"Διατίθεται ποσό τετρακοσίων πενήντα εκατομμυρίων (450.000.000) ευρώ από το Πρωτογενές Πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης έτους 2013 για την καταβολή κοινωνικού μερίσματος προς στήριξη των πολιτών και οικογενειών με χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα και..."
Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης
[Διακοσιοστή δεύτερη ημέρα από την υποβολή στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου της μήνυσης της ΧΑ για την τρύπα στα Ταμεία του ΠΑΣΟΚ (βλ. και http://taxalia.blogspot.gr/2013/05/blog-post_7741.html), εκατοστή ενενηκοστή τέταρτη από τη δημοσιοποίηση της φήμης ότι παρακολουθούνται τα τηλέφωνα των βουλευτών της αντιπολίτευσης, εκατοστή τριακοστή ένατη από τη δημόσια καταγγελία της Λ. Κατσέλη αφ’ ενός ότι την «έφαγαν» οι τραπεζίτες, επειδή δεν τους εξυπηρετούσε ο «νόμος Κατσέλη», αφ’ ετέρου ότι αποτελεί έγκλημα η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου και τρίτη από τη μηνυτήρια αναφορά τού Γ. Καρατζαφέρη για όσα λέει κάποιος Μπαλτάκος για χειραγώγηση της Δικαιοσύνης από την κυβέρνηση. Κανένα παπαγαλάκι δεν με ενημέρωσε για το αν κινήθηκε κάποια διαδικασία διερεύνησης των καταγγελλομένων. Τί συνέβη; Δεν τηλεφωνούν πλέον οι παπαγάλοι στους Εισαγγελείς;].
Το άρθρο 43§2 του Συντάγματος ορίζει: «… Εξουσιοδότηση για έκδοση κανονιστικών πράξεων από άλλα όργανα της διοίκησης επιτρέπεται προκειμένου να ρυθμιστούν ειδικότερα θέματα ή θέματα με τοπικό ενδιαφέρον ή με χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτομερειακό». Η παγιωμένη ερμηνευτική θέση του ΣτΕ επί της εν λόγω διατάξεως είναι ότι με αυτήν παρέχεται στον κοινό νομοθέτη η δυνατότητα να μεταβιβάζει στην εκτελεστική εξουσία την αρμοδιότητά του προς θέσπιση κανόνων δικαίου, εφ’ όσον πρόκειται για ειδικότερα θέματα ή θέματα με τοπικό ενδιαφέρον ή χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτομερειακό. Ως «ειδικότερα θέματα», για τη ρύθμιση των οποίων επιτρέπεται η παροχή νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως σε άλλα, πλην του Προέδρου της Δημοκρατίας, όργανα της Διοικήσεως, νοούνται εκείνα τα οποία αποτελούν, κατά το περιεχόμενό τους και σε σχέση με την ουσιαστική ρύθμιση που περιέχεται στο νομοθετικό κείμενο, μερικότερη περίπτωση ορισμένου θέματος που αποτελεί το αντικείμενο της νομοθετικής ρυθμίσεως. Απαιτείται, επομένως, στην περίπτωση αυτή, να περιέχει το νομοθετικό κείμενο όχι απλώς τον καθ’ ύλην προσδιορισμό του αντικειμένου της εξουσιοδοτήσεως, αλλά, επί πλέον, και την ουσιαστική ρύθμισή του, έστω και σε γενικό, ορισμένο όμως, πλαίσιο, σύμφωνα προς το οποίο θα ενεργήσει η Διοίκηση προκειμένου να ρυθμίσει τα μερικότερα θέματα.
Τί λέει το άρθρο πρώτο - ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Α - ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Α.1. του ν. 4254/2014;
«1. Διατίθεται ποσό τετρακοσίων πενήντα εκατομμυρίων (450.000.000) ευρώ από το Πρωτογενές Πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης έτους 2013 για την καταβολή κοινωνικού μερίσματος προς στήριξη των πολιτών και οικογενειών με χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα και ακίνητη περιουσία μικρής αξίας, με βάση ειδικά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία καθορίζονται με την κοινή υπουργική απόφαση της περίπτωσης 3 της παρούσας.
………………
3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, καθορίζονται τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το ακριβές ποσό του διανεμόμενου κοινωνικού μερίσματος ανά δικαιούχο, οι κατηγορίες των δικαιούχων, οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά, ο φορέας, η διαδικασία, ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής, ο χρόνος και τρόπος ελέγχου των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τη χορήγηση του ανά κατηγορία δικαιούχων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας υποπαραγράφου».
Παρατηρείται εν πρώτοις ότι η εξαγγελία του πρωθυπουργού ήταν για € 500 εκ. και όχι για € 450 εκ. που ορίζει ο νόμος. Αυτό, όμως, είναι θέμα πολιτικό και όχι νομικό.
Εκδόθηκε στη συνέχεια την 16.04.2014 η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση, η οποία, σημειωτέον, δεν έχει δημοσιευθεί ακόμη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εξ ου και δεν ισχύει. Παρά ταύτα το σύστημα δέχεται αιτήσεις εφαρμόζοντας μία ανύπαρκτη απόφαση.
Ας δούμε τί ορίζει η εξουσιοδοτική διάταξη και τί όρισαν οι εξουσιοδοτηθέντες υπουργοί.
1. Τι είχαν κατά νουν οι βουλευτές με το «χαμηλό συνολικό εισόδημα»; Γιατί είναι χαμηλό το ποσό των € 6.000 που όρισε η υπουργική απόφαση και όχι των € 6.500; Άρα, έχουμε τον πρώτο αόριστο όρο του νόμου που καθιστά την εξουσιοδοτική διάταξη αντισυνταγματική.
2. Το σχέδιο νόμου έκανε λόγο για «πολύ» χαμηλό εισόδημα. Η λέξη «πολύ» διαγράφηκε από το ψηφισθέν κείμενο. ΄Αρα, τα € 6.000 είναι «χαμηλό εισόδημα». Έτσι, ανακύπτει το ερώτημα: πόσο είναι το «πολύ χαμηλό» εισόδημα;
3. Ο νόμος κάνει λόγο για «τους» πολίτες και οικογένειες με χαμηλό συνολικό ετήσιο εισόδημα. Άρα, όλους τους πολίτες. Η εξουσιοδοτική διάταξη, όμως, επιτρέπει στους υπουργούς να καθορίσουν τις κατηγορίες των δικαιούχων. Αφού, όμως, το μέρισμα θα διανεμηθεί σε κάθε πολίτη αδιακρίτως [«των» πολιτών και όχι απλώς «πολιτών»] με μόνο κριτήριο το χαμηλό εισόδημα και την μικρής αξίας ακίνητη περιουσία, πώς ορίζουν οι υπουργοί ότι ο άνεργος δικαιούχος που ήταν γραμμένος στον ΟΑΕΔ μέχρι 01.03.2014 πρέπει να μην έχει το παραμικρό εισόδημα από εξηρτημένη εργασία εντός του 2013; Ένας οικοδόμος π.χ. που έκανε 10 μεροκάματα εντός του 2013 εξαιρείται; Και πώς θα διαπιστωθεί αυτό, αφού δεν έχει λήξει η προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος χρήσης 2013;
4. Εξαιρούνται, επίσης τα δηλούμενα κατά το άρθρο 7 ν. 2238/1994 προστατευόμενα μέλη. Μα ο ν. 2238/1994 έπαψε να ισχύει από 01.01.2014 με τον ν. 4172/2013. Προφανώς εννοούνται τα δηλωθέντα με τη δήλωση για τα εισοδήματα έτους 2013, όταν ίσχυε ν. 2238/1994. Αλλά, όπως προαναφέρθηκε, δεν έχει λήξει η προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος 2013. Κι’ αν τα προστατευόμενα το 2012 μέλη ενηλικιώθηκαν το 2013;
5. Η υπουργική απόφαση όρισε το ποσό των € 125.000 ως ανώτατη αξία ακίνητης περιουσίας. Είναι μεγάλη η αξία των € 135.000; Δεν διευκρινίζει, επίσης, πώς εξάγεται η αξία, αλλά εικάζω ότι αναφέρεται σε αντικειμενική αξία. Τί γίνεται στην περίπτωση που εγώ είχα ακίνητο αξίας € 130.000 και το πούλησα εντός του 2013; Τί γίνεται, εάν εγώ έχω ακίνητα αξίας € 250.000, αλλά δεν μπορώ να τα πουλήσω λόγω της πεθαμένης αγοράς ακινήτων, είναι δε και ξενοίκιαστα, εξ ου και δεν έχω εισόδημα από αυτά, αλλά δεν έχω και κανένα άλλο εισόδημα;
Σε αυτά τα ολίγα και άλλα πολλά που σίγουρα θα αναφανούν στην πορεία απήντησε ο Dirt Harry ότι θα υπάρξουν αδικίες, διότι κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο. Αν ήταν τέλειο, θα είχαμε άλλα προβλήματα. Τί είδους άλλα προβλήματα θα μπορούσαμε να έχουμε με ένα τέλειο σύστημα; Κι’ ο πρωθυπουργός που δήλωσε ότι τώρα αποκαθίστανται οι αδικίες;
Όσο για την προέλευση των € 450 εκ., μη μου πείτε ότι δεν προέρχονται από το ποσό των € 3 δισ. που μας δάνεισαν οι αγορές, αφού το πρωτογενές πλεόνασμα υπάρχει μόνον στα χαρτιά με αλχημείες τύπου Σημίτη και χειρότερες!
Και ο λούκουμος: ανάμεσα στις δύο παραγράφους της υποπαραγράφου Α.1 που προπαρατέθηκαν υπήρχε στο σχέδιο νόμου μία ακόμη που όριζε ότι το κοινωνικό μέρισμα καταβάλλεται εντός δύο μηνών από της ενάρξεως ισχύος του νόμου, ήτοι μέχρι 07.06.2014, αφού ο νόμος άρχισε να ισχύει από την 07.04.2014, ότε και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αυτή η παράγραφος διεγράφη από τον νόμο. Γιατί ω βολευταί;
Σημειώνεται, τέλος, ότι το άρθρο πρώτο του ν. 4254/2014 απλώνεται σε 88 ολόκληρες σελίδες, με τις οποίες διαλύεται το σύμπαν [φάρμακα, γάλα κ.λπ.]. Η υποπαράγραφος περί κοινωνικού μερίσματος καταλαμβάνει μισή σελίδα. Τούτο απλώς επειδή πολλοί βολευταί εδήλωσαν ότι ψήφισαν το άρθρο πρώτο, για να μη χάσουν οι καημένοι οι συμπατριώτες τους το μέρισμα. Και η κ. Τάνια Ιακωβίδου!!
Καλή επΑνάσταση αδέλφια!!!!!!!!!!!
Σωτήριος Καλαμίτσης
Επιστήθιος φίλος του γιατρού Γωγούση, σφόδρα δε πιθανόν και ομόκελλος