11 Δεκ 2020
Κρίσιμη ημέρα για δύο ιδιωτικοποιήσεις
Ηλίας Μπέλλος-Τέλος στην περιπέτεια οκτώ και πλέον ετών, για δύο μεγάλες επιχειρήσεις του, ευελπιστεί να βάλει σήμερα το ελληνικό Δημόσιο. Οι διαγωνισμοί για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχουν σήμερα καταληκτική προθεσμία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Ο μεν διαγωνισμός για την Εγνατία έχει στην ουσία αρχίσει εδώ και οκτώ χρόνια, κατά τα οποία εξέπληξε επανειλημμένως αρνητικά το σύνολο των ευρωπαϊκών θεσμών που έχουν ασχοληθεί με την υπόθεση, για την αδυναμία προώθησης και ολοκλήρωσής του, ενώ αυτός για τον Σκαραμαγκά έρχεται οκτώ χρόνια μετά την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την αποτυχία της να ανακτήσει κρατικές ενισχύσεις που έδωσε το Δημόσιο στα ναυπηγεία και οι οποίες είχαν κριθεί παράνομες ήδη από το 2008. Από τότε ο κρατικός προϋπολογισμός επιβαρύνεται με πρόστιμα για κάθε ημέρα που περνάει.
Ακόμα όμως και μετά τόσα χρόνια, πολλοί είναι αυτοί που εξακολουθούσαν μέχρι τώρα να ζητούν παρατάσεις για να προετοιμάσουν τις προσφορές τους και για τους δύο διαγωνισμούς…
Σκαραμαγκάς
Σήμερα, Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου, εκπνέει η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για τον διαγωνισμό του ειδικού διαχειριστή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τμήμα των ναυπηγείων όπως τα γνωρίζει η αγορά, καθώς αφορά έκταση περί τα 400 στρέμματα. Για το υπόλοιπο τμήμα του ναυπηγείου, που ανήκει στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), το Δημόσιο προκήρυξε χθες τον διαγωνισμό. Υπενθυμίζεται ότι η ΕΤΑΔ, λίγες ημέρες πριν, είχε έλθει σε συμφωνία με την ειδική διαχείριση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά για την ανταλλαγή εκτάσεων, καταφέρνοντας να αυξήσει την ωφέλιμη τελική επιφάνεια του ακινήτου σε πάνω από 332 στρ. από περίπου 216 στρ., μεγιστοποιώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το οικονομικό αποτύπωμα.
Με βάση όσα έχουν γίνει γνωστά από πηγές των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, πρόσβαση στο VDR, δηλαδή στα οικονομικά και νομικά αρχεία τής υπό πώληση εταιρείας, έχουν αποκτήσει άνω των οκτώ διαφορετικών νομικών προσώπων. Δεν αναμένεται πάντως να υποβάλουν προσφορές όλοι. Οι δύο εμφανέστεροι υποψήφιοι είναι η Pyletech Shipyards, θυγατρική του ομίλου North Star, συμφερόντων του επιχειρηματία Θεόφιλου Πριόβολου, και η ONEX Shipyards. Η Pyletech Shipyards έχει ανακοινώσει πως προτίθεται να προβεί σε επένδυση 700 εκατ. σε ορίζοντα τετραετίας.
Εγνατία Οδός
Σήμερα εκπνέει και η προθεσμία για την παραχώρηση της Εγνατίας. Η προεπιλογή των επτά υποψήφιων σχημάτων που μπορούν να υποβάλουν προσφορά έχει ολοκληρωθεί από το ΤΑΙΠΕΔ εδώ και δυόμισι χρόνια… Τα επτά σχήματα που έχουν περάσει στην τρέχουσα τελική φάση του διαγωνισμού για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα και τριών καθέτων του είναι: η Anas International Enterprise, η Freyja Holdings SARL (Macquarie European Infrastructure Fund), η κοινοπραξία της Roadis Transportation Holding με την «Ακτωρ Παραχωρήσεις», η κοινοπραξία της Sichuan Communications Investment Group με την Damco Energy, η κοινοπραξία των Vinci Highways και Vinci Concessions με τη Mytilineos Holdings, η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Egis Projects και, τέλος, η «Δίολκος Κατασκευαστική».
Το αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες. Δηλαδή ο άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Εβρου μήκους 658 χλμ. και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ. Ωστόσο, εκκρεμεί η έκδοση αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του αυτοκινητοδρόμου, οι οποίες έχουν λήξει ή λήγουν. Η Εγνατία Οδός πρέπει να υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Από την πλευρά της, η ΔΙΠΑ πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ΑΕΠΟ (για τις άδειες που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.
Επιπλέον, η Εγνατία πρέπει να προχωρήσει στην αδειοδότηση και ολοκλήρωση κατασκευής μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, ενώ, παράλληλα, πρέπει να προχωρήσει και στην οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη, που παραμένουν ανενεργές από το 2011. Τέλος, εκκρεμούν ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.
https://www.kathimerini.gr/economy/561191614/krisimi-imera-gia-dyo-idiotikopoiiseis/