«Πώς; Είναι ο άνθρωπος απλώς ένα λάθος του Θεού; Ή ο Θεός απλώς ένα λάθος του ανθρώπου;» διερωτάται στο «Λυκόφως των Ειδώλων» (1888) ο Γερμανός φιλόσοφος Φρίντριχ Νίτσε, ο οποίος αναφέρεται συχνά ως ένας από τους πρώτους «υπαρξιστές»….
Επιστήμονες και Θεολόγοι επιχειρηματολογούν και προσπαθούν να δώσουν από κοινού απαντήσεις σε αυτό, όπως και σε δεκάδες άλλα παρεμφερή φιλοσοφικά ερωτήματα, που ανέκαθεν απασχολούσαν τις ανθρώπινες κοινωνίες.
Το ενδιαφέρον «επιστημονικό πείραμα» επιχειρείται από στη Θεσσαλονίκη, όπου διεξάγεται το διεθνές συνέδριο, υπό τον τίτλο «Θεολογία και Σύγχρονη Φυσική: Ο άνθρωπος ανάμεσα στο μυστήριο του Θεού και το μυστήριο του Σύμπαντος», με διοργανωτές το Τμήμα Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πυρηνικών Ερευνών (CERN).
Η συνάντηση διακεκριμένων φυσικών και θεολόγων κέντρισε το ενδιαφέρον του κόσμου, με τους όρθιους στην αίθουσα όπου διεξάγεται το συνέδριο (αμφιθέατρο ΚΕΔΕΑ ΑΠΘ χθες, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης σήμερα) να είναι περισσότεροι από τους καθήμενους.
«Όταν πριν από έναν χρόνο αρχίζαμε να σχεδιάζουμε δειλά δειλά το παρόν συνέδριο, δεν μπορούσαμε να σκεφτούμε, ότι θα προκαλούσε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για την πανεπιστημιακή κοινότητα, τους φοιτητές αλλά και το κοινό της πόλης και ευρύτερα την κοινωνία» ομολόγησε ο καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας και μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής π. Βασίλειος Καλλιακμάνης.
«Αφήνοντας πίσω την πολεμική μεταξύ Θεολογίας και Επιστήμης, που αναπτύχθηκε στο παρελθόν, υπερβαίνοντας την αμοιβαία αδιαφορία και ίσως την αμοιβαία περιφρόνηση των δύο περιοχών που ακολούθησε, βρισκόμαστε σήμερα συνδιαλεγόμενοι στο ίδιο πνευματικό τραπέζι» επεσήμανε ο π. Βασίλειος, εξηγώντας ότι στο συνέδριο «ο κάθε χώρος, το κάθε πεδίο, θα προσκομίσει ό,τι πολυτιμότερο έχει, διότι μας ενδιαφέρει ο άνθρωπος και η νοηματοδότηση της ζωής του πέρα από ιδεολογικές ή άλλες αγκυλώσεις, μας ενδιαφέρει ο άνθρωπος όχι απλώς ως βιολογική μονάδα, αλλά ως ψυχοσωματική οντότητα με θεία καταγωγή και ουράνιο προορισμό».
Κοινός στόχος η νοηματοδότηση της ζωής και η ερμηνεία του θανάτου
Σε έναν διάλογο πολιτισμού μεταξύ Θεολογίας και Επιστήμης πιστεύει ο πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ Χρυστόστομος Σταμούλης, ο οποίος στην εισήγησή του τόνισε ότι «οι σχέσεις σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εξαντλούνται στο επίπεδο μιας οποιασδήποτε εξωτερικής συμφωνίας ή ασυμφωνίας, αλλά να κρατούν ζωντανό τον διάλογο των μελών της παγκόσμιας κοινότητας, που δίχως καμία αμφιβολία και πέρα από το γεγονός αν το γνωρίζουν ή όχι, βρίσκονται στο ίδιο στρατόπεδο».
Μάλιστα, όπως σημείωσε, ο στόχος είναι κοινός και δεν είναι άλλος από τη νοηματοδότηση της ζωής και την ερμηνεία του θανάτου. «
Σε μια τέτοια πορεία, την αποδόμηση θα ακολουθεί πάντα η δομή, η δημιουργία του πλαισίου που θα κρατά ζωντανό το όνειρο και ανοιχτή την ελπίδα. Η διαδικασία εκείνη που γνωρίζει πως η αποκάλυψη είναι μια συνεχής πραγματικότητα, ένα διαρκές ταξίδι εντός της εκπλήξεως, από το οποίο απουσιάζει ο «δεδομένος» Θεός. Απουσιάζει, όμως, και η «δεδομένη» θεολογία, που αδυνατεί να κατανοήσει πως η κατάφαση στη βιολογικότητα του ανθρώπου δεν αποτελεί μια de facto άρνηση του Θεού» ανέφερε.
Το «σωματίδιο του Θεού»
«Με ξεχωριστή χαρά, αλλά και κρυφό καμάρι, καλωσορίζω τους ερευνητές του «σωματιδίου του Θεού» στη Θεολογική Σχολή. Θα τολμούσα να πω ότι σας καλωσορίζω στο σπίτι σας, αφού το εύρημα με το οποίο ονοματίσατε την ανακάλυψή σας συνέβαλε αναμφίβολα στην ευρύτατη διάδοση της ιδέας που υπόκειται στη σχετική με το μποζόνιο Χιγκς θεωρία» είπε ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, καθηγητής Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, υποδεχόμενος του φυσικούς που θα μιλήσουν για τις ανακαλύψεις των επιστημόνων γύρω από το σωματίδιο-φάντασμα, φορέα της μάζας.
«Είναι ακριβώς αυτή η ονομασία που αποδεικνύει από τη μια μεριά το αμείωτο ενδιαφέρον της ανθρωπότητας για τη διερεύνηση των απαρχών του σύμπαντος και του ρόλου του Θεού σ» αυτό και από την άλλη τον ενοχικό χαρακτήρα των σχέσεων Φυσικής και Θεολογίας» τόνισε.
Ευχήθηκε, μάλιστα, το συνέδριο αυτό να μην είναι το τελευταίο, αλλά να σηματοδοτήσει την απαρχή μιας σειράς παρόμοιων συναντήσεων, καθώς «σήμερα, για πρώτη ίσως φορά μετά τον Διαφωτισμό, τόσο οι θεολόγοι όσο και οι φυσικοί διαπιστώνουμε ότι ανάμεσα στο 0 και στο 10-43 sec υπάρχει αρκετός χώρος και χρόνος που δεν θα καταφέρουμε να διερευνήσουμε ποτέ».
Υπενθυμίζεται, ότι ο νομπελίστας φυσικός Λέον Λέντερμαν ήταν εκείνος που ονομάτισε το «σωματίδιο του Θεού» μέσα από τον τίτλο του βιβλίου του «The God Particle: If the Universe Is the Answer, What Is the Question?». Αν το Σύμπαν είναι η απάντηση, τότε ποια είναι η ερώτηση; Μένει να απαντηθεί και αυτό.
Πηγή: ΑΜΠΕ, Σμαρώ Αβραμίδου