Με μια φρικιαστική και αιματηρή σκηνή μάχης είναι διακοσμημένα τα δάπεδα μιας συναγωγής του 5ου μ.Χ. αιώνα σε ένα εβραϊκό χωριό (huqoq) στο...
βόρειο Ισραήλ.
βόρειο Ισραήλ.
Το ψηφιδωτό χωρίζεται σε τρία οριζόντια πάνελ και είναι διαστάσεων 3 Χ 2 μέτρα. Το χαμηλότερο τμήμα δείχνει έναν ετοιμοθάνατο στρατιώτη που τον μεταφέρουν με μια ασπίδα, και έναν ταύρο στον οποίο έχουν καρφώσει αρκετά δόρατα, με το αίμα να στάζει από τις πληγές. Το λαμπερό σκηνικό βρέθηκε στα κεραμίδια της συναγωγής κι εξέπληξε την ομάδα ανασκαφής.
"Αυτή είναι η πρώτη φορά που μια μη-βιβλική ιστορία έχει βρεθεί σε διακόσμηση μια αρχαίας συναγωγής, δήλωσε η Jodi Magness, επικεφαλής της ανασκαφής από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας.
Η ταυτοποίηση των μορφών σε αυτό το ψηφιδωτό είναι ασαφής, επειδή δεν υπάρχει κάποια ιστορία στην Εβραϊκή Βίβλο που να περιλαμβάνει ελέφαντες, δήλωσε η Magness.
«Οι πολεμικοί ελέφαντες συνδέονταν με τον ελληνικό στρατό, αρχής γενομένης από τον Μεγάλο Αλέξανδρο, επομένως ίσως αυτή να είναι αναπαράσταση του εβραϊκού μύθου για τη συνάντηση ανάμεσα στον Αλέξανδρο και τον Εβραίο Αρχιερέα», πρότεινε η Magness. «Διάφορες εκδοχές της ιστορίας παρουσιάζονται στα κείμενα του Φλάβιου Ιώσηπου και στη ραββινική λογοτεχνία».
Τα ψηφιδωτά έχουν απομακρυνθεί από το χώρο για συντήρηση και τα σημεία που έχουν ανασκαφεί έχουν επιχωματωθεί. Η ανασκαφή θα συνεχιστεί το καλοκαίρι του 2015.
περισσότερα:
http://www.livescience.com/46771-ancient-synagogue-mosaic-battle-scene.html
http://www.biblicalarchaeology.org/daily/digs-2014/huqoq-2014-update-from-the-field/
http://huqoqexcavationproject.org/
http://wunc.org/post/nc-archaeologist-has-find-lifetime-3-years-row
Η ταυτοποίηση των μορφών σε αυτό το ψηφιδωτό είναι ασαφής, επειδή δεν υπάρχει κάποια ιστορία στην Εβραϊκή Βίβλο που να περιλαμβάνει ελέφαντες, δήλωσε η Magness.
«Οι πολεμικοί ελέφαντες συνδέονταν με τον ελληνικό στρατό, αρχής γενομένης από τον Μεγάλο Αλέξανδρο, επομένως ίσως αυτή να είναι αναπαράσταση του εβραϊκού μύθου για τη συνάντηση ανάμεσα στον Αλέξανδρο και τον Εβραίο Αρχιερέα», πρότεινε η Magness. «Διάφορες εκδοχές της ιστορίας παρουσιάζονται στα κείμενα του Φλάβιου Ιώσηπου και στη ραββινική λογοτεχνία».
Τα ψηφιδωτά έχουν απομακρυνθεί από το χώρο για συντήρηση και τα σημεία που έχουν ανασκαφεί έχουν επιχωματωθεί. Η ανασκαφή θα συνεχιστεί το καλοκαίρι του 2015.
περισσότερα:
http://www.livescience.com/46771-ancient-synagogue-mosaic-battle-scene.html
http://www.biblicalarchaeology.org/daily/digs-2014/huqoq-2014-update-from-the-field/
http://huqoqexcavationproject.org/
http://wunc.org/post/nc-archaeologist-has-find-lifetime-3-years-row
Σχετικό από τη wikipedia:
Ο Μέγας Αλέξανδρος κατέλαβε το πρώην βασίλειο του Ιούδα το 332 π.Χ., αφού επιβλήθηκε σταδιακά της Περσικής Αυτοκρατορίας, η οποία κατείχε την περιοχή από τότε που ο βασιλιάς Κύρος κατέκτησε τη Βαβυλώνα. Μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου, ο πόλεμος των Διαδόχων οδήγησε σε συνεχείς μεταβολές ηγεσίας στην περιοχή, διότι οι διάδοχοι μάχονταν για να κερδίσουν τον έλεγχο των περσικών επαρχιών. Η ιστορικός Karen Armstrong αναφέρει ότι «οι Εβραίοι της Ιερουσαλήμ γεύτηκαν την ελληνική εισβολή ως εμπειρία καταστροφική, βίαιη και στρατοκρατορική».
Τελικά η περιοχή πέρασε υπό τον έλεγχο της δυναστείας των Πτολεμαίων, με αποτέλεσμα να αποκτήσει ελληνιστικό χαρακτήρα. Οι Εβραίοι της Αλεξάνδρειας δημιούργησαν ένα μοναδικό κράμα ελληνικής και εβραϊκής κουλτούρας, οι δε Εβραίοι της Ιερουσαλήμ διαιρέθηκαν σε συντηρητικούς και φιλέλληνες. Η επιρροή αυτού του ελληνιστικού κράματος με φορείς Εβραίους που είχαν στο παρελθόν αποτελέσει μέρος της Ελληνικής αυτοκρατορίας, καθώς και οι ταραχές της περιόδου που μεσολάβησε από τον θάνατο του Αλεξάνδρου ως τον 2ο αι. π.Χ., οδήγησε ―όπως έχει υποστηριχθεί ― στην κατοπινή ανάδυση του εβραϊκού μεσσιανισμού. Οι ιδέες αυτές ενέπνευσαν εν συνεχεία το επαναστατικό φρόνημα των Εβραίων, όταν η Ιερουσαλήμ έγινε μέρος της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.