15 Ιουλ 2014

ΤΕΕ: Υπάρχει λύση για το Μετρό, αλλά όχι αυτή του Μπουτάρη, όχι αυτή της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ

"Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, υιοθετώντας ακραίες απόψεις που δεν στηρίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, οδηγείται σε πρακτικές που δημιουργούν εξαιρετικά προβλήματα στην εξέλιξη του έργου."
Εφικτή λύση για την υπέρβαση των προβλημάτων στο μετρό Θεσσαλονίκης υπάρχει και είναι η ..
απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων

Σε ατυχείς και άστοχους χειρισμούς στο θέμα των αρχαιοτήτων, που ήρθαν στο φως στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, έχουν επιδοθεί τόσο η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ όσο και ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα ένα έργο εξαιρετικής σημασίας για την πόλη να κινδυνεύει να εξελιχθεί σε μία ακόμη τρύπα στην καρδιά της, όμοια με αυτή της Πλατείας Διοικητηρίου.
Η σημασία του έργου αναδείχτηκε εναργέστατα με το χάος που επέφερε η πρόσφατη 24ωρη διακοπή των δρομολογίων του μοναδικού Μέσου Μαζικής Μεταφοράς που διαθέτει η πόλη.
Ο μεν Δήμος Θεσσαλονίκης, υιοθετώντας ακραίες απόψεις που δεν στηρίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, οδηγείται σε πρακτικές που δημιουργούν εξαιρετικά προβλήματα στην εξέλιξη του έργου.
Η δε ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, διαβεβαιώνοντας τους πάντες ότι δεν υπάρχει άλλη εφικτή λύση για τη διαχείριση των αρχαιοτήτων πλην της απόσπασης και απομάκρυνσής τους, έκανε το τραγικό λάθος να προσπαθήσει να κρύψει κάτω από το χαλί το θέμα, όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα δεδομένα, αλλά και από τις δημόσιες τοποθετήσεις της διοίκησής της στο παρελθόν.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ, ως επιστημονικός σύμβουλος της πολιτείας, είχε πριν από μήνες αναλάβει άμεσα και αυτοβούλως την πρωτοβουλία να συγκροτήσει ομάδα εργασίας, αποτελούμενη από ειδικούς και να καταθέσει πρόταση, η οποία αποδείκνυε ότι είναι εφικτό τεχνικά και οικονομικά να αποσπαστούν τα αρχαία και να επανατοποθετηθούν στη θέση τους σε ποσοστό 85%.
Στη συνέχεια, στο ίδιο πνεύμα κινήθηκαν οι προτάσεις που κατέθεσαν και οι επιτροπές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Με αυτά τα δεδομένα, η ανάθεση -από πλευράς του Δήμου- σε ξένους συμβούλους της διερεύνησης της δυνατότητας παραμονής των αρχαίων στον τόπο που βρέθηκαν, με ταυτόχρονη κατασκευή του Μετρό, είναι άκαιρη χρονικά κι άστοχη πολιτικά. Παράλληλα, υποτιμά το επιστημονικό προσωπικό της πόλης, που αφιλοκερδώς διερεύνησε όλες τις εναλλακτικές και κατέληξε ομόφωνα, ότι η μόνη εφικτή οικονομικά και τεχνικά λύση είναι η απόσπαση και η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους, μετά την κατασκευή του φέροντα οργανισμού του σταθμού.

Με βάση όλα τα παραπάνω, το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί υποχρέωση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, ως κυρίου του έργου και μόνο αυτής, να μελετήσει τις προτάσεις που κατατέθηκαν από το Επιμελητήριο και το ΑΠΘ και να καταθέσει -άμεσα πλέον- ολοκληρωμένη λύση, η οποία θα περιλαμβάνει την απόσπαση των ευρημάτων, τον τρόπο κατασκευής του σταθμού και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων.
H AΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ θα πρέπει να ενημερώσει υπεύθυνα τους αρμόδιους φορείς για τη λύση στην οποία έχει καταλήξει.
Εάν και εφόσον συμφωνήσουν στην πρόταση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, οι φορείς της πόλης πρέπει να συστήσουν επιτροπή κοινωνικού ελέγχου από ειδικούς, που θα παρακολουθεί βήμα προς βήμα την υλοποίηση της μελέτης κατασκευής του σταθμού και της επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων και που θα παρεμβαίνει εάν όσα γίνονται στην πράξη παρεκκλίνουν από τα συμφωνηθέντα .
Επίσης, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ οφείλει να δώσει τις απαιτούμενες λύσεις, στελεχώνοντας με το απαραίτητο προσωπικό και αναβαθμίζοντας τη Διεύθυνση Θεσσαλονίκης του Μετρό σε ανεξάρτητη οντότητα, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή κατασκευή τόσο της βασικής γραμμής όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά. Το Μετρό, το μεγαλύτερο έργο της Θεσσαλονίκης, δεν μπορεί να τηλεδιοικείται. Σε διαφορετική περίπτωση, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του και να δώσει την απαιτούμενη λύση. Η πόλη διαθέτει το απαιτούμενο στελεχιακό δυναμικό και μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις του έργου _
Από το Γραφείο Τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ