Του Ιωάννη Βρούτση
Αρκετοί ακόμη και σήμερα ισχυρίζονται, μα και εσείς τα ίδια δεν θα κάνατε; Δεν θα
μειώνατε και εσείς τις επικουρικές συντάξεις μέχρι 40%; Δεν θα καταργούσατε το ΕΚΑΣ; Η απάντηση σε όλα αυτά τα ερωτήματα είναι ένα μεγάλο Όχι!
Στο τέλος του 2014, είχε επιτευχθεί δημοσιονομική ισορροπία και η ανάπτυξη είχε επιστρέψει στην οικονομία. Ειδικά για το ασφαλιστικό, όμως, η πρώτη και μοναδική αναλογιστική μελέτη που υπάρχει στην Ελλάδα (Ageing Working Group, Economic Policy Committee) επιβεβαίωνε ότι το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας μας σε συνδυασμό με τις δρομολογημένες διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, εκπλήρωνε τους όρους βιωσιμότητας μέχρι το 2060!
Ακόμη και το “πολυσυζητημένο” email “Χαρδούβελη”, που τόσο πολύ πολεμήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, ειδικά για το ασφαλιστικό, προέβλεπε τις τελευταίες οριακές παραμετρικές αλλαγές, ύψους 310 εκατ. ευρώ. Αλλαγές που σήμερα, ως κυβέρνηση, οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ “κατάφεραν” να δεκαπλασιάσουν, φτάνοντας το λογαριασμό στα 3,1 δις ευρώ. Όμως ο λογαριασμός, δεν τελειώνει εδώ, καθώς:
1. Οι ασφαλιστικές αλλαγές δεν συνοδεύτηκαν – όπως θα έπρεπε- από αναλογιστική μελέτη, που να επιβεβαιώνει ότι εκπληρώνονται οι όροι βιωσιμότητας και
2. Εισήχθη ο δημοσιονομικός «κόφτης» ύψους 2% του ΑΕΠ, που αντιστοιχεί σε 3,6 δις ευρώ, ο οποίος στην περίπτωση μη επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων θα «χτυπήσει» αυτόματα στις σημερινές προσωπικές διαφορές των υφιστάμενων 2,4 εκατομμυρίων συνταξιούχων.
Στην πραγματικότητα, ο συνδυασμός της ανικανότητας και του λαϊκισμού των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, “γκρέμισε” ό,τι είχε χτίσει με θυσίες ο Ελληνικός λαός, έκλεισε τις τράπεζες και έφερε έναν βαρύτατο λογαριασμό, ύψους 86 δις ευρώ, ο οποίος περιλαμβάνει την απώλεια 21 δις ευρώ από το ΑΕΠ, λόγω της επιστροφής της χώρας στην ύφεση, μέτρα ύψους 12 δις ευρώ από τα οποία, 1,2 δις ευρώ, οφείλονται στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης της αξιολόγησης.
Οι επιπτώσεις αυτού του βαρύτατου λογαριασμού στους συνταξιούχους, φάνηκαν ήδη από το πρώτο κύμα μειώσεων (2015) πέρσι - 2% οριζόντια για τις κύριες συντάξεις και 6% οριζόντια για τις επικουρικές - ενώ καταργήθηκε για πρώτη φορά και η κατώτατη σύνταξη του ΙΚΑ (486 ευρώ).
Το δεύτερο κύμα μειώσεων θα έρθει στα τέλη του Ιούνιου (2016) και περιλαμβάνει:
- Μειώσεις 25% στα εφάπαξ
- Μειώσεις στο μέρισμα των Δημοσίων Υπαλλήλων και των Στρατιωτικών 35% μεσοσταθμικά
- Κατάργηση του ΕΚΑΣ για 80.000 χαμηλοσυνταξιούχους
- Περικοπές από 10% έως 30% σε κύριες συντάξεις για όλους τους νέους συνταξιούχους
- Περικοπές έως 40% σε επικουρικές συντάξεις όλων των συνταξιούχων, με άθροισμα συντάξεων 1.300 ευρώ και πάνω!
- Μειώσεις στο μέρισμα των Δημοσίων Υπαλλήλων και των Στρατιωτικών 35% μεσοσταθμικά
- Κατάργηση του ΕΚΑΣ για 80.000 χαμηλοσυνταξιούχους
- Περικοπές από 10% έως 30% σε κύριες συντάξεις για όλους τους νέους συνταξιούχους
- Περικοπές έως 40% σε επικουρικές συντάξεις όλων των συνταξιούχων, με άθροισμα συντάξεων 1.300 ευρώ και πάνω!
Εκτός, όμως, από όλα τα παραπάνω, οι πρόσφατες υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν από τον υπουργό στις 7.6.2016 (ΦΕΚ Β 1604/2016 και ΦΕΚ Β 1605/2016), “κρύβουν” επιμελώς και νέες δυσάρεστες εκπλήξεις. Εκπλήξεις που δυστυχώς αποκαλύπτουν ότι «ανοίγει το παράθυρο» για νέες μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις. Ακόμη και για τους συνταξιούχους, που το άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης είναι κάτω από τα 1.300 ευρώ.
Ενώ μέχρι σήμερα, σύμφωνα με το Ν.4387/2016 του ασφαλιστικού, προβλέπεται μείωση μέχρι 40% στις επικουρικές συντάξεις που αθροιζόμενες με τις κύριες ξεπερνούν τα 1.300 ευρώ, ξαφνικά με τρόπο εμφατικό παρουσιάζεται -για πρώτη φορά- καταγραφή της προσωπικής διαφοράς στις επικουρικές συντάξεις και στις περιπτώσεις συνταξιούχων με άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης μικρότερο των 1.300 ευρώ. Καταγραφή αυθαίρετη, καθώς δεν προβλέπεται πουθενά στο κείμενο του νόμου. Το γεγονός αυτό, δημιουργεί εύλογες ανησυχίες, καθώς υποδηλώνει ότι ο δημοσιονομικός “κόφτης”, κατά την πρώτη του εφαρμογή θα “αγγίξει” και τις επικουρικές συντάξεις κάτω από τα 1.300 ευρώ.
Ο υπουργός, λοιπόν, οφείλει να δώσει εξηγήσεις για τους λόγους που ανοίγει το συγκεκριμένο θέμα, καθώς αυτή η πρωτοβουλία ούτε απαιτείται, ούτε προβλέπεται από τον προσφάτως ψηφισμένο νόμο (άρθρο 96 παρ. 4 ν. 4387/2016).
Συγκεκριμένα, με την παρ. 1 του άρθρου 6 της αριθ. οικ. 25909/470 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ Β 1605/7-6-2016) περί «Αναπροσαρμογής καταβαλλόμενων συντάξεων του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης», προβλέπονται τα εξής:
«1. Εφόσον το άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων των ήδη καταβαλλόμενων πριν την εφαρμογή του Ν. 4387/2016 συντάξεων είναι μικρότερο ή ίσο των 1.300 €, η διαφορά μεταξύ της καταβαλλόμενης, κατά το άρθρο 2 παρ. 1, επικουρικής σύνταξης και της επανυπολογισθείσας κατά τις ρυθμίσεις της παρούσας απόφασης, διατηρείται ως προσωπική διαφορά ανά συνταξιούχο. Η προσωπική αυτή διαφορά αποσβέννυται σταδιακά σύμφωνα με την ετήσια αναπροσαρμογή των επικουρικών συντάξεων, όπως αυτή προβλέπεται στην Υπουργική απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 42 του Ν. 4052/2012, όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση της με την παρ. 1 του άρθρου 96 του Ν. 4387/2016.»
Επιπλέον, οι προβλέψεις που είχαν διαμορφωθεί το 2014, με βάση την πλήρη εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος – βιωσιμότητας-δικαιοσύνης , που τότε ξόρκιζαν οι λαϊκιστές ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, έχουν ως εξής:
Τι προβλέπονταν με τη ρήτρα μηδενικού Ελλείμματος
Τι έφερε ο λαϊκισμός ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στις επικουρικές
Από τα παραπάνω, εύλογα προκύπτει το συμπέρασμα ότι η αυθαίρετη δημιουργία της προσωπικής διαφοράς, προμηνύει μειώσεις σε όλες τις επικουρικές ανεξαρτήτως ύψους!
*Ο Ιωάννης Βρούτσης είναι Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος και Βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας