Εισηγητής της εκδήλωσης, ο Ομότιμος Καθηγητής Μουσικολογίας ΑΠΘ, Δημήτρης Θέμελης.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρείς σονάτες για βιολί και πιάνο (τσέμπαλο) του J.S. Bach.
Ερμηνευτές οι διεθνούς φήμης καλλιτέχνες Χρήστος Πολυζωίδης (βιολί) και Κατερίνα Πολυζωίδου – Σούρβαλη (πιάνο).
Η εκδήλωση θα λάβει χώρα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, ημέρα Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2014 και ώρα 20.00.
Είσοδος ελεύθερη.
Βάσω Δεβετζή
Γεννημένη το 1925 στη Θεσσαλονίκη από ευκατάστατη οικογένεια, στην παιδική της ηλικία γνώρισε την αμέριστη υποστήριξη των γονιών της για την κλίση της προς τη μουσική. Ήταν άλλωστε, σύμφωνα με την Ελληνίδα μουσικό, μία φυσική εξέλιξη, καθώς όπως χαρακτηριστικά έλεγε και η ίδια, "γεννήθηκα για να παίζω πιάνο, ένοιωθα ότι δεν μπορούσα να κάνω διαφορετικά”
Φοίτησε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το μοναδικό κρατικό ωδείο της χώρας, συνδέθηκε με δυνατή φιλία με την Μαρία Καλογεροπούλου, μετέπειτα γνωστή ως Μαρία Κάλλας, φιλία που διατηρήθηκε μέχρι τον θάνατο της διάσημης υψιφώνου.
Το 1949 επισκέφθηκε το Παρίσι όπου κίνησε το ενδιαφέρον της Μαργκερίτ Λονγκ η οποία διέκρινε το ταλέντο της. Στο Παρίσι απέκτησε την εκτίμηση και συμπαράσταση σημαντικών προσωπικοτήτων της μουσικής, όπως ο συνθέτης Ανρί Σωγκέ, ο κριτικός Ρενέ Ντυμενίλ, ο ομότεχνός της Ζακ Φεβριέ και ο Ζαν Ρουάρ, ο οποίος έμελε να γίνει ο σύντροφος στη ζωή της.
Προς τα τέλη της δεκαετίας του '50, η Βάσω Δεβετζή πραγματοποίησε την πρώτη περιοδεία της στη Σοβιετική Ένωση, συμπράττοντας με τη φημισμένη Ορχήστρα Δωματίου της Μόσχας του Ρούντολφ Μπαρσάι. Εκεί συνέπραξε με μαέστρους όπως ο Γιεβγκένι Μραβίνσκι και ο Κίριλ Κοντράσιν και με ορχήστρες όπως η Φιλαρμονική του Λένινγκραντ. Συνδέθηκε επίσης με βαθιά φιλία με τον βιολονίστα Νταβίντ Όϊστραχ και τον βιολοντσελίστα Μστισλάβ Ροστροπόβιτς με τους οποίους συνεργάστηκε και καλλιτεχνικά.
Ο θάνατος της Κάλλας, την σημάδεψε και η πιανίστρια μείωσε τις εμφανίσεις της προκειμένου ν' αφιερωθεί στην μνήμη της αγαπημένης της φίλης. Έτσι το 1980 ίδρυσε με τον εκδότη Χρήστο Λαμπράκη και με τη συμβολή βεβαίως και άλλων προσωπικοτήτων από την Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ελβετία και τη Γερμανία, το διεθνές ίδρυμα "Μαρία Κάλλας", με έδρα την Ελβετία. Ο κύριος σκοπός του ιδρύματος δεν ήταν άλλος από την προβολή του έργου της Μαρίας Κάλλας, την προστασία της μνήμης της και την αρωγή νέων καλλιτεχνών στο ξεκίνημα της καριέρας τους.
Η Βάσω Δεβετζή απεβίωσε στο Παρίσι το 1987.
Margegete Gelbard
Η Αυστριακή πιανίστρια Margarete Gelbard (1887 - 1975), υπήρξε μαθήτρια και βοηθός του Emil von Sauer (1862 - 1942), διακεκριμένου πιανίστα, συνθέτη και μαθητή του Franz Liszt. Γεννήθηκε στη Βιέννη και ξεκίνησε την ενασχόλησή της με το όργανο σε ηλικία τεσσάρων ετών. Σε ηλικία επτά ετών εισήχθη στο Conservatorium της Βιέννης και στα έντεκα της έλαβε το δίπλωμα. Συνέχισε τις σπουδές της με τον Emil von Sauer και στα 14 της χρόνια απέσπασε το 1ο βραβείο σε διαγωνισμό στη Βιέννη λαμβάνοντας ως ανταμοιβή ένα πιάνο με ουρά του οίκου Bösendorfer, που σήμερα βρίσκεται στην κατοχή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Ξεκίνησε τη διεθνή της καριέρα συμπράττοντας με μεγάλες ορχήστρες και μαέστρους όπως οι Gustav Mahler, Richard Strauss κλπ. Το 1933, με τον σύζυγο και τα τρία αγόρια της εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη όπου και παρέμεινε όλη την υπόλοιπη διάρκεια του βίου της.
Μεταξύ των μαθητριών της υπήρξε και η διακεκριμένη Ελληνίδα πιανίστα Βάσω Δεβετζή.
J. S. Bach – Οι σονάτες για βιολί και πιάνο (τσέμπαλο)
Οι τρείς σονάτες για βιολί και πιάνο που θα ακούσουμε από το ντούο Πολυζωίδη, ανήκουν στις περίφημες Έξι σονάτες για βιολί και τσέμπαλο που γράφτηκαν στο Κοέτεν, όπου ο Μπαχ είχε τη θέση του αρχιμουσικού και του συνθέτη της Αυλής από το 1717 μέχρι το 1723. Εκεί ο Μπαχ έγραψε όλα του τα έργα για βιολί – μεταξύ άλλων τις περίφημες Τρείς σονάτες και τρείς παρτίτες για σόλο βιολί, τα κοντσέρτα του για βιολί, τα έξι Βραδεμβουργιανά κοντσέρτα, τις έξι σουίτες για σόλο Βιολοντσέλο, επίσης τα έργα του για πιάνο κ.α.
Οι τρεις σονάτες του προγράμματος, όπως και οι υπόλοιπες, είναι γραμμένες στον τύπο της Τρίο-Σονάτας, που συνήθως είναι για δύο σοπράνο όργανα (π.χ. βιολιά) και μπάσο κοντίνουο. Στις σονάτες του αυτές για βιολί και πιάνο ο Μπαχ δίνει το ρόλο του β’ βιολιού στο δεξί χέρι του πιάνου. Αποτελούνται από 4 μέρη με εξαίρεση την 6η σονάτα σε σολ μείζονα που έχει 5 μέρη. Την σονάτα αυτή ο Μπαχ την επεξεργάστηκε σε τρεις εκδοχές˙ επικράτησε η τρίτη, όπου το 3ο μέρος (Allegro) είναι για σόλο τσέμπαλο(πιάνο).
Η πρώτη από τις έξι σε σι ελάσσονα ( Adagio σε 6/4) κάνει την έναρξη όλης της σειράς με ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια. Το δεύτερο μέρος είναι ένα μοναδικό στο είδος του φουγκάτο Allegro.
Η 4η σονάτα (2η στο πρόγραμμα) σε ντο ελάσσονα, αρχίζει με ένα γεμάτος πάθος και εκφραστικότητα Σιτσιλιάνο ( Largo) σε 6/8, που θυμίζει πολύ την Άρια σε σι ελάσσονα από τα Κατά Ματθαίον Πάθη.