Υπό τον ασφυκτικό έλεγχο της ΕΚΤ, μέσω του Ενιαίου Εποπτικού
Μηχανισμού, βρίσκονται οι
μεγάλες συστημικές τράπεζες παρέχοντας σε καθημερινή βάση πλήθος στοιχείων για όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους: από την πορεία των καταθέσεων και της ρευστότητας μέχρι τον βαθμό έκθεσης σε έντοκα γραμμάτια και άλλα ανοίγματα προς το δημόσιο.
Εκτός της ΕΚΤ, οι τράπεζες πρέπει να υπακούουν στο ειδικό καθεστώς και στις διαδικασίες του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας το οποίο ενημερώνεται και κατά περίπτωση πρέπει να εγκρίνει διοικητικές αποφάσεις ενώ επιπλέον αναλυτική ενημέρωση σε μηνιαία βάση αποστέλλουν ανεξάρτητοι σύμβουλοι (monitor trustees) στην Κομισιόν εξαιτίας των υποχρεώσεων που δημιουργεί το γεγονός ότι οι εγχώριες τράπεζες έχουν λάβει κρατική βοήθεια. Επιπλέον το ελληνικό δημόσιο έχει τοποθετήσει εκπροσώπους του στα διοικητικά συμβούλια των τεσσάρων συστημικών τραπεζών -Εθνική Τράπεζα, Alpha Bank, Τράπεζα Πειραιώς και Eurobank.
Αναλυτικότερα πέραν των περιοδικών αναφορών που ετοιμάζουν στα πλαίσια των εποπτικών τους υποχρεώσεων οι τέσσερις συστημικές τράπεζες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν πρόσθετη πληροφόρηση στο Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (Single Supervisory Mechanism - SSM). Το καθημερινό «σκανάρισμα» και οι μεγαλύτερες απαιτήσεις της ΕΚΤ, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές τράπεζες, οφείλονται στο γεγονός ότι οι εγχώριες τράπεζες λαμβάνουν έκτακτη χρηματοδότηση (ELA) και διότι οι εγχώριες τράπεζες έχουν δυσανάλογα μεγάλη έκθεση στην ρευστότητα του ευρωσυστήματος.
Συγκεκριμένα οι τράπεζες υποχρεούνται να αποστέλλουν στην Ευρωπαϊκή Εποπτεία:
-- Ημερήσια απεικόνιση της κατάστασης ρευστότητας της τράπεζας, με πλήρη ανάλυση ανά πηγή χρηματοδότησης και πλήρη ανάλυση των διαθέσιμων ρευστών διαθεσίμων.
-- Ημερήσια απεικόνιση των θέσεων της τράπεζας σε Έντοκα Γραμμάτια έκδοσης Ελληνικού Δημοσίου ανά τίτλο.
-- Ημερήσια απεικόνιση των ρευστών διαθεσίμων για την άντληση ρευστότητας μέσω του έκτακτου μηχανισμού ρευστότητας (ELA) με ανάλυση ανά τίτλο.
-- Ημερήσια απεικόνιση όλων των διατραπεζικών συναλλαγών, ως στοιχεία ενεργητικού και παθητικού, με χρήση ή μη εξασφαλίσεων.
-- Εβδομαδιαία πλήρης απεικόνιση των ανοιγμάτων προς το Ελληνικό Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Έντοκα Γραμμάτια, Ομόλογα, Δάνεια, Εγγυήσεις δοθείσες, παράγωγα, δάνεια σε τρίτους με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, πιστωτικές γραμμές κλπ.
-- Εβδομαδιαία απεικόνιση της κατάστασης ρευστότητας των θυγατρικών των τραπεζών, με πλήρη ανάλυση ανά πηγή χρηματοδότησης και πλήρη ανάλυση των διαθέσιμων ρευστών διαθεσίμων)
Πέραν των παραπάνω οι τράπεζες στο πλαίσια της εφαρμογής της Βασιλείας ΙΙΙ και του αναβαθμισμένου εποπτικού πλαισίου μέσω σχετικών αποφάσεων του SSM, κάτι που αφορά όλες τις ευρωπαϊκές τράπεζες, πρέπει να στέλνουν αναφορές: παρακολούθησης χρήσης στοιχείων ενεργητικού για σκοπούς χρηματοδότησης, παρακολούθησης των νέων δεικτών ρευστότητας (LCR, NSFR), παρακολούθησης του νέου δείκτη μόχλευσης, εσωτερικής αξιολόγησης επάρκειας κεφαλαίων η οποία συνοδεύεται από άσκηση προσομοίωσης κρίσεων (ICAAP), εσωτερικής αξιολόγησης επάρκειας ρευστότητας η οποία συνοδεύεται από άσκηση προσομοίωσης κρίσεων (ILAAP), αναφορά με σκοπό την αξιολόγηση των βημάτων που απαιτούνται για την εναρμόνιση της Τράπεζας με το υπό διαμόρφωση πλαίσιο εκκαθάρισης προβληματικών Τραπεζών της Ευρωζώνης (MREL) και τέλος αναφορά στα πλαίσια της εποπτικής εξέτασης και αξιολόγησης στρατηγικών, διαδικασιών, μηχανισμών καθώς και την επάρκεια κεφαλαίων και ρευστότητας (SREP).
Στελέχη τραπεζών σημειώνουν ότι ποτέ στο παρελθόν δεν βρίσκονταν σε τόσο εκτεταμένο έλεγχο, από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Σημειώνουν ότι για την ανταπόκριση στις εποπτικές, κανονιστικές και άλλες απαιτήσεις των αρχών αφιερώνουν μεγάλο μέρος του καθημερινού
μεγάλες συστημικές τράπεζες παρέχοντας σε καθημερινή βάση πλήθος στοιχείων για όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους: από την πορεία των καταθέσεων και της ρευστότητας μέχρι τον βαθμό έκθεσης σε έντοκα γραμμάτια και άλλα ανοίγματα προς το δημόσιο.
Εκτός της ΕΚΤ, οι τράπεζες πρέπει να υπακούουν στο ειδικό καθεστώς και στις διαδικασίες του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας το οποίο ενημερώνεται και κατά περίπτωση πρέπει να εγκρίνει διοικητικές αποφάσεις ενώ επιπλέον αναλυτική ενημέρωση σε μηνιαία βάση αποστέλλουν ανεξάρτητοι σύμβουλοι (monitor trustees) στην Κομισιόν εξαιτίας των υποχρεώσεων που δημιουργεί το γεγονός ότι οι εγχώριες τράπεζες έχουν λάβει κρατική βοήθεια. Επιπλέον το ελληνικό δημόσιο έχει τοποθετήσει εκπροσώπους του στα διοικητικά συμβούλια των τεσσάρων συστημικών τραπεζών -Εθνική Τράπεζα, Alpha Bank, Τράπεζα Πειραιώς και Eurobank.
Αναλυτικότερα πέραν των περιοδικών αναφορών που ετοιμάζουν στα πλαίσια των εποπτικών τους υποχρεώσεων οι τέσσερις συστημικές τράπεζες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν πρόσθετη πληροφόρηση στο Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (Single Supervisory Mechanism - SSM). Το καθημερινό «σκανάρισμα» και οι μεγαλύτερες απαιτήσεις της ΕΚΤ, σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές τράπεζες, οφείλονται στο γεγονός ότι οι εγχώριες τράπεζες λαμβάνουν έκτακτη χρηματοδότηση (ELA) και διότι οι εγχώριες τράπεζες έχουν δυσανάλογα μεγάλη έκθεση στην ρευστότητα του ευρωσυστήματος.
Συγκεκριμένα οι τράπεζες υποχρεούνται να αποστέλλουν στην Ευρωπαϊκή Εποπτεία:
-- Ημερήσια απεικόνιση της κατάστασης ρευστότητας της τράπεζας, με πλήρη ανάλυση ανά πηγή χρηματοδότησης και πλήρη ανάλυση των διαθέσιμων ρευστών διαθεσίμων.
-- Ημερήσια απεικόνιση των θέσεων της τράπεζας σε Έντοκα Γραμμάτια έκδοσης Ελληνικού Δημοσίου ανά τίτλο.
-- Ημερήσια απεικόνιση των ρευστών διαθεσίμων για την άντληση ρευστότητας μέσω του έκτακτου μηχανισμού ρευστότητας (ELA) με ανάλυση ανά τίτλο.
-- Ημερήσια απεικόνιση όλων των διατραπεζικών συναλλαγών, ως στοιχεία ενεργητικού και παθητικού, με χρήση ή μη εξασφαλίσεων.
-- Εβδομαδιαία πλήρης απεικόνιση των ανοιγμάτων προς το Ελληνικό Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Έντοκα Γραμμάτια, Ομόλογα, Δάνεια, Εγγυήσεις δοθείσες, παράγωγα, δάνεια σε τρίτους με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, πιστωτικές γραμμές κλπ.
-- Εβδομαδιαία απεικόνιση της κατάστασης ρευστότητας των θυγατρικών των τραπεζών, με πλήρη ανάλυση ανά πηγή χρηματοδότησης και πλήρη ανάλυση των διαθέσιμων ρευστών διαθεσίμων)
Πέραν των παραπάνω οι τράπεζες στο πλαίσια της εφαρμογής της Βασιλείας ΙΙΙ και του αναβαθμισμένου εποπτικού πλαισίου μέσω σχετικών αποφάσεων του SSM, κάτι που αφορά όλες τις ευρωπαϊκές τράπεζες, πρέπει να στέλνουν αναφορές: παρακολούθησης χρήσης στοιχείων ενεργητικού για σκοπούς χρηματοδότησης, παρακολούθησης των νέων δεικτών ρευστότητας (LCR, NSFR), παρακολούθησης του νέου δείκτη μόχλευσης, εσωτερικής αξιολόγησης επάρκειας κεφαλαίων η οποία συνοδεύεται από άσκηση προσομοίωσης κρίσεων (ICAAP), εσωτερικής αξιολόγησης επάρκειας ρευστότητας η οποία συνοδεύεται από άσκηση προσομοίωσης κρίσεων (ILAAP), αναφορά με σκοπό την αξιολόγηση των βημάτων που απαιτούνται για την εναρμόνιση της Τράπεζας με το υπό διαμόρφωση πλαίσιο εκκαθάρισης προβληματικών Τραπεζών της Ευρωζώνης (MREL) και τέλος αναφορά στα πλαίσια της εποπτικής εξέτασης και αξιολόγησης στρατηγικών, διαδικασιών, μηχανισμών καθώς και την επάρκεια κεφαλαίων και ρευστότητας (SREP).
Στελέχη τραπεζών σημειώνουν ότι ποτέ στο παρελθόν δεν βρίσκονταν σε τόσο εκτεταμένο έλεγχο, από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Σημειώνουν ότι για την ανταπόκριση στις εποπτικές, κανονιστικές και άλλες απαιτήσεις των αρχών αφιερώνουν μεγάλο μέρος του καθημερινού