Το επιτόκιο των εντόκων γραμματίων «ανέβηκε» σε υψηλά επίπεδα, όπου
και διατηρείται, μετά τη σημαντική αποκλιμάκωση που παρατηρήθηκε το
2014.
Ενδεικτικά, η τελευταία έκδοση εντόκων γραμματίων 26 εβδομάδων, το 2015,
πραγματοποιήθηκε με επιτόκιο 2,97%, όταν η αντίστοιχη τελευταία του
2014, είχε γίνει με επιτόκιο 2,15% και η αντίστοιχη τελευταία του 2013,
με επιτόκιο 4,15%. Αυτό το επιπλέον κόστος βαραίνει τους Έλληνες
φορολογούμενους.
8. Η δημόσια οικονομία επιστρέφει σε οριακές καταστάσεις.
Τα δημόσια οικονομικά κινούνται οριακά, παρά τη λήψη νέων μέτρων
λιτότητας, περίπου 1% του ΑΕΠ μόνο για το 2015, από την Κυβέρνηση της
Αριστεράς. Αυτό είναι το οδυνηρό δημοσιονομικό «αποτύπωμα» της
«αριστερής» διακυβέρνησης.Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, η
Ελλάδα, χωρίς πρόσθετα μέτρα, θα είχε πρωτογενές έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ
το 2015, όσο και το 2012.
Ενώ, το Νοέμβριο του 2014, οι «Θεσμοί» προέβλεπαν για το 2015, χωρίς τη
λήψη οποιουδήποτε πρόσθετου μέτρου, πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 2%
του ΑΕΠ. Αυτή η απόκλιση, παρά το χαμηλότερο δημοσιονομικό στόχο,
συνοδεύεται από νέα, πρόσθετα μέτρα λιτότητας και συνακόλουθα ισόποση
επιβάρυνση των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών του Κράτους, δηλαδή
του δανεισμού του.
9. Επιπλέον φορολόγηση με 5,7 δις ευρώ νοικοκυριών και επιχειρήσεων
Το ύψος των πρόσθετων μέτρων εκτιμάται, αρχικά, στα 5,7 δισ. ευρώ για
την περίοδο 2015-2016. Εξ αυτών, το μεγαλύτερο μέρος αφορά την επιπλέον
φορολόγηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Όπως είναι η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, του φόρου εισοδήματος νομικών
προσώπων, του φόρου εισοδήματος στους αγρότες, της ειδικής εισφοράς
αλληλεγγύης, του φόρου ασφαλίστρων, των συντελεστών φορολόγησης του
εισοδήματος από ενοίκια, η κατάργηση της έκπτωσης εφάπαξ πληρωμής φόρου
εισοδήματος, η κατάργηση απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ, η αύξηση της
προκαταβολής φόρου εισοδήματος στα νομικά πρόσωπα, στους ελεύθερους
επαγγελματίες και στους αγρότες, η σταδιακή κατάργηση της επιστροφής του
ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση κ.α. Μέτρα
που αποτυπώνουν την ιδεοληπτική, αριστερή εμμονή στην αύξηση των φόρων.
Μέτρα που «στραγγαλίζουν» την πραγματική οικονομία και
διαλύουν τον ιδιωτικό τομέα. Ενώ, από την περιστολή στις δαπάνες, το 77%
αφορά σε περικοπές σε συντάξεις, παροχές κοινωνικής ασφάλισης και
κοινωνικά επιδόματα. Πρόκειται για πολιτικές που πλήττουν άμεσα και
ευθέως τα εισοδήματα των πολιτών.
Επιπροσθέτως, και η διάθεση 200 εκατ. ευρώ το 2015 για την
αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν κατέστη εφικτή.Η σχετική
δαπάνη ανήλθε μόλις στα 108 εκατ. ευρώ, παρά τις πομπώδεις διακηρύξεις
της Κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι για το ίδιο λόγο, το 2014, είχε
διανεμηθεί, ως «κοινωνικό μέρισμα», ποσό ύψους 455 εκατ. ευρώ.
10. Ο «λογαριασμός» των μέτρων, τελικά, θα είναι υψηλότερος, χωρίς να προσμετρούνται οι οποίες δημοσιονομικές αποκλίσεις.
Υπάρχουν μέτρα τα οποία ακόμα είναι αδιευκρίνιστα ή δεν έχουν
ποσοτικοποιηθεί. Υπάρχουν μέτρα, κυρίως στο σκέλος των δαπανών, τα
οποία δεν έχουν καταγραφεί. Υπάρχουν, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, και
πρόσθετα μέτρα, αρχικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ για την περίοδο
2017-2018.
11. Τα φορολογικά έσοδα παραμένουν καθηλωμένα, παρά την «καταιγίδα» νέων φόρων.
Τα φορολογικά έσοδα ανήλθαν στα 43,5 δισ. ευρώ το 2015, από 44,2 δισ.
ευρώ το 2014. Δηλαδή, μειώθηκαν κατά 710 εκατ. ευρώ έναντι του 2014,
παρά το γεγονός ότι επιβλήθηκαν νέοι φόροι ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ
μόνο για το 2015. Υπενθυμίζεται ότι τα φορολογικά έσοδα είναι τελικά
μειωμένα κατά 3,5 δισ. ευρώ έναντι του αρχικού στόχου για το 2015.
12. Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς ιδιώτες «εκτοξεύθηκαν».
Με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία, αυτές ανήλθαν στα 5 δισ.
ευρώ το Νοέμβριο του 2015, αυξημένες κατά 65% από το τέλος του 2014.
Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η Κυβέρνηση έχει οδηγήσει σε «ασφυξία» και
«παράλυση» την οικονομία. Υπενθυμίζεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές
ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012 και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ.
ευρώ στο τέλος του 2014, μειωμένες κατά 70% τη διετία 2013-2014,
ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην οικονομία.
13.Η Κυβέρνηση, εντός του 2015, προέβη σε εσωτερικό
αναγκαστικό δανεισμό, «σκουπίζοντας» τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων
της Γενικής Κυβέρνησης.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015, το ύψος του δανεισμού του
Ελληνικού Δημοσίου, μέσω σύναψης repos από τους φορείς της Γενικής
Κυβέρνησης, ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ.
14.. Το τραπεζικό σύστημα, μετά τη σταθεροποίηση που
επετεύχθη το 2014, εισήλθε σε νέες, μεγάλες περιπέτειες και βρέθηκε
αντιμέτωπο με τεράστιους κινδύνους.
Οι κίνδυνοι διογκώθηκαν μετά την τραπεζική αργία και τους
κεφαλαιακούς περιορισμούς. Μόνο στις καταθέσεις νοικοκυριών και
επιχειρήσεων, από το Δεκέμβριο του 2014 μέχρι το Νοέμβριο του 2015,
μειώθηκαν κατά περίπου 40 δισ. ευρώ ή 25% του συνόλου τους. Η ποιότητα
του ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα μη
εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας της επιβράδυνσης του ρυθμού οικονομικής
μεγέθυνσης. Επεστράφησαν, με ευθύνη της Κυβέρνησης, τα 11 δισ. ευρώ του
ΤΧΣ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Η χρηματοδότηση των τραπεζών γινόταν και γίνεται ακόμη, κυρίως, μέσω του
Ευρωσυστήματος, με αυξημένη εξάρτηση από τον ELA σε περιβάλλον ραγδαίας
μείωσης των καταθέσεων, γεγονός το οποίο εκ των πραγμάτων δυσχεραίνει
την προσπάθεια για πιστωτική επέκταση. Σημειώνεται ότι κατά το 2014,
υπήρξε σταθεροποίηση των καταθέσεων, μηδενισμός της εξάρτησης από τον
ELA και σταδιακή απεξάρτηση από την χρηματοδότηση του Ευρωσυστήματος.Η
αξία των τραπεζικών μετοχών που κατείχε το Ελληνικό Δημόσιο διαμορφώθηκε
περίπου στα 2,37 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2015, από 12 δισ. ευρώ στο
τέλος του 2014 (μειωμένη κατά 80%).
15.Η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους επιδεινώθηκε.
To χρέος, ως ποσοστό του ΑΕΠ, εκτιμάται να διαμορφωθεί στο 188% το
2016, αυξημένο κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ μέσα σε 2 χρόνια. Οι
προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ για την εξέλιξη του
δημοσίου χρέους αποκαλύπτουν την εφιαλτική δυναμική του, που πυροδότησαν
οι ανερμάτιστοι χειρισμοί της Κυβέρνησης.