Αλλαγές σε πολλούς τομείς της Δημόσιας Διοίκησης έρχονται μέσα στο 2018.
Πρόκειται ουσιαστικά για αλλαγές που είτε έχουν
προκαθοριστεί από τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, είτε αποτελούν πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και οι οποίες διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο σε συγκεκριμένους τομείς του δημοσίου.
Η μεγαλύτερη αλλαγή έχει να κάνει με την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων – θέμα που αποτέλεσε σημείο τριβής μεταξύ υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης και ΑΔΕΔΥ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα πολυσέλιδα έντυπα της αξιολόγησης αποκτούν ψηφιακή μορφή και θα είναι αναρτημένα σε ειδική ψηφιακή πλατφόρμα, πιθανόν στην apografi.gov.gr.
Στόχος είναι με τα ψηφιακά οργανογράμματα που εμπεριέχουν την αξιολόγηση δομών, αλλά και με τα περιγράμματα θέσεων που βάζουν την στοχοθεσία, όλα αυτά να κρίνονται πλέον αυτόματα και ταυτόχρονα, χωρίς να παρεμβαίνουν ούτε το υπουργείο, ούτε άλλοι γραφειοκρατικοί μηχανισμοί.
Όπως προκύπτει από τα όσα διαπιστώνουν οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των συγκεκριμένων κατηγοριών υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου:
Οι συνολικές αποδοχές 300.000 περίπου πολιτικών δημοσίων υπαλλήλων αναμένεται να υποστούν απώλειες από 43 έως και 60 ευρώ το μήνα επειδή οι αυξήσεις των βασικών μισθών τους θα συμψηφιστούν με τα ποσά των μειώσεων των βασικών μισθών τους τα οποία προέκυψαν από την 1η/1/2016 με την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 4354/2015 για το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο και τα οποία εξακολουθούν να λαμβάνουν μέχρι σήμερα ως «προσωπικές διαφορές».
Οι απώλειες θα είναι διπλάσιες, δηλαδή θα φτάσουν να κυμαίνονται από 86 έως 120 ευρώ το μήνα καθώς με την επανενεργοποίηση των μισθολογικών ωριμάνσεων δεν θα ληφθεί υπόψη ο χρόνος υπηρεσίας που διανύθηκε τη διετία 2016-2017!
Ειδικότερα οι συνολικές αποδοχές περίπου 300.000 δημοσίων υπαλλήλων στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι δημοτικοί υπάλληλοι αναμένεται να υποστούν τις εξής απώλειες:
43 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΥΕ
60 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΔΕ
55 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΤΕ
59 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΠΕ.
Το πρόβλημα των μειώσεων των αποδοχών γίνεται ακόμη μεγαλύτερο αν ληφθεί υπόψη ότι όλες αυτές οι αλλαγές θα τεθούν μεν σε ισχύ πιθανότατα από την 1η-1-2018 αλλά η εφαρμογή τους θα πρέπει να γίνει, όπως προαναφέραμε, αναδρομικά από την 1η-1-2017, όπως προβλέπουν οι ν. 4472/2017 και 4488/2017.
Δηλαδή, οι μειώσεις αποδοχών που προκύπτουν από την ταυτόχρονη εφαρμογή των νέων ειδικών μισθολογίων των ενστόλων και των αλλαγών στη βάση υπολογισμού των εισφορών τους θα πρέπει να υπολογιστούν αναδρομικά από την 1η-1-2017!
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι χιλιάδες υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας θα πρέπει όχι μόνο να δεχτούν σημαντικές μειώσεις στις καθαρές αποδοχές που θα λαμβάνουν από την 1η-1-2018 αλλά και να επιστρέψουν στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά τους ταμεία τις επιπλέον διαφορές ασφαλιστικών εισφορών, που προκύπτουν με το νέο επαχθέστερο σύστημα υπολογισμού, για το δωδεκάμηνο χρονικό διάστημα, από την 1η-1-2017 έως την 31η-12-2017.
Αυτό προβλέπεται στο άρθρο 12 του νόμου για το ενιαίο μισθολόγιο, προβλέποντας όμως τον καθορισμό περαιτέρω λεπτομερειών με νεότερη (μη εκδοθείσα ακόμη) κοινή υπουργική απόφαση, η οποία ταυτόχρονα θα ορίζει ένα ποσοστό μεταξύ 5%-15% του συνολικού αριθμού υπαλλήλων στους οποίους θα χορηγούνται τα οφέλη της μισθολογικής εξέλιξης. Αυτό θα γίνεται το συχνότερο ανά τρία έτη.
Πρόβλεψη υπάρχει και για τους «χαμηλά βαθμολογούμενους» για τους οποίους αναφέρεται ότι ύστερα από τρεις ετήσιες συνεχόμενες αξιολογήσεις, δύναται να αναστέλλεται η αυτόματη μισθολογική εξέλιξη, το μέγιστο για ένα έτος.
Εξαρχής οι εκτιμήσεις για τη δεύτερη φάση έκαναν λόγο για μεγαλύτερη μαζικότητα στη συμμετοχή, τόσο των υπαλλήλων, όσο και των φορέων. Υπάρχουν πολλοί οργανισμοί -μερικοί ογκώδεις ανάμεσά τους- με σοβαρές ανάγκες σε προσωπικό που έχασαν την ευκαιρία του πρώτου κύκλου, καθώς δεν είχαν επικαιροποιήσει εγκαίρως τα οργανογράμματά τους – βασική προϋπόθεση για τη συμμετοχή ενός φορέα στην κινητικότητα. Στους φορείς που αναμένεται να συμμετάσχουν είναι και οι ΟΤΑ.
Όσοι αναρτήσουν στον προβλεπόμενο χρόνο τους ψηφιακούς οργανισμούς τους θα μπορούν να δέχονται προσωπικό με το νέο σύστημα μετατάξεων, αλλά και να έχουν… απώλειες. Οι εκτιμήσεις αυτής της στιγμής θέλουν να είναι πολλά τα αιτήματα δημοτικών υπαλλήλων που επιθυμούν να αλλάξουν εργασιακό περιβάλλον, και να ζητούν κατά πρώτο λόγο τη μεταφορά τους σε άλλους ΟΤΑ. Ωστόσο, έχουν διατυπωθεί στο παρελθόν πολλές ανησυχίες δημάρχων ότι εν τέλει το αποτέλεσμα της κινητικότητας να είναι η περαιτέρω υποστελέχωση των δήμων, αντί ο εξορθολογισμός της κατανομής του προσωπικού στους δήμους.
Το μεγαλύτερο βάρος των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού το 2018, σύμφωνα με τις ισχύουσες πληροφορίες, θα πέσει εκ νέου σε κοινωνικούς και προνοιακούς τομείς, όπως Παιδεία και Υγεία και Ασφαλιστικά Ταμεία, αλλά και σε φορο-εισπρακτικούς μηχανισμούς.
Ωστόσο, περιορισμός έχει τεθεί και στους συμβασιούχους του δημοσίου. Ειδικότερα, έχει τεθεί πλαφόν στον αριθμό των συμβασιούχων στο Δημόσιο για το 2018 με την εξαίρεση των προσλήψεων για το προσφυγικό, τις φυσικές καταστροφές και την ανθρωπιστική κρίση.
Το πλαφόν αυτό ανέρχεται στους 47.000 συμβασιούχους, όσος ήταν δηλαδή και ο μέσος όρος των συμβασιούχων που απασχολούνταν λαμβάνοντας την μισθοδοσία τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων εξελίσσεται ακόμη σε επίπεδο γενικών διευθυντών, οι οποίοι, σύμφωνα και με το επικαιροποιημένο μνημόνιο, θα πρέπει να έχουν αναλάβει καθήκοντα έως τον Μάρτιο του 2018.
Την ίδια περίοδο, παράλληλα, θα πρέπει να έχει προκηρυχθεί η πρόσκληση για όλους τους διευθυντές και τους τμηματάρχες, οι οποίοι στη συνέχεια θα πρέπει να διοριστούν μέχρι τον Ιούνιο του 2018.
Τον ίδιο μήνα, σύμφωνα πάλι όπως έχει συμφωνηθεί με τους Θεσμούς, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους οι διορισμοί Διοικητικών, Αναπληρωτών Διοικητικών και (Ειδικών) Τομεακών Γραμματέων.
Έχει προβλεφθεί μια περίοδος «συνύπαρξης» μεταξύ των νέων και των σημερινών (γενικών) γραμματέων των υπουργείου, στη διάρκεια ενός τριμήνου, περίπου μέχρι να ολοκληρωθεί το τρέχον δημοσιονομικό πρόγραμμα.
Οι επιλογές θα γίνουν από μια «δεξαμενή» προσοντούχων υπαλλήλων που πληρούν τα κριτήρια που απαιτούνται για την εγγραφή στο Μητρώο Επιτελικών Στελεχών αλλά και από την αγορά (σε ένα ποσοστό), σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο.
Πρόκειται για μια αλλαγή που υπακούει μεν στην μνημονιακή απαίτηση για αποκομματικοποίηση του δημοσίου -καθώς καταργούνται πλέον οι διορισμοί στελεχών του κυβερνώντος κόμματος- αλλά διαμορφώθηκε με πρωτοβουλία της σημερινής κυβέρνησης, η οποία κάνει λόγο για μια αλλαγή εφάμιλλη του ΑΣΕΠ.
Συμπεριλήφθηκε ακόμη και στο επικαιροποιημένο μνημόνιο η πρόβλεψη, μέχρι το Μάιο του 2018 το σημερινό σύστημα να χαρτογραφηθεί και να εξομαλυνθεί με τις γενικές και ειδικές περιγραφές θέσεων εργασίας.
Πλεονάζουσες -όπως αυτές των παραπάνω παραδειγμάτων ειδικότητες- θα καταργηθούν, ενώ άλλες θα επανακαθοριστούν, με στόχο να «κουμπώσουν» και με τα νέα οργανογράμματα του δημοσίου, στα οποία αποτυπώνεται και τα περιγράμματα εργασίας όλων των θέσεων.
Υπάρχει, όμως, ο φόβος ότι το κλαδολόγιο, δεν θα είναι το μόνο στο οποίο θα… πέσει ψαλίδι το 2018.
προκαθοριστεί από τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, είτε αποτελούν πρωτοβουλίες της κυβέρνησης και οι οποίες διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο σε συγκεκριμένους τομείς του δημοσίου.
Η μεγαλύτερη αλλαγή έχει να κάνει με την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων – θέμα που αποτέλεσε σημείο τριβής μεταξύ υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης και ΑΔΕΔΥ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα πολυσέλιδα έντυπα της αξιολόγησης αποκτούν ψηφιακή μορφή και θα είναι αναρτημένα σε ειδική ψηφιακή πλατφόρμα, πιθανόν στην apografi.gov.gr.
Στόχος είναι με τα ψηφιακά οργανογράμματα που εμπεριέχουν την αξιολόγηση δομών, αλλά και με τα περιγράμματα θέσεων που βάζουν την στοχοθεσία, όλα αυτά να κρίνονται πλέον αυτόματα και ταυτόχρονα, χωρίς να παρεμβαίνουν ούτε το υπουργείο, ούτε άλλοι γραφειοκρατικοί μηχανισμοί.
Τι αλλάζει στο Μισθολόγιο
Εισοδηματικές απώλειες σημαντικού ύψους αναμένεται να υποστούν από την 1η Ιανουαρίου 2018 πάνω από 300.000 πολιτικοί υπάλληλοι του Δημοσίου και τουλάχιστον άλλοι 100.000 κρατικοί λειτουργοί που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια, λόγω συμψηφισμού των ποσών των μειώσεων των βασικών μισθών τους τα οποία προέκυψαν από την 1η/1/2016 με την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 4354/2015 για το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο και τα οποία εξακολουθούν να λαμβάνουν μέχρι σήμερα ως «προσωπικές διαφορές».Όπως προκύπτει από τα όσα διαπιστώνουν οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των συγκεκριμένων κατηγοριών υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου:
Οι συνολικές αποδοχές 300.000 περίπου πολιτικών δημοσίων υπαλλήλων αναμένεται να υποστούν απώλειες από 43 έως και 60 ευρώ το μήνα επειδή οι αυξήσεις των βασικών μισθών τους θα συμψηφιστούν με τα ποσά των μειώσεων των βασικών μισθών τους τα οποία προέκυψαν από την 1η/1/2016 με την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 4354/2015 για το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο και τα οποία εξακολουθούν να λαμβάνουν μέχρι σήμερα ως «προσωπικές διαφορές».
Οι απώλειες θα είναι διπλάσιες, δηλαδή θα φτάσουν να κυμαίνονται από 86 έως 120 ευρώ το μήνα καθώς με την επανενεργοποίηση των μισθολογικών ωριμάνσεων δεν θα ληφθεί υπόψη ο χρόνος υπηρεσίας που διανύθηκε τη διετία 2016-2017!
Ειδικότερα οι συνολικές αποδοχές περίπου 300.000 δημοσίων υπαλλήλων στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι δημοτικοί υπάλληλοι αναμένεται να υποστούν τις εξής απώλειες:
43 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΥΕ
60 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΔΕ
55 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΤΕ
59 ευρώ το μήνα για όσους υπάγονται στην κατηγορία ΠΕ.
Το πρόβλημα των μειώσεων των αποδοχών γίνεται ακόμη μεγαλύτερο αν ληφθεί υπόψη ότι όλες αυτές οι αλλαγές θα τεθούν μεν σε ισχύ πιθανότατα από την 1η-1-2018 αλλά η εφαρμογή τους θα πρέπει να γίνει, όπως προαναφέραμε, αναδρομικά από την 1η-1-2017, όπως προβλέπουν οι ν. 4472/2017 και 4488/2017.
Δηλαδή, οι μειώσεις αποδοχών που προκύπτουν από την ταυτόχρονη εφαρμογή των νέων ειδικών μισθολογίων των ενστόλων και των αλλαγών στη βάση υπολογισμού των εισφορών τους θα πρέπει να υπολογιστούν αναδρομικά από την 1η-1-2017!
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι χιλιάδες υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας θα πρέπει όχι μόνο να δεχτούν σημαντικές μειώσεις στις καθαρές αποδοχές που θα λαμβάνουν από την 1η-1-2018 αλλά και να επιστρέψουν στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά τους ταμεία τις επιπλέον διαφορές ασφαλιστικών εισφορών, που προκύπτουν με το νέο επαχθέστερο σύστημα υπολογισμού, για το δωδεκάμηνο χρονικό διάστημα, από την 1η-1-2017 έως την 31η-12-2017.
Σύνδεση και με αξιολόγηση
Παράλληλα, από 1/1/2018 «ξεκλειδώνει» η διάταξη του νέου ενιαίου μισθολογίου του δημοσίου, σύμφωνα με την οποία όσοι υπάλληλοι βαθμολογούνται με άριστα σε τρεις συνεχόμενες αξιολογήσεις, θα έχουν τη δυνατότητα να εξελίσσονται ταχύτερα μισθολογικά, ανεβαίνοντας ένα επιπλέον μισθολογικό κλιμάκιο.Αυτό προβλέπεται στο άρθρο 12 του νόμου για το ενιαίο μισθολόγιο, προβλέποντας όμως τον καθορισμό περαιτέρω λεπτομερειών με νεότερη (μη εκδοθείσα ακόμη) κοινή υπουργική απόφαση, η οποία ταυτόχρονα θα ορίζει ένα ποσοστό μεταξύ 5%-15% του συνολικού αριθμού υπαλλήλων στους οποίους θα χορηγούνται τα οφέλη της μισθολογικής εξέλιξης. Αυτό θα γίνεται το συχνότερο ανά τρία έτη.
Πρόβλεψη υπάρχει και για τους «χαμηλά βαθμολογούμενους» για τους οποίους αναφέρεται ότι ύστερα από τρεις ετήσιες συνεχόμενες αξιολογήσεις, δύναται να αναστέλλεται η αυτόματη μισθολογική εξέλιξη, το μέγιστο για ένα έτος.
«Ανοίγει» και για ΟΤΑ η κινητικότητα
Ψηφιακός είναι και ο τρόπος που υλοποιείται η κινητικότητα. Μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου αναμένεται να έχουν τοποθετηθεί στις νέες θέσεις τους όσοι υπάλληλοι «εμπιστεύτηκαν» το νέο σύστημα μετατάξεων από τον πρώτο κύκλο και την ίδια περίπου περίοδο, αναμένεται να δοθεί εκκίνηση στον δεύτερο κύκλο κινητικότητας.Εξαρχής οι εκτιμήσεις για τη δεύτερη φάση έκαναν λόγο για μεγαλύτερη μαζικότητα στη συμμετοχή, τόσο των υπαλλήλων, όσο και των φορέων. Υπάρχουν πολλοί οργανισμοί -μερικοί ογκώδεις ανάμεσά τους- με σοβαρές ανάγκες σε προσωπικό που έχασαν την ευκαιρία του πρώτου κύκλου, καθώς δεν είχαν επικαιροποιήσει εγκαίρως τα οργανογράμματά τους – βασική προϋπόθεση για τη συμμετοχή ενός φορέα στην κινητικότητα. Στους φορείς που αναμένεται να συμμετάσχουν είναι και οι ΟΤΑ.
Όσοι αναρτήσουν στον προβλεπόμενο χρόνο τους ψηφιακούς οργανισμούς τους θα μπορούν να δέχονται προσωπικό με το νέο σύστημα μετατάξεων, αλλά και να έχουν… απώλειες. Οι εκτιμήσεις αυτής της στιγμής θέλουν να είναι πολλά τα αιτήματα δημοτικών υπαλλήλων που επιθυμούν να αλλάξουν εργασιακό περιβάλλον, και να ζητούν κατά πρώτο λόγο τη μεταφορά τους σε άλλους ΟΤΑ. Ωστόσο, έχουν διατυπωθεί στο παρελθόν πολλές ανησυχίες δημάρχων ότι εν τέλει το αποτέλεσμα της κινητικότητας να είναι η περαιτέρω υποστελέχωση των δήμων, αντί ο εξορθολογισμός της κατανομής του προσωπικού στους δήμους.
Αλλάζουν και οι προσλήψεις
Μια «ανάσα» από τον «στενό κορσέ» που έχει τεθεί με το μνημόνιο στις προσλήψεις παίρνει το δημόσιο με το νέο έτος. Και αυτό γιατί μεγαλώνει η αναλογία με τα επιτρεπτά όρια στους διορισμούς νέου προσωπικού με βάση τις αποχωρήσεις των δημοσίων υπαλλήλων και από «1 προς 4», αυξάνεται στο «1 προς 3» (δηλαδή 1 πρόσληψη για κάθε 3 αποχωρήσεις).Το μεγαλύτερο βάρος των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού το 2018, σύμφωνα με τις ισχύουσες πληροφορίες, θα πέσει εκ νέου σε κοινωνικούς και προνοιακούς τομείς, όπως Παιδεία και Υγεία και Ασφαλιστικά Ταμεία, αλλά και σε φορο-εισπρακτικούς μηχανισμούς.
Ωστόσο, περιορισμός έχει τεθεί και στους συμβασιούχους του δημοσίου. Ειδικότερα, έχει τεθεί πλαφόν στον αριθμό των συμβασιούχων στο Δημόσιο για το 2018 με την εξαίρεση των προσλήψεων για το προσφυγικό, τις φυσικές καταστροφές και την ανθρωπιστική κρίση.
Το πλαφόν αυτό ανέρχεται στους 47.000 συμβασιούχους, όσος ήταν δηλαδή και ο μέσος όρος των συμβασιούχων που απασχολούνταν λαμβάνοντας την μισθοδοσία τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
«Τρέχουν» οι κρίσεις
Εντός του 2018 θα έχει αλλάξει εξ ολοκλήρου η ιεραρχία του δημοσίου, ακόμη και στις πιο νευραλγικές θέσεις, αυτές των γραμματέων των υπουργείων.Το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων εξελίσσεται ακόμη σε επίπεδο γενικών διευθυντών, οι οποίοι, σύμφωνα και με το επικαιροποιημένο μνημόνιο, θα πρέπει να έχουν αναλάβει καθήκοντα έως τον Μάρτιο του 2018.
Την ίδια περίοδο, παράλληλα, θα πρέπει να έχει προκηρυχθεί η πρόσκληση για όλους τους διευθυντές και τους τμηματάρχες, οι οποίοι στη συνέχεια θα πρέπει να διοριστούν μέχρι τον Ιούνιο του 2018.
Τον ίδιο μήνα, σύμφωνα πάλι όπως έχει συμφωνηθεί με τους Θεσμούς, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους οι διορισμοί Διοικητικών, Αναπληρωτών Διοικητικών και (Ειδικών) Τομεακών Γραμματέων.
Έχει προβλεφθεί μια περίοδος «συνύπαρξης» μεταξύ των νέων και των σημερινών (γενικών) γραμματέων των υπουργείου, στη διάρκεια ενός τριμήνου, περίπου μέχρι να ολοκληρωθεί το τρέχον δημοσιονομικό πρόγραμμα.
Οι επιλογές θα γίνουν από μια «δεξαμενή» προσοντούχων υπαλλήλων που πληρούν τα κριτήρια που απαιτούνται για την εγγραφή στο Μητρώο Επιτελικών Στελεχών αλλά και από την αγορά (σε ένα ποσοστό), σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο.
Πρόκειται για μια αλλαγή που υπακούει μεν στην μνημονιακή απαίτηση για αποκομματικοποίηση του δημοσίου -καθώς καταργούνται πλέον οι διορισμοί στελεχών του κυβερνώντος κόμματος- αλλά διαμορφώθηκε με πρωτοβουλία της σημερινής κυβέρνησης, η οποία κάνει λόγο για μια αλλαγή εφάμιλλη του ΑΣΕΠ.
Οι αλλαγές στο Κλαδολόγιο
Η προσπάθεια να «συμμαζευτεί» το κλαδολόγιο του δημοσίου -το οποίο διατηρεί ακόμα κλάδουν που παραπέμπουν σε άλλη εποχή, όπως: σταυλάρχης, φροντιστής αλόγων κλπ- φαίνεται να «παίρνει μπρος» το 2018.Συμπεριλήφθηκε ακόμη και στο επικαιροποιημένο μνημόνιο η πρόβλεψη, μέχρι το Μάιο του 2018 το σημερινό σύστημα να χαρτογραφηθεί και να εξομαλυνθεί με τις γενικές και ειδικές περιγραφές θέσεων εργασίας.
Πλεονάζουσες -όπως αυτές των παραπάνω παραδειγμάτων ειδικότητες- θα καταργηθούν, ενώ άλλες θα επανακαθοριστούν, με στόχο να «κουμπώσουν» και με τα νέα οργανογράμματα του δημοσίου, στα οποία αποτυπώνεται και τα περιγράμματα εργασίας όλων των θέσεων.
Υπάρχει, όμως, ο φόβος ότι το κλαδολόγιο, δεν θα είναι το μόνο στο οποίο θα… πέσει ψαλίδι το 2018.