Μειώνονται ελάχιστα οι μισθοί του προσωπικού (5%), ενώ μειώνεται κατά 50% το 2015 σε σχέση με το 2014 η κρατική επιχορήγηση (από 102,8 εκ.το 2014 στα 53,2 εκ.το 2015). Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να καλύψει την απώλεια των 50 εκατομμυρίων, από μείωση δαπανών (που με τη μείωση 5% των μισθών είναι ασήμαντη) και την αύξηση των εισιτηρίων.
Αναλυτικά:
Μαχαίρι στη χρηματοδότηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), μείωση των εισιτηρίων “στο μικρότερο δυνατό ύψος” και περικοπή των μισθών 5% αναδρομικά από 1 Ιανουαρίου 2014 των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, ορίζουν με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), α Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, και ο Υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, με στόχο τον εξορθολογισμό της λειτουργίας και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του, όπως αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών.
Μάλιστα σύμφωνα με την ΚΥΑ, στην περίπτωση που δεν ε2πιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων ο ΟΑΣΘ θα αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος προκύψει χωρίς την επιπρόσθετη επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, η ρύθμιση είναι κρίσιμης σημασίας για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης στις νέες συνθήκες, δεδομένου ότι κατά την 6ετία 2008-2013 ο Κρατικός Προϋπολογισμός επιβαρύνθηκε με το ποσό των 695 εκατ. ευρώ σε ταμειακή βάση ή 687 εκατ. ευρώ σε δεδουλευμένη βάση (μ.ο. 114,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος) για τη χορήγηση της αντισταθμιστικής καταβολής στον ΟΑΣΘ.
Με τις δύο ΚΥΑ που υπεγράφησαν την Τρίτη 05.08.2014, καθορίζεται η τιμή των εισιτηρίων, όπως και η οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Ελληνικού Δημοσίου στη διαφορά εσόδων - δαπανών του Οργανισμού κατά την περίοδο 2014-2017 διευθετώντας οικονομικές εκκρεμότητες από το 2010.
Ειδικότερα, με βάση τις υπογραφείσες ΚΥΑ, σημειώνονται τα ακόλουθα:
"1ον. Το κόμιστρο από 01.10.2014 διαμορφώνεται στο μικρότερο δυνατό ύψος που κρίθηκε απολύτως αναγκαίο για την ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΘ προκειμένου να επιτευχθεί: (α) η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Οργανισμού με αύξηση των ιδίων εσόδων του και (β) η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των φορολογουμένων με τη μείωση της αντισταθμιστικής καταβολής που καταβάλλει το Ελληνικό Δημόσιο.
2ον. Οι οικονομικές εκκρεμότητες που αφορούν την περίοδο 2010-2013 τακτοποιούνται με πρόσθετη καταβολή από το Υπουργείο Οικονομικών στον ΟΑΣΘ ποσού 120,7 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυξάνει τον προαναφερθέντα μ.ο. για την 6ετία 2008-2013 στο επίπεδο των 135 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
3ον. Η αντισταθμιστική καταβολή του έτους 2014 αναπροσαρμόζεται στο ποσό των 102,8 εκατ. ευρώ.
4ον. Η αντισταθμιστική καταβολή για την τριετία 2015-2017 καθορίζεται στα ακόλουθα ποσά: (α) για το 2015: 53,2 εκατ. ευρώ, (β) για το 2016: 47 εκατ. ευρώ, και (γ) για το 2017: 44,1 εκατ. ευρώ.
Έτσι, με τις ανωτέρω ΚΥΑ, ο Κρατικός Προϋπολογισμός, για την τριετία 2015-2017, από τη διευθέτηση του ζητήματος της αντισταθμιστικής καταβολής μειώνει τη δημόσια δαπάνη περίπου κατά 85 εκατ. ευρώ κατ’ έτος και συνολικά περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ, ωθώντας τους εμπλεκόμενους σε ισορροπημένες ρυθμίσεις εξορθολογισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτό το πλαίσιο οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ συμμετέχουν με περικοπή 5%, αναδρομικά από 01.01.2014, των πάσης φύσεως απολαβών τους.
Σημειώνεται, επίσης, ότι ειδικός όρος στην ΚΥΑ προβλέπει πως στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων ο ΟΑΣΘ θα αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος προκύψει χωρίς την επιπρόσθετη επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Αντιμετωπίζεται, συνεπώς, με ορθολογική κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών μεταξύ των εμπλεκομένων, μια πολυετής πρακτική (προσφυγές και αποφάσεις του Διαιτητικού Δικαστηρίου κοκ), η οποία μακροχρονίως βάρυνε το φορολογούμενο και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης".