Γράφει ο Χρήστος Μαγγούτας
[The English version of the interview at the end]
[Σχεδόν πριν από δυο μήνες υποσχέθηκα στους αναγνώστες μου μια συνέντευξη με την Emmy Storms, την παγκοσμίως γνωστή....
βιολίστρια, που μας εξέπληξε εκτελώντας ένα τραγούδι του Τσιτσάνη σαν σόλο encore (biz) όταν ξανακαλέστηκε στη σκηνή μετά από το κλασικό έργο «Tzigane» του Ραβέλ. Μετά από πολλά ηλεκτρονικά μηνύματα, μια και οι δυο μας ήμαστε ιδιαίτερα απασχολημένοι, υλοποιούμε σήμερα την υπόσχεσή μας. Οι χρήστες του Ιντερνέτ μπορούν να ακούσουν και να δουν την καταπληκτική της εκτέλεση «Τα ωραία του Τσιτσάνη» στο
Χρήστος Μαγγούτας: Emmy, ας ξεκινήσουμε από το παραπάνω σημείο: πώς σου ήρθε στο μυαλό να εκτελέσεις ένα τραγούδι του Τσιτσάνη σε μια συναυλία κλασικής μουσικής;
Emmy Storms: Πολλοί συνθέτες κλασικής μουσικής έχουν εμπνευστεί από τη λαϊκή μουσική. Σαν παράδειγμα ο Ραβέλ στην «Τσιγγάνα». Έμαθα για το τραγούδι του Τσιτσάνη από ένα έλληνα βιολιστή που σπούδαζε στην Ολλανδία. Αργότερα χρησιμοποίησα το τραγούδι σαν encore σε μια περιοδεία στην Ελλάδα, κι έτσι σκέφτηκα ότι θα μπορούσε να δεθεί αρμονικά με την «Τσιγγάνα» που είναι μια σύνθεση πολύ επηρεασμένη από την τσιγγάνικη μουσική.
Χ.Μ. Τι σου άρεσε σ’ αυτό το τραγούδι [του Τσιτσάνη];
E.S. Μου άρεσε το χαριτωμένο και χαρούμενο ύφος στη μουσική, φτιαγμένο από ένα βιρτουόζο συνθέτη –αν και τα παιξίματα βέβαια δε μπορούσα να τα κάνω όλα όταν το έπαιζα σόλο η ίδια.
Χ.Μ. Έχεις λοιπόν επισκεφθεί την Ελλάδα;
E.S. Ναι, πήγα στην Αθήνα όπου δώσαμε μια συναυλία με δυο πιανίστες και ένα σαξοφωνίστα, από ένα βραβείο που κερδίσαμε, το Princess Christina Concours στην Ολλανδία. Τη δεύτερη φορά επισκέφτηκα την Ελλάδα περιοδεύοντας με μια ερασιτεχνική ομάδα από την Ολλανδία με έλληνα μαέστρο, που μου συνέστησε να παίξω τον Τσιτσάνη σαν encore.
Χ.Μ. Τι σου άρεσε στην Ελλάδα κατά την επίσκεψή σου;
E.S. Θυμάμαι ότι στην Αθήνα ένοιωσα κατάπληκτη από το τόσο φως που υπήρχε. Λάτρεψα την Ακρόπολη που είναι τόσο πολύ εντυπωσιακή. Τη δεύτερη φορά [που πήγα στην Ελλάδα] ήμαστε στην παραλία σε κάποιο μικρό μέρος που λέγεται Χόρτο [στο Πήλιο] και είχαμε ωραίο πρόγραμμα: το πρωί τρεις ώρες μελέτη μουσικής, ύστερα τρεις ώρες για φαγητό, κολύμπι το απόγευμα και το βράδυ πάλι μουσική. Αγάπησα το κλίμα και το εύγευστο φαγητό. Εκεί, ως φυτοφάγος, για πρώτη φορά κατόρθωσα να φάω μελιτζάνες και κολοκυθάκια χωρίς να με πειράξουν. Για πρώτη φορά χρησιμοποίησα μάσκα και είδα μερικά πανέμορφα ψάρια, φυτά και πετραδάκια στο πεντακάθαρο νερό. Αν αναρωτιέστε γιατί δεν υπάρχουν πια πετραδάκια στις παραλίες του Χόρτου να ξέρετε ότι τα μάζεψα όλα και τα πήρα μαζί μου στο σπίτι μου!!!
Χ.Μ. Σκέφτεσαι να επισκεφτείς πάλι την Ελλάδα είτε σαν τουρίστρια είτε με το μουσικό συγκρότημά σου;
E.S. Θα ήθελα να πάω στην Ελλάδα πάλι για τη μουσική, αλλά είναι και ωραία ιδέα να περάσω κάποιες μέρες σαν τουρίστρια.
Χ.Μ. Συνάντησες ποτέ το Λεωνίδα Καβάκο; Αν ναι, τι θάθελες να μας πεις γι’ αυτόν;
E.S. Ήταν ο καθηγητής μου στο Μάστερ’ς στο Amsterdam. Έπαιξα την πρώτη κίνηση στο κονσέρτο για βιολί του Alban Berg γι’ αυτόν. Αυτό που μου έκανε μεγάλη εντύπωση ότι ήταν, αφού μου εξηγούσε κάτι, αμέσως έπαιρνε το βιολί και το έδειχνε στην πράξη για να το κατανοήσω απόλυτα ...και αμέσως ακουγόταν πολύ ωραίο. Ποτέ δεν του ξέφευγε μια νότα, ή ένα συναίσθημα, ή κάποιος ήχος ή μια έννοια.
Χ.Μ.. Ποια είναι η γνώμη σου για τα Grammy Awards, που ο Καβάκος ήταν υποψήφιος. Είναι μια σοβαρή οργάνωση ή απλώς μια φανφάρα;
E.S. Δεν έχω γνώμη γιατί δεν ξέρω τίποτα γι’ αυτά. Αν σου δίνει κάποιο μεγαλύτερο κοινό στις συναυλίες σου είναι καλό. Αν απλά σε ευχαριστεί κι αυτό καλό είναι.
Χ.Μ. Διάβασα σε μια σοβαρή ιστοσελίδα ότι «είναι μόνο ζήτημα χρόνου η Emmy Storms να θεωρείται μια από τους καλύτερους βιολιστές στον κόσμο». Πώς αισθάνεσαι γι’ αυτό;
E.S. Χαχα! Δε νομίζω ότι θα συμβεί. Ακόμα και να είμαι μια από τις καλύτερες βιολιστές στην Ολλανδία θα το θεωρούσα τεράστια επιτυχία και το προσπαθώ σκληρά!
Χ.M. Είσαι ένα πολιτικό πρόσωπο, με την ευρεία έννοια του όρου, ή σε ικανοποιεί πλήρως η μουσική;
E.S. Δεν έχω ιδέες για την πολιτική. Μερικές φορές έχω ιδέες, αλλά πείθομαι εύκολα και για άλλες. Ναι είμαι πλήρως ολοκληρωμένη με τη μουσική. Μεταφράζω τη μουσική κοιτώντας τις νότες, πώς κυλάει η μελωδία, που υπάρχουν ενδιαφέρουσες αρμονικές ... όχι κοιτώντας στο περιθώριο. Αυτό στενεύει τις πιθανότητές σου. Η μουσική είναι ασφαλής, γιατί δεν υπάρχει απόλυτο στη μουσική. Μπορεί να νοιώσεις ό,τι θέλεις. Έχω πεισθεί ότι έχω δίκιο όταν παίζω μουσική. Δε μπορώ πάντα να το εξηγήσω γιατί συχνά είναι απλώς συναίσθημα. Αλλά με τη μουσική δε χρειάζεται να εξηγήσεις γιατί κάνεις κάτι.
Χ.Μ. Ποια είναι η γνώμη σου για την τρέχουσα πολιτική και οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα; Υποτίθεται ότι είμαστε το λίκνο του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά τώρα βλέπουμε τις οικονομικές δυνάμεις να μας οδηγούν στη μιζέρια και στη χρεοκοπία. Πιστεύω ότι δε μας άξιζε αυτή η μοίρα ...
E.S. Θα ήταν ωραίο αν ο ελληνικός λαός που αγαπά την ελληνική μουσική παράδοση να είχε τα χρήματα να βοηθήσει τις μουσικές εταιρίες γιατί μ’ αυτό τον τρόπο το ακροατήριο γίνεται τμήμα του τι συμβαίνει στο μουσικό κόσμο. Αλλά δεν υπάρχουν χρήματα, και θάπρεπε η κυβέρνηση να βοηθήσει όπου χρειάζεται. Με το τρόπο αυτό τα άτομα γίνονται δημιουργικά και προσπαθούν να προσθέσουν κάτι σημαντικό στη μουσική κουλτούρα. Αλλά αν κάνουν λάθος επιλογές ή δεν κάνουν τίποτα, η παράδοση πεθαίνει. Κι αυτό είναι θλιβερό.
Χ.Μ. Κάποια καλά λόγια από μια αγαπημένη, ταλαντούχα κυρία προς τους κατοίκους της Ελλάδας και τους απόδημους Έλληνες;
E.S. Κρατήστε ψηλά το κεφάλι! Συνεχίστε να έχετε αυτή την όμορφη μουσική σας και να την ακούτε. Συνεχίστε να τη διδάσκετε στα παιδιά και στα εγγόνια σας και σ’ όποιον θέλει να τη μάθει και προσπαθήστε να βρείτε τρόπους να την διαδώσετε σε όσο το δυνατό πιο πολλούς ανθρώπους!
Χ.Μ. Σ΄ ευχαριστούμε αγαπητή Emmy. Σε θεωρούμε μια Φιλέλληνα. Με την επιτυχία που είχε το βίντεό σου στην Ελλάδα, ξέρεις πόσο σε αγαπούμε!
E.S. Σ’ ευχαριστώ, Chris, γι’ αυτή τη θαυμάσια συνέντευξη και ευχαριστώ την Ελλάδα για την τόσο θερμή ανταπόκριση στο βίντεό μου!
[Ακολουθεί η συνέντευξη στα Αγγλικά]
Emmy Storms speaks about Tsitsanis and Greece
By Chris Mangoutas
[Almost two months ago, I promised my readers to have an interview with Emmy Storms, the world-famous violinist who surprised us by playing a popular song by Tsitsanis as a solo encore to her performance of “Tzigane.” After many emails, and both of us being very busy, now is the time to realize our promise. Watch her perform “Ta oraia tou Tsitsani” on https://www.youtube.com/watch?v=3rVEc0wHuDo]
Chris Mangoutas: Emmy, let’s start from the above point: how did it come to your mind to perform a song by Tsitsanis in a concert of classical music?
Emmy Storms: A lot of classical music composers were inspired by folk music. You can especially hear it in Ravel’s “Tzigane.” I learned Tsitsanis’ song from a violinist from Greece who studied in the Netherlands. Later, I used the song as an encore when I was touring through Greece, so I thought it might work again for the “Tzigane,” which is a piece that is very influenced by gypsy music.
C.M. What did you like about this song?
E.S. I liked the playfulness and lightness in the music, as well as the virtuosity and the interesting chords, which sometimes weren't there, of course, when I played it alone.
C.M. So you have visited Greece?
E.S. Yes, I went to Athens to perform concerts with two pianists and a saxophonist, as a prize we won on the Princess Christina Concours in the Netherlands. The second time I visited was when I went on tour with an amateur orchestra from the Netherlands with a Greek conductor, who advised me to play the Tsitsanis as an encore.
C.M. What did you like about Greece at that time?
E.S. I remember from Athens that I was amazed by the fact that everything was so white. I loved the Acropolis, which was very impressive. The second time we were at the beach in a little place called Horto, and we had a nice schedule: first, three hours of studying music, then three hours of eating, the rest of the afternoon swimming, and in the evening, rehearsals again. I loved the temperature and the delicious food. It is there that, as a vegetarian, I learned to eat eggplant and courgette again, something that made me sick before that. I also snorkeled for the first time, and saw some beautiful fish and plants and stones in the clear water. If you are wondering why the beaches of Horto are so empty, that is because I took all the beautiful stones home...
C.M. Do you plan to visit Greece again, either as a tourist or with your music team?
E.S. If I go to Greece again, it will be for music, but if there’s time to hang out as a tourist, that would also be very nice.
C.M. Have you ever met Leonidas Kavakos? If you have, what would you like to tell us about him?
E.S. I took a master class with him in Amsterdam. I played the first movement of the violin concerto of Alban Berg for him. What struck me was that he was explaining something to me, and than quickly took his violin to play something to make it clear in the meantime… and it sounded beautiful immediately! He never missed a note, or a feeling, or a sound, or a meaning.
C.M. What’s your opinion of the Grammy Awards, for which Kavakos was a candidate? Is it a serious organization, or just fanfare?
E.S. I don't have an opinion about it, because I don’t know anything about it. If it is something that gives you a larger audience during your concerts, it is a good thing. If it only makes you feel happy, that’s good too.
C.M. I read on a serious website that “It’s only a matter of time that Emmy Storms will be considered as one of the best violinists in the world”. How do you feel about it?
E.S. Haha, I don't think that's going to happen. It would be a huge thing to be considered one of the best violinists in the Netherlands, and I'm working hard on that!
C.M. Are you a political person in the wider sense of the word, or are you fulfilled with music only?
E.S. I have no ideas about politics. I have my ideas sometimes, but I'm easily convinced otherwise. Yes, I'm fulfilled with music. I interpret music by looking at the notes of the score, how the melody flows, where the interesting harmonies are... not so much by looking at the background. That only narrows your possibilities. Music is safe, because there are no absolutes in music. You can feel it however you want to. I am most convinced that I am right if I play music. And I always have a reason for playing the way I play. I can't always explain, because sometimes it’s just a feeling. But with music you don't always have to explain why you do something.
C.M. What’s your opinion about the current political and financial situation in Greece? We were supposed to be the cradle of the Western Civilization, and now we see that the financial powers have driven us to misery and bankruptcy. We believe that we don’t deserve that fate...
E.S. If the Greek people who love the Greek music tradition had the money to spend on funding the music companies, it would be a good thing, because in that way the audience is really a part of what is happening in the music world. But there is no money, so then the Government should jump in and look very carefully at which companies deserve to get funding. In that way, people stay creative in trying to add something important to the music culture. But if they are picking wrong, or don't pick anything at all, the tradition just dies... I think that’s very sad.
C.M. Any good words from a lovely, talented lady to the suffering people of Greece and to Greeks abroad?
E.S. Keep your head up! Keep playing this beautiful music and keep listening to it. Keep teaching it to your children and grandchildren and anyone who wants to learn it, and try to find ways to make it interesting to more and more people!
C.M. Thank you, dear Emmy. We consider you a Philhellene, i.e. a person who loves Greece. With the success of your video in Greece, you know how much we love you too!
E.S. Thank you, Chris, for this wonderful interview, and thank you, Greece, for all the positive reactions to my video!