12 Φεβ 2016

Έργα Μπετόβεν, Σοστακόβιτς και Χάυντν

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσιάζει ένα εξόχως ενδιαφέρον πρόγραμμα τριών κορυφαίων δημιουργών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, ενός από
τους πλέον αναγνωρισμένους Έλληνες μαέστρους των ημερών μας.
Η εργογραφία του Μπετόβεν εμπεριέχει πολλά αριστουργήματα από κάθε είδους σύνθεση, αλλά μόνο μία όπερα, τον Φιντέλιο, που κατά τα λεγόμενά του είναι το έργο που τον ταλαιπώρησε περισσότερο από όλα τα υπόλοιπα και γι’ αυτό είναι και το αγαπημένο του. Για τη συγκεκριμένη όπερα έχει γράψει τέσσερις διαφορετικές εισαγωγές, εκ των οποίων οι τρεις ονομάστηκαν Λεωνόρα. Η ‘Εισαγωγή Λεωνόρα αρ.3 έργο 72b’ θεωρείται το τελειότερο υπόδειγμα του είδους της στην ιστορία και έχει χαρακτηριστεί ως ένα θαύμα της δραματικής μουσικής.

Η συνθετική γραφή του Σοστακόβιτς χαρακτηρίζεται από το τραχύ και κοφτό της ύφος, την έντονη δραματικότητά της, την αιχμηρή ειρωνεία της και την εκπληκτική έκταση της τεχνικής της. Αυτά τα στοιχεία τα συναντάμε και στο ‘Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα αρ.1 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 107’, το οποίο έγραψε για χάρη του κορυφαίου Ρώσου τσελίστα και καλού του φίλου Μστισλάβ Ροστροπόβιτς. Στις 2 Αυγούστου 1959 ο Σοστακόβιτς παρέδωσε στον Ροστροπόβιτς την παρτιτούρα του κοντσέρτου και τέσσερις μόλις ημέρες αργότερα αυτός του το έπαιξε από μνήμης, κάνοντάς τον ευτυχισμένο. Το κοντσέρτο, που θεωρείται από τα δυσκολότερα έργα για βιολοντσέλο του ρεπερτορίου, ερμηνεύει ο διακεκριμένος Έλληνας σολίστας Άγγελος Λιακάκης.

Ο Χάυντν υπήρξε ένας φίλεργος δημιουργός που αναγνωρίστηκε ως ο ‘πατέρας της νεότερης μουσικής’, αφού μεταξύ άλλων εξέλιξε τη μορφή της συμφωνίας, εισήγαγε πλήθος νέων και συναρπαστικών τεχνικών και προσέφερε νέες αρμονικές λύσεις στη σύνθεση, στρώνοντας ουσιαστικά το δρόμο που βάδισαν αργότερα ο Μότσαρτ και ο Μπετόβεν. Για τις ανάγκες δύο περιοδειών του στο Λονδίνο έγραψε 12 συνολικά συμφωνίες, τις αποκαλούμενες ‘του Λονδίνου’, οι οποίες συγκαταλέγονται στα σημαντικότερα έργα του. Η ‘Συμφωνία αρ. 102 σε σι ύφεση μείζονα’ είναι η δέκατη από αυτές και πρόκειται για αυτή που στην πρεμιέρα της συνέβη το ‘Θαύμα’, όπως έχει μείνει στην ιστορία. Ένας τεράστιος πολυέλαιος που θα μπορούσε να σκοτώσει πάνω από 30 άτομα έπεσε στην αίθουσα κατά τη διάρκεια της συναυλίας, όμως δεν τραυματίστηκε σοβαρά κανείς, γιατί όλοι είχαν μετακινηθεί προς τη σκηνή ώστε να θαυμάσουν τον Χάυντν να διευθύνει την ορχήστρα από το πιανοφόρτε.


Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου, ώρα 20:30
Αίθουσα Τελετών Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης


Διεύθυνση ορχήστρας: Βασίλης Χριστόπουλος
Βιολοντσέλο: Άγγελος Λιακάκης


Πρόγραμμα:
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Εισαγωγή Leonore αρ.3 σε ντο μείζονα, έργο 72b
Dmitri Shostakovich (1906-1975): Κοντσέρτο για τσέλο και ορχήστρα αρ.1 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 107
Franz Joseph Haydn (1732-1809): Συμφωνία αρ. 102 σε σι ύφεση μείζονα, Hob.Ι:102



Τιμές εισιτηρίων:
Πλατεία 15 €
Εξώστης/Θεωρεία 10 €
Μειωμένο 5 €


Προπώληση εισιτηρίων από το εκδοτήριο της Κ.Ο.Θ. στην πλατεία Αριστοτέλους,
τηλ. 2310 236990 (Δευ-Τετ-Σαβ 10:00-15:00, Τρι-Πεμ-Παρ 10:00-14:00 & 17:00-21:00)
και από το www.tsso.gr


Δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου:
Άνεργοι, πολύτεκνοι, μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές ωδείων, Α.Μ.Ε.Α., κάτοχοι Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων, κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού, μέλη Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, διοικητικοί υπάλληλοι και εκπαιδευτικό προσωπικό Α.Π.Θ., μέλη Χ.Α.Ν.Θ.

Η είσοδος για τους φοιτητές του Α.Π.Θ. και τους φοιτητές του Τ.Μ.Ε.Τ. του Πανεπιστημίου Μακεδονίας είναι δωρεάν.



Ακούτε κάθε Τρίτη 18:00-19:00 την εκπομπή ‘Η Κ.Ο.Θ. στην Ελληνική Ραδιοφωνία’ με τον Θανάση Γωγάδη, από τον 9,58 fm και το Γ’ Πρόγραμμα




ΧΟΡΗΓΟΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ: Mediterranean Palace Hotel

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΕΡΤ, ΕΡΤ3, Γ’ Πρόγραμμα, 958 FM, 102 FM, TV100, FM100, FM100.6, Καθημερινή, Χρώμα 105,8 fm, Cityportal, Grekomania, thousandnews.gr


Γεννημένος στην Αθήνα, ο Άγγελος Λιακάκης ξεκίνησε μαθήματα βιολοντσέλου με τον Χρήστο Σφέτσα και συνέχισε τις σπουδές του ως υπότροφος των ιδρυμάτων Ι.Κ.Υ. και Ωνάση με τους Csaba Onczay, Leonid Gorokhov και Kim Bak Dinitzen. Είναι μέλος του Νέου Ελληνικού Κουαρτέτου από το 2007, με το οποίο έχει εμφανιστεί σε πολυάριθμες συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και έχει σημειώσει σημαντική δισκογραφία για τις εταιρίες BIS, DECCA, EMI Classics, Naxos, Legend κ.α.
Ως σολίστ έχει εμφανιστεί με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ., την BBC Scottish Symphony Orchestra, την Bilkent Symphony Orchestra, καθώς και την Orchester 1756. Το ρεπερτόριο του καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της μουσικής φιλολογίας, από το μπαρόκ μέχρι την avant-garde, ενώ διατηρεί ιδιαίτερους δεσμούς με τους Έλληνες δημιουργούς, με το ενεργητικό του να περιλαμβάνει πολλές πρώτες εκτελέσεις έργων τους. Είναι καθηγητής βιολοντσέλου και μουσικής δωματίου στο Ωδείο Αθηνών και το Ωδείο Kodály, ενώ διδάσκει τακτικά στα σεμινάρια βιολοντσέλου του Φεστιβάλ Πηλίου και τα εργαστήρια μουσικής δωματίου του Μουσικού Χωριού, στον Άγιο Λαυρέντιο.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Βασίλης Χριστόπουλος συνεργάζεται τακτικά με την Κ.Ο.Θ. από το 1998.

Ως Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών από το 2011 έως το 2014 πιστώθηκε την πανθομολογούμενη άνοδο του καλλιτεχνικού επιπέδου της Ορχήστρας, η οποία, σε συνδυασμό με έναν καινοτόμο προγραμματισμό, οδήγησε στον διπλασιασμό των εσόδων από τα εισιτήρια μέσα σε μία τριετία δριμείας οικονομικής κρίσεως.

Ως Κορυφαίος Αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής της Νοτιοδυτικής Γερμανίας στην Κωνσταντία (Konstanz) από το 2005 έως το 2015 αναγνωρίστηκε επίσης καθολικά για την σημαντική βελτίωση της ποιότητας του συνόλου. Υπό την διεύθυνσή του, η Ορχήστρα ξεπέρασε για πρώτη φορά στην ιστορία της τους 2.500 συνδρομητές (σε μία πόλη 85.000 κατοίκων).

Το ρεπερτόριό του στην όπερα καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα από το μπαρόκ έως τον 21ο αιώνα. Προσφάτως διηύθυνε με μεγάλη επιτυχία την «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους στην Κρατική Όπερα της Έσσης, στο Βήσμπαντεν της Γερμανίας. Συνεργάζεται τακτικά με την Ε.Λ.Σ. από το 1999.

Στις ορχήστρες που έχει διευθύνει συγκαταλέγονται η Φιλαρμόνια του Λονδίνου, η Φιλαρμονική της Ραδιοφωνίας του Ανοβέρου, η Κρατική Φιλαρμονική της Νυρεμβέργης, η Νέα Φιλαρμονική της Ιαπωνίας, η Φιλαρμονική της Βρέμης, η Εθνική Ορχήστρα των Χωρών του Λίγηρα (Γαλλία) και η Συμφωνική Ορχήστρα του Κουήνσλαντ (Αυστραλία). Κατά την καλλιτεχνική περίοδο 2015-2016, θα εμφανιστεί για πρώτη φορά με την Ορχήστρα Μοτσαρτέουμ του Ζάλτσμπουργκ και με την Φιλαρμονική της Γερμανικής Ραδιοφωνίας (Deutsche Radio Philharmonie).

Στην δισκογραφία του συμπεριλαμβάνεται η πρώτη ηχογράφηση κοντσέρτων του Νίκου Σκαλκώτα με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης που κυκλοφόρησε από την εταιρεία BIS το 2008. Ο δίσκος του, «Άριες Μότσαρτ», με την Γαλλίδα υψίφωνο Ζεραλντίν Καζέ και την Φιλαρμονική της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, απέσπασε έναν χρυσόν Ορφέα από την διεθνή ακαδημία λυρικού δίσκου στο Παρίσι, ως η καλύτερη ηχογράφηση Μότσαρτ του 2009.

Το 2013, η Γαλλική Δημοκρατία απένειμε στον Βασίλη Χριστόπουλο τον τίτλο του Ιππότη των Τεχνών και των Γραμμάτων.
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη