12 Ιαν 2017

ΣΕΞ: η φθηνή διασκέδαση στην εποχή της κρίσης

Αν περνάς τη μισή (και βάλε) ζωή σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -που την περνάς-, τότε σίγουρα θα έχεις έρθει αντιμέτωπος με διαφημίσεις όλων των ειδών και των λογιών. Κάποιες φορές συναφείς με τα γούστα, τις συνήθειες, τις αναζητήσεις σου και άλλες εντελώς άσχετες.
 
Για να σου προτείνει ωστόσο ο «σοφός» αλγόριθμος του Facebook να ρίξεις μια ματιά σε posts που διαφημίζουν θεματικές βραδιές σε αθηναϊκά swinging clubs, τότε μάλλον η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων διεκδικεί δάφνες viral συνήθειας.
 
Πάρτυ με θέμα την αρχαία Ελλάδα και απαραίτητο dress code χιτώνα ή χλαμύδα, βραδιές με εξάρτυση εσωρούχων, συνάξεις με θεματικές βγαλμένες από κλασικές σεξουαλικές φαντασιώσεις, όπως αφεντικά και γραμματείς, ή happenings με celebrity μετακλήσεις όπως αυτή του «Mr 4.000» Γιάννη Σπαλιάρα. Πού συμβαίνουν όλα αυτά; Στο δραστήριο, απ’ ό,τι φαίνεται, «2+2 Club» στον Πειραιά.
 
Αν και οι υπεύθυνοι του χώρου σε επικοινωνία που είχαμε μαζί τους δεν θέλησαν να τοποθετηθούν σχετικά με το αν η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων είναι της μόδας, η σελίδα που διατηρούν στο Facebook -ανοιχτή στο κοινό- μαρτυρά ότι το swinging συγκινεί ολοένα περισσότερα ζευγάρια που έχουν αποφασίσει να περάσουν από τη φαντασίωση στην ερωτική πράξη.
 
Στο συγκεκριμένο κλαμπ υπάρχει μάλιστα και ένα άτυπο Hall of Fame στο οποίο θαμώνες που το επιθυμούν αφήνουν ως αναμνηστικό τα εσώρουχά τους. Σε κάθε περίπτωση, είτε πρόκειται για πραγματικούς θαμώνες, είτε για προϊόν μάρκετινγκ, τη δουλειά του στα γρανάζια του φαντασιακού την κάνει.
 
 
Αντίστοιχος χώρος λειτουργεί και στο κέντρο της Αθήνας. Το «Nirvana Swinging Club» βρίσκεται στην οδό Αχαρνών από την εποχή ακόμη που οι Αθηναίοι καταχώνιαζαν τις σεξουαλικές δραστηριότητές τους σε σεντούκια με ναφθαλίνη. Δεν είναι όμως μόνο τα κλαμπ τα οποία γίνονται ο βιότοπος για... μερακλήδες των σεξουαλικών φαντασιώσεων. Βίλες ή εν γένει ευρύχωρα διαμερίσματα, προκειμένου να υπάρχει ο κατάλληλος χώρος «ξεδίπλωσης» των ερωτικών πρακτικών μιας μεγάλης παρέας, μεταμορφώνονται σε ιδανικό σκηνικό για πριβέ πάρτυ οργίων, με τα ζευγάρια όχι απαραίτητα να ανταλλάσσουν συντρόφους αλλά να επιδίδονται όλοι μαζί, κατά τετράδες (ενίοτε και περισσότερους), σε κάθε είδους σεξουαλικές πρακτικές, πάντα κοινή συναινέσει. Το σύνθημα δίνεται από στόμα σε στόμα (ή από κινητό σε κινητό) πάντα μεταξύ ανθρώπων που γνωρίζονται τόσο ώστε να διασφαλίζεται η εχεμύθεια, δεδομένου ότι στα πολυσυλλεκτικά αυτά κρεβάτια δεν συμμετέχουν απαραίτητα παντρεμένα ζευγάρια, αλλά ενίοτε και «παράνομα», οι φίλοι με φίλες κολλητές οι οποίες είναι πιο ανοιχτές στις σεξουαλικές προκλήσεις απ’ό,τι η μόνιμη σχέση τους. Τι έγινε όμως και ξαφνικά τα sex parties είδαν το φως της μέρας; Φταίει η κρίση; Φταίει η μόδα; Απελευθερωθήκαμε σεξουαλικά ως κοινωνία με κεκτημένη ταχύτητα; Ηταν πάντα η Αθήνα ένα μεγάλο κρεβάτι, όπως ευαγγελιζόταν το 90s lifestyle, και απλώς τώρα περάσαμε από τα παχιά λόγια στη σεξουαλική πράξη; 
 
Για όλα «φταίνε» οι άνδρες
 
Ο Θάνος Ε. Ασκητής, νευρολόγος-ψυχίατρος και πρόεδρος του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας (askitis.gr), συμφωνεί ότι εν μέρει η ανταλλαγή σεξουαλικών συντρόφων είναι της μόδας, αφού η σεξουαλικότητα, όπως τονίζει, εξαρτάται άμεσα από τα πρότυπα που κατασκευάζει κάθε κοινωνία σε κάθε εποχή.
 
Ωστόσο, επισημαίνει ότι το swinging δεν είναι καινούριο φρούτο, αφού έχει τις ρίζες του στη σεξουαλική επανάσταση των 60s. Απλώς τώρα συμβαίνει πιο ανοιχτά -σίγουρα με λιγότερες ενοχές- και στην ελληνική κοινωνία. «Η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων, συνήθως ως ιδέα, ξεκινά από τον άνδρα. Αυτός είναι που πλήττει και βαριέται σε μια σχέση.
 
Πλήττει γιατί θέλει να είναι κυνηγός, να κατακτά, θέλει να δείχνει στη γυναίκα τι καλό πιστόλι διαθέτει. Οταν, λοιπόν, δει τη γυναίκα του να ερωτοτροπεί με άλλον, αυτή η εικόνα τον εξεγείρει, τον εξιτάρει, τον κάνει ζηλότυπο και συνεπώς τον βάζει ξανά στη θέση του κυνηγού», εξηγεί ο έμπειρος ψυχίατρος. Και πώς από την ιδέα, από τον πειρασμό της φαντασίωσης περνά κανείς στην πράξη;
 
Συνήθως, λέει ο κ. Ασκητής, η αρχή γίνεται με ένα φιλικό ζευγάρι και όχι δημόσια, σε κάποιο κλαμπ. Το σκηνικό μιας χαλαρής βραδιάς με φίλους ή μιας εκδρομής πολλές φορές αποδεικνύεται ιδανικό.
 
Βέβαια, δεν είναι λίγες οι φορές που η σύζυγος αποφασίζει να βάλει μια τρίτη γυναίκα ανάμεσα στην ίδια και στον άνδρα της ως δώρο σε κάποια επέτειο γάμου ή με αφορμή τα γενέθλιά του. Σε αυτή την περίπτωση, η γυναίκα θεωρεί ότι έχει τον έλεγχο του παιχνιδιού, ότι δεν θα χαθούν τα όρια  - κάτι που συμβαίνει συχνά. 
 
 
Σύμφωνα με την εμπειρική παρατήρηση του γιατρού, τα ζευγάρια που ενδίδουν στο swinging είναι συνήθως μέσης ηλικίας (από 45 έως 55 ετών). Πρόκειται δηλαδή για ανθρώπους που είναι μαζί επί 20 ή και περισσότερα χρόνια, έχουν κορεστεί σεξουαλικά και αποφασίζουν να τοποθετήσουν τον εαυτό τους στη σκακιέρα του παιχνιδιού της ανανέωσης, να σπάσουν ένα κοινωνικά επιβεβλημένο καθωσπρέπει modus vivendi. Είναι ως επί το πλείστον άνθρωποι ανώτερου μορφωτικού επιπέδου που ζουν σε αστικές περιοχές. 
 
 
Τι είναι όμως αυτό που πολλές φορές τούς οδηγεί από το κρεβάτι του swinging στο ντιβάνι του ψυχιάτρου; Ο κ. Ασκητής επισημαίνει ότι συχνά η ανταλλαγή σεξουαλικών συντρόφων γίνεται απολύτως εθιστική για τους άνδρες, με αποτέλεσμα να ζητούν διαρκώς την επανάληψη αυτής της μάλλον συναρπαστικής σεξουαλικής εμπειρίας.
 
Μάλιστα, ενώ οι άνδρες είναι εκείνοι που οδηγούν το άρμα μιας σχέσης στο swinging, οι γυναίκες τελικά είναι αυτές που φέρνουν τους συζύγους ή τους συντρόφους τους ενώπιον του ειδικού. Μάλιστα, ο κ. Ασκητής αποκαλύπτει ότι η πιο συχνή, πρώτη φράση που ακούει από τους άνδρες είναι: «Μα, δεν κάνουμε κάτι κακό, γιατρέ μου».
 
Και αυτό είναι εν πολλοίς αληθές, τουλάχιστον αν μια σεξουαλική πράξη γίνεται με τη συγκατάθεση αμφοτέρων, δεν απειλεί τη σωματική και ψυχική υγεία των εμπλεκομένων και δεν τους προσβάλλει ή δεν τους εκθέτει κοινωνικά. 
 
 
Βραδιές με εξάρτυση εσωρούχων, ακόμη και happenings με celebrity μετακλήσεις όπως αυτή του «Mr 4.000» Γιάννη Σπαλιάρα. Η βιτρίνα με τα «αναμνηστικά» των ερωτικών συμμετοχών είναι ιδιαιτέρως εύγλωττη.
 
 
 
Το πρόβλημα προκύπτει όταν χάνονται τα όρια - είτε επειδή η ανταλλαγή συντρόφων δεν είναι πλέον αποτέλεσμα κοινής απόφασης και απόλαυσης, είτε επειδή προκύπτουν ακόμη και εκβιασμοί. Μολονότι η εχεμύθεια βρίσκεται στην κορυφή του αξιακού συστήματος στον μικρόκοσμο του swinging, ο Θάνος Ασκητής θυμάται περιστατικό όπου το ένα ζευγάρι ζητούσε χρήματα από το άλλο προκειμένου να μη δημοσιοποιήσει βίντεο που είχε μαγνητοσκοπήσει κατά τη διάρκεια της ομαδικής σεξουαλικής πράξης. Εκεί το σεξ παύει να προσφέρει χαρά και εκφυλίζεται σε εγκληματική πράξη με απρόβλεπτες συνέπειες. 
 
Ανέξοδη ψυχαγωγία
 
Αλλωστε, η σεξουαλική απελευθέρωση θέλει παιδεία, όπως τονίζει και η Ειρήνη Χειρδάρη, sex editor, dating και sex coach (sexelixis.gr), συνεργάτις του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών. «Αφού το ζευγάρι δοκιμάσει και ζήσει την εμπειρία του swinging, πρέπει κατόπιν να μείνει μόνο του. Να δουλέψει μεταξύ του, να κάνει σεξ, να ξαναδεθεί. Να ζήσουν ξανά οι δύο σύντροφοι το εγκεφαλικό ταξίδι της φαντασίωσης, που είναι και το πιο σπουδαίο σε μια σχέση», λέει η κυρία Χειρδάρη. «Ο άνδρας είναι εκείνος που συνήθως τραβάει την κακομοίρα τη γυναίκα στην ανταλλαγή σεξουαλικών συντρόφων, εκείνος είναι που τις περισσότερες φορές κολλάει και το θέλει ξανά και ξανά», αποκαλύπτει, βασισμένη στα εμπειρικά δεδομένα της. Οσο για το ποιοι τολμούν το swinging; Σύμφωνα με τη γνωστή sex editor, πλέον και οι πιτσιρικάδες αλλά και οι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας εμπλουτίζουν τη σεξουαλική τους ζωή με ανάλογες εμπειρίες. Ως ηλικιακό ορόσημο βλέπει συνήθως τα 40 χρόνια. Αν υπάρχει αρχετυπικός swinger, αυτός είναι μάλλον ο παντρεμένος 40άρης.
 
 
Εκτός από μόδα, το swinging για την Ειρήνη Χειρδάρη είναι και παιδί της οικονομικής ύφεσης. Η ίδια λέει χαρακτηριστικά ότι στην αρχή της κρίσης γέμισαν τα swingers clubs: «Πολλοί ήταν εκείνοι που καταρρακώθηκαν και κλείστηκαν στον εαυτό τους λόγω της κατάστασης, όμως και άλλοι τόσοι ήταν που το έριξαν στο σεξ. Ειδικά το swinging φαντάζει στο μυαλό των ανθρώπων ως ένα extreme game, ως κάτι οριακό. Και φυσικά το σεξ είναι πάντα ένας φτηνός τρόπος ψυχαγωγίας». 
 
 
Θεματικά δωμάτια για όλα τα γούστα 
 
Πάντως, η ειδικός επισημαίνει ότι όσο συναρπαστική και για τους δύο συντρόφους είναι η εμπειρία της ανταλλαγής συντρόφων, πολλές φορές αφήνει τραύματα είτε στον έναν, είτε και στους δύο. Πολλά είναι τα ζευγάρια που διαλύονται έπειτα από αυτή την πληθυσμιακή διεύρυνση της ερωτικής ζωής τους, ενώ, όπως λέει, είναι λίγα τα φιλοσοφημένα ζευγάρια που συνειδητά έχουν αναγάγει την ανταλλαγή συντρόφων σε εκ των ων ουκ άνευ συστατικό της σεξουαλικής τους ζωής. Τι συμβουλεύουν αμφότεροι οι ειδικοί τους επίδοξους swingers; Αν αποφασίσουν να πραγματοποιήσουν τη φαντασίωσή τους, να το κάνουν με επαγγελματίες - είτε με εκδιδόμενες γυναίκες, είτε με εκδιδόμενα ζευγάρια. 
 
 
Είναι μάλλον μια απόφαση που θα ελαχιστοποιήσει τις παράπλευρες απώλειες και θα βοηθήσει ώστε η... δουλειά να γίνει τουλάχιστον επαγγελματικά. 
 
 
Θάνος Ασκητής Σεξολόγος 
 
«Η ανταλλαγή ερωτικών συντρόφων, συνήθως ως ιδέα, ξεκινά από τον άνδρα. Αυτός είναι που πλήττει γιατί θέλει να είναι κυνηγός, να κατακτά, θέλει να δείχνει στη γυναίκα τι καλό πιστόλι διαθέτει. Οταν, λοιπόν, δει τη γυναίκα του να ερωτοτροπεί με άλλον, αυτή η εικόνα τον εξεγείρει, τον εξιτάρει, τον κάνει ζηλότυπο και συνεπώς τον βάζει ξανά στη θέση του κυνηγού» 
 
 
Ειρήνη Χειρδάρη sex editor 
 
«Πολλοί ήταν εκείνοι που καταρρακώθηκαν και κλείστηκαν στον εαυτό τους λόγω της κατάστασης, όμως άλλοι τόσο ήταν και εκείνοι που το έριξαν στο σεξ. Ειδικά το swinging φαντάζει στο μυαλό των ανθρώπων ως ένα extreme game, κάτι οριακό. Και φυσικά, το σεξ είναι πάντα ένας φτηνός τρόπος ψυχαγωγίας»
 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη