατυχήματα) και γιατί όχι από Τεχνικούς Ασφάλειας (Μπορούν να βρουν υλικό). Ίσως χρειάζεται και προβολή για αυτή την εκστρατεία από τα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Facebook, twiter etc.
3. Οι αρμόδιοι συγκοινωνιολόγοι α. να αξιολογήσουν ξανά την υπάρχουσα σήμανση και να μπουν, όπου χρειάζεται, οι πινακίδες σε σωστό μέρος, ώστε να είναι ορατές για τους οδηγούς και να μην εμποδίζουν τους πεζούς, αλλά και να αφαιρεθούν αυτές που είναι περιττές και να τοποθετηθούν άλλες που δεν υπάρχουν καθόλου, β. να ξανακοιτάξουν την κυκλοφοριακή ρύθμιση της πόλης και όπου χρειάζεται να γίνουν αλλαγές, όπως αυτό που μου έρχεται στο μυαλό είναι ότι σχεδόν σε όλη την πόλη απαγορεύεται η αναστροφή, ακόμα και σε δρόμους με πολλές λωρίδες κυκλοφορίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι να κινείται κάποιος στην Πολυτεχνείου μετά τη Δωδεκανήσου με κατεύθυνση προς τη Λεωφόρο Νίκης, οπότε φτάνοντας στα δικαστήρια απαγορεύεται η αναστροφή αριστερά σε δρόμο με 5 λωρίδες κυκλοφορίας και αναγκάζεται να πάει είτε προς Σφαγεία είτε προς Αθήνα (δυτική είσοδος) είτε προς Αναγεννήσεως (Σιδηροδρομικό σταθμό) είτε προς Βαρδάρη.
Ελπίζω να το διαβάσουν κάποιοι Δήμαρχοι και κάποιοι υποψήφιοι για το δημαρχιακό θώκο και να υλοποιηθεί η πρόταση αυτή ή κάποια άλλη ενδεχομένως αποτελεσματικότερη.
Καλή Σαρακοστή
Στέφανος
Photo: Sygrou-Valaoritou ( Το ένα σήμα τοποθετημένο μπροστά από ένα άλλο, μιας που μας περισσεύουν.)
Photo: Agia Sophia (Δεν πιστεύω ότι το έγραψε σατανιστής, απλά ο νεαρός έχει κακόγουστο χιούμορ.)
Photo: Agia Sophia-Egnatia (Το σήμα του μονόδρομου είναι γυρισμένο προς τους πεζούς.)
Photo: Agias Sophias odos 2 (3 σήματα για να δείξουν στους οδηγούς ότι απαγορεύεται η στροφή αριστερά και άλλα 2 σήματα στοπ από πίσω τους, έτσι γιατί είπαμε έχουμε πολλές πινακίδες.)
Photo: Iasonidou 2 (αυτή η πινακίδα είναι ορατή τους χειμερινούς μήνες, γιατί από την Άνοιξη και μετά που βγαίνουν τα φύλλα δε φαίνεται.)