Υπάρχει καθημερινός φόρος στην Ελλάδα; – Και μάλιστα, διαρκώς αυξανόμενος, μέρα με μέρα; – Υπάρχει και είναι ένας φόρος που πληρώνει η συντριπτική πλειοψηφία
των ελληνικών νοικοκυριών – Διότι ακόμη και στη κορύφωση της κρίσης, συνεχίζει
να κινεί τουλάχιστον ένα αυτοκίνητο, για τις ανάγκες της – Οπότε συνεχίζει να το
οδηγεί διψασμένο στα βενζινάδικα – Εκεί, κακώς αποκαλούμε «αφεντικό» τον βενζινά
που μας φροντίζει – Στο δικό του μαγαζί,
άλλο είναι το αφεντικό...
Γράφει
ο Θάνος Τάκης
Πριν από την κρίση, η ελληνική αγορά αριθμούσε περί τα
8.300 πρατήρια βενζίνης. Έκτοτε, περίπου 1.500 έχουν κλείσει. Τα λοιπά πασχίζουν
να τα βγάλουν πέρα με τα λιγοστά πλέον, έσοδα, και τα ακόμη περισσότερο λιγοστά
κέρδη.
Ενδιαφέρον έχει η παρατήρηση της διαμόρφωσης της τιμής
του τελικού προϊόντος: της βενζίνης. Το
Υπουργείο Ανάπτυξης παρακολουθεί καθημερινά τις εξελίξεις τόσο των διεθνών όσο
και τη διαμόρφωση των λιανικών τιμών πώλησης των υγρών καυσίμων μέσω του
Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών καυσίμων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και
Προστασίας Καταναλωτή (www.fuelprices.gr).
Σύμφωνα με στοιχεία του κράτους, λοιπόν, παρατηρούνται
τα εξής ενδιαφέροντα:
Πρώτη καταγραφή τιμών υπάρχει στις 27 Απριλίου του 2012. Από αυτήν, κρατώ
το ακόλουθο απόσπασμα το οποίο και αντιγράφω:
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου
κατά 37,2%, από τους φόρους
(σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 56,8%,
και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών
καυσίμων και των πρατηρίων κατά 6%.
Για να κρατούμε την αντιστοιχία στις ημερομηνίες, αντιγράφω
από το δελτίο της 14ης Δεκεμβρίου του 2012:
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή
διυλιστηρίου κατά 35,2 %, από τους
φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά
59,4 %, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων
υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,4%.
Ένα χρόνο μετά, από το δελτίο της 13ης Δεκεμβρίου του
2013:
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή
διυλιστηρίου κατά 34%, από τους φόρους
(σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 60%,
και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών
καυσίμων και των πρατηρίων κατά 6%.
Και φέτος, από το δελτίο της 12ης Δεκεμβρίου του
2014:
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή
διυλιστηρίου κατά 27,7%, από τους φόρους
(σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 64,4%,
και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορών υγρών καυσίμων
και των πρατηρίων κατά 7,9%.
Με μια ματιά:
Αρχές 2012: Φόροι 56,8%
Τέλος 2012: Φόροι 59,4
%
Τέλος 2013: Φόροι 60%
Τέλος 2014: Φόροι 64,4%
Αύξηση φόρων
από τα μέσα του 2012: 13,5%.
Συμπέρασμα: το οικονομικό επιτελείο μπορεί να αλλάζει,
αλλά η πολιτική του Σουλτανάτου παραμένει σταθερή.
Όταν μας λείπουν λεφτά, βάζουμε έξτρα φόρους.
Η ελληνική βενζίνη χτυπά μοναδική πρωτιά στην Ευρώπη:
είναι με διαφορά η αναλογικά βαρύτερα φορολογημένη.
Και δεν γνωρίζω, αν οι κομμουνιστές μας πάρουν τα σπίτια.
Λεφτά όμως, δεν θα βρουν.
Πρόλαβε άλλος.
Η εφορία, εν προκειμένω.
Βλέπεις, αγαπητέ αναγνώστη, έχει το πλεονέκτημα να διαθέτει
6.800 υποκαταστήματα...
Δελτίο Παρατηρητηρίου Τιμών Υγράων Καυσίμων, 27.04.2012:
Δελτίο Παρατηρητηρίου Τιμών Υγράων Καυσίμων, 14.12.2012:
Δελτίο Παρατηρητηρίου Τιμών Υγράων Καυσίμων, 13.12.2013:
Δελτίο Παρατηρητηρίου Τιμών Υγράων Καυσίμων, 12.12.2014: