Λείπει, κάτι πολύ ουσιαστικό. Μία διάταξη που να υποχρεώνει το κόμμα που σχηματίζει κυβέρνηση να τηρεί τις προεκλογικές υποσχέσεις του επί ποινή εκπτώσεως με απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου εκδιδομένη εντός δέκα ημερών κατόπιν αιτήσεως εκατό πολιτών.
Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης
[Τη διακοσιοστή ένατη ημέρα από την υποβολή στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου της μήνυσης της ΧΑ για την τρύπα στα Ταμεία του ΠΑΣΟΚ, πληροφορήθηκα ότι ο εισαγγελεύς επεμβαίνει. Δέκατη έκτη ημέρα, λοιπόν, από την είδηση για την έναρξη ποινικής διαδικασίας διερεύνησης των οικονομικών του ΠΑΣΟΚ μέχρι την έκδοση απαλλακτικού βουλεύματος με την ελπίδα να διαψευσθώ. Βρισκόμαστε τώρα στη διακοσιοστή δέκατη όγδοη ημέρα από τη δημοσιοποίηση της φήμης ότι παρακολουθούνται τα τηλέφωνα των βουλευτών της αντιπολίτευσης, στην εκατοστή εξηκοστή τρίτη από τη δημόσια καταγγελία της Λ. Κατσέλη αφ’ ενός ότι την «έφαγαν» οι τραπεζίτες, επειδή δεν τους εξυπηρετούσε ο «νόμος Κατσέλη», αφ’ ετέρου ότι αποτελεί έγκλημα η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου και στην εικοστή έβδομη από τη μηνυτήρια αναφορά τού Γ. Καρατζαφέρη για όσα λέει κάποιος Μπαλτάκος για χειραγώγηση της Δικαιοσύνης από την κυβέρνηση. Κανένα παπαγαλάκι δεν με ενημέρωσε για το αν κινήθηκε κάποια διαδικασία διερεύνησης των καταγγελλομένων στις τρεις τελευταίες περιπτώσεις. Τί συνέβη; Εξακολουθούν να μην τηλεφωνούν οι παπαγάλοι στους Εισαγγελείς;].
Μερικές πρόχειρες σκέψεις για προβληματισμό. Έτσι, για να περνάει η ώρα, αφού όποιο Σύνταγμα και αν έχει η χώρα, θα το ξεσκίζουν οι εκάστοτε κυβερνώντες στο όνομα του εθνικού [=κομματικοεργολαβικού] συμφέροντος, όπως εκείνοι το εννοούν.
1] θέσπιση ασυμβίβαστου του αξιώματος του υπουργού με την ιδιότητα του Βουλευτή
- από τη μια δεν φαίνεται άσχημη η ιδέα, αφού ο υπουργός δεν θα υπόκειται σε πιέσεις από βουλευτές και το κόμμα για ρουσφέτια κ.λπ. ούτε θα είναι ο πρωθυπουργός υποχρεωμένος να κατανέμει τα υπουργεία ανάλογα με το πόσους σταυρούς πήρε ο τάδε βουλευτής ή μεταξύ των νομών, ώστε να μην κακοκαρδίζει κανέναν. Από την άλλη, θα καταλήγουμε να έχουμε υπουργούς που δεν θα υπολογίζουν το πολιτικό κόστος και θα «γράφουν» κανονικά τους πολίτες. Μάλλον δε θα υποδεικνύονται πιο άνετα από τους εθνικούς εργολάβους.
2] επανεξέταση του αριθμού των βουλευτών και των βουλευτών Επικρατείας,
- γιατί θα πρέπει να βάλει σχετική διάταξη στο Σύνταγμα, αφού μπορεί και τώρα να το κάνει με νόμο; Εκτός αν θέλει να δώσει τη δυνατότητα να έχουμε αριθμό βουλευτών μικρότερο και από 200, αριθμό που αποτελεί το κατώτατο όριο κατά το Σύνταγμα. Πάντως, η «επανεξέταση» δεν σημαίνει «μείωση». Μήπως θα έπρεπε να εξετασθεί και το ενδεχόμενο καθιδρύσεως Γερουσίας;
3] ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων,
-μέγα αμφιλεγόμενο ζήτημα. Αφού λύσαμε τα προβλήματα των δημόσιων πανεπιστημίων, των λαϊκών αγορών, των περιπτέρων και της διάθεσης φαρμάκων από τα super markets, γιατί να μην πουλάει παιδεία ο πάσα ένας, ακριβώς όπως γίνεται με την υγεία;
4] κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας (χρόνος παραγραφής) ως προς την ποινική ευθύνη των υπουργών,
- σωστόν. Αν και θα πρότεινα να προχωρήσει ακόμη παραπέρα και να καταργήσει την απόφαση της Βουλής ως όρο για τη δίωξη υπουργού. Αφού έχουμε ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, να μπορεί αυτή να κινείται αυτονόμως και να διώκει τους υπουργούς, όπως κάθε άλλον πολίτη. Ακριβώς [;] όπως κινήθηκε για ένα ολόκληρο κόμμα, το οποίο διώκει ως εγκληματική οργάνωση.
5] αλλαγή της διάταξης για την ασυλία των βουλευτών,
-σωστόν. Ασυλία να υπάρχει μόνον για αδικήματα σχετικά με την πολιτική δράση και μόνον στη διάρκεια της θητείας του βουλευτή. Όταν π.χ. θα λέει ο κ. Τζαμτζής στην κ. Μακρή «θα μας κλάσεις τ’ αρχίδια», να μη θεωρείται αυτό [πλέον] πολιτική δράση.
6] πρόβλεψη για το «πόθεν έσχες» των πολιτικών προσώπων και ανάθεση του ελέγχου σε ειδικό σώμα, αποτελούμενο αποκλειστικά από ανώτατους λειτουργούς των τριών Ανώτατων Δικαστηρίων της χώρας,
- πολύ αόριστο. Δεν μπορώ να παρατηρήσω κάτι.
7] κατάργηση των βουλευτικών προνομίων που δεν έχουν σχέση με τα καθήκοντα του βουλευτή,
-σωστόν.
8] καθιέρωση σταθερού εκλογικού συστήματος με την πρόβλεψη ότι η αλλαγή του απαιτεί πλειοψηφία των 3/5 της Βουλής,
-σωστόν εν μέρει. Το τέλειον είναι να μην προβλέπεται οποιαδήποτε αλλαγή. Να είναι το εκλογικό σύστημα αναλλοίωτο.
9] ισχυροποίηση των εγγυήσεων για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου,
- περίεργο. Με ποιόν τρόπο θα εξασφαλισθεί αυτό; Με κατάργηση π.χ. της προκήρυξης εκλογών για σημαντικό εθνικό θέμα;
10] ενίσχυση του ρόλου των βουλευτών τόσο σε νομοθετικό όσο και σε ελεγκτικό επίπεδο
- παντελώς αόριστο
11] θεσμοθέτηση συγκεκριμένου κυβερνητικού σχήματος και αντίστοιχου οργανογράμματος με απόφαση των 3/5 της Βουλής,
- περίεργο και αόριστο.
12] κατάργηση του θεσμού των Γενικών Γραμματέων των υπουργείων και της αντίστοιχης αναβάθμισης του ρόλου των Γενικών Διευθυντών,
- αν η κατάργηση πρέπει να γίνει με συνταγματική διάταξη, ώστε να δεσμεύει τις κυβερνήσεις, δεν μπορώ να πιστέψω ότι οι κυβερνήσεις δεν θα μηχανευτούν τρόπους να δώσουν τις αρμοδιότητες των ΓΓ σε πρόσωπα με άλλο τίτλο π.χ. «ειδικός επιστημονικός εμπειρογνώμων» ή «ιδιαίτερος φίτσουλας».
13] ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου
- δεν μου αρέσει η ιδέα. Προτιμώ το σημερινό σύστημα του διάχυτου ελέγχου της συνταγματικότητος των νόμων από όλες τις δικαιοδοτικές βαθμίδες. Να θεσμοθετηθεί δε η υποχρέωση ορισμού σύντομης δικασίμου και κατά προτεραιότητα, όπου τίθεται ζήτημα συνταγματικότητος νόμου, ώστε να επιλύεται γρήγορα το ζήτημα. Θα μπορούσε, όμως, να ιδρυθεί τέτοιο δικαστήριο για να αποφαίνεται π.χ. τάχιστα αν μία διάταξη που έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή είναι ή όχι συνταγματική, ώστε να σταματήσει το καλαμπούρι να αποφαίνονται οι ίδιοι οι βουλευτές, αν αυτό που ψηφίζουν συμβαδίζει με το Σύνταγμα ή όχι και εμείς να περιμένουμε δέκα χρόνια τη Δικαιοσύνη να αποφανθεί περί της συνταγματικότητος ή μη. Επίσης, να παραπέμπεται στο Συνταγματικό Δικαστήριο προς επίλυση ζήτημα συνταγματικότητος μόνον από δικαστήριο δικάζον κατ’ έφεση και τον Άρειο Πάγο ή το Συμβούλιο Επικρατείας ή το Ελεγκτικό Συνέδριο, σε περίπτωση που το δικαστήριο θεωρεί ότι έχει ανάγκη της κρίσης του Συνταγματικού Δικαστηρίου.
14] ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τη γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων
-δεν είναι κακό.
15] αναθεώρηση των περί δημοψηφισμάτων διατάξεων, για την πρόβλεψη διενέργειας δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία
- προς τη σωστή κατεύθυνση, αν και το βλέπω ως ευχολόγιο.
16] πρόβλεψη για την υποχρέωση κατάθεσης ετήσιου αναλυτικού απολογισμού από όλους τους φορείς που χρηματοδοτούνται από το κρατικό προϋπολογισμό
-και γιατί δεν αρκεί ένας απλός νόμος παρακαλώ; Ούτε αυτούς που διορίζει η κυβέρνηση στη διοίκηση των φορέων δεν είναι σε θέση να τιθασεύσει;
17] θεσμοθέτηση δύο μόνιμων υπηρεσιακών υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού, με 5ετή θητεία και εκλογή τους από τα 3/5 της Βουλής.
- σωστόν. Γιατί όχι και έναν υφυπουργό Αθλητισμού και έναν υφυπουργό Εθνικής Άμυνας;
18] Εκλογή και ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας.
- εκλογή από τον λαό εννοείται. Και πώς θα ενισχυθεί ο ρόλος του Προέδρου; Θα επαναφερθεί μήπως η διάταξη περί διαπιστώσεως της δυσαρμονίας μεταξύ λαϊκού αισθήματος και κυβέρνησης; Αν ναι, ποιος Πρόεδρος θα τολμήσει να την εφαρμόσει;
19] Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τη θητεία του Πρωθυπουργού.
- αμφιλεγόμενο. Και ναι και όχι.
20] Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τις θητείες των Περιφερειαρχών, των Δημάρχων και των Συνδικαλιστών.
- σωστόν, διότι εκεί πέφτει η μεγαλύτερη μάσα.
21] Συνταγματική κατοχύρωση της ακρόασης κοινωνικών φορέων κατά την εξέλιξη της νομοθετικής διαδικασίας.
- σωστόν, αν και προβλέπω ότι θα είναι για το θεαθήναι.
22] Παροχή εγγυήσεων του Δημοσίου μόνον με τυπικό νόμο.
- σωστότατο. Να το δω και να μην το πιστέψω.
23] Υποχρέωση σύνταξης μελέτης σκοπιμότητας για τα μεγάλα δημόσια έργα και προμήθειες του Δημοσίου, εκτός εκείνων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
- σωστόν
24] Ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων.
- δεν είναι κακό.
25] Οριοθέτηση της εν γένει δικαιοδοσίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δημόσιων συμβάσεων, ώστε να μη συγκρούεται με εκείνη του Συμβουλίου της Επικρατείας.
- φρόνιμον.
26] Αναθεώρηση του άρθρου 90, προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης και του περιορισμού της διακριτικής ευχέρειας της Εκτελεστικής Εξουσίας ως προς την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης.
- επιβαλλόμενο.
27] Εξορθολογισμός των διατάξεων για τα Μ.Μ.Ε. προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της διαφάνειας και της αντικειμενικότητάς τους.
- προβλέπω επανάληψη της περιπέτειας του Κωστάκη με τον βασικό μέτοχο. [Δείτε και τις θέσεις του κ. Ποτάμη, ο οποίος πρώτη-πρώτη αναθεώρηση βλέπει αυτήν που θα καταργεί κάθε περιορισμό στη δήθεν «περιοριζόμενη ελευθερία του Τύπου»].
28] Αναμόρφωση της οικονομικής θεματικής του Συντάγματος και σύνδεσης της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας με την οικονομική ανάπτυξη και την εξασφάλιση ανάλογης ωφέλειας για το κοινωνικό σύνολο.
- δεν καταλαβαίνω
29] Αναθεώρηση του άρθρου 17, προς την κατεύθυνση της πιο αποτελεσματικής προστασίας του πυρήνα του ατομικού δικαιώματος της ιδιοκτησίας.
- ωχ!
30] Αναθεώρηση του άρθρου 24 (και του άρθρου 117 παρ. 3 και 4) προς την κατεύθυνση της πληρέστερης προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και της αντιμετώπισης ακραίων καταστάσεων σε βάρος όχι μόνο της ατομικής ιδιοκτησίας αλλά και της περιουσίας του Δημοσίου.
- ωχ!
31] Ρητή πρόβλεψη για την προστασία της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.
- εξαίρετο.
32] Εξορθολογισμός της οργάνωσης και λειτουργίας των ανεξάρτητων Αρχών.
- μάλλον πρέπει να καταργηθεί ο εμπαιγμός των εντελώς εξαρτημένων Ανεξάρτητων Αρχών.
Λείπει, όμως, κάτι πολύ ουσιαστικό. Μία διάταξη που να υποχρεώνει το κόμμα που σχηματίζει κυβέρνηση να τηρεί τις προεκλογικές υποσχέσεις του επί ποινή εκπτώσεως με απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου εκδιδομένη εντός δέκα ημερών κατόπιν αιτήσεως εκατό πολιτών. Αν ενταχθεί τέτοια διάταξη στο Σύνταγμα, ουδεμία άλλη αναθεώρηση απαιτείται.
Εν κατακλείδι συνελόντι ειπείν: το τελειότερο Σύνταγμα και αν αποκτήσουμε, δεν θα διορθωθεί τίποτε, επειδή μας λείπει η παιδεία, η οποία και μόνον θα μας οδηγούσε στην εμπέδωση των αρχών της αλληλεγγύης, της ευθύτητος, της εντιμότητος, του δικαίου και του ίσου βγάζοντάς μας από το τέλμα του κωλοπαιδισμού, του νεποτισμού, της κουμπαριάς, του βολέματος, του παρτακισμού, του σταρχιδισμού, της ασυδοσίας, της ατιμωρησίας, της λοβιτούρας και της αρπαχτής.
Σωτήριος Καλαμίτσης
Επιστήθιος φίλος του γιατρού Γωγούση, σφόδρα δε πιθανόν και ομόκελλος
Υ.Γ. Δεν θα ήταν άσχημη και μία διάταξη που να ορίζει κάτι σχετικό με τη διαφάνεια για τα ΕΣΠΑ, αλλά και με τη σύσταση Επιτροπής, η οποία θα καταγράψει ποιοί και πόσα χρήματα πήραν από το ΕΣΠΑ μέχρι σήμερα, πόσες θέσεις εργασίας δημιούργησαν και ποία η τύχη των επενδύσεων, στις οποίες προέβησαν με τα κοινοτικά χρήματα. Α, και μία ακόμη: δεν θα υπάρχει καμμία εξαίρεση από την υποχρέωση εξασφάλισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Επίσης, πρόστιμα που έχουν επιβληθεί για φορολογικές εν γένει παραβάσεις διαγράφονται μόνον με τυπικό νόμο.