Ζήσαμε ωραίες, αποκαλυπτικές στιγμές με τα κωλύματα εκλογιμότητας για υποψηφίους Δημάρχους και συμβούλους – Μετά την sur-mesure τροπολογία όπου με μίας αθλητικής πρακτικής «wildcard» επιτράπηκε η κατά παρέκκλιση συμμετοχή στις εκλογές του λατρεμένου του συστήματος, κ. Μπουτάρη, ελπίζω να μην χρειαστεί νέα παρέμβαση του όχι-και-τόσο-σκιώδους- Πρωθυπουργού Βενιζέλου ώστε να μπορούν να εκλεγούν και ορισμένοι σύμβουλοί του
Γράφει ο Θάνος Τάκης
Μια ταλαιπωρία με αυτό τον νόμο που δεν αφήνει ήσυχη την ‘Πρωτοβουλία’ να παράξει το θεάρεστο έργο της, και το πρόγραμμα που τρία χρόνια δεν πρόλαβε να εφαρμόσει, «με γνώση και φιλοδοξίες», όπως διατρανώνει! Διότι ορίζει ένα σωρό κωλύματα εκλογιμότητας, ο ρημάδης! Σχεδόν τρεις πυκνογραμμένες σελίδες και πώς να τις διαβάσεις, μέσα στην προεκλογική περίοδο! Το γνωρίζει πλέον, από πρώτο χέρι, ο παρά λίγο θεατής από την κερκίδα αλλά με συγκυβερνητικό φετφά ‘λαθρεπιβάτης’ των εκλογών και πρώτος - και μόνος - διορισμένος υποψήφιος Δήμαρχος, κ. Μπουτάρης. Εκείνον, τον κατά την ειλικρινή δήλωσή του πιο Πασόκο απ’ τους Πασόκους, τελικά κατάφερε να διασώσει το νεκροζώντανο ΠΑΣΟΚ (trademark valid for Greece only – ELIA for the rest of the world), της συμπυκνωμένης-εβαπορέ ισχύος του 5%, και μάλλον υπολογίζω και πολύ.
Η παγκοσμίως γνωστή για την ατολμία και τον αμοραλισμό της, Νέα Δημοκρατία των διαδοχικών και φαντασιακών Ζαππείων, την (κυβερνητική) ανάγκη φιλοτιμία ποιούμενη, ακολούθησε πιστά την μόνη, εν Ελλάδι, πραγματική ισχυρή εντολή, δηλαδή την ‘εντολή Βενιζέλου’, μήπως τυχόν συμβεί το δι’ ημάς απευκτέον, επανεκλεγεί ο κ. Μπουτάρης μέχρι σχεδόν το 2020, και ζήσει μια μεγάλη χαρά και πανηγυρίσει ο ντέπιουτης πράιμ-μίνιστερ, όπως έχει το δικαίωμα, κάτι που δεν γνωρίζαμε αλλά διδακτικά μας υπενθύμισε ο με φιλοδοξίες Δήμαρχος, αγαπητέ ψηφοφόρε.
Δυσάρεστη επιστροφή σε πεζά, τεχνοκρατικά θέματα. Όπως γράψαμε, κωλύματα εκλογιμότητας υπάρχουν πολλά. Κάποια από αυτά αφορούν, αφενός τους ειδικούς συμβούλους των Δημάρχων, ως μετακλητών υπαλλήλων, και κάποια άλλα τους διευθύνοντες συμβούλους των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (όπως μια ανώνυμη εταιρεία, π.χ.) τα οποία έχουν συστήσει ή συμμετέχουν οι δήμοι, στους οποίους υποβάλλουν υποψηφιότητα. Δεν πρόκειται για απόλυτα κωλύματα, αλλά ορίζονται προθεσμίες υποβολής παραίτησης.
Ειδικότερα ορίζονται στον νόμο και υπενθυμίζονται με την Εγκύκλιο:
3. Κωλύματα Εκλογιμότητας
Οι αιρετοί των δήμων δεν πρέπει να αποδέχονται καθήκοντα ή έργα που συνιστούν κώλυμα εκλογιμότητας ή ασυμβίβαστα για τη θέση του αιρετού...
1.΄Ετσι δεν μπορούν να εκλεγούν στα αξιώματα των δημοτικών αρχών:
[...]
iv. Οι γενικοί γραμματείς Δήμων και οι υπάλληλοι Δήμων όπου υπηρετούν με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, δηλαδή ως μόνιμοι, ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. Το κώλυμα αυτό δεν υφίσταται για τους δικηγόρους του Δήμου, αφού συνδέονται, ρητώς, με σχέση έμμισθης εντολής. Όμως, το κώλυμα αυτό, παρόλο που δεν εισάγεται ρητά με τις διατάξεις του ν. 3852/2010, υφίσταται προκειμένου για τους, μετακλητούς υπαλλήλους, δηλαδή ειδικούς συμβούλους, επιστημονικούς συνεργάτες και τους ειδικούς συνεργάτες του Δημάρχου, του άρθρου 163 του ν. 3584/ 2007, όπως ισχύει, διότι έχει κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι προέχει η προστασία του δημοσίου συμφέροντος από τον ψυχολογικό επηρεασμό που είναι δυνατόν να ασκήσουν στο εκλογικό σώμα λόγω της θέσης πουκατέχουν στο Δήμο, καθώς και η αποφυγή της προπαρασκευής με τον τρόπο αυτό της σταδιοδρομίας τους ως δημοτικών αρχόντων.
[...]
viii. Διευθύνοντες και εντεταλμένοι σύμβουλοι και υπάλληλοι νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, πλην αστικών εταιρειών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν συστήσει ή στα οποία συμμετέχουν οι δήμοι, στους οποίους υποβάλλουν υποψηφιότητα. Η συμμετοχή του δήμου σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, εφόσον δεν ορίζεται ρητώς, στην διάταξη, νοείται η καθοιονδήποτε τρόπο συμμετοχή είτε ως μέτοχος είτε ως εταίρος.
Τα πρόσωπα των παραπάνω κατηγοριών μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα εφόσον παραιτηθούν από τη θέση τους μετά την κατάθεση της δήλωσης του συνδυασμού στο Πρωτοδικείο και πριν την ανακήρυξη των υποψηφίων, δηλαδή μέχρι τη 12η ώρα βραδινή της 2ης Μαΐου 2014.
Πόσο πιο συγκεκριμένα να τα περιγράψει η Εγκύκλιος;
Στο διά ταύτα. Στην ιστοσελίδα της ‘Πρωτοβουλίας’ μπορεί κανείς να διαβάσει τα βιογραφικά των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων.
Ο κ. Αντώνης Καμάρας είναι διορισμένος Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου Θεσσαλονίκης. Θεωρείται λοιπόν μετακλητός υπάλληλος του Δήμου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα ως άνω αναφερθέντα.
Ο κ. Σπύρος Πέγκας (αν και δεν το μαρτυρά στο βιογραφικό του, στην ιστοσελίδα της «Πρωτοβουλίας 2014»), κατέχει αμφότερα τα αξιώματα του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης Α.Ε., δηλαδή ενός νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου (ως ανώνυμη εταιρεία), το οποία έχει συστήσει και συμμετέχει ως μέτοχος καταστατικής πλειοψηφίας ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στον οποίο υποβάλλει υποψηφιότητα.
Αν κατείχε μόνο την θέση του Προέδρου, ως αιρετός, δεν θα είχε κώλυμα, με την ευεργετική παραγγελιά τροπολογία Μπουτάρη.
Αλλά, καθώς εκείνη ήταν φωτογραφία-πορτρέτο μόνο για το εκλογικό διαβατήριο Μπουτάρη, άλλες περιπτώσεις, όπως η συγκεκριμένη, που αφορά σε διευθύντοντες συμβούλους Α.Ε.,δεν γλυτώνουν τους αιρετούς από την υποχρέωση της έγκαιρης παραίτησης. Έστω την τελευταία στιγμή, πριν την ανακήρυξη των υποψηφιοτήτων από το Πρωτοδικείο.
Κι αυτό γιατί η συγκεκριμένη φωτογραφική τροπολογία αναφέρει επί λέξει, ότι δεν μπορούν να εκλεγούν, «διευθύνοντες ή εντεταλμένοι σύμβουλοι των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, οι οποίοι δεν είναι αιρετοί της τοπικής αυτοδιοίκησης ή δεν έχουν εκλεγεί στα ανωτέρω αξιώματα, στους δήμους, στους οποίους έχουν την έδρα τους τα ανωτέρω νομικά πρόσωπα, μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών».
Η Εγκύκλιος (σελ.20) διευκρινίζει ότι, «Τα κρατικά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου μπορούν να ανευρεθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Οι Δημόσιες Επιχειρήσεις και οι ΑΕ οι οποίες ανήκουν στο Δημόσιο μπορούν να αναζητηθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών,www.ypes.gr». Έψαξα εγώ για σας, και υπάρχουν σχετικά link στο τέλος του άρθρου: η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή δεν περιλαμβάνεται σε αυτές! Εξάλλου, αυτή υποθέτω είναι και η δικαιολογία τους ώστε να μην δημοσιεύουν στην «Διαύγεια», σωστά κύριοι της διοίκησης Μπουτάρη;
Άρα, υπάρχει ζήτημα για τους αιρετούς που κατέχουν τις προαναφερθείσες θέσεις, οι οποίοι όφειλαν να έχουν παραιτηθεί εγκαίρως. Αλλιώς, αποχαιρετάνε την εκλογή και το αντιδημαρχιλίκι που χάνουν...
Πάμε στις απορίες:
Και οι δύο υποψήφιοι, θυμήθηκαν να παραιτηθούν, εμπροθέσμως και προσηκόντως;
Δηλαδή μέχρι τα μεσάνυχτα της 2ης Μαΐου 2014, με τον ειδικό τρόπο που ορίζει ο νόμος;
Τούτο διότι, σύμφωνα με την εγκύκλιο «η υποβολή υποψηφιότητας αυτή καθεαυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί ως παραίτηση». Για την υποβολή της οποίας προβλέπεται η ακόλουθη ειδική διαδικασία, «Η παραίτηση επιδίδεται, αποκλειστικώς, με δικαστικό επιμελητή στον Πρόεδρο Πρωτοδικών, ο οποίος την υποβάλλει αμέσως στην αρχή που είναι αρμόδια να την αποδεχθεί. Η παραίτηση θεωρείται ότι έχει γίνει δεκτή από την επίδοσή της και δεν μπορεί να ανακληθεί. Η σχετική πράξη αποδοχής της παραίτησης από την αρμόδια αρχή της οργανικής θέσης του παραιτούμενου, έχει, κατ’ ακολουθία, διαπιστωτικό χαρακτήρα».
Και, αλήθεια, τι βεβαίωσαν οι συγκεκριμένοι κύριοι, με την υπεύθυνη δήλωση που υπέβαλαν και όπου περιγράφεται ότι «δεν συντρέχουν τα κωλύματα εκλογιμότητας του άρθρου 14 του ‘Καλλικράτη’»;
Τα ερωτήματα τίθονται από απλή, ανθρώπινη περιέργεια, με δεδομένη την περιπέτεια της παράλειψης ανάγνωσης (ή κατανόησης;) της εκλογικής νομοθεσίας από τον κ. Μπουτάρη, ο οποίος μέχρι τροποποιήσεως της, επέμενε ότι δεν υφίσταται κανένα θέμα με την υποψηφιότητά του και ότι ο νόμος «δεν τον αφορά»! Οι δικοί του άνθρωποι και τόσο κοντινοί συνεργάτες του, διάβασαν, έστω κατόπιν της ‘μεγάλης ανατριχίλας’, τα σχετικά εδάφια που αφορούν στους ιδίους;
Αν το έκαναν και έλαβαν σχετική μέριμνα, ευτυχώς για εκείνους, έπραξαν το αυτονόητο και καλή τους επιτυχία.
Αν όμως δεν το έκαναν, τότε τίθεται σοβαρό ερώτημα για την αντίληψη περί εφαρμογής του νόμου, από την διοίκηση Μπουτάρη, με την ακατανόητη αδιαφορία της.
Ας ελπίσουμε να έχουν μεριμνήσει, διότι σε διαφορετική περίπτωση βλέπω και πάλι να τρέχει εναγωνίως ο όχι-και-τόσο-σκιώδης- Πρωθυπουργός, να ξελασπώσει τον κ. Μπουτάρη και την κομπανία του από τις αβλεψίες και ‘διασκεδαστικές’ παραλείψεις τους.
Τα λοιπά, αφορούν στους συνυποψηφίους και ανθυποψηφίους τους.
Υ.Γ. Εφόσον ο κ. Πέγκας παραιτήθηκε, να υποθέσω ότι την θέση του Προέδρου του Δ.Σ. και Διευθύνοντος Συμβούλου της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Α.Ε., ήδη καλύπτει ο συγκεκριμένος, σημερινός Αντιπρόεδρος, κύριε Δήμαρχε της Θεσσαλονίκης και λοιποί, δέκα Δήμαρχοι της πόλης, συμμέτοχοι της εταιρείας; Ή η τόσο σημαντική για τον Δήμο Θεσσαλονίκης εταιρεία, αμέριμνη, ξυλαρμενίζει;
Υ.Γ.2 Περισσότερες πληροφορίες για τον κ. Καμάρα, εδώ: http://frappelections. wordpress.com/2014/04/30/%CF% 84%CE%BF-%CE%B3%CE%B9%CE%B1% CF%80%CE%AF-%CF%84%CE%BF-%CF% 80%CE%B7%CE%BB%CE%BF%CF%86%CF% 8C%CF%81%CE%B9-%CF%84%CE%BF-% CE%BC%CF%85%CF%83%CF%84%CF%81% CE%AF/
Εγκύκλιος υπ.αριθ. 14/17.04.2014 του Υπουργείου Εσωτερικών (δείτε σελίδα 17, άρθρο 3.1.iv & viii): http://www.ypes.gr/ UserFiles/f0ff9297-f516-40ff- a70e-eca84e2ec9b9/egiklios14- aprilios14.pdf
Ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου: http://www.ypes.gr/UserFiles/ f0ff9297-f516-40ff-a70e- eca84e2ec9b9/AE-pou-el- dimosio.pdf
ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ του Δημοσίου (στην θέση 147 φιγουράρει το μήλον της Έριδος, δηλαδή το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης): http://www.ypes.gr/UserFiles/ f0ff9297-f516-40ff-a70e- eca84e2ec9b9/oi-169- dekoKaiNPID.pdf
Πρόσληψη κ. Καµάρα ως Ειδικού Συµβούλου του κ. Μπουτάρη: http://static.diavgeia.gov.gr/ doc/4%CE%91%CE%936%CE%A9%CE% A15-%CE%A0
Βιογραφικό του κ. Καμάρα στην ιστοσελίδα της «Πρωτοβουλίας»: http://www.prv2014thess.gr/ candidate-items/kamaras/
Βιογραφικό του κ. Πέγκα στην ιστοσελίδα της «Πρωτοβουλίας» (καμία αναφορά στην Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Α.Ε.):http://www.prv2014thess.gr/ candidate-items/pengas/
Πρόσφατο Δ.Σ. Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Α.Ε.: http://www.et.gr/idocs- nph/search/pdfViewerForm.html? args= 5C7QrtC22wEaosRGzKxO6XdtvSoClr L833aAiqpgBY_ 3U4LPcASlceJInJ48_97uR_ L9VDRJSMaAjkxp0HIviXbxonWoBYWd bk7NjhzIzGldHYmuyVeN-y6_ lPCMa4oS8vYDuQan8ko.