Περισσότερους φόρους και λιγότερες παροχές, σε σχέση με όσα σχεδίαζε η κυβέρνηση
τονΙούλιο στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, προβλέπει ο Προϋπολογισμός του 2019 που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης.
Για το 2018 προβλέπονταν φορολογικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού 50,17 δισεκατομμύρια ευρώ και εισπράχθηκαν 51,26 δισ. ευρώ (1,1 δισ. επιπλέον), ενώ για το 2019προβλέπονταν στο Μεσοπρόθεσμο 50,19 δισ. και πλέον ο στόχος ανεβαίνει στα 51,11 δισ. ευρώ (+920 εκατ. ευρώ).
Αντίστοιχα προβλέπει κρατικές δαπάνες 59 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ πριν πέντε μήνες προέβλεπε ότι θα δοθούν 57 δισεκατομμύρια ευρώ.
Και αυτό επειδή δεν θα κοπούν 2,065 δισ. ευρώ από συντάξεις την 1η Ιανουαρίου 2019. Δεν προβλέπει τίποτα όμως για το τι θα γίνει με τα αναδρομικά από τις μειώσεις 4,5 δισ. το χρόνο που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από τον Ιούνιο του 2015.
Ειδικά, για τις κοινωνικές παροχές προβλέπονται να δοθούν το 2019 μόλις 1,676 δισ. ευρώ,έναντι πρόβλεψης στο Μεσοπρόθεσμο να δοθούν 2,425 δισ. ευρώ (-30%). Κόπηκαν δηλαδή 800 εκατομμύρια ευρώ για να χρηματοδοτηθεί η μη περικοπή των συντάξεων το 2019.
Για το 2019, το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, έναντι 2,1% το 2018. Στον πίνακα 1.2 παρουσιάζονται αναλυτικά οι σχετικές προβλέψεις των μακροοικονομικών μεγεθών για το 2019.
Για να βγουν οι αριθμοί, ο Προϋπολογισμός προβλέπει περαιτέρω ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα έναντι του 2018.
Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, δηλαδή σε επίπεδο υψηλότερο έναντι όλου του υπόλοιπου μεσοπρόθεσμου διαστήματος.
Ο ρυθμός αύξησης της πραγματικής δημόσιας κατανάλωσης εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί ελαφρώς το 2019, στο +0,6% από +0,2% το 2018, μετά από απώλειες 0,2% του πραγματικού ΑΕΠ κατά τη διετία 2016-2017.
Επίσης, προβλέπεται αύξηση της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες εκ του συνόλου των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων της ανάπτυξης (από 0,7 ποσοστιαίες μονάδες το 2018).
Ο ετήσιος ρυθμός αύξησής της εκτιμάται στο 1,1%, εν μέσω εκτίμησης για αύξηση της ονομαστικής (πραγματικής) μισθολογικής δαπάνης στο σύνολο της οικονομίας κατά 3,3% (2,0%), καθώς και για αύξηση του μέσου μισθού (+1,4% το 2019 έναντι +1,2% το 2018).
Η μικρότερη εκτιμώμενη αύξηση του μέσου μισθού έναντι της συνολικής μισθολογικής δαπάνης υποδηλώνει τη συνέχιση της ανοδικής τάσης στην απασχόληση, με ετήσιο ρυθμό που εκτιμάται στο 1,4% το 2019. Ως αποτέλεσμα, η ανεργία αναμένεται να μειωθεί στο 18,2% του εργατικού δυναμικού βάσει Έρευνας Εργατικού Δυναμικού.
Για το 2018, δεν γίνεται προς το παρόν αναφορά στο «Κοινωνικό Μέρισμα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού 2018, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωθεί σε 7.383 εκατ. ευρώ ή 3,98% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου κατά 885 εκατ. ευρώ ή 0,48% του ΑΕΠ. Σε όρους ESA εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 7.573 εκατ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ. Πιθανότατα τις επόμενες μέρες να εξαγγελθεί πώς θα κατανεμηθεί και ποιο μέρος από αυτά τα 885 εκατομμύρια ευρώ.
Τα σενάρια για το 2019
Για το έτος 2019, αν δεν εφαρμόζονταν οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις (θετικά μέτρα), το πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωνόταν σε 8,189 δισ. ευρώ ή 4,25% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 1,443 δισ. ευρώ.
Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωνόταν σε 8.678 εκατ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 881 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο 2019-2022, προερχόμενο κυρίως από το αποτέλεσμα του ισοζυγίου των Ταμείων.
Στην Επιτροπή στις 26 Νοεμβρίου, στην Ολομέλεια στις 12 Δεκεμβρίου
Ο Γιώργος Χουλιαράκης παρέδωσε στον Πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, τον Προϋπολογισμό του 2019.
Το σχέδιο του κρατικού Προϋπολογισμού 2019 εισάγεται στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή προς επεξεργασία την ερχόμενη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου.
Στην Ολομέλεια εισάγεται προς συζήτηση την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου, ώστε να ψηφιστεί έως την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου.
τονΙούλιο στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, προβλέπει ο Προϋπολογισμός του 2019 που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης.
Για το 2018 προβλέπονταν φορολογικά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού 50,17 δισεκατομμύρια ευρώ και εισπράχθηκαν 51,26 δισ. ευρώ (1,1 δισ. επιπλέον), ενώ για το 2019προβλέπονταν στο Μεσοπρόθεσμο 50,19 δισ. και πλέον ο στόχος ανεβαίνει στα 51,11 δισ. ευρώ (+920 εκατ. ευρώ).
Αντίστοιχα προβλέπει κρατικές δαπάνες 59 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ πριν πέντε μήνες προέβλεπε ότι θα δοθούν 57 δισεκατομμύρια ευρώ.
Και αυτό επειδή δεν θα κοπούν 2,065 δισ. ευρώ από συντάξεις την 1η Ιανουαρίου 2019. Δεν προβλέπει τίποτα όμως για το τι θα γίνει με τα αναδρομικά από τις μειώσεις 4,5 δισ. το χρόνο που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από τον Ιούνιο του 2015.
Ειδικά, για τις κοινωνικές παροχές προβλέπονται να δοθούν το 2019 μόλις 1,676 δισ. ευρώ,έναντι πρόβλεψης στο Μεσοπρόθεσμο να δοθούν 2,425 δισ. ευρώ (-30%). Κόπηκαν δηλαδή 800 εκατομμύρια ευρώ για να χρηματοδοτηθεί η μη περικοπή των συντάξεων το 2019.
Για το 2019, το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, έναντι 2,1% το 2018. Στον πίνακα 1.2 παρουσιάζονται αναλυτικά οι σχετικές προβλέψεις των μακροοικονομικών μεγεθών για το 2019.
Για να βγουν οι αριθμοί, ο Προϋπολογισμός προβλέπει περαιτέρω ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και μεγαλύτερη επενδυτική δραστηριότητα έναντι του 2018.
Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, δηλαδή σε επίπεδο υψηλότερο έναντι όλου του υπόλοιπου μεσοπρόθεσμου διαστήματος.
Ο ρυθμός αύξησης της πραγματικής δημόσιας κατανάλωσης εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί ελαφρώς το 2019, στο +0,6% από +0,2% το 2018, μετά από απώλειες 0,2% του πραγματικού ΑΕΠ κατά τη διετία 2016-2017.
Επίσης, προβλέπεται αύξηση της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες εκ του συνόλου των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων της ανάπτυξης (από 0,7 ποσοστιαίες μονάδες το 2018).
Ο ετήσιος ρυθμός αύξησής της εκτιμάται στο 1,1%, εν μέσω εκτίμησης για αύξηση της ονομαστικής (πραγματικής) μισθολογικής δαπάνης στο σύνολο της οικονομίας κατά 3,3% (2,0%), καθώς και για αύξηση του μέσου μισθού (+1,4% το 2019 έναντι +1,2% το 2018).
Η μικρότερη εκτιμώμενη αύξηση του μέσου μισθού έναντι της συνολικής μισθολογικής δαπάνης υποδηλώνει τη συνέχιση της ανοδικής τάσης στην απασχόληση, με ετήσιο ρυθμό που εκτιμάται στο 1,4% το 2019. Ως αποτέλεσμα, η ανεργία αναμένεται να μειωθεί στο 18,2% του εργατικού δυναμικού βάσει Έρευνας Εργατικού Δυναμικού.
Για το 2018, δεν γίνεται προς το παρόν αναφορά στο «Κοινωνικό Μέρισμα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού 2018, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωθεί σε 7.383 εκατ. ευρώ ή 3,98% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου κατά 885 εκατ. ευρώ ή 0,48% του ΑΕΠ. Σε όρους ESA εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 7.573 εκατ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ. Πιθανότατα τις επόμενες μέρες να εξαγγελθεί πώς θα κατανεμηθεί και ποιο μέρος από αυτά τα 885 εκατομμύρια ευρώ.
Τα σενάρια για το 2019
Για το έτος 2019, αν δεν εφαρμόζονταν οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις (θετικά μέτρα), το πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωνόταν σε 8,189 δισ. ευρώ ή 4,25% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 1,443 δισ. ευρώ.
Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης θα διαμορφωνόταν σε 8.678 εκατ. ευρώ ή 4,5% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 881 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο 2019-2022, προερχόμενο κυρίως από το αποτέλεσμα του ισοζυγίου των Ταμείων.
Στην Επιτροπή στις 26 Νοεμβρίου, στην Ολομέλεια στις 12 Δεκεμβρίου
Ο Γιώργος Χουλιαράκης παρέδωσε στον Πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, τον Προϋπολογισμό του 2019.
Το σχέδιο του κρατικού Προϋπολογισμού 2019 εισάγεται στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή προς επεξεργασία την ερχόμενη Δευτέρα 26 Νοεμβρίου.
Στην Ολομέλεια εισάγεται προς συζήτηση την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου, ώστε να ψηφιστεί έως την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου.