15 Ιουν 2017

23 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ

Πριν από 23 χρόνια, στις 15 Ιουνίου του 1994, ο ταλαντούχος και ιδιοφυής Μάνος Χατζιδάκις αφήνει την τελευταία του πνοή σε ηλικία 69 ετών μετά από οξύ πνευμονικό οίδημα.


Ήταν αδιαμφισβήτητα ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες που έχουν γεννηθεί σε αυτή την χώρα, καθώς υπήρξε πρωτοπόρος και δημιουργικός μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του.Ο Μάνος Χατζιδάκις άφησε παρακαταθήκη ένα τεράστιο και φωτεινό έργο που αποτελεί θησαυρό για τον ελληνικό πολιτισμό.

Γεννήθηκε στην Ξάνθη το 1925 και ήταν γιος του δικηγόρου Γεωργίου Χατζιδάκι και της Αλίκης Αρβανιτίδου. Από μικρή ηλικία ξεκίνησε μαθήματα πιάνου, με την γνωστή αρμενικής καταγωγής καθηγήτρια Αλτουνιάν. Παράλληλα άρχισε να μαθαίνει βιολί και ακορντεόν. Σε ηλικία 7 ετών, όταν οι γονείς του χωρίζουν, θα εγκατασταθεί μόνιμα πια, με την μητέρα του και την αδερφή του, στην Αθήνα.

Ακολούθησαν τα δύσκολα χρόνια της κατοχής. Η οικογένειά του χρειαζόταν χρήματα και ο Μάνος, από έφηβος κιόλας, ξεκίνησε να δουλεύει. Έκανε διάφορες δουλειές. Φορτοεκφορτωτής στο λιμάνι του Πειραιά, παγοπώλης στο εργοστάσιο του ΦΙΞ στην Αθήνα, βοηθός νοσοκόμου στο 401 Στρατιωτικό νοσοκομείο και βοηθός φωτογράφου στο κατάστημα Μεγαλοοικονόμου.

Φυσικά, δεν κάνει μόνο αυτό. Ταυτόχρονα, προσπαθεί να εξελίξει στις γνώσεις του στην μουσική. Ξεκινά ανώτερα θεωρητικά μαθήματα μουσικής, με μια από τις πιο σημαντικές μορφές της ελληνικής εθνικής σχολής, τον Μενέλαο Παλλάντιο. Έμαθε πολλά εκεί. Όπως έμαθε και πολλά στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στην οποία φοιτούσε παράλληλα με δουλειά και μουσικές σπουδές. Την Φιλοσοφική, δεν την τελείωσε ποτέ.

Είναι η εποχή που θα γνωρίσει τους μεγαλύτερους πρέσβεις της διανόησης της γενιάς του μεσοπολέμου. Ελύτης, Σεφέρης, Σικελιανός, Τσαρούχης, και Γκάτσος. Ειδικά με τον τελευταίο θα τους συνδέσει μια παντοτινή φιλία που κράτησε περισσότερο από μισό αιώνα.

Το 1944 θα γνωριστεί με τον με τον μεγάλο θεατράνθρωπο Κάρολο Κουν. Θα συνεργαστούν για πρώην φορά «Τελευταίο Ασπροκόρακα» του Αλέξη Σολωμού στο Θέατρο Τέχνης, με την συνεργασία να κρατάει συνολικά 15 χρόνια, με μουσικές παραστάσεις συμπεριλαμβανομένων των «Ματωμένος Γάμος» (1948), «Λεωφορείον ο Πόθος» (1948), «Ο θάνατος του Εμποράκου» (1949).

Πέντε χρόνια δούλευε πάνω σε αυτό που αγαπούσε. Είχε αρχίσει να αποκτά εμπειρία ως μουσικός. Όμως το ανήσυχο και ελεύθερο πνεύμα του δεν χρειαζόταν εμπειρία. Υπήρχε. Σε μια διάλεξή του λοιπόν το 1949 με θέμα το ρεμπέτικο τραγούδι, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Η κοινωνία δεν ήταν έτοιμη ακόμα να δεχτεί τα ανοιχτά μυαλά.

Την επόμενη χρονιά ξεκινά την ενορχήστρωση σε αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες. Ως το 1954, το αρχαίο θέατρο και το Θέατρο Τέχνης ίσως να τον κάλυπταν. Η μουσική του ιδιοφυΐα δεν μπορούσε με τίποτα να μείνει εκεί.

Ξεκινά την μουσική για τον κινηματογράφο. Δουλεύει πολύ και καταφέρνει να τα προλαβαίνει όλα. Και μάλιστα προσθέτοντάς του την μοναδική του ποιότητα. Έγραψε την μουσική για την «Κάλπικη Λίρα», τη «Στέλλα», το «Δράκο» και η φήμη του ξέφυγε από τα σύνορα. Ο ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης Ελία Καζάν, τον επέλεξε για να γράψει την μουσική της ταινίας «America-America». Οι δουλειές του χτυπούσαν την πόρτα η μια μετά την άλλη.

Το 1960 θα κερδίσει το βραβείο Όσκαρ για το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά»για την ταινία του Ζιλ Ντασέν, «Ποτέ την Κυριακή». Αν και στο απόγειο της καριέρας του, ο Μάνος Χατζιδάκις δεν είναι ευχαριστημένος με την φήμη του. Η μουσική για το σινεμά και μια σειρά ελαφρών τραγουδιών του χαρίζει μια «λαϊκότητα ανεπιθύμητη», την οποία δεν θα αποδεχθεί ποτέ και θα τη μάχεται μέχρι το τέλος της ζωής του.

 Το 1966 θα πήγε στις ΗΠΑ. Μαζί με την Μελίνα Μερκούρη και τον Ζιλ Ντασέν, θα ανεβάσουν στο Broadway την θεατρική παράσταση «Illya Darling», που αποτελούσε την διασκευή του «Ποτέ την Κυριακή». Θα μείνει εκεί για έξι χρόνια και θα επηρεαστεί πολύ από την pop μουσική. Τρανότερη απόδειξη αποτελεί ο κύκλος τραγουδιών «Reflections». Το 1972, επί δικτατορίας, θα επιστρέψει στην Αθήνα και θα ιδρύσει το μουσικό καφεθέατρο «Πολύτροπο». Μετά την πτώση της χούντας, θα αναλάβει ως διευθυντής τον κρατικό ραδιοσταθμό «Τρίτο Πρόγραμμα», τον οποίο, μέχρι το 1981, μαζί με άλλους ταλαντούχους δημιουργούς, θα τον μετατρέψει σε σημείο αναφοράς για την εξέλιξη της ελληνικής μουσικής.

Το 1989, ιδρύει την διάσημη «Ορχήστρα των Χρωμάτων» για να παρουσιάσει «πρωτότυπα προγράμματα που συνήθως δεν καλύπτονται από τις συμβατικές συμφωνικές ορχήστρες», την οποία διηύθυνε μέχρι το τέλος της ζωής του.

Σε όλη του την μουσική πορεία δεν σταμάτησε σχεδόν ποτέ να είναι παρών στην δισκογραφία. Οι δίσκοι του πλέον θεωρούνται κλασσικοί και μοναδικοί.

Με αφορμή τη συμπλήρωση των 23 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου μας συνθέτη και ποιητή, η Ελληνοαμερικανική Ένωση (Μασσαλίας 22), σε συνεργασία με τον Επιστημονικό Σύλλογο «Ένωση Αποφοίτων Αμερικανικών Πανεπιστημίων», παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Βερνίκου, «Μάνος Χατζιδάκις: Είδωλο στον καθρέφτη», την Πέμπτη 15 Ιουνίου, στις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο.

Αποτελώντας ένα ταξίδι στον μουσικό μύθο της ζωής του Μάνου Χατζιδάκι, η ταινία αποτυπώνει τη συνάντησή του με την επιτυχία, την άρνηση του βραβείου Όσκαρ και την επιμονή του να απευθύνεται στην ονειρική διάσταση του ανθρώπου και να δείχνει τον δρόμο προς την ελευθερία και το ασυμβίβαστο.

Το διάρκειας 95 λεπτών ντοκιμαντέρ, το 2008, απέσπασε το βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Ενότητας Πορτραίτα - Ανθρώπινες Διαδρομές Υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης και το βραβείο Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο 10o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το 2ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας Ταινίας Ντοκιμαντέρ Υπουργείου Πολιτισμού στο 49ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Την προβολή θα προλογίσει ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης της ταινίας, Δημήτρης Βερνίκος. Για την προσωπικότητα και το έργο του Μάνου Χατζιδάκι θα μιλήσει ο Θόδωρος Αντωνίου, συνθέτης και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Πληροφορίες :
Θέατρο Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (2ος όροφος): Μασσαλίας 22 - Κολωνάκι, τηλ.:210 3680900.

 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη